cast
مرجان هرندی

نرم افزار آنریل انجین (Unreal Engine) چیست؟ + کاربرد آنریل انجین در معماری

مرجان هرندی
18 خرداد 1401
18377
12
متن مقاله

نرم افزار آنریل انجین چیست؟ 

یکی از سوالاتی که این روزها برای بسیاری از افراد مطرح می باشد این است که آنریل انجین چیست؟ و چه کاربردی دارد؟ امروز نرم افزارهای بسیاری زیادی در حوزه‌های مختلف وجود دارد که افراد برای رندر گیری بازی سازی انیمشن سازی و ... استفاده می‌کنند. نرم افزار آنریل انجین (Unreal Engine) ، یکی از بهترین و قدرتمندترین نرم افزارهای بازی ساز در دنیا می‌باشد که در چند سال گذشته با رایگان شدن این نرم افزار مورد استقبال کاربران قرار گرفته است و استفاده از آن رو به افزایش است. در این مقاله  قصد داریم با معرفی آنریل انجین شما را با با ویژگی ها و مزیت های استفاده از این نرم افزار بیشتر آشنا کنیم در ادامه با ما همراه باشید.

نرم افزار آنریل انجین چیست؟ 

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

نرم افزار آنریل انجین و تاریخچه آن

آنریل انجین Unreal Engine  یک موتور بازی سازی قدرتمند است که بسیار از بازی های رایانه ای که امروزه در بازار وجود دارد حاصل استفاده از این موتور بازی سازی است. این نرم افزار  توسط استدیو Epic طراحی و توسعه داده شد و در ابتدا با نام UDK شناخته میشد. اولین نسخه آنریل در سال ۱۹۹۸ عرضه شد که جزو اولین موتورهای بازی سازی بود که توانست رندرگیری، تشخیص برخورد، هوش مصنوعی، قابلیت رویت، شبکه، اسکریپت نویسی و مدیریت سیستم فایل را در یک موتور کامل ترکیب کند. سالیان گذشته آنریل توسط تیم قدرتمند برنامه نویسان  Epic  بهبود و ارتقا یافت و امروزه از آن به عنوان یکی از قدرتمند ترین موتور های بازی سازی جهان نام برده می‌شود. این نرم افزار به صورت رایگان بوده و این امر باعث شده توجه بسیاری از کاربران به این نرم افزار جلب شود همچنین این موتور بازی سازی مجموعه ای از کامل ترین ابزار های مورد نیاز در صنعت بازی سازی است که به وسیله‌ی آن بازی سازان قادر خواهند بود تا ایده های خود را به حقیقت تبدیل کنند. بازی سازان با استفاده از این موتور بازی سازی دیگراز هر گونه  پلاگین یا ابزار خارجی بی نیاز خواهند بود زیرا آنریل به طور کامل نیازی بازی سازان را برطرف خواهد کرد.

موتور بازی سازی آنریل انجین

 نکته:
موتور بازی سازی آنریل انتخاب بزرگان عرصه بازی سازی بشمار می رود و بسیاری از بازی های پلی استیشن، XBOX، نینتندو، اندروید و IOS و … از موتور بسیار قوی Unreal Engine بهره می برنند.

کاربرد آنریل انجین 

همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم نرم افزار Unreal Engine به غیر از این که یک موتور بازی سازی قدرتمند است و توسط بازی سازان و علاقه مندان به این حوزه برای ساخت بازی استفاده می‌شود در بسیاری از زمینه های دیگر نیز کار برد دارد به دلیل ویژگی و قابلیت های بی نظیر آنریل امروزه از این نرم افزار در زمینه های مختلفی مانند طراحی معماری Architecture و پرزنت پروژه ها، تولید فیلم و انیمیشن های سینمایی، جلوه های ویژه، شبیه سازی های دقیق در زمینه ی پزشکی، نظامی، هوا فضا و خودرو سازی و همچنین ایجاد پروژه های واقعیت مجازی و ... استفاده می شود. در ادامه به کاربرد بی نظیر این نرم افزار در حوزه معماری خواهیم پرداخت.

