cast
مدیر سایت

معرفی 19 نرم افزار پردرآمد و پرکاربرد معماری [لیست مرجع 2024]

مدیر سایت
30 شهریور 1400
18421
42
متن مقاله

بهترین و پرکاربردترین نرم‌ افزارهای معماری

شاید برای بسیاری از شما سوال پیش آمده باشد که بهترین نرم افزار معماری چیست؟ و یا پر درآمد ترین و کاربردی ترین نرم افزارهای معماری کدام‌اند؟ این سوالات اکثر افرادیست که ابتدای کار هستید و یا به تازگی می‌خواهند یادگیری نرم افزارهای معماری را شروع کنند. همانطور که میدانید نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بعدی، انجام ترسیمات سه بعدی و پرزانته و ارائه کارهای معماری وجود دارد که باید کاربردی‌ترین نرم‌افزارهای معماری را بشناسید و با توجه به نیاز و هدف خود نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید همچنین باید بدانید که بهترین حالت برای ترتیب یادگیری نرم‌افزارهای معماری کدام است.

بهترین و پرکاربرد ترین نرم‌افزارهای معماری

 نرم افزارهای طراحی دیجیتال فرآیندهای متداول دستی را بصورت خودکار انجام می‌دهند که این ویژگی باعث صرفه‌جویی در زمان می‌شود. همچنین به معماران این امکان را می‌دهد تا طرح ها را سریع‌تر به مشتریان تحویل دند و از گردش کار کارآمدتری بهره ببرند. با این وجود، انتخاب نرم‌افزار مناسب بسیار مهم است، اگر نرم افزار اشتباهی را انتخاب کنید، این مزایا را تجربه نخواهید کرد. انتخاب شما باید براساس نیازهای شما برای حوزه کاری شما مناسب باشد. هر نرم افزار امکلانات متفاوتی را به شما ارائه می‌دهد. در این مقاله 19 مورد از بهترین نرم‌افزارهای موجود در بازار فعلی را بررسی می‌کنیم و توضیح خواهیم داد که چگونه از هر کدام استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

1. نرم‌ افزار اتوکد AutoCAD

نرم افزار اتوکد از زمان انتشارش در سال 1982 جزء مهم‌ترین نرم‌افزارهای معماری بوده است. این نرم افزار از قدیمی‌ترین نرم افزارهای ارائه شده توسط کمپانی معروف اتودسک است که به هدف ترسیم نقشه‌های دو بعدی و سه بعدی مهندسی، ساختمانی و صنعتی به دنیا ارائه شد. همچنین از نرم افزار اتوکد به عنوان نرم افزار شماره یک دنیا برای رشته‌های مهندسی عمران و معماری نیز یاد می‌شود. این نرم‌افزار از همان روزهای اولیه پیشرفت زیادی داشته است و طرفداران زیادی نیز دارد.  بسیاری از افراد از اتوکد برای ایجاد مراحل اولیه ساخت مدل‌های سه‌بعدی استفاده می‌کنند. نرم‌افزار اتوکد به شما امکان می‌دهد نقشه‌های دو بعدی خود را طراحی کنید و ساختمان را در سطح ابتدایی‌تر نشان دهد. طراحان اغلب این نقشه‌ها را به نرم‌افزار دیگری منتقل می‌کنند تا روی مفاهیم مدل‌سازی پیشرفته تر آن کار کنند. به دلیل محبوبیت زیاد اتوکد، اکثر نرم‌افزارهای طراحی دیگر با فایل‌های آن سازگار هستند. همچنین اتوکد یک ابزار آموزشی مفید است که در آن کاربران می‌توانند تنظیمات پیش‌فرض را تغییر داده و از آن برای یادگیری اصول اولیه وزن خط‌ها و لایه‌های طراحی استفاده کنند. معماران حتی می‌توانند به نسخه خاصی از نرم افزار دسترسی داشته باشند تا بتوانند مدل‌های پایه را بصورت کارآمدتری ترسیم کنند. از این نرم افزار می‌توانید برای انجام ترسیمات دو بعدی سه بعدی و نقشه های فاز دو نیزاستفاده کنید.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش اتوکد

