cast
مرجان هرندی

پورتفولیو معماری چیست؟ + 12 نکته برای طراحی یک پورتفولیو معماری (Portfolio architecture)

مرجان هرندی
07 مهر 1400
4494
28
متن مقاله

شاید برای بعضی از شما دوستان سوال باشد که پورتفولیو چیست؟ و چه اهمیتی دارد؟ اصلا چرا باید پورتفولیو داشته باشیم؟ اگر به تازگی فارغ التحصیل شده‌اید و به دنبال یافتن شغلی مناسب و یا اپلای موفق و گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های خارج از کشور هستید باید حتما پورتفولیو را بشناسید و با توجه به اهمیت زیاد آن برای خود یک پورتفولیو معماری ایجاد کنید. استفاده از ایندیزاین برای طراحی پورتفولیو خود یک انتخاب عالی است. ایندیزاین یک ابزار قدرتمند برای طراحی گرافیکی است که میتواند به شما کمک کند تا یک پورتفولیو جذاب، حرفه‌ای و منحصربه‌فرد ایجاد کنید. اگر شما هم علاقه مند به طراحی پورتفولیو هستید میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی پورتفولیو با ایندیزاین رو تهیه کنید.

پورتفولیو معماری

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش اپلای

پورتفولیو چیست؟

پورتفولیو به مجموعه‌ای از آثار شما گفته می‌شود که معرف و نشانگر مهارت‌های شخصی، ایده‌ها، توانایی‌ها، خلاقیت‌ها و استایل کاری شما در بازه زمانی دوران تحصیل و کار شما است. که شامل اطلاعاتی از آثار و پروژه‌های دانشجویی، پروژه‌های کاری اجرایی، ورکشاپ‌ها، مسابقات و بسیاری از فعالیت‌های دیگر شما می‌باشد.
امروزه ورود به بازار کار یک چالش مهم برای فارغ التحصیلان رشته معماری شده است. دانشجویان معماری بعد از اتمام تحصیلات خود برای یافتن شغلی مناسب باید مجموعه‌ای از آثار خود را در قالب پورتفولیو و رزومه جمع‌آوری و جهت ارائه به شرکت‌های معماری و یا برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج کشور آماده کنند. برای پیدا کردن یک شغل مناسب در حوزه معماری تنها داشتن مهارت کافی نیست و شما باید بتوانید مهارت و توانایی‌های خود را به بهترین شکل ممکن برای یافتن یک شغل مناسب به نمایش بگذارید. بهترین راه برای معرفی و به نمایش گذاشتن توانایی، مهارت و خلاقیت خود ایجاد و ارائه یک پورتفولیو معماری به شرکت‌های مختلف است تا کارفرما و مدیران این حوزه با بررسی سوابق و توانایی‌هایتان از شما دعوت به همکاری کنند.

پورتفولیو معماری

مقاله پیشنهادی: پست پرو داکشن چیست؟

پورتفوليو معماری شامل چه بخش‌هایی می‌شود؟

•   صفحه اول یا جلد که می تواند شامل تصویر باشد.
•   کاور لتر Cover Letter یا نامه ای برای معرفی توانایی‌های خود ارائه می‌کنیم.
•   پروفایل و بیوگرافی شخصی شما که شامل مشخصات فردی از جمله زبان هایی که به آن تسلط دارید و دیگر اطلاعات شما است.
•   توانایی‌های شما با توجه به نوع پورتفولیو، مثلا نرم‌افزارهایی که برای ارائه‌ی پروژه‌ها به آن‌ها تسلط دارید.
•   سوابق تحصیلی و کاری با ذکر سال دقیق و نوع فعالیت.
•   افتخارات و جوایزی که در دوران تحصیل یا کار کسب کرده‌اید.

نکاتی مهم و کلیدی در ایجاد پورتفولیو معماری

اگر هنوز به عنوان یک معمار برای خود یک پورتفولیوی معماری ایجاد نکرده‌اید و یا به دنبال نکاتی برای ایجاده یک پورتفولیوی حرفه‌ای هستید در این مقاله با ما همراه باشید تا با نکاتی که در ادامه به شما آموزش می‌دهیم بتوانید یک پورتفولیوی معماری برای خودتان ایجاد و ارائه کنید.