آنریل انجین در معماری

نرم افزار آنریل انجین Unreal Engine یک ابزار پیشرفته ی سه بعدیِ Real-Time است که حوزه معماری برای پرازنته کردن  پروژه ها نیز استفاده می‌شود ویژگی های این نرم افزار باعث شده در سال های اخیر نظر بسیاری از طراحان و معماران و حتی کارفرمایان به این نرم افزار جلب شود. آنریل بیشتر از سایر نرم افزار های بازی ساز  در حوزه معماری مورد توجه قرار گرفته است و این محبوبیت به دلیل قابلیت پردازشی و توانایی فوق العاده این نرم افزار برای ارائه کارها به صورت انیمیشنی در مدت زمان کوتاه میباشد که یکی از مهمترین مزیت های نرم افزار آنریل انجین معماری به شمار می رود. یکی دیگر از مزیت های این نرم افزار بازی ساز امکان ارائه کارها به صورت واقعیت مجازی برای معماران می باشد.علاوه بر موارد گفته شده، همکاری شرکت آنریل و کی اس گروپ ( سازنده موتور رندر ویری)، ایجاد آبجکت و به وجود آوردن صحنه های آماده باعث شده است که  قدرت نرم افزار آنریل انجین نسبت به سایر نرم افزار تا حد قابل توجهی افزایش پیدا کند.انیمشن سازی در معماری یکی از گیرا ترین روش‌های ارائه برای پروژه های معماری است که در بازار کار شما رو یه قدم جلوتر از بقیه قرار میده.

نرم افزار آنریل انجین Unreal Engine یک ابزار پیشرفته ی سه بعدیِ Real-Time

مقاله پیشنهادی: انیمیشن معماری چیست؟

قابلیت و ویژگی های آنریل انجین

 رایگان بودن نرم افزار و عدم نیاز به لایسنس:

یکی از ویژگیهای قابل توجه نرم افزار آنریل انجین رایگان بودن این نرم افزار است که از سال 2015 به صورت رایگان در دسترس عموم قرار گرفته است. با استفاده از نسخه اصلی آنریل انجین احتمال وقوع هرگونه خطا و باگ را به حداقل برسانید و از همه ی گزینه ها و امکانات این نرم افزار به صورت کامل استفاده کنید. همچنین با پشتیبان شرکتEpic Game  و به روز رسانی خودکار نرم افزار، اشکالات احتمالی برنامه نویسی ربرطرف خواهد شد.

Cross-Platform

آنریل انجین این امکان را در اختیار شما قرار می‌دهد تا بتوانید از این نرم افزار برای سیستم های دیگر  خروجی بگیرید. این نرم افزار قابلیت گرفتن خروجی در پلتفرم های زیر را دارد:
سیستم عامل های:

1. Microsoft Windows
2. Mac OS
3. Linux
4. iOS
5. Android
6. HTML5 (بازی و پروژه های تحت وب که در مرورگر اجرا می شوند)

و همچنین کنسول های

1. Nintendo Switch
2. PlayStation
3. XBOX
4. Stadia

و در واقعیت مجازی های:

1. Magic Leap
2. HTC Vive
3. Oculus
4. Plastation VR
5. OSVR
6. Samsung Gear VR
7. Holo Lens
8.  و…

BluePrint

از دیگر قابلیت های این نرم افزار میتوان به قابلیت استفاده از Blueprint ها که کد‌ها و اسکریپت های آماده هستند اشاره کرد. شما میتوانید بدون نوشتن کد برنامه نویسی به انجام پروژه بپردازد.

پشتیبانی از زبان برنامه نویسی ++C

اگر شما زبان برنامه نویسی را اموزش دیدیده باشید میتوانید پروژه های حرفه ای تر، بازی و Blueprint های مخصوص به خود را تولید کنید زیرا این نرم افزار بر پایه زبان برنامه نویسی ++C ایجاد شده و کاربرانی که استفاده از این زبان برنامه نویسی را بلد باشند میتوانند از این ویژگی در پروژه های خود استفاده کنند. با دسترسی کامل به سورس C++ می‌توانید این این موتور بازی سازی را سفارشی کنید.