 برای معماران بهترین نرم‌افزارهای معماری

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

2. نرم‌ افزار رویت Revit Architecture

رویت(Revit)، نرم افزاری بسیار قدرتمند است که در تمامی گرایش‌های مهندسی ساختمان از جمله معماری (Architecture)، سازه (Structure) و تاسیسات(MEP) مورد استفاده قرار می‌گیرد.این نرم‌افزار دارای جامع‌ترین مجموعه‌ از ابزارهایی است که شما برای مدلسازی سه بعدی ساختمان به آن نیاز دارید. همچنین پشتیبانی از مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)از دیگر ویژگی های این نرم افزار است که میتوان به آن اشاره کرد.
مفهوم مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) در معماری مدرن از جایگاه کلیدی و ویژه‌ای برخوردار است. از آنجایی که این مسئله مربوط به توسعه و ساخت ساختمان‌های پایدار است، در دنیایی که آگاهی زیست محیطی در بالاترین سطح خود قرار دارد، پایداری و استحکام برای بسیاری از مشتریان از مهم‌ترین مسائل در دستور کار می‌باشد.
به همین علت است که اهمیت نرم‌افزار Revit Architecture بیشتر شده است. تمرکز اصلی این نرم‌افزار بر ارائه ابزارهایی برای مدلسازی بهینه BIM است و ویژگی اصلی آن اتوماسیون می‌باشد. تغییراتی که در مدل خود در نرم‌افزار رویت ایجاد می‌کنید در کل پروژه ثبت می‌شوند؛ رویت این تغییرات را هماهنگ می‌کند تا معمار از در نظر گرفتن اصول BIM در هر مرحله مطمئن شود. به این ترتیب، اگر تغییری در نمای سه‌بعدی ایجاد شود، این تغییرات در نمای پلان، ارتفاع و بخش‌ها نیز اعمال می‌شود. این امر در مورد تغییراتی که در هر نمای دیگر ایجاد می شود نیز صادق است. نرم افزار رویت قابلیت اتوماسیون را در بخش‌های دیگر ارائه می‌دهد؛ به عنوان مثال، به شما امکان می‌دهد کتابخانه هایی از اشیاء پارامتریک ایجاد کنید و برای پیاده‌سازی سریع مدل‌ها در پروژه خود نیز، می‌توانید در همه طرح‌ها به این اشیا و آبجکت‌ها دسترسی داشته باشید. یکی دیگر از ویژگی‌های Revit Architecture این است که کار تیمی را امکان پذیر می‌کند، به صورتی که می‌توانید عناصر پروژه را به طور جداگانه برای اطمینان از کامل شدن آنها در زمان مقرر برنامه‌ریزی کنید. این نرم افزار همچنین به شما امکان می‌دهد تا اعضای تیم را گروه‌بندی کرده و منظم کنید و همه اینها در حالی است که مفاهیم اصلی BIM در خط مقدم قرار می‌گیرند.

با تهیه  پکیج آموزش رویت از سایت آپادمی میتوانید به این نرم افزار مسلط شوید و در پروژه ها از این نرم افزار استفاده کنید.

بهترین نرم‌افزار معماری

مقاله پیشنهادی : آرشیکد چیست؟

نرم افزار آرشیکد Archicad

یکی از اولین نرم‌افزارهایی که به صورت تخصصی برای کاربران رشته عمران و معماری ساخته شده است نرم‌افزار آرشیکد (Graphisoft ArchiCAD) است که دارای امکانات بسیار خوبی می‌باشد. از آرشیکد میتوانید برای انجام ترسیمات دو بعدی و سه بعدی و شبیه‌سازی‌های معماری استفاده کرد. همچنین این نرم افزار سابقه خوبی در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) دارد که با طراحی و تهیه نقشه های ساختمانی و همکاری بین گروه‌های معماران و مهندسان کار را برای شما آسان تر می‌کند. علاوه بر امکانات فوق‌العاده‌ی آرشیکد در شبیه‌سازی سه بعدی مدل‌های ساختمانی می‌توان به سازگاری آن با فرمت‌های نرم‌افزارهای معروف در این رشته از مانند تری دی مکس و اتوکد نیز اشاره کرد. این نرم افزار  برای انواع پروژه های کوچک و بزرگ معماری مانند ساختمان‌های مسکونی، ساختمان‌های عمومی، طراحی شهری نورپردازی، طراحی لنداسکیپ و فضای سبز، طراحی داخلی، طراحی نما و … مناسب بوده است و تمامی مراحل پروژه‌های معماری را نیز پوشش می‌دهد.

 نرم افزار آرشیکد Archicad

مقاله پیشنهادی:  تری دی مکس چیست؟

4.  نرم افزار تری دی مکس 3Ds Max

یکی از محبوب ترین نرم افزارهای شرکت Autodesk نرم‌افزار قدرتمند تری دی مکس است که برای ساخت انواع مدل ها و تصاویر سه بعدی و ... استفاده می‌شود. امروزه این نرم افزار به دلیل قابلیت‌های و ویژگی‌های بی نظیری همچون کیفیت بالا در خروجی، محیط کار جذاب و در عین حال ساده نرم افزار، در اختیار داشتن قابلیت‌های متنوع، استفاده راحت از پلاگین‌های کاربردی و ... در سراسر جهان گسترش پیدا کرده است. با آموزش این نرم افزار می‌توانید ایده‌های ذهنی خود را با استفاده از ابزارهای کاربردی مدیفایر‌ها و نصب پلاگین و اسکریپ‌های مختلف به طرح‌های سه بعدی تبدیل کرده و در پروژه‌های مختلف از آن‌ها استفاده کنید. همچنین علاوه بر ایجاد مدل‌های سه بعدی میتوانید برای ساخت  انیمیشن‌ها و تصاویر دیجیتال نیز از تری دی مکس استفاده کنید. تری دی مکس به دلیل داشتن یک مجموعه ابزار کامل و قوی، در دنیای طراحی مدل‌های سه بعدی بسیار مشهور و پرطرفدار می‌باشد.همانطور که میدانیدتری دی مکس از محبوب ترین نرم افزارهای مدل سازی سه در حوزه معماری می‌باشد که اغلب معماران برای برای شبیه سازی سه بعدی معماری، مدلسازی فضاهای شهری، طراحی‌های داخلی و خارجی ساختمان ها و... از ان استفاده میکنند. طراحان معمار با مدلسازی طرح خود و شبیه سازی فضای پروژه و گرفتن خروجی از این نرم افزار  قبل از نهایی شدن جزئیات پروژه، به مشتریان و کافرما رندرهای مفهومی از پروژه ارائه می‌دهند تا درک بهتری از پروژه داشته باشند. برای آموزش نرم افزار تری دی مکس پکیج آموزش تری دی مکس را از سایت آپادمی تهیه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آشنایی با نرم افزار تری دی مکس را مشاهده کنید:

