cast
یاسمن کاتب

فتوشاپ{Photoshop} چیست؟ 4+ کاربرد ویژه + معرفی ابزارها و پلاگین‌های مهم

یاسمن کاتب
06 شهریور 1400
1993
20
متن مقاله

همانطور که می‌دانید فتوشاپ یکی از معروف‌ترین نرم‌افزار‌های کامپیوتری برای ادیت عکس است و هر کسی که در حوزه‌های مربوط به هنر و خلاقیت فعالیت می‌کند قطعا نام آن را شنیده است. ما در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم نرم افزار فتوشاپ چیست و چرا تا این اندازه اهمیت دارد، پس با ما همراه باشید. اگرعلاقه مند به آموزش نرم افزار فتوشاپ هستید میتوانید پکیج آموزش فتوشاپ را از سایت پادمی تهیه کنید.

فتوشاپ چیست؟

Photoshop یک نرم افزار طراحی گرافیکی و ویرایش عکس بر مبنای پیکسل است که برای ویرایش عکس، ساخت و ترکیب هنرهای دیجیتال، متحرک‌سازی و طراحی گرافیکی استفاده می‌شود. نرم‌افزار فتوشاپ همچنین امکان ویرایش عکس‌های گرافیکی با چندین لایه و اضافه‌کردن تصاویر با فرمت‌های مختلف را فراهم می کند. 
نرم افزار Adobe Photoshop دارای ابزارهای حرفه‌ای است که باعث می‌شود هنرمندان بتوانند ایده‌های خود را به تصویر بکشند و آنها را زنده کنند. یکی از مزایای اصلی نرم‌افزار فتوشاپ توانایی آن در ایجاد لایه‌هایی است که می‌توانند مستقل از یکدیگر ویرایش شوند.  فتوشاپ توسط شرکت Adobe Systems برای سیستم‌عامل Windows و MacOS در دسترس می‌باشد. این نرم‌افزار نسخه‌های گوناگونی دارد که آخرین آن Guru99 است. نرم‎افزار فتوشاپ همواره در حال پیشرفته‌تر شدن می‌باشد و در نسخه‌های جدید آن ابزارها و قابلیت‌های حرفه‌ای تری نیز اضافه شده است.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت فتوشاپ و ایلاستریتور را مطالعه کنید.

شما علاقمندان می‌توانید از آموزش‌های رایگان فتوشاپ مجموعه آپادمی برای یادگیری این نرم‌افزار استفاده کنید.

نرم افزار فتوشاپ چیست؟

تاریخچه نرم‌افزار فتوشاپ:

دو برادر به نام‌های توماس و جان نول، فتوشاپ را در سال 1987 ساختتند. آنها در سال 1988 مجوز توزیع فتوشاپ را به شرکت Adobe Systems Incorporated فروختند. در ابتدا توماس نول که دانشجوی دانشگاه میشیگان بود، شروع به نوشتن برنامه‌ای در مکینتاش پلاس خود کرد تا بتواند تصاویر خاکستری را روی صفحه نمایش تک رنگ نشان دهد. این برنامه توجه برادرش جان، که کارمند شرکت Industrial Light & Magic بود را به خود جلب کرد. او به توماس توصیه کرد که آن را به یک برنامه کامل برای ویرایش تصویر تبدیل کند. بعد از آن توماس در سال 1988 به مدت 6 ماه از تحصیل فاصله گرفت تا با برادرش روی این برنامه کار کند.