پکیج پیشنهادی: آموزش پکیج رندرینگ

مدل سازی در آنریل انجین:

آنریل انجین تا قبل از ورود به دنیای معماری به عنوان یک موتور بازی سازی استفاده می شد. همانطور که میدانید این نرم افزار برای بازی سازی طراحی شده بنابراین برای مدلینگ صحنه یا ساخت آبجکت‌‌ها برنامه ریزی نشده است. اما این نرم افزار به صورت پیش فرض توانایی ساخت آبجکت‌های اولیه برای تست صحنه را دارد اما این قابلیت به صورت کاملا ابتدایی بوده و امکان ساخت صحنه‌ها و یا حتی اجسام پیچیده در آن وجود ندارد. ولی آنریل دارای یک کتاب خانه بزرگ از وسایل و آبجکت‌ها است که به راحتی می توانید در صحنه از آن ها استفاده کنید. پس از مدلسازی و وارد کردن مدل مورد نظر در این نرم افزار میتوانید از آنریل به عنوان یک موتور رندر مورد استفاده کنید اما بیاد داشته باشید که پیش از استفاده از این نرم افزار باید توانایی حداقلی کار با نرم افزارهای مدلسازی مثل تری دی مکس , مایا، زیبراش و ... داشته باشید.آنریل انجین با استفاده از LOD جزئیات غیر ضروری و پلیگان های پنهان آبجکت‌ها را از بین می برد تا آبجکتها برای عملکرد بهتر به صورت بهینه در بیایند.نرم افزار آنریل انجین قابلیت پذیرش فایل مدلسازی شده از تمامی نرم افزار های مدلسازی را دارد و کوچکترین خرابی در فایل مدل ایجاد نمی کند. 

مدل سازی در آنریل انجین:

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟ 

پشتیبانی از موتور های رندر مطرح دنیا

با توجه به استقبال معماران از این نرم افزار به جهت پرزنت پروژه ها Chaos سازنده رندر انجین V-Ray این رندر انجین را برای آنریل انجین ارائه داد تا این نرم افزار نیز از قابلیت‌های رندرینگ فوق العاده بی بهره نباشد. همچنین رندر انجین هودینی Houdini نیز به رایگان در اختیار کاربران آنریل انجین قرار دارد.

پشتیبانی از برنامه ها و فرمت های مختلف

بسیاری از کاربران و معمارانی که از این نرم افزار استفاده می‌کنند ابتدا مدل مورد نظر خود را در یکی از نرم افزارهای سه بعدی مانند 3Ds Max, Maya, Blender, Zbrush, Cinema4D, Catia,  Revit, Sketch Up, Rhino, Solid Works و... مدل کرده سپس آن را برای پرازنته کردن وارد نرم افزار انریل انجین می‌کنند.

ایجاد محیط های واقعی

با استفاده از قابلیت های بی نظیر آنریل انجین مثل Unreal Editor، Scalable Foliage، Landscape and Terrain Tools، Water System، Sky Cloud and Environment Lighting، Water System و… می توانید به خلق محیط هایی بسیار واقع گرایانه بپردازید.

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نورپردازی حرفه ای

در زمینه نورپردازی آنریل انجین مانند قوی ترین موتورهای رندر معماری دنیا مثل ویری و کرونا، عمل می کند و پارامتر های نورپردازی فوق العاده حرفه ای و فیزیکالی را برای طراحی و در اختیار کاربرانش قرار داده است. با استفاده از این سیستم نور پردازی میتوانید محیط های داخلی و خارجی را به صورت واقع گرایانه نور پردازی کنید. در نورپردازی انریل پخش نور به صورت کاملا فیزیکال است و از تمامی نور های نقطه ای، محیطی و HDRI پشتیبانی می کند در این نرم افزار نور پردازی و Light Baking به صورت کاملا واقع گرایانه انجام می شود که تاثیر به سزایی در کیفیت خروجی های این نرم افزار دارد.

