cast
مرجان هرندی

نرم افزار بلندر (blender) چیست؟ + کاربرد و ویژگی‌های نرم افزار بلندر

مرجان هرندی
08 خرداد 1401
2948
8
متن مقاله

آشنایی با نرم افزار بلندر

امروزه نرم افزار‌های مدل سازی سه بعدی و طراحی گرافیکی بسیار متنوعی وجود دارند که هر کدام از این نرم افزار‌های گرافیکی کاربرد و ویژگی‌های منحصر به فرد خود را داشته و برای اهداف مختلف طراحی شده‌اند. این نرم افزار‌ها طرفداران زیادی دارد و در زمینه‌های تخصصی مختلفی نیز استفاده می‌شوند. یکی از این نرم افزارهای کاربردی و محبوب نرم افزار بلندر است. شاید بسیاری از افراد با این نرم افزار آشنایی نداشته باشند و ندانند که از این نرم افزار برای چه مواردی استفاده می شود؟ چه کاربرد و ویژگی‌هایی ‌دارد؟ نرم افزار Blender یک ابزار رایگان با منبع باز است که به دلیل قابلیت‌های زیاد و بی نظیر خود به یک گزینه عالی جهت انجام طراحی‌های گرافیکی تبدیل شده است همچنین از این نرم افزار برای مدل سازی سه بعدی و انیمیشن سازی نیز استفاده می شود. در ادامه با ما همراه باشید تا با نرم افزار بلندر بیشتر آشنا شوید.

آشنایی با نرم افزار بلندر

 Blender چیست؟

همانطور که در قسمت قبل توضیح دادیم بلندر یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری برای مدل سازی سه بعدی و ساخت انیمیشن‌های با کیفیت است به صورت رایگان و با منبع باز در دسترس کاربران قرار گرفته است. این نرم افزار قابلیت‌های زیاد و ابزارهای متنوعی دارد که شما می‌توانید با استفاده از آن‌ها در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی و ترسیم اولیه مدل، تا انجام مدل سازی‌های دو بعدی و سه بعدی، ایجاد مدل‌های ایستا برای چاپ‌های سه بعدی، بافت دهی و متریال دهی، شبیه سازی، انیمیشن سازی، رندرینگ، ویرایش ویدئو، VFX، بازی سازی و ... از این نرم افزار استفاده کنید. با آموزش این نرم افزار می‌توانید یک پروژه را به صورت صفر تا صد به کمک این نرم افزار قدرتمند انجام دهید. 

Blender چیست؟

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم‌افزارهای معماری

تاریخچه نرم افزار بلندر 

نرم افزار کاربردی بلندر اولین بار توسط یک مدیر هنری به نامTon Roosendaal  طراحی و ساخته شد. این نرم افزار ابتدا به عنوان نرم افزاری برای مصارف داخلی استودیوی انیمیشن سازی NeoGeo ساخته شد سپس Ton Roosendaal این برنامه را به صورت رسمی و به عنوان اولین ورژن در سال 1995 منتشر کرد. پس از انتشار این نرم افزار در سال 1998 یک موسسه غیر انتفاعی و مستقل به نام سازمان بلندر راه اندازی شد و نسخه‌های آنلاین این برنامه را اولین بار در سال 2002 به صورت مستقل منتشر کرد. آخرین نسخه نیز در سال 2021 انتشار یافت. بلندر به 36 زبان در دسترس است و برای سیستم عامل هایی مانند لینوکس، ویندوز، مک، دراگون فلای و اندروید در دسترس می‌باشد.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزار بلندر

اولین و مهم ترین ویژگی نرم افزار بلندر رایگان بودن آن است که موجب شده کاربران زیادی در سطوح مختلف حرفه ای به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. یکی از ویژگی‌های این نرم افزار که باعث شده طرفداران زیادی پیدا کند منبع باز بودن این نرم افزار است که به کاربران این امکان را می دهد تا به راحتی به کد‌ها و منابع نرم افزار دسترسی داشته باشند و آن را مطابق نیاز خود تغییر دهند .از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار میتوان به ابزار‌های مفید بلندر اشاره کرد کاربران می‌توانند با ابزار‌های مختلفی که در این نرم افزار وجود دارد تخیلات و افکار خود را به واقعیت نزدیک تر کند. این نرم افزار ابزارهای مدلسازی متنوع و بی نظیری دارد که مناسب افراد مبتدی و حرفه ای می‌باشد. از دیگر قابلیت های این نرم افزار میتوان به برخی از مهم ترین ابزار ها نرم افزار بلندر که شامل موارد زیر می شود اشاره کرد: 