 

مقاله پیشنهادی:  وی ری چیست؟

5.  پلاگین وی ری V-Ray

V-Ray یک نرم افزار طراحی مستقل نیست و در واقع یک افزونه است که می‌توانید از آن در نرم‌افزارهای مختلف مثل  ۳ds Max, Cinema 4D, Maya, Sketchup, Softimage, Blender ,Rhinoceros 3D استفاده کنید. هدف پلاگین وی‌ری ایجاد یک تصویر واقعی می‌باشد؛ امکانات کاربردی وی ری به شما امکان می‌دهد مدل‌های سه‌بعدی خود را همانطور که در دنیای واقعی به نظر می رسند، نمایش دهید. همین دلیل باعث شده وی ری طرفداران بسیار زیادی در صنایع مختلف داشته باشد. این ویژگی باعث می‌شود V-Ray برای کسانی که نیاز به افزودن افکت‌ها و مزایای اضافی به طرح‌های خود دارند ایده آل باشد. این نرم‌افزار همچنین بافت‌های خیره کننده‌ و نورپردازی حرفه‌ای را به شما ارائه می‌دهد. به علاوه پالت رنگ ارائه شده در وی ری در کمتر نرم‌افزاری دیده می‌شود‌؛ این بدان معناست که امکانات نورپردازی و همچنین نور‌ها و سایه‌های مختلف بیشتری در V-Ray نسبت به سایر نرم افزارهای طراحی وجود دارند.
طراحان در بسیاری از صنایع از V-Ray در کارهای خود استفاده می‌کنند و کارایی این افزونه غیر از  معماری، در طراحی بازی‌های ویدئویی و ارائه CGI برای فیلم و تلویزیون نیز بسیار زیاد است. V-Ray همه ویژگی‌های مورد نیاز برای قرار دادن مشتری در یک فضای بصری از طرح معماری را دارد. این امکانات به آنها کمک می‌کند بتوانند طرح‌های سازه را پیش از ساخت ببینند و نقاط ضعف و قوت آن را ارزیابی کنندو علاوه بر این، طراحان در وی ری از یک کتابخانه با منابع گسترده بهره می‌برند که به آنها کمک می‌کند طرح‌های اصلی خود را گسترش داده و پرورش دهند.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش وی ری و کرونا

 مناسب نرم‌افزارهای معماری

مقاله پیشنهادی:  کرونا چیست؟

6.  پلاگین کرونا Corona

کرونا هم مانند موتور رندر Vray یک پلاگین و افزونه  قدرتمند برای نرم افزارهای سه بعدی مانند 3ds max و Cinema 4D است که برای رندرگیری معماری استفاده می ‌شود.  موتور رندر کرونا بدلیل سادگی محیط کاربری و سرعت بالا، در بین معمارانی که به دنبال گرفتن نتیجه‌ای سریع در زمان کم هستند بسیار پر‌طرفدار است. با استفاده از امکانات این موتور رندر مانند نورپردازی، متریال دهی، دوربین گذاری و... میتوانید  یک فضا را نزدیک به واقعیت طراحی و شبیه سازی کنید و با رندرگیری و انیمشن سازی از کیفیت بالای آن لذت ببرید و یک کار فوق العاده به کارفرما ارائه دهید.

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آشنایی با موتور رندر کرونا را مشاهده کنید:

مقاله پیشنهادی: لومیون چیست؟

7.  نرم افزار لومیون Lumion

نرم افزار لومیون Lumion یک موتور رندر مستقل و قدرتمند برای رندرگیری و انیمیشن سازی در رشته معماری است که شما میتوانید پس از مدلسازی طرح خود در نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی با وارد کردن مدل سه بعدی خود به آن، پروسه متریال سازی، نورپردازی، رندرگیری در قالب عکس و انیمیشن و حتی خروجی های VR برای واقعیت مجازی را در آن انجام دهید. این نرم افزار با سایر نرم افزارهای سه بعدی سازگاری دارد و از فرمت های موجود در دیگر نرم افزارها مدل سازی مانند نرم افزارهای 3ds max، رویت، اسکچاپ، راینو و...پشتیبانی می کند.لومیون قابلیت‌ها دیگری همچون ساخت افکت‌ها و جلوه‌های ویژه‌ی بصری و صوتی و همچنین اضافه کردن پوشش گیاهی رئال را دارد. این نرم افزار مخصوص رندر گیری است و امکان مدلسازی در آن نیست و تنها قابلیت لومیون در زمینه مدلسازی به محوطه سازی و ساخت فضای سبز و لندسکیپ اختصاص دارد. ابزارهای کاربردی و در دسترس، محیطی ساده و یاد گیری سریع این نرم افزار و قابلیت های بی نظیر همچون رندرگیری در کمترین زمان باعث شده کاربران زیادی به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه از این نرم افزار برای رندرگیری از مدل‌های ایجاد شده در نرم افزارهای سه بعد  و ساخت انیمیشن معماری استفاده ‌کنند. برای آموزش نرم افزار لومیون پکیج آموزش لومیون را از سایت آپادمی تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی:  اسکچاپ چیست؟