نورپردازی حرفه ای در آنریل انجینمتریال سازی 

پس از مدلسازی طرح های خود میتوانید با وارد کردن مدل سه بعدی در نرم افزار آنریل از قابلیت متریال سازی آنریل استفاده کنید و با استفاده از Material Editor  کنترل کاملی روی تمامی پارامتر های متریال از جمله رنگ، بافت، بازتاب، شفافیت و… در پروژه اداشته باشید..

انیمیشن در آنریل انجین

انیمیشن در آنریل انجین هم مانند نرم افزارهای دیگر به دو بخش تقسیم می شود که بخش اول شامل انیمیشن دوربین است که با حرکت دوربین در صحنه در جهت و زوایای مختلف انجام می شود و بخش دوم انیمیشن ها، شامل انیمیت کردن خود آبجکت‌ها و حرکت آن ها در صحنه می شود. مثل حرکت چمن ها به واسطه باد یا حرکت ماشین در یک خیابان یا جاده و … .
یکی از مهم ترین مزیت انیمیشن سازی در آنریل انجین  ادیت ساده آن‌ها اشت که بسیار سریع تر از نرم افزارهای مانند مانند تری دی مکس انجام می‌شود. رندرینگ توسط آنریل انجین به صورت هیبریدی انجام می شود  و به این معناست که در رندر علاوه بر سی پی یو از کارت گرافیک نیز استفاده خواهد شد. ایجاد محیط کاملا پویا با انیمیشن های زیبا بر اساس فیزیک واقعی از ویژگی‌های بینظیر این موتور رندر می‌باشد

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش تری دی مکس

قابلیت استفاده از آبجکت های آماده

همکاری شرکت Unreal و ChaosGroup, سازنده موتور رندر ویری و ساخت آبجکت و صحنه های آماده برای این مجموعه باعث قوی تر شدن این برنامه شده است. اعتماد و بکار گیری شرکت بزرگ و معروف Evermotion از موتور آنریل انجین در کارهای معماری و تولید Archmodel و ArchInterior نیز موجب یکپارچگی بیشتری میان مدل های آماده و این موتور رندر شده است.

خروجی VR

نرم افزار آنریل انجین قابلیت پشتیبانی از هدست های واقعیت مجازی و قرار گرفتن کاربر در درون برنامه و تعامل پویا با محیط را فراهم می کند. 

پکیج پیشنهادی:  پکیج آموزش پست پروداکشن

سیستم پست پروداکشن (PostProcess)

در تنظیمات آنریل انجین برای تصحیح و بالا بردن کیفیت تصویر نهایی گزینه هایی برای کنترل روشنایی، رنگ ها، کنتراست و … بدون استفاده از برنامه های جانبی مانند فتوشاپ، وجود دارد که شما میتوانید از سیستم تمامی افکت های صحنه مانند HDR bloom، lens flare، depth of field، chromatic aberration و automatic exposure  استفاده کنید.

سیستم پردازش تصویر Real-Time

سیستم پردازش تصویر بلادرنگ (Real-Time) بدون رندر و اتلاف زمان از مهم ترین ویژگیهای این نرم افزار است که شما میتوانید هنگام اعمال نور و متریال در لحظه و بدون نیاز به زمان رندرگیری بر روی پروژه تغییرات را مشاهده کنید و زمان جداگانه ای برای محاسبات رندر های تک شات و انیمیشن لحاظ صرف نکنید. توانایی ها و امکانات پردازشی آنریل انجین و همچنین توانایی آن در ارائه به صورت انیمیشن در مدتی فوق العاده کم نسبت به نرم افزارهای مشابه و ارائه کارها به صورت واقعیت مجازی برای معماران و فضاها از جمله مهم ترین دلایلی است که جامعه ی آماری فوق العاده عظیمی را پیش از پیش به سمت نرم افزاری مانند آنریل انجین سوق داده است. 

سیستم پردازش تصویر   Real-Time آنریل انجین

مقاله پیشنهادی: پست پروداکشن چیست؟

ایجاد Landscape و محوطه سازی

این نرم افزار دارای بودن مجموعه‌ای کامل و با کیفیت از آبجکت‌های محوطه و فضای سبز است که با پخش و چینش آبجکت ها با قابلیت Paint و ترکیب بافت های مختلف به همراه سیستم Displacement بی نظیر در توپوگرافی می‌توانید پس زمینه پروژه های خود را به سرعت شبیه سازی کرد. تمامی آبجکت های موجود برای ساخت محوطه، قابلیت تغییر سایز و متریال را دارند. 