توماس می‌خواست نام برنامه را ImagePro بگذارد، اما این نام قبلاً گرفته شده بود. اینگونه شد که توماس نام برنامه خود را به فتوشاپ تغییر داد و یک قرارداد کوتاه مدت نیز برای توزیع نسخه‌های این برنامه با اسکنر اسلاید نوشت. بعد از آن در سپتامبر 1988 راسل براون، مدیر هنری شرکت Adobe تصمیم گرفت مجوز توزیع فتوشاپ را از آنها بخرد. همچنین در سال 1990،نرم افزار فتوشاپ به طور انحصاری برای مکینتاش منتشر شد و در ابتدا فقط برای همین سیستم‌عامل در دسترس بود. پس از آن در 31 مارس 1995، شرکت Adobe حقوق کامل نرم‌افزار فتوشاپ را از توماس و جان نول به قیمت 34.5 میلیون دلار خریداری کرد و دیگر نیازی به پرداخت حق امتیاز از فروش نسخه‌ها به آنها ندارد.

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش تعویض آسمان با قابلیت Sky Replacement را مشاهده کنید:

 

کاربرد‌های نرم‌افزار فتوشاپ چیست؟

همانطور که می‌دانید کاربرد‌های نرم‌افزار فتوشاپ بسیار بسیار زیاد است و در پروژه‌های گوناگونی استفاده می‌شود. در ادامه برخی از این کاربرد ها را بررسی می‌کنیم:


1. ویرایش تصاویر

فتوشاپ یک نرم‌افزار قدرتمند برای ویرایش عکس است که به کاربران امکان می‌دهد که هر تغییری که میخواهند را روی تصاویر ایجاد کنند. فرقی ندارد در حال ساخت یک عکس دیجیتالی هستید یا می‌خواهید تصویری را برای استفاده در پروژه ویرایش کنید، معمولاً اولین قدم برای شما فتوشاپ است. 
نرم‌افزار فتوشاپ با ارائه ابزار‌های کاربردی به طراحان امکان می‌دهد تصاویر را به بهترین شکل ممکن ویرایش کنند؛ در این برنامه دست کاربر برای ایجاد هرگونه تغییری باز است.

 کاربران همچنین می‌توانند:

•   رنگ تصویر را بصورت دلخواه تغییر دهند.
•   عکس‌ها را به سمت واقعیت آنها ویرایش کنند مانند: برداشتن لکه یا پارگی یا چین خوردگی
•   به گرافیک‌ها و طرح‌های کامپیوتری فیلترهای مختلف اضافه کنند.
•   عکس ها را برای استفاده در شبکه‌های اجتماعی و آنلاین بهینه‌سازی کنند.
•   با تغییر فرمت عکس‌ها حجم فایل آنها را کاهش دهند.
•   اندازه عکس ها را تغییر دهند
•   تصاویر را برش دهند و عکس‌های دیگری به آن  اضافه کنند.
•   و... 

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش افکت جذاب Dual Lighting برای ادیت عکس در فتوشاپ را مشاهده کنید:

 

2. طراحی گرافیکی

کاربران با استفاده از نرم‌افزار فتوشاپ می‌توانند طراحی لوگو، کارت ویزیت، پوستر، کارت‌پستال و بروشور طراحی کنند. اگرچه فتوشاپ نرم‌افزاری تخصصی و حرفه‌ای برای طراحی گرافیکی نیست اما  بسیاری از ابزار‌های لازم برای طراحی گرافیک را نیز دارد به همین علت طراحان نیز می‌توانند از آن برای پروژه هایشان استفاده کنند.

کاربرد نرم افزار فتوشاپ

3. طراحی قالب برای وب سایت

نرم‌افزار فتوشاپ(Photoshop) محبوب‌ترین ابزار برای طراحی قالب و دیزاین کلی وبسایت است. فتوشاپ برای کدنویسی وب‌سایت‌ها طراحی نشده است اما به راحتی می‌توان در آن قالب‌هایی با سبک‌های گوناگون برای وبسایت‌ها طراحی کرد. ابزار‌های پر قدرت این نرم‌افزار فرآیند کشیدن اجزای صفحه ، اصلاح رنگ‌ها و افزودن اجزای مختلف را بسیار آسان می‌کند.