8.  نرم‌ افزار اسکچاپ SketchUp

یکی از پرکاربردترین، ساده ترین و سریع ترین نرم افزارها برای مدلسازی سه بعدی در رشته‌ی معماری نرم افزار اسکچاپ است. از این نرم افزار برای ایده پردازی و مدلسازی احجام اولیه طرح استفاده می شود. همچنین میتوانید با استفاده ابزارهای کاربردی و از پلاگین‌های بسیار زیادی که دارد، دقیق ترین احجام را در آن به سرعت مدلسازی کرد. این نرم افزار به دلیل سهولت کار و محیط بسیار ساده‌ای که دارد در میان طراحان بسیار محبوب شده است. بسیاری از معماران از SketchUp به دلیل کاربردهای آن در دنیای واقعی استقبال می‌کنند. همانطور که می‌دانید گوگل اسکچاپ را در سال 2006 خریداری کرد، البته بعد از آن این شرکت را فروخته است اما بسیاری از ویژگی های مفید را در آن پیاده‌سازی کرده است که تا به امروز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در نرم‌افزار اسکچاپ می‌توانید تصاویر توپوگرافی و ماهواره‌ای را از Google Maps به SketchUp بکشید و از آنها استفاده کنید.
همچنین بسیاری از SketchUp برای آشنایی با مدل‌سازی سه بعدی قبل از انتقال به نرم افزارهای دیگر استفاده می کنند. سرعت نیز یکی از ویژگی‌های کلیدی اسکچاپ می‌باشد؛ در این نرم‌افزار می‌توانید مدل‌های سه‌بعدی ساده را با سرعت بالایی ایجاد کنید و با تسلط بر قابلیت‌های آن، حتی مدل‌های پیچیده را نیز می‌توانید به سرعت آماده کنید .

 برای رندرگیری بهترین نرم‌افزار معماری

مقاله پیشنهادی: ایسکیپ چیست؟

9.  پلاگین اینسکیپ Enscape

اینسکیپ یک موتور رندر و پلاگین قدرتمند Real_time است که به صورت یک افزونه بر روی نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی مانند Sketchup ، Rhino ceros ، Autodesk Revit، Archicad  نصب می‌شود. از این پلاگین برای ایجاد تصاویر و انیمیشن از پروژه های معماری و همچنین واقعیت مجازی (VR) استفاده می‌شود. همچنین این افزونه در کنار خروجی های تک فریم، تصاویر 360درجه، انیمیشن، پانوروما و تور مجازی EXE را به راحتی در اختیار کاربر قرار می دهد. اینسکیپ سرعت بسیار بالایی در رندرگیری دارد که در صورت اعمال تغییراتی در صحنه، بصورتReal Time  تغییرات اعمال می‌شود. اینسکیپ به دلیل استفاده آسان و تایم رندر خیلی کم و سرعت بالا در رندر انیمشین نسبت به سایر پلاگین های مشابه افراد زیادی را به سمت خود جذب کرده است.

پلاگین اینسکیپ Enscape

مقاله پبشنهادی:  راینو چیست؟

10.  نرم‌ افزار راینو Rhino 3D

نرم‌افزار راینو Rhino 3D از زمان انتشار در سال 1998 ، به یکی از محبوب‌ترین ابزارها برای طراحی معماری تبدیل شده است. در نرم‌افزار راینو کاربران می‌توانند نقشه‌ها و مدل‌های فیزیکی را به نرم‌افزار وارد کرده و از آن مدل‌های سه‌بعدی ایجاد کرده و مستنداتی را برای طراحی ارائه دهند. حتی در نسخه‌های جدیدتر این نرم‌افزار می‌توان داده‌های دنیای واقعی را اسکن کرد. علاوه بر این، راینو تمام ابزارهایی را که یک طراح برای ویرایش طرح‌ها نیاز دارد را به او ارائه می‌دهد. ابزارهای نرم‌افزار راینو به کاربر امکان می‌دهد فراتر از مدل‌های اصلی، انیمیشن و رندرهای حرفه‌ای ایجاد کند. همچنین یکی از انعطاف پذیرترین برنامه‌های طراحی موجود به شمار می‌رود که در آن کار با منحنی‌ها بسیار راحت است. طراحان می‌توانند اجسام و سطوح جامد را به این نرم‌افزار معرفی کنند و با ابرهای نقطه‌ای و مش‌های چند ضلعی کار کنند؛ به همین دلیل، نرم‌افزار راینو معمولاً مورد علاقه کسانی است که نمی‌خواهند زمان زیادی را صرف یادگیری پیچیدگی‌های طراحی با نرم‌افزار (CAD) کنند.اصلی ترین پلاگینِ نرم افزار راینو، گرس هاپر است که یکی از مهمترین ابزارها برای طراحی های پارامتریک و مدلسازی های پویا به حساب می آید که سرعت بالای آن و انطباق با تمام نرم افزارها و مخصوصاً نقش آن در فرآیند BIM باعث شهرت بسیار زیاد آن بین معماران و طراحان شده است.
همچنین افرادی که دارای تخصص برنامه‌نویسی هستند می‌توانند فضای کاری Rhino را بصورت خاص تنظیم کرده و با استفاده از RhinoScript، افزونه‌های خود را ایجاد کنند. کسانی که قادر به برنامه‌نویسی نیستند نیز به افزونه‌های پیش‌ساخته راینو دسترسی دارند. علاوه بر این، امکان تبدیل کردن طرح‌های راینو به طرح‌ها و اجسام واقعی با استفاده از چاپگرهای سه‌بعدی یا برش لیزری وجود دارد. این قابلیت راینو را از سایر نرم‌افزارهایی که قابلیت تولید ندارند، جدا می‌کند.