  • ابزار های ویرایش فیلم و محتوای ویدئویی
  • مجهز به بیش از 20 مدل برس مجسمه سازی مختلف جهت ویرایش و تراش مش های مختلف
  • ابزار های UV Mapping برای تبدیل مدل های دو بعدی به سطوح سه بعدی جهت بررسی بافت و بافت زایی واقع گرایانه
  • ابزار های رنگ آمیزی، مدل سازی، مجسمه سازی، بافت دهی، متریال دهی، نورپردازی و شبیه سازی
  • ابزار های شبیه سازی واقع گرایانه برای شبیه سازی پوست و مو، حرکت استخوان ها، اسکلت سازی، شبیه سازی ذرات و مایعات و …ار های تخصصی موشن گرافیک و متحرک سازی مدل‌ها
  • ابزار های افکت گذاری حرفه ای و ایجاد جلوه های ویژه بصری یا VFX
  • ابزار های رندرینگ

ابزارهای بلندر

مقاله پیشنهادی: انیمیشن معماری چیست؟

کاربرد نرم افزار بلندر در زمینه‌هایی مختلف

نرم افزار بلندر د زمینه های تخصصی متعددی کارایی دارد این نرم افزار گزینه ای عالی برای استفاده از ابزار های CAD در حرفه های مختلف می‌باشد به همین دلیل بسیاری از کاربران از بلندر در طراحی صنعتی، طراحی محصول، تبلیغات و بازاریابی، انیمیشن سازی، معماری و ساخت بازی‌های ویدئویی و... استفاده می‌کنند. 

بلندر در صنعت فیلم سازی

بلندر در صنعت فیلم سازی بسیار پر کاربرد بوده و از آن برای نورپردازی و مدل سازی، طراحی کاراکتر ها و جزئیات یک فیلم، ویرایش صحنه ها، افزودن جلوه های ویژه بصری، و رندرینگ واقع گرایانه در یک فیلم و انیمیشن نیز استفاده می‌شود.همچنین علاوه بر مواردی که ذکر شد می توانید از بلندر در کنار سایر نرم افزار‌های تخصصی صنعت سینما نیز استفاده کرد.

بلندر در صنعت مجسمه سازی دیجیتالی

نرم افزار بلندر دارای ابزارهایی برای حجاری است و به شما این امکان را می‌دهد تا با استفاده از ۲۰ نوع قلم متفاوت برای حجاری جزییات زیادی را به مدل خود اضافه کنید. با استفاده از ابزارهای موجود در این نرم افزار نی‌توانید وقت بیشتری را روی هندسه مدل خود صرف کنید و مدل ایده‌آل‌تری بوجود بیاورید.

بلندر در صنعت مجسمه سازی دیجیتالی

مقاله پیشنهادی: زیبراش چیست و چه کاربردی دارد؟

استفاده از بلندر در رندرینگ و ویرایش ویدئو 

یکی از کارهای مهم دیگری که با استفاده از برنامه blender می‌توانید انجام دهید ارائه رندرهای با کیفیت و واقع گرایانه است این نرم افزار با وجود موتور رندر قدرتمند خود این امکان را به شما می‌دهد تا تصاویر و طراحی های خود را در فرمت‌های مختلف و با وضوح تصویر متفاوتی ارائه دهید. علاوه بر رندرینگ و دیگر کارهایی که در قسمت های قبل توضیح دادیم بلندر علاوه بر دیگر ویژگی هایی که به آن اشاره شد ابزار‌های معتدد دیگری برای ویرایش ویدئو و افکت های بصری وجود دارد. شما میتوانید با استفاده از این ابزار‌ها رندر های ایجاد شده در بلندر را به انیمیشن‌های با کیفیت تبدیل کنید. همچنین بلندر به کاربران خودر امکان ویرایش معمولی یک ویدئو یک را نیز میدهد تا بتوانید به راحتی  به یک تایم‌لاین (خط زمانی) کلیپ یا عکس اضافه کنید، و یا قسمت‌هایی از ویدئو را برش دهید و چارچوب ایجاد کنید و ... همچنین با استفاده از Graph editor نیز می‌توانید به صورت دستی زمان یا میزان صدا را تغییر دهید و فایل خود را به فرمت‌های مختلف تبدیل کنید.

استفاده از بلندر در رندرینگ و ویرایش ویدئو 

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

ایجاد ترسیمات و انیمیشن های دو بعد در بلندر 

نرم افزار بلندر به غیر از ابزارهای سه بعدی برای ایجاد ترسیمات سه بعدی دارای ابزارهای بسیار پیشرفته ی دیگری میباشد. این ابزارهای فوق العاده جذاب و محبوب این امکان را در اختیار قرار می‌دهد تا بتوانند فضا‌ها و مدل های سه بعدی خود را با استفاده از یک براش دو بعدی ترسیم کنند.یکی از ابزار های پیشرفته در این نرم افزار، قلم Grease است. با استفاده از ابزارهای دو بعدی موجود در این نرم افزار می‌توانید ، انیمیشن های دو بعدی ایجاد کنند.