اسفاده از فتوشاپ برای ساخت قالب وبسایت

4. طراحی و دیزاین تصاویر نقل‌قول 

امروزه تصاویر نقل‌قول، طرفداران زیادی پیدا کرده است و از آنها در رسانه‌های اجتماعی، کتاب‌ها و حتی دکوراسیون منزل استفاده می‌شود. ساختن اینگونه تصاویر یکی دیگر از بزرگترین کاربردهای فتوشاپ است. وب‌سایت ها و کاربران رسانه‌های اجتماعی مخاطبان استفاده از این تصاویر هستند و آنها را به اشتراکگذاری می‌کنند. این تصاویر نیز توسط Adobe Photoshop طراحی و ایجاد می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: پست پروداکشن چیست؟

کاربرد فتوشاپ در معماری:

نرم‌افزار فتوشاپ در صنایع مختلفی کاربرد دارد که یکی از آنها معماری است. فتوشاپ به معماران در مرحله پست پروداکشن پروژه‌هایشان که به معنای بهبود کلی کیفیت آن است، کمک می‌کند. آنها بعد از ساخت مدل‌های سه‌بعدی و رندرگیری در نرم‌افزار‌های مختلف مانند: 3Dsmax , lumionRevitSketchup, VRay  تصویر تولید شده را به فتوشاپ منتقل کرده و مرحله پست پروداکشن را آغاز کنند. معمار در مرحله پست پروداکشن، وضوح، کیفیت، وضعیت نور‌ها و در مجموع حالت کلی رندر را در نرم‌افزار فتوشاپ بهبود می‌بخشد.

کاربرد فتوشاپ در معماری

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش پست پروداکشن

ابزار‌های نرم‌افزار فتوشاپ:

نرم‌افزار فتوشاپ ابزار‌های گوناگونی دارد که کار را برای کاربران راحت‌تر می‌‍کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین آنها را معرفی می‌کنیم:

  • ابزار قلم(Pen tool)

فتوشاپ چند قلم متفاوت دارد که هرکدام کاربرد خاص خود را دارد. ابزار قلم به کاربر اجازه می‌دهد تا خطوط را به صورت آزادانه‌ای ترسیم کند. همچنین ابزار قلم مغناطیسی، خطوط ترسیم شده را به خطوط اجسام موجود در تصویر نزدیک می‌کند، که برای جداسازی آنها از پس زمینه بسیار مفید است.

  • ابزار تکرار(Clone stamp tool)

با ابزار Clone Stamp می‌توانید مانند یک استمپ، یک قسمت از تصویر را در هر جایی از تصویر که میخواهید کپی کنید و در واقع همان قسمت تصویر تکرار می شود. کاربر همچنین می تواند قسمتی از یک لایه را به لایه دیگر کلون کند. ابزار Clone Stamp برای کپی اشیاء یا رفع نقص در تصویر مفید است.

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش حذف برق افتادگی روی پوست صورت در فتوشاپ را مشاهده کنید:

  • ابزار شکل(Shape tools)

Photoshop دارای مجموعه‌ای از شکل‌هاست که شامل مستطیل، گرد، بیضی، چند ضلعی و خطوط می‌شوند. این اشکال را می‌توان با ابزار قلم، ابزار انتخاب مستقیم و غیره ویرایش کرد. علاوه بر این، فتوشاپ اشکال خاصی مانند حیوانات، علائم و گیاهان را نیز ارائه می‌دهد.

  • اندازه گیری و ناوبری(Measuring and navigation)

ابزار قطره چکان ، رنگی را از ناحیه ای از تصویر که روی آن کلیک می شود را انتخاب می‌کند و برای استفاده در مکان‌های بعدی از آن نمونه می‌گیرد. همچنین با ابزار دستی می‌توان یک تصویر را با حرکت به هر جهتی هدایت کرد و ابزار بزرگنمایی بخشی از تصویر را که روی آن کلیک می‌شود را بزرگ می کند و امکان مشاهده از نمای نزدیک‌تر را فراهم می‌کند.