مقاله پیشنهادی: گرس هاپر چیست؟

11.  گرس هاپرس Grasshopper

یکی از مشهورترین پلاگین های رایگان نرم افزار راینو پلاگین گرس هاپر است که بر روی نرم افزار راینو نصب و فعالسازی می شوند. این پلاگین تخصصی و قدرتمند در زمینه مدلسازی معماری و طراحی پارامتریک المان های معمارانه کاربرد دارد. که میتوانید با استفاده از آن طراحی های پارامتریک و الگوریتمیک ایجاد کنید و یا طرح های ایجاد شده را تغییر و ویرایش کنید.

پکیج پیشنهادی:  پکیج آموزش راینو و گرس هاپر

نرم‌افزار راینو Rhino 3D

مقاله پیشنهادی: مایا چیست؟

12.  نرم‌ افزار مایا Maya

مایا (Autodesk Maya) یک نرم‌افزار پرکاربرد طراحی است اما در مورد میزان مفید بودن مایا در معماری اختلاف نظر وجود دارد. برخی معتقدند که مایا یک نرم افزار طراحی کلی است که بسیاری از ابزارهایی را که نرم‌افزارهای اختصاصی از آن بهره می‌برند را ندارد؛ اما بسیاری از معماران و طراحان از مایا در پروژه‌هایشان استفاده می‌کنند.نرم‌افزار مایا امکاناتی دارد که ممکن است در سایر نرم‌افزارها کار کردن با آنها دشوار باشد؛ این ویژگی آزادی بیشتری در کار به شما می‌دهد و باعث ایجاد نوآوری در طراحی می‌شود. بسیاری از افراد از مایا برای ارائه ایده‌های جدید خود، قبل از انتقال آنها به نرم‌افزارهای دیگر استفاده می‌کنند. آزادی در گسترش پروژه‌ها با روش‌های گوناگون باعث شده است مایا در معماری نیز مورد استقبال قرار بگیرد. 
مایا برای آموزش بسیار مفید است، بسیاری از مبتدیان حوزه مدل‌سازی سه بعدی نیز از مایا به عنوان یک ابزار آموزشی استفاده می‌کنند. نرم‌افزار مایا به آنها این امکان را می‌دهد تا با مفاهیم اصلی ساخت مدل‌های سه‌بعدی بدون نیاز به برخورد با محدودیت‌های نرم افزارهای تخصصی آشنا شوند. 

کاربردی ترین نرم افزارهای معماری

مقاله پیشنهادی: پلندر چیست؟

13.  نرم افزار بلندر Blender

بلندر Belendr یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری برای مدل سازی سه بعدی و ساخت انیمیشن‌های با کیفیت است به صورت رایگان و با منبع باز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این نرم افزار قابلیت‌های زیاد و ابزارهای متنوعی دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی و ترسیم اولیه مدل، تا انجام مدل سازی‌های دو بعدی و سه بعدی، ایجاد مدل‌های ایستا برای چاپ‌های سه بعدی، بافت دهی و متریال دهی، شبیه سازی، انیمیشن سازی، رندرینگ، ویرایش ویدئو، VFX، بازی سازی و ... از این نرم افزار استفاده کنید. با آموزش این نرم افزار می‌توانید یک پروژه را به صورت صفر تا صد به کمک این نرم افزار قدرتمند انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: آنریل انجین چیست؟

14.  نرم افزار آنریل انجین Unreal Engine

نرم افزار Unreal Engine یک موتور Real time بازی سازی قدرتمند است که علاوه بر حوزه بازی سازی به دلیل ویژگی و قابلیت های بی نظیر آنریل در بسیاری از حوزه ها مانند طراحی معماری و پرزنت پروژه ها، تولید فیلم و انیمیشن های سینمایی، جلوه های ویژه، شبیه سازی های و همچنین ایجاد پروژه های واقعیت مجازی و ... استفاده می شود. آنریل به دلیل قابلیت پردازشی و توانایی فوق العاده‌ای که در ارائه کارها به صورت انیمیشنی در مدت زمان کوتاه دارد در معماری بسیار محبوب میباشد. همچنین همکاری شرکت آنریل و کی اس گروپ ( سازنده موتور رندر ویری)، ایجاد آبجکت و به وجود آوردن صحنه های آماده باعث شده است که  قدرت نرم افزار آنریل انجین نسبت به سایر نرم افزار تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند و مورد توجه معماران و طراحان قرار گیرد.

نرم افزار آنریل انجین Unreal Engine

15. مارولوس دیزاینر معماری Marvelous Designer

یکی از بهترین و قدرتمند ترین نرم افزارها برای مدلسازی انواع آبجکت پارچه ای نرم افزار مارولوس دیزاینر (Marvelous Designer) است. این نرم توسط معماران و افرادی که در حوزه شبیه سازی معماری فعالیت می کنند، برای مدلسازی آبجکت های پارچه ای و ایجاد فضایی واقعی و رئال در پروژه استفاده می‌شود. با استفاده از این نرم افزار میتوانید  و آبجکت های پارچه ای مانند پرده، رو تختی، مبل ها و صندلی های پارچه ای، انواع سازه های چادری و پارچه ای و ... طراحی و مدلسازی کنید و در پروژه ها در فضا هایی داخلی از آن ها استفاده کنید.