1.  ارسال رزومه همراه با نمونه کار:

از ارسال رزومه بدون نمونه کار به شدت خودداری کنید رزومه‌هایی که فقط شامل متن است و ممکن است نسبت به دیگر رزومه‌ها کمتر مورد توجه قرار گیرد. این اولین و مهم‌ترین قانون برای ارسال یک پورتفولیوی موفق است.

2.  انتخاب پروژه:

اولین قدم برای ایجاد یک پورتفولیو معماری، انتخاب پروژه است. باید پروژه‌های خود را با توجه به مخاطبی که پورتفولیوی شما را مشاهده می‌کند، از بهترین پروژه‌هایتان انتخاب کنید. انتخاب نمونه کارهای که نشانگر مهارت، استعداد، تجربیات و تنوع در طراحی‌های شما باشد برای ارائه بسیار مهم است. بنابراین در انتخاب نمونه کارهای خود بسیار دقت کنید.

3.  انتخاب تصاویر با کیفیت:

قدم دوم در ایجاد یک پورتفولیوی خوب که باید رعایت کنید، انتخاب طرح و یا تصاویر با کیفیت است. انتخاب تصاویر و طرح‌های با کیفیت در ارائه پورتفولیو بسیار مهم است. اگر قصد ارائه طرح و نقشه‌های دستی دارید از اسکنرهایی با کیفیت بالا استفاده کنید و از طرح‌های خود به صورت حرفه‌ای اسکن بگیرید.

4.  فرمت ارائه‌ی پورتفولیو:

بعد از انتخاب پروژه‌هایی با کیفیت بالا، باید برای ارائه پورتفولیوی خود یک فرمت انتخاب کنید که بهتر است پورتفولیو معماری‌تان را، بر روی ورق A3ارائه دهید و یا در صورتی عدم مشکل هنگام مشاهده جزئیات، می‌توانید در کاغذ A4 ارائه دهید. برای جلوگیری از مشکلات حمل و نقل در زمان ارائه فیزیکی بهتر است از سایزهای بزرگتر استفاده نکنید و البته در بسیاری از دفاتر معماری و موسسات باید قبل از مصاحبه ابتدا پورتفولیو خود را از طریق ایمیل برای آن‌ها ارسال کنید.

5.  نظم و ترتیب قرارگیری پروژه‌ها:

از موارد مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید نظم و ترتیبی است که شما برای نمونه کارها در نظر می‌گیرید. منظم و مرتب بودن آثار شما، بسیار در پورتفولیو معماری اهمیت دارد و به شما کمک می کند تا داستان پیشرفت حرفه‌ای و شغلی خود را تا این تاریخ ارائه دهید. قرار دادن بهترین نمونه کارها در ابتدای پورتفولیو بسیار موثر است.

6.  یک رزومه کوتاه داشته باشید:

یک رزومه و پورتفولیوی جذاب و خلاصه داشته باشید. برخی از دفاتر معماری روزانه ده‌ها پورتفولیو دریافت می‌کنند که ترجیح می‌دهند رزومه‌هایی را اول برسی کنند که کوتاه و حاوی مطالبی مهم و جذاب باشند.

7.  نقشه‌های فنی و جزئیات در پورتفولیو:

از قرار دادن هر پروژه به طور کامل همراه با تمامی پلان طبقات و مقاطع متعدد خوداری کنید. ارائه‌ی پورتفولیو به معنی ارائه‌ی نقشه‌های ساختمانی و فنی نیست. در پورتفولیو طرح کلی پروژه و نمایش مهارت‌های شما مهم است و فقط باید ایده کلی و یا کانسپت پروژه‌ها را ارائه دهید. 

8.  پروژه‌های نظری و آکادمیک:

استفاده از پروژه‌های نظری و آکادمیک به اندازه‌ی پروژه‌های واقعی ارزشمند هستند و برای یک پورتفولیوی کامل لازم است زیرا پروژه‌های دانشگاهی و تئوری به بهترین نحو توانایی‌های یک معمار را نشان می‌دهد. سابقه‌ی تحقیقاتی و پژوهشی در رزومه‌ی تحقیاتی می‌تواند توانایی شما در تکمیل یک پروژه‌ی معماری را بهتر نشان ‌دهد که بسیار در این حوزه اهمیت دارد.

