cast
مرجان هرندی

نرم افزار آرشیکد (ArchiCAD) چیست؟ + کاربرد و ویژگی‌های آرشیکد

مرجان هرندی
18 تیر 1401
1057
10
متن مقاله

نرم افزار آرشیکد ArchiCAD

امروزه مهندسین و طراحان در حوزه ی معماری و عمران  از نرم افزارهای مختلفی برای انجام ترسیمات خود استفاده می‌کنند همانطور که میدانید نرم افزاهای مختلفی برای انجام تمامی مراحل پروژه وجود دارد که کار را برای شما بسیار آسان نموده است. یکی از اولین و قدیمی ترین نرم افزارهای ساخته شده برای رشته های عمران و معماری نرم افزار آرشیکد است که نرم افزاری بسیار کاربردی بوده و برخی به عنوان اولین نرم افزار در حوزه مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) آن را میشناسند. در ادامه همراه ما باشید تا با نرم افزار ArchiCAD بیشتر آشنا شوید.

نرم افزار آرشیکد  ArchiCAD چیست؟

مقاله پیشنهادی: بهترین و پرکاربردترین نرم‌ افزارهای معماری

نرم افزار آرشیکد ArchiCAD چیست؟

نرم افزار یکی از قدیمی‌ترین و کاربردی ترین نرم افزارها برای معماران، طراحان، مهندسان ساختمان می باشد. این نرم افزار یک پکیج کامل برای طراحی‌های دوبعدی و سه بعدی و ترسیم، و شبیه‌سازی‌های معماری است که امکانات فوق‌العاده ای برای شبیه‌سازی سه بعدی مدل‌های ساختمانی دارد. ا آرشیکد نرم‌افزاری باسابقه در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که از پس طراحی و تهیه نقشه های ساختمانی به خوبی بر می‌آید و همکاری بین گروه‌های معماران و مهندسان را آسان می‌کند. همچنین با استفاده از این نرم افزار میتوانید از فرمت نرم افزارهایی مانند اتوکد و تری دی مکس (Autodesk) نیز استفاده کنید زیرا این نرم افزار با فرمت های نرم افزار اتوکد و تری دی مکس سازگار است.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

تاریخچه نرم افزار د  ArchiCAD

نرم افزار آرشیکد ابتدا در سال ۱۹۸۲ توسط شرکت مجارستانی Graphisoft معرفی شد و پس از انتشار در سال ۱۹۸۷ به عنوان اولین نرم افزار مدل سازی اطلاعات ساختمان (BIM) شناخته شد. علاوه براین آرشیکد به عنوان اولین محصول CAD در کامپیوترهای شخصی شناخته شد این نرم افزار قابلیت انجام ترسیمات به صورت دو بعدی و سه بعدی را دارا است و همچنین  اولین نرم افزار هست که از  BIM پشیتیبانی می‌کرد و قابلیت ذخیره سازی حجم زیادی از اطلاعات در داخل مدل سه بعدی را دارد.

مقاله پیشنهادی:  مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM)

امکانات نرم افزار آرشیکد

اگر میخواهید ترسیمات دو بعدی و سه بعدی خود را در یک نرم افزار به صورت همزمان انجام دهید نرم افزار ارشیکد گزینه مناسبی برای شما می‌باشد این نرم افزار مجموعه ی کاملی برای طراحی دو بعدی و سه بعدی است که مختص مهندسین رشته معماری طراحی شده است. با استفاده از نرم افزار آرشیکد میتوانید تمامی مراحل پروژه خود را از  طراحی اولیه تا مدلسازی، رندرگیری، آنالیز اطلاعات و تخمین هزینه‌ها، ترسیم نقشه‌ها و شیت‌بندی نهایی طرح‌های خود را در این نرم انجام دهید. از دیگر امکانات و قابلیت های این نرم افزار میتوان به آنالیز داده های ساختمان وتنظیم میزان نور در شب و روز نیز می‌توان اشاره کرد.

امکانات نرم افزار آرشیکد

طراحی و مدلسازی در نرم افزار آرشیکد

نرم افزار آرشیکد یکی از قدرتمندترین نرم افزار ها در زمینه طراحی و مدل سازی های سه بعدی می باشد زیرا شما میتوانید با استفاده از ابزارها وامکانات موجود در این نرم افزار مدل سازی های سه بعدی خود را به راحتی طراحی کنید. برای مدل سازی سه بعدی در نرم افزار آرشیکد اجزای مختلف ساختمان نظیر دیوارها ، پنجره ، سقف و در و سایر عناصر پرکاربرد در طراحی ساختمان، به صورت از پیش آماده وجود دارند و شما می توانید این اجزای مختلف را متناسب با سایز و اندازه دلخواه انتخاب کنید و از آن ها در طراحی استفاده نمایید.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش تری دی مکس

بهترین موتورهایی رندر آرشیکد

همانطور که می‌دانید اکثر نرم افزارهای مدل سازی پیس از اتمام مدل سازی جهت رندر گیری و شبیه سازی طرح مورد نظر با استفاده از یک موتور رندر از کار خود خروجی میگیرند. در نرم افزار آرشیکد هم مانند دیگر نرم افزارهای سه بعدی میتوانید  با استفاده از موتورد رندر هایی ریل‌تایم محبوب و قدرتمندی مانند لومیون و اینسکیپ  از ندل خود در این نرم افزار رندر و خروجی با کیفیت بگیرید.البته پلاگین‌های اکتان و کرونا نیز دارای نسخه باکیفیتی برای آرشیکد هستند که امکان متریال‌سازی و انواع تنظیمات را به شما ارائه می‌دهید که میتوانید از آن ها استفاده کنید. همچنین میتوانید مدا سه بعدی خود را وارد نرم افزاهایی مانند ۳D Max، Cinema4D و Twinmotion و با استفاده از موتور رندر VRay از مدل خود رندر بگیرید.