  • ابزار انتخاب(Selection tools)

ابزارهای انتخاب برای انتخاب تمام یا بخشی از یک تصویر برای انجام عملیات برش، کپی، ویرایش یا روتوش استفاده می شوند.

ابزار های نرم افزار فتوشاپ

مقاله پیشنهادی: تبدیل فرمت عکس در فتوشاپ

فرمت فایل‌ها در نرم‌افزار فتوشاپ:

فایل‌ها در نرم‌افزار فتوشاپ دارای پسوند پیش‌فرض PSD هستند که مخفف "Photoshop Document" می‌باشد. یک فایل PSD تصویر را با تمام ویژگی‌ها و لایه‌های آن در Photoshop ذخیره می‌کند. این فایل شامل لایه‌های ماسک، شفافیت، متن، کانال‌ها، رنگ‌ها، مسیرهای برش و تنظیمات دوتایی و... است و برخلاف بسیاری از فرمت‌های فایل دیگر (مانند JPG یا GIF) محتوای آن قابل تغییر می‌باشد. یک فایل PSD دارای حداکثر ارتفاع و عرض 30،000 پیکسل و حجم 2 گیگابایت است. گاهی اوقات فایل‌های نرم‌افزار Photoshop دارای پسوند PSB هستند که مخفف "Photoshop Big" (همچنین به عنوان "قالب بزرگ سند" نیز شناخته می‌شود) است.

یک فایل PSB حداکثر ارتفاع و عرض 300.000 پیکسل دارد و حداکثر حجم آن در حدود 4 Exabytes است. به دلیل محبوبیت Photoshop ، فایل های PSD به طور گسترده‌ و در هر جایی قابل استفاده هستند و تقریبا توسط اکثر نرم‌افزارهای رقیب، از جمله GIMP و Affinity Photo نیز پشتیبانی می‌شوند. همچنین فرمت فایل PSD را می توان به سایر برنامه‌های Adobe مانند Adobe Illustrator ، Adobe Premiere Pro و After Effects نیز منتقل کرد.

افزونه‌های نرم‌افزار فتوشاپ:

قابلیت‌های نرم‌افزار Photoshop را می‌توان با برنامه‌های اضافی به نام افزونه‌های Photoshop (یا پلاگین) گسترش داد. برخی از این افزونه‌ها مانند Adobe Camera Raw  را خود شرکت ادوب برای فتوشاپ ارائه کرده است اما بیشتر آنها را دیگر شرکت‌ها طبق مشخصاتی که شرکت Adobe تعیین کرده است منتشر کرده‌اند. اکثر این افزونه‌ها فقط با فتوشاپ به عنوان میزبان سازگاری دارند اما برخی از آنها می‌توانند به عنوان برنامه‌های مستقل نیز اجرا شوند. انواع مختلفی از افزونه‌ها برای کار‌های مختلف مانند فیلتر‌گذاری، تصحیح‌رنگ، اتوماسیون و ... وجود دارد که محبوب‌ترین آنها افزونه‌های فیلتر (همچنین به‌عنوان افزونه‌های 8bf نیز شناخته می‌شوند) هستند که در منوی Filter در Photoshop موجودند.

مقاله پیشنهادی: رفع مشکل باز نشدن فایل RAW در فتوشاپ

افزونه‌های فیلتر می‌توانند تصویر فعلی را تغییر داده یا محتوا را عوض کنند. در ادامه برخی از محبوب‌ترین افزونه‌ها را به شما معرفی می‌کنیم:

افزونه های تصحیح رنگ: 

•   Alien Skin Software
•   Nik Software
•   On One Software
•   Topaz Labs Software
•   The Plugin Site

افزونه های جلوه ویژه:

•    Alien Skin Software
•    Auto FX Software
•    AV Bros
•    Flaming Pear Software

افزونه های جلوه سه بعدی:

•  Andromeda Software
•  Strata

Adobe Camera Raw (همچنین با نام‌های ACR و Camera Raw نیز شناخته می‌شود) یک افزونه ویژه است که توسط شرکت ادوب به صورت رایگان ارائه می‌شود و عمدتا برای خواندن و پردازش فایل‌های تصویری خام استفاده می‌شود تا بتوانند تصاویر تولید شده توسط Photoshop را پردازش کنند.