دوره آموزشی پیشنهادی: پکیج آموزش پست پروداکشن

9.  سهم مسئولیت و شراکت در هر پروژه:

یکی از کارهایی که در پورتفولیو معماری باید ذکر کنید، مسئولیت و سهم مشارکت‌تان در هر پروژه است. حتی اگر به عنوان کار‌آموز در پروژه و یا شرکتی فعالیت کرده‌اید، بهتر است همه تجربیات و کارهایی که در هر پروژه انجام داده‌اید را با جزئیات ذکر کنید.

10.  کاور مناسب برای ارائه‌ی پورتفولیو:

اولین موردی که توجه مخاطب را به پورتفولیو شما جلب می‌کند داشتن یک کاور با طراحی ساده و مناسب است که باید دارای نام کامل شما و یک عنوان باشد. کاور پورتفولیو می‌تواند شامل تایپوگرافی‌، تصویر و نمونه کار شما باشد. 

11.  ارسال پورتفولیو:

برخی از دفاتر معماری و یا شرکت‌ها ممکن است از شما بخواهند که یک نمونه از پورتفولیو معماری چاپ شده خود را برای آن‌ها ارسال کنید. درحالی که برخی دیگر از شما می‌خواهند که در قالب یک فایل، پورتفولیو معماری خود را ایمیل کنید. بنابراین باید در زمان ارائه الزامات ارسال را با دقت مطالعه کنید. اگر ملزم به ارسال فایل پورتفولیو معماری خود بودید باید فایل خود را در فرمت PDF و با حجم حداکثر 15Mb  از طریق ایمیل ارسال کنید. توجه داشته باشید که به دلیل محدودیت حجمی نباید حجم فایل پورتفولیو زیاد باشد. از ارسال فایل Jpeg یا Png خودداری کنید، زیرا این کار بسیار غیر حرفه‌ای به نظر می‌رسد.

12.  کاور‌لتر برای ارائه‌ی پورتفولیو معماری:

زمانی که می‌خواهید پورتفولیو معماری، برای درخواست کار و یا تحصیل به عنوان رزومه و یا سابقه کاری یا تحصیلی خود ارائه دهید باید نامه‌ای به موسسه مورد نظر ارسال کنید و خود را به مسئولان معرفی ‌کنید و در چند پاراگراف راجب توانایی‌های خود توضیح دهید و با دادن اطلاعاتی مانند شماره تماس، ایمیل و آدرس، تمایل خود را برای مصاحبه و همکاری نشان دهید. که به این معرفی نامه یا رزومه، "کاور لتر" می‌گویند. توجه داشته باشید تنظیم یک کاور‌لتر برای ارائه‌ی یک پورتفولیو معماری حرفه‌ای لازم است.

دوره آموزشی پیشنهادی: آموزش فتوشاپ

نحوه ارائه پورتفولیو

پورتفولیو معماری مجموعه‌ای از دستاوردها و فعالیت‌هایی است که نحوه ارائه‌ی آن بسیار مهم است. نحوه ارائه و شکل ارائه نمونه کارها و پروژه‌های شما به اندازه محتوای پورتفولیو اهمیت دارد. رعایت ترکیب‌های بصری در پورتفولیو معماری بسیار مهم است و نشان دهنده درک و مهارت شما از طراحی‌های گرافیکی است که باعث شاخص‌تر شدن پورتفولیو معماری شما می‌شود. از موارد دیگر در نحوه ارائه پورتفولیو، محتوای صفحات شما است که اگر مبهم و یا گنگ باشد، باعث کم شدن ارزش کار شما می‌شود. از اشباع کردن مطالب برای کامل به نظر رسیدن پورتفولیو به شدت خودداری کنید زیرا کارشناسان و مدیران توانایی تشخیص مطالب مرتبط در هنگام بررسی مدارک را دارند. برای حفظ ارزش پورتفولیو و جلب نظر مدیران و کارشناسان، باید به فونت، ساختار و تناسبات صفحه و... که نشانگر توانایی‌های شما به عنوان یک معمار است در نحوه ارائه پورتفولیو دقت کنید. به یاد داشته باشید حتی پروژه‌هایی با ارائه زیبا نسبت به نمونه کا‌رهایی با پروژه‌های جذاب بیشتر دیده می شوند.  