پکیج پبشنهادی: پکیج آموزش مارولوس دیزاینر معماری

مارولوس دیزاینر معماری Marvelous Designer

مقاله پیشنهادی:  فتوشاپ چیست؟

16.  نرم افزار فتوشاپ Photoshop

نرم افزار فتوشاپ یک نرم افزار طراحی گرافیکی است که کاربرد آن فقط محدود به کارهای گرافیکی نیست بلکه در بسیاری از حوزه ها از این نرم افزار پر کاربرد استفاده می‌شود. امروزه نرم افزار فتوشاپ به یکی از بهترین و پر کاربرد ترین نرم افزارهای حوزه معماری تبدیل شده و جایگاه ویژه ای در معماری پیدا کرده است . شاید برای شما سوال باشد که این نرم افزار در معماری چه کاربردی دارد؟ با توجه به قابلیت ها و کاربرد بی نظیر این نرم افزار از فتوشاپ در معماری برای ارائه و پرزانته کردن طرح‌ها، شیت بندی‌های معماری و مبحث پست پروداکشن استفاده می‌شود. معماران برای ارائه طرح‌های خود ابتدا آن‌ها را در نرم افزار‌های سه بعدی به تصویر می‌کشند و بعد در مبحث پست پروداکشن با نورپردازی، نسبت دادن متریال به طرح‌ها، ساخت پترن، ادیت رندرها و در آخر با شیت بندی، طرح‌های خود را پرزانته و ارائه می کنند. نرم افزار فتوشاپ بهترین گزینه برای ارائه و پرزانته کردن رندر، پلان، نما، برش و پرسپکتیو است. برای آموزش پست پرو داکشن معماری می‌توانید پکیج آموزش پست پروداکشن را از سایت آپادمی تهیه کنید.

نرم افزار فتوشاپ Photoshop

مقاله پیشنهادی:  ایلوستریتور چیست؟

17.  نرم افزار ایلاستریتورillustrator

نرم افزار ایلوستریتور هم مانند نرم افزار فتوشاپ در معماری کاربرد دارد ایلاستریتور مناسب‌ترین نرم افزار برای ترسیم طرح‌های شماتیک و دیاگرام‌های معماری، شهرسازی و ...می باشد. از این نرم افزار همچنین برای پرزانته و شیت بندی معماری به صورت حرفه‌ای نیز استفاده می‌شود. نرم افزار ایلاستریتور با در اختیار قرار دادن ابزارهای وکتور، محیط کاری بسیار ساده و دقیق که ترکیبی از ابزارهای مشابه اتوکد و فوتوشاپ است این امکان را برای معماران فراهم کرده تا بتوانند طرح های خود را در این نرم افزار جهت ارائه به بهترین شکل پرزانته کنند. همانطور که میدانید از دیاگرام‌ها در طراحی پروژه‌ها برای نمایش روابط میان کانسپت و واقعیت استفاده می‌شود. در ایلوستریتور شما میتوانید با ترسیم دیاگرام به بیان شفاف ایده و روابط طرح، ویژگی‌ها و مشخصات آن ایده به صورت سازمان یافته و گرافیکی بپردازید. بسیاری از فراد جهت جلب نظر کارفرمایان و یا داوران در مسابقات معماری با طراحی دیاگرام های مختلف، ایده طراحی فضاها، روند طراحی معماری و پرزانته نهایی را بصورت حرفه ای با استفاده از این روش ارائه می دهند.

 نرم افزار ایلاستریتور

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش ایلاستریتور

18.  نرم افزار ایندیزاین In-Design

نرم افزار ایندیزاین Adobe In-Design یک  نرم افزارگرافیکی است که  در زمینه چاپ و صفحه آرایی استفاده می شود. طراحان گرافیک برای طراحی‌های تبلیغاتی و انتشاراتی مانند  طراحی بروشورها، کاتالوگ، روزنامه، مجلات، کارت ویزیت، کارت پستال، اسناد و رسانه‌های چاپی استفاده میکنند. ایندیزاین با ویژگی های خاص خود در مدیریت تعداد صفحات بالا ، پشتیبانی از تصاویر فتوشاپ و دیاگرام های ایلوستریتور ، و با داشتن پالت های رنگی مختلف ، نرم افزاری فوق العاده حرفه ای و مناسب برای معماران و طراحان نیز می‌باشد. در شیت بندی و آلبوم های حرفه ای و پورتفولیو معماری میتوانید از افزار ایندیزاین وسایر نرم افزارهای گرافیکی استفاده کنید.

نرم افزار ایندیزاین In-Design

 19.  افتر افکت معماری

افترافکت یکی از  نرم افزارهای کاربردی شرکت ادوبی است که با استفاده از آن می توانید برای جلوه های بصری زیبا و حرکت های گرافیکی دو بعدی ایجاد کرد. استفاده از نرم افزار افترافکت ، یکی از کاربردی ترین و خلاقانه ترین راهکار ها برای ارائه پروژه‌های معماری است که شما میتوانید طرح و پروژه معماری خود را با استفاده از افتر افکت به بهترین نحوه نمایش دهید. از این روش میتوانید برای ارائه کارهای دانشجویی پروژه ‌های اجرایی و یا طرح های مسابقات معماری استفاده کنید.طراحان معمار میتوانند در افتر افکت روند ساخت یک پروژه را مرحله به مرحله و با استفاده از دیاگرام‌های معماری به شکل انیمیشن ترسیم کنند.