مقاله پیشنهادی:  تبدیل فرمت raw به jpg در فتوشاپ

یادگیری نرم‌افزار فتوشاپ:

همانطور که ذکر شد فتوشاپ یکی از کاربردی‌ترین نرم‌افزار‌ها در صنایع مختلف می‌باشد، بنابراین بسیار مهم است که کار با آن را بلد باشیم تا بتوانیم به فرصت‌های شغلی بهتری دست پیدا کنیم. این نرم‌افزار ابزار‌های گوناگونی دارد که به خاطر سپردن کاربرد هر کدام ممکن است چالش برانگیز باشد؛ یادگیری فتوشاپ  بصورت پروژه‌محور باعث می‌شود یادگیری تکنیک‌ها و همچنین به خاطر سپردن ابزار‌های آن بسیار راحت تر باشد. 

ویدیو معرفی جامع‌ترین و بهترین پکیج آموزش فتوشاپ:

آموزشگاه آنلاین آپادمی با بیش از یک دهه سابقه تدریس و پرورش بیشتر از 14574 دانشجو، مفتخر است که جامع‌ترین و بهترین پکیج آموزش فتوشاپ را برای علاقمندان تهیه کرده است. شما علاقمندان با تهیه این دوره جامع، می‌توانید کاملا بر این نرم‌افزار پرکاربرد و قدرتمند مسلط شده و توانایی تدریس نرم‌افزار فتوشاپ را نیز کسب کنید. همچنین با کسب این مهارت و متخصص شدن در فتوشاپ می‌توانید به دنیایی از فرصت‌های شغلی دست یابید.

کارت آموزش فتوشاپ
کارت ایلاستریتور
کارت زیبراش
آموزش مجازی تری دی مکس 2020

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه ساخت تکسچرهای بدون درز یا Seamless...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه حذف متن یا نوشته را از روی عکس در نر...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی یاد می گیرید که چطور رنگ پرسوناژ را با رنگ...
گرافیک
دو نرم ‌افزار فتوشاپ و ایلاستریتور که هر دو محصول شرکت Adobe هستند در...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ماریا مظغری Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 15:19
پاسخ

وقت بخیر با استفاده از فتوشاپ میشه انیمیشن ساخت؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، ساخت انیمیشن در فتوشاپ امکان‌پذیر است شما میتونید با استفاده از ابزارهای پیشرفته‌ و قابلیت‌های مختلف موجود در این نرم افزار، انیمیشن‌ ایجاد کنید و اجزای مختلف یک سوژه را در فتوشاپ تکان داده و به حرکت درآورید همچنین جلوه‌های ویژه و تنظیمات مختلفی مانند سرعت، تکرار، ترکیب رنگ و ... را بر روی انیمیشن‌ها اعمال کنید.

غزاله حقیقی Guest User
25 مرداد 1402 - ساعت 17:35
پاسخ

فتوشاپ بازار کار بهتری داره یا ایلاستریتور؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با توجه به ماهیت و کاربردهای مختلف دو نرم افزار فتوشاپ و ایلاستریتور، نمی‌توان به طور قطعی ادعا کرد کدام یک از آنها بازار کار بهتری دارد. این دو نرم افزار ابزارهای متفاوتی هستند که به منظور ایجاد و ویرایش گرافیک در زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و هر دو بازار کار بسیار خوبی دارند بنابراین انتخاب به میزان علاقه، تخصص و نیاز شما بستگی دارد.