ایجاد ترسیمات و انیمیشن های دو بعد در بلندر 

ابزار های شبیه سازی سه بعدی و فیزیکی در بلندر 

یکی از کاربرد‌های قابل توجه در بلندر استفاده از ابزارهای شبیه سازی در این نرم افزار است. شما میتوانید در این نرم افزار همه چیز را با استفاده از این ابزار‌ها شبیه سازی کنید و در نتیجه از بلندر برای مدل سازی و ترسیم شخصیت‌های بازی و انیمیشن‌ها در فیلم سازی استفاده کنید. همچنین با استفاده از ابزارهای شبیه سازی فیزیکی موجود در برنامه بلندر میتوانید کیفیت مدل های ساخته شده خود را ارتقا دهید و آن ها را به واقعیت نزدیک تر کنید. شبیه سازی های فیزیکی شامل مواردی مانند ایجاد جاذبه، شبیه سازی پارچه و لباس‌ها، ایجاد مو، شبیه سازی آتش و دود و اثرات ذرات مایع و قطرات آب می شود. بخشی از سیستم فیزیکی blender را سیالات تشکیل می‌دهند و با ایجاد یک مش سطحی به شبیه سازی سیالات کمک می‌کنند. این نرم افزار بهترین ابزار برای کنترل داشتن روی سیالات نیست اما می‌تواند افکت‌هایی جالب برای شما بوجود بیاورد.

ابزار های شبیه سازی سه بعدی و فیزیکی در بلندر 

ابزار اسکریپت نویسی بلندر

همانطور که در قسمت های قبلی توضیح دادیم تکنیک ها و ابزار های بسیار پیشرفته‌ی‌ این برنامه مانند ابزار های پیشرفته سه بعدی ، ابزار های شبیه سازی فیزیکی، ابزار های اسکریپت نویسی و از همه مهم تر ابزار‌های VFX برای اضافه نمودن جلوه‌های ویژه بصری ، افکت گذاری‌های تصویری و صوتی و رندرینگ واقع گرایانه و... نرم افزار بلندر را به یک برنامه کامل مدل سازی سه بعدی تبدیل کرده است. در بلندر شما میتوانید با استفاده از ابزار اسکریپت نویسی این برنامه‌ها و ابزارها را مطابق نیاز خود شکل دهید.

مقاله پیشنهادی: طراحی کاراکترهای خاص با Maya و ZBrush

در نتیجه 

بلندر به صورت گسترده به منظور ایجاد مدل های سه بعدی، آبجکت و اشیای مختلف برای چاپ سه بعدی، کار‌های هنری و طراحی‌های سه بعدی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین انیمیشن سازی در بلندر، این برنامه را به یک ابزار تخصصی و مهم در صنعت فیلم سازی و سینما تبدیل کرده است. اگر مدل سازی و انیمیشن سازی بخش مهمی از کار شما می‌باشد، با توجه به ویژگی‌های بی نظیر این نرم افزار ، به نظر می رسد آموزش و یادگیری نحوه کار با بلندر یکی از مهم ترین کار‌هایی است که شما به عنوان یک طراح و مدل ساز سه بعدی باید در نظر داشته باشند.

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. برای تهیه پکیج های آموزش مرتبط با رشته های معماری، عمران، گرافیک و طراحی لباس میتوانید پکیج مورد نظر خود را از سایت آپادمی تهیه کنید.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
فتوشاپ2

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش، شرح خواهیم داد که چگونه یک استودیو با نورپردازی حرفه ای...
معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
سه بعدی سازی
آموزش مدلسازی کاراکتر سوپر ماریو در زیبراش
معماری
در این آموزش رایگان با نحوه مدلسازی با سیستم پارتیکل در نرم افزار تری...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

علی سعادت Guest User
08 بهمن 1401 - ساعت 11:33
پاسخ

بسیار عالی و روان توضیح دادید ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

نجلا محمدی Guest User
11 دی 1401 - ساعت 12:47
پاسخ

وقت بخیر
برای کارهای معماری هم از نرم افزار بلندر میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، این نرم افزار در حوزه معماری هم کاربرد داره.

الهه اسفندیاری Guest User
29 آبان 1401 - ساعت 14:45
پاسخ

وقت بخیر
من تا حالا با نرم افزار های سه بعدی کار نکردم و خیلی با محیط این نرم افزارها آشنا نیستم میخواستم بدونم نرم افزار بلندر برای افراد مبتدی هم نرم افزار مناسبی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
این نرم افزار کمی پیچیده تر از سایر نرم افزارهای سه بعدی می باشد و برای کار با آن باید به این نرم افزار مسلط باشید.

غزل دهقانی Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 16:59
پاسخ

نرم افزار بلندر هم مثل نرم افزار تری دی مکس و سایر نرم افزارهای سه بعدی در ایران بازار کار خوبی داره ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با توجه به بازار کار ایران نرم افزارهایی مثل تری دی مکس بازارکار بهتری نسبت به نرم افزار بلندر داره.