مقاله پیشنهادی: پوتفولیو معماری چیست؟

نتیجه‌گیری:

در این مقاله با 19 عدد از بهترین و کاربردی‌ترین نرم‌ افزارهای معماری آشنا شدید؛ البته نرم‌افزارهای دیگری نیز وجود دارند که بسیاری از افراد کار با آنها را ترجیح می‌دهند اما شما باید بسته به نوع کار و پروژه‌تان نرم‌افزار مناسب را پیدا کنید، همچنین رابط کاربری و راحی شما با یم نرم‌افزار نیز می‌تواند روی عملکرد شما تاثیرگذار باشد.شما میتوانید با آموزش این نرم افزارها علاوه بر کار در دفاتر مهندسی به مستقل و فریلنسری کسب در آمد کنید.

اگر نمیدانید فریلنسینگ چیست؟ و چگونه میتوانید به صورت فریلنسری کسب درآمد کنید کافیست پکیج آموزش فریلنسینگ و کسب درآمد بین الملی را از سایت اپادمی تهیه کنید.

 شما علاقمندان می‌توانید با تهیه دوره‌های آموزشی نرم‌افزارهای معماری مجموعه آپادمی کاملا بر نحوه رندرگیری مسلط شده و توانایی تدریس آن را نیز کسب کنید. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت رویت
کارت اتوکد
کارت راینو
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
نرم افزارهای مورد استفاده: Maya, Photoshop, Substance Painter, ZBrush,...
فریلنسینگ
حفظ نظم ساعات کاری می تواند برای فریلنسرها دشوار باشد. اما علیرغم این...
معماری
نرم افزار اسکچاپ یک نرم افزار قدرتمند در زمینه مدلسازی سه بعدی معماری...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

فریما بهبهانی Guest User
15 بهمن 1402 - ساعت 16:15
پاسخ

از کی شاتم در حوزه معماری استفاده میشه برای رندرگیری؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، KeyShot یک نرم‌افزار قدرتمند برای رندرگیری های استودیویی است که در حوزه معماری، طراحی صنعتی و طراحی محصولات، طراحی لباس، طلا جواهر و... کاربرد دارد.

میلاد رحیم زاده Guest User
30 مهر 1402 - ساعت 13:23
پاسخ

آموزش نرم افزارهای معماری در این حوزه چقدر میتونه به کسب درآمد در حوزه معماری کمک کنه؟ چه نرم افزارهایی کاربردی تر هستند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در دنیای معماری، استفاده از نرم‌افزارهای معماری حرفه‌ای امری ضروری است همچنین آموزش نرم‌افزارهای معماری می‌تواند به شما در کسب درآمد در حوزه معماری کمک کند نرم افزارهایی مانند اتوکد، تری دی مکس، رویت و... از نرم افزارهای کاربردی در حوزه معماری می باشند.

هلیا حمزوی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 14:38
پاسخ

ممنون از توضحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

سعید فرزین Guest User
06 مهر 1402 - ساعت 13:04
پاسخ

من میخوام در زمینه طراحی داخلی فعالیت کنم میشه لطفا راهنماییم کنیم چه نرم افزار های معماری داخلی در این حوزه مورد نیاز هست یاد بگیریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در این حوزه به نرم افزارهای دو بعدی مانند اتوکد و یک نرم افزار سه بعدی برای طراحی داخلی پروژه مانند تری دی مکس و یکی نرم افزار پرزانته مانند فتوشاپ نیاز دارید برای آشنایی بیشتر با نرم افزارهای مورد نیاز در حوزه طراحی داخی میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله بهترین نرم افزار های طراحی داخلی رو مطالعه کنید.

فرناز غیاثی Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 15:26
پاسخ

بین نرم افزارهایی که معرفی کردید چه نرم افزاری پرکاربرد تره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
سایر نرم افزارهایی که در این مقاله معرفی شده پر کاربرد هستند اما به طور کلی اتوکد، تری دی مکس، رویت، فتوشاپ از پرکاربردترین نرم افزارهای در این حوزه می باشند.

رها نمازی Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 15:03
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

فرزانه اسماعیلی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 16:42
پاسخ

ممنون از توضیحات کامل و جامعی که دادید بسیار مفید بود خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم موفق باشید.

مهناز بهبهانی Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 12:42
پاسخ

برای کسانی که در زمینه طراحی داخلی میخوان فعالیت کنند چه نرم افزارهایی رو پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزارهای مورد نیاز در حوزه طراحی داخلی رو در مقاله بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی معرفی کردیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

مصطفی افتخاری Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 13:51
پاسخ

سلام وقتتون بخیر ممنون از راهنمایی و معرفی خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم موفق باشید.

فاطمه ایراندوست Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 10:25
پاسخ

برای یادگیری نرم افزار های معماری به ترتیب باید چه نرم افزارهایی رو یاد بگیریم ؟ این نرم افزارها پیش نیاز نرم افزارهای دیگه هستن یا خیر؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای آموزش نرم افزارای معماری شما باید به یک نرم افزار برای ترسیمات دوبعدی مانند اتوکد مسلط باشید سپس برای مدلسازی سه بعدی نرم افزارهایی مانند تری دی مکس یا رویت رو یاد بگیرد پس از آموزش این برای متریال دهی، نورپردازی و رندرگیری وی ری یا کرونا را یاد بگیرید برای ارائه و پرزانته های معماری و گرافیکی و شیت بندی و پست پروداکشن هم میتونید از نرم افزار فتوشاپ استفاده کنید. این نرم افزارها پیش نیازی نداره.