علی وطنی Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 15:17
پاسخ

آموزش فتوشاپ عکس هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در پکیج آموزش فتوشاپ علاوه بر آموزش کلیه ابزارهای فتوشاپ و آموزش طراحی پوستر، بنر و انواع کاور برای شبکه‌های اجتماعی، طراحی لوگو، کارت ویزیت، ست اداری و ... آموزش ادیت عکس‌های سیاه و سفید و ترمیم عکس‌های قدیمی، ادیت پرتره و روتوش تخصصی پوست و همچنین آموزش تخصصی ادیت عکس با Camera RAW جهت همکاری با آتلیه ها نیز آموزش داده شده.

هادی سلطانی Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 17:28
پاسخ

بهترین ورژن نرم افزار فتوشاپ چه ورژنی هس؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر ورژن از فتوشاپ دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها و قابلیت‌هایی است که برای کاربران با نیازهای مختلف مفید است اما به طور کلی نسخه ۲۰۱۴ نرم افزار فتوشاپ به دلیل کم حجم و سبک بودن یکی از بهترین نسخه‌های فتوشاپ می باشد و برای استفاده حرفه ای از نرم افزار فتوشاپ و ویرایش حرفه ای عکس توسط طراحان، بهترین ورژن فتوشاپ نسخه ۲۰۱۹ است. به یاد داشته باشید بهترین ورژن فتوشاپ برای شما به نیازهای شما و میزان سازگاری با سیستم عامل و دستگاه بستگی دارد .

نگار سلطانی Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 12:48
پاسخ

سلام وقت بخیر ببخشید من میخوام پکیج فتوشاپ رو تهیه کنم میخواستم بدونم این پکیج مناسب افراد مبتدی هم هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله این پکیج به صورت صفر تاصد آموزش داده شده و مناسب افراد مبتدی و حرفه ای هست.

عاطفه تیموری Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 15:58
پاسخ

فتوشاپ معماری مثل پست پرو و شیت بندی هم در پکیج فتوشاپ اموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای آموزش فوشاپ معمازی باید پکیج آموزش پست پروداکشن رو تهیه کنید.

زهرا مومنی Guest User
05 مرداد 1401 - ساعت 10:15
پاسخ

در پکیج آموزش فتوشاپ چه مباحثی آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
سرفصل های دوره ی فتوشاپ رو میتونید از سایت آپادمی مشاهده کنید.

آزاده فولادفر Guest User
20 تیر 1401 - ساعت 10:45
پاسخ

وقتتون بخیر
کاربرد فتوشاپ در بازار کار معماری به چه صورت هست؟ اصلا آموزش این نرم افزار برای افرادی که در حوزه معماری مشغل به فعالیت هستند الزامی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار فتوشاپ نرم افزاری کاربردی برای همه رشته ها هست که در معماری هم کاربرد داره از این نرم افزار میتونید برای پرزانته کارهای معماری، شیت بندی و... استفاده کنید.

آیدا پهلوانی Guest User
17 خرداد 1401 - ساعت 16:04
پاسخ

در پکیج آموزش فتوشاپ شیت بندی و پرزانته رندرهای معماری هم آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
باید پکیج آموزش پست پروداکشن معماری رو تهیه کنید.

شیدا طاهری Guest User
09 دی 1400 - ساعت 16:02
پاسخ

با آموزش فتوشاپ چطوری میتونیم کسب در آمد کنیم ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
نرم‌افزار فتوشاپ یکی از نرم‌افزارهای پر کاربرد در بسیاری از حوزه ها است که شما با آموزش این نرم‌افزار میتونید با استخدام در دفاتر مختلف به عنوان گرافیست و یا با انجام طراحی‌های تبلیغاتی، کار در آتلیه‌های عکاسی و … از این نرم‌افزار کسب درآمد کنید. البته روش‎های دیگر برای کسب درآمد از این نرم‌افزار وجود دارد که در مقاله روش‌های کسب درآمد از فتوشاپ به صورت کامل توضیح داده‌ایم که میتونید مطالعه کنید.