از دیگر ویژگی و قابلیت های این نرم افزار میتوان به موارد زیر نیز اشاره کرد:

•  با استفاده از VFX & Particle Systems جهت خلق و ویرایش جلوه های بصری
•  استفاده از Unreal Audio Engine منظور افزایش کیفیت صدا 
•  استفاده از سایه زن (شیدر) PBR (Physically-Based Rendering) که تحول عظیمی در نمایش تصویر به سمت واقعیت ایجاد می‌کند.
•  با استفاده از سیستم فولدر بندی محتوا (Content Browser) در این برنامه دسترسی شما به ابزار های مورد نظر آسان تر خواهد شد.
•  وجود مارکت و تجهیزات آماده از جمله مدل های بهینه شده کد های آماده متریال های بهینه شده و آماده به کار و… 
•  طراحی و ساخت محیط تعاملی بین کاربر با محیط بدون حتی یک خط کدنویسی

مقاله پیشنهادی: نرم افزار بلندر (blender) چیست؟

امیدوارن از این مقاله لذت برده باشید. برای تهیه پکیج های آموزش میتوانید به سایت آپادمی مراجعه کنید و پکیج مورد نظر خود را تهیه کنید.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه رندرینگ ماشین در VRay و فقط با است...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
معماری
پس از مدلسازی طرح در نرم افزار های شبیه سازی سه بعدی نیاز به یک موتور...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

yasaman Guest User
13 اردیبهشت 1402 - ساعت 13:50
پاسخ

ایا میتونم از انریل خروجی fbxیاglb بگیرم ؟

محسن نیکومنش Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 15:11
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم جناب نیکومنش عزیز، موفق باشید.

هادی نادری Guest User
27 دی 1401 - ساعت 11:24
پاسخ

وقت بخیر در صنعت انیمیشن از این برنامه استفاده میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آنریل انجین یک موتور بازی سازی قدرتمند برای ساخت بازی های رایانه است امروزه از این نرم افزار در زمینه های مختلف دیگری مانند طراحی معماری و پرزنت پروژه ها، تولید فیلم و انیمیشن های سینمایی، جلوه های ویژه استفاده می شه.

الناز جوادی Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 11:19
پاسخ

برای انجام پروژه های معماری شما چه نرم افزاری رو پیشنهاد میکنید من بین نرم افزار لومیون و آنریل انجین نمیدونم کدوم برای انجام سریع پروؤه های معماری بهتره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو نرم افزارهای خوبی هستند ولی پیشنهاد ما نرم افزار لومیون هست چون محیط سادتری داره و کار با این نرم افزار راحت تر هست. برای مقایسه و انتخاب نرم افزار لومیون و آنریل میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله تفاوت لومیون (Lumion) و آنریل انجین (unreal engine) رو مطالعه کنید.

Ali Ahmadi Apademy User
12 شهریور 1401 - ساعت 11:11
پاسخ

بسیار عالی. درمورد سیستم مورد نیاز انریل انجین طبق خود سایتش ، آنریل انجیل4 به حداقل این سخت افزار نیاز داره:
Windows 10 64-bit

64 GB RAM

256 GB SSD (OS Drive)

2 TB SSD (Data Drive)

NVIDIA GeForce GTX 970

Xoreax Incredibuild (Dev Tools Package)

Six-Core Xeon E5-2643 @ 3.4GHz

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

شیدا جواهری Guest User
07 شهریور 1401 - ساعت 15:09
پاسخ

برای استفاده از آنریل انجین سیستم مورد نیاز حداقل چه سخت افزار باید داشته باشه؟

پریسا معصومی Guest User
30 تیر 1401 - ساعت 09:17
پاسخ

برای کار با نرم افزار آنریل انجین هم مثل لومیون باید کارت گرافیک قوی داشته باشیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، برای کار با نرم افزار Unreal Engine نیز به یک کارت گرافیک قوی نیاز است.