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

تبادل اطلاعات در نرم افزار آرشیکد

یکی از ویژگی‌های مهم نرم افزار آرشیکد تبادل اطلاعات  است . این نرم افزار قابلیت صدور و یا وارد کردن فایل های مختلف با فرمت های گوناگون به شما می‌دهد این ویژگی باعث شده کاربران بتوانند به راحتی ایجاد تبادل اطلاعات کنند. نرم افزار آرشیکد از فرمت‌های سایر نرم افزارها پشتیبانی می‌کند و به خوبی با دیگر نرم‌افزارهای معماری مانند تری‌دی‌مکس، رویت، راینو و اسکچاپ راتباط برقرار میکند. که بعضی از این فرمت‌های به طور مستقیم قابل انتقال به آرشیکد هستند و بعضی نیاز به پلاگین برای تبدیل فرمت دارند.

مقاله پیشنهادی: لومیون چیست؟

همکاری و دسترسی از راه دور

اولین قابلیت کار تیمی مبتنی بر تبادل فایل در نرم افزار ارشیکد در ورژن ۵.۱ در سال ۱۹۹۷ ارائه شد که این امکان را در اختیار کاربران قرار می‌داد تا به صورت هم زمان بر روی یک مدل ساختمانی کار انجام دهند .اما پس از مدتی در ورژن ۱۳ در سال ۲۰۰۹ قابلیت جدیدی به نام Graphisoft BIM Server به آرشیکد اضافه شد که کاربران با استفاده از نرم افزار آرشیکد می توانند مدل سازی های انجام شده توسط این نرم افزار را ذخیره سازی کنند،در این صورت تغییرات و ذخیره سازی های انجام شده به پایگاه داده مرکزی ارسال می شوند به دلیل اینکه تنها تغییرات و تفاوت ها به محل ذخیره سازی مرکزی ارسال می شوند، این برنامه اجازه دسترسی به یک پروژه مشترک را از طریق اینترنت را می دهد و قابلیت همکاری و هماهنگی روی پروژه را به صورت جهانی فراهم میکند.

همکاری و دسترسی از راه دور

مزایای نرم افزار آرشیکد

•  در آرشیکد میتوانید نقشه های DWG و DXF را می توان توسط مدل سازی اطلاعات ساختمان ، به عنوان Xrefs  ادغام کنید .
•  فایل های تکراری DWG / DXF (مانندنقشه های جزئیات) در آرشیکد به راحتی کنترل و قابل اصلاح هستند .
•  تغییرات انجام شده در پروژه به طور خودکار توسط نرم افزار آرشیکد به روز رسانی می شوند .
•  طرحها ، ارتفاعات و بخش ها از مدل ساختمان مجازی سه بعدی تولید میشوند
•  به طو رمداوم در صورتیکه کاربر تغییراتی در پروژه ایجاد کند ، این ابعاد به روز رسانی می شوند .
•  در نرم افزار آرشیکد یک زیرساخت همکاری توزیع شده وجود دارد که سبب ایجاد ارتباط و همکاری قوی تر در میان افراد می شود .

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش لومیون

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت اتوکد
فریلنسینگ
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه مدلسازی و شبیه سازی پارچه در نرم ا...
معماری
در این آموزش رایگان از نرم افزار تویین موشن با نحوه ساخت خیابان ها و ف...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سامان احمدی Guest User
13 تیر 1402 - ساعت 16:53
پاسخ

بازار کار رویت بهتره یا آرشیکد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در حال حاضر نرم افزار رویت به دلیل قابلیت های منحصر به فردی که داره بازار کار بهتری نسبت به نرم افزار ارشیکد داره و بیشتر استفاده میشه.

عطیه بوستانی Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 16:22
پاسخ

یادگیری نرم افزار آرشیکد رو به چه کسانی پیشنهاد می‌کنید؟ بیشتر مناسب چه افرادی هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم‌افزار آرشیکد به عنوان یک نرم‌افزار مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) مناسب معماران و مهندسین عمران است این نرک افزار به عنوان یک ابزار قدرتمند در حوزه ساخت و ساز و معماری، برای طراحی، مدل‌سازی و ایجاد نقشه‌های دقیق ساختمانی و سازه‌های مختلف، مورد استفاده می شود.

مصطفی حاجتی Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 10:34
پاسخ

بسیار عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

پریسا رضایی Guest User
03 آذر 1401 - ساعت 11:12
پاسخ

کاربرد نرم افزار آرشیکد و رویت مشابه هم هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله این دو نرم افزار کاربردهای مشابهی دارند و هر دو برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) نیز استفاده می شوند.

میثم محمد زاده Guest User
25 مرداد 1401 - ساعت 10:05
پاسخ

برای مدلسازی ساختمان بیم شما نرم افزار رویت را پیشنهاد میکنید یا آرشیکد کدوم نرم افزار برای BIM بهتره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای انجام مدل‌سازی اطلاعات ساختمان (BIM) هر دو نرم افزار های بسیار خوبی هستند اما پیشنهاد ما نرم افزار رویت هست.