سوده Guest User
02 دی 1401 - ساعت 14:11
پاسخ

سلام. با بلندر میشه در زمینه معماری کار کرد؟ آخه همه آگهی ها اصرار بر تری دی مکس دارند!

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام، بله بلندر به صورت کلی برای معماری هم کاربردهایی داره ولی در ایران خیلی مرسوم نیست و بیشتر ازش برای مدلسازی ها و طراحی های سه بعدی قطعات صنعتی استفاده میشه. با توجه به بازار کار ایران بهتره نرم افزارهایی مثل تری دی مکس یا رویت را کار کنید.

امیر حشمی Guest User
01 آذر 1401 - ساعت 11:18
پاسخ

نرم افزار زیبراش هم در معماری کاربردی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله در معماری هم این نرم‌افزار کاربرد دارد. به دلیل قابلیت بی نظیر این نرم‌افزار در طراحی مدل‌های سه بعدی با دقیق و جزییات بالا، این امکان وجود دارد که مدل سه بعدی خود را از نرم افزارهای دیگر وارد زیبراش کنید و با استفاده از ابزارها و براش‌های زیبراش جزییات و دیتیل‌های مورد نظرتون را به مدل سه بعدی اضافه کنید.

شاهین نیکخواه Guest User
11 آبان 1401 - ساعت 18:11
پاسخ

برای پرزانته رندر معماری چه پکیجی رو باید تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش پست پروداکشن رو میتونید تهیه کنید.

ماهان احمدی Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 15:13
پاسخ

پلاگین اینسکیپ قابل نصب بر روی چه نرم افزارهایی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
اینکسیپ رو میتونید بر روی نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی مانند Sketchup ،Rhino ceros ،Autodesk Revit ،Archicad نصب کنید.

پروانه صمدزاده Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 12:58
پاسخ

وقت بخیر
من تاز شروع به آموزش نرم افزارهای معماری کردم و الان در حال حاضر اتوکد و نرم افزار تری دی مکس رو یاد گرفتم میخواستم بدونم چه نرم افزارهای دیگه ای رو برای استخدام در دفاتر معماری باید یاد بگیرم و به طور کلی بازار کار نرم افزارهای معماری به چه صورت هست ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
ببینید حداقل باید به این نرم افزارها مسلط باشید:
یک نرم افزار برای ترسیمات دوبعدی: اتوکد
یک نرم افزار برای مدلسازی سه بعدی: تری دی مکس یا رویت
یک نرم افزار برای متریال دهی، نورپردازی و رندرگیری: وی ری یا کرونا
یک نرم افزار برای ساخت انیمیشن معماری: لومیون
یک نرم افزار برای ارائه و پرزانته های معماری و گرافیکی و شیت بندی + پست پروداکشن: فتوشاپ

نوشین یزدان پناه Guest User
31 مرداد 1401 - ساعت 12:26
پاسخ

برای رندرگیری در نرم افزار رویت شما چه موتور رندرهایی رو پیشنهاد می‌کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از موتور رندر ویری و اینسکیپ استفاده کنید.

موفق باشید.

پریسا جوکار Guest User
27 مرداد 1401 - ساعت 15:39
پاسخ

من رشته تحصیلیم معماری داخلی هست چه نرم افزارهایی رو باید یاد بگیرم میشه بهترین نرم افزار معماری داخلی رو بهم معرفی کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ببینید حداقل باید به این نرم افزارها مسلط باشید:
یک نرم افزار برای ترسیمات دوبعدی: اتوکد
یک نرم افزار برای مدلسازی سه بعدی: تری دی مکس یا رویت
یک نرم افزار برای متریال دهی، نورپردازی و رندرگیری: وی ری یا کرونا
یک نرم افزار برای ساخت انیمیشن معماری: لومیون
یک نرم افزار برای ارائه و پرزانته های معماری و گرافیکی و شیت بندی + پست پروداکشن: فتوشاپ

ارسلان کاویانی Guest User
09 مرداد 1401 - ساعت 12:05
پاسخ

وقت بخیر
برای رشته عمران چه نرم افزارهایی رو پیشنهاد میکنید یاد بگیریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزارهای بسیار زیادی برای رشته عمران وجود داره شما میتونید مقاله بهترین نرم افزارهای رشته عمران رو در سایت آپادمی مطالعه کنید.

سمانه حمیدی Guest User
05 مرداد 1401 - ساعت 10:33
پاسخ

عالی بود ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

سعید نوری نژاد Guest User
28 تیر 1401 - ساعت 22:52
پاسخ

بسیار کامل و جامع بود ممنون.
سوالی که برای من پیش امده اینکه برای کسب در آمد و استخدام در دفاتر معماری یاد گیری کدام یکی از این نرم افزارها الزامیه و پر درآمد ترین نرم افزار معماری کدام یک از این 19 نرم افزار هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای کسب در آمد و استخدام در دفاتر معماری شما باید به یک نرم افزار دو بعدی و سه بعدی مانند نرم افزارهای اتوکد، رویت، تری دی مکس، فتوشاپ و... تسلط داشته باشید.

پرهام خواجه Guest User
24 خرداد 1401 - ساعت 11:07
پاسخ

با آموزش نرم افزارهای معماری میتونیم کسب درآمد کنیم؟ میشه راجب بازار کار نرم افزارهای معماری هم یه توضیحی بدید ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با آموزش نرم افزارهای معماری علاوه بر استخدام در دفاتر مهندسی میتونید به صورت فریلنسری هم کار کنید.