نحوه ارائه پورتفولیو معماری

مقاله پیشنهادی: فتوشاپ چیست؟

نرم‌افزار‌های مورد نیاز برای ارائه و پرزانته کردن پروژه‌ها

برای ارائه پروژه‌ها، در پورتفولیو معماری لازم است از نرم‌افزارهایی مانند فتوشاپ، ایلوستریتور یا ایندیزاین برای شیت‌بندی، قالب‌بندی پروژه‌ها، ویرایش و تجدید نظر در نقشه ها و تصاویر محتوای پورتفولیو استفاده کنید.تسلط به نرم‌افزارها پرزانته برای ارائه‌ی یک پورتفولیو معماری حرفه‌ای بسیار لازم است. 

شیت بندی و پرزانته کردن پروژه ها برای پورتفولیو

مقاله پیشنهادی: ایلوستریتور چیست؟

ساخت پورتفولیو معماری برای پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور

امروزه بسیاری از دانشجویان بعد از فارغ‌التحصیل شدن در مقاطع مختلف به فکر مهاجرت و ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند. که دانشجویان رشته‌های معماری و یا رشته‌هایی هنری از این قاعده مستثنا نیستند. دانشجویان برای اپلای کردن و پذیرش در دانشگاه‌های خارج از کشور علاوه بر رزومه، SOP، نمره زبان تافل یا آیلتس، باید پورتفولیو ارسال کنند. که بسیاری از افراد پورتفولیو معماری خود را در قالب یک سایت وردپرسی ارائه می‌کنند. اما امروزه بیشتر اساتید دانشگاه‌های معتبر دنیا ترجیح می‌دهند دانشجویان پورتفولیوی خود را در سایت‌هایی مانند Issuu قرار دهند تا بتوانند پورتفولیوی افراد را راحت‌تر و با امکاناتی بهتر مانند دسترسی آسان به فایل های Pdf و امکان تبدیل فایل‌های Pdf به فرم انتشارات الکترونیک که در این سایت‌ها فراهم شده است برسی کنند. اگر به دنبال شغلی مناسب و یا گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های معتبر خارج از کشور هستید می‌ توانید با استفاده از نکاتی که در این مقاله به شما آموزش داده‌ایم برای خود یک پورتفولیو ایجاد کنید و جهت ارائه به شرکت‌های معماری و دانشگاهای معتبر خارج از کشور ارسال کنید.

پکیج پورتفولیو با ایندیزاین
کارت پست پروداکشن
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ

مقالات مشابه

معماری
معماران می‌توانند بعد از ساخت مدل‌های سه‌بعدی و رندرگیری در نرم‌افزار‌...
گرافیک
فتوشاپ یک نرم افزار طراحی گرافیکی و ویرایش عکس بر مبنای پیکسل است که ب...
معماری
برای داشتن یک رندر معماری رئال (واقع‌گرایانه) باید 7 نکته را در مدلساز...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

المیرا رستم پور Guest User
12 بهمن 1402 - ساعت 16:29
پاسخ

هزینه طراحی پورتفولیو چقدره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای اطلاع از هزینه ساخت پورتفولیو میتوانید از بخش مقالات آموزشی مقاله هزینه طراحی پورتفولیو معماری را مطالعه کنید.

ارغوان دیبا Guest User
05 دی 1402 - ساعت 16:46
پاسخ

ببخشید اگر کسی بخواد از طریق طراحی پرتفولیو کسب درآمد کنه به صورت حدودی درآمد طراحی پورتفولیو چقدره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مقاله هزینه طراحی پورتفولیو معماری، هزینه ساخت پورتفولیو و نحوه محاسبه ساخت آن به صورت کامل توضیح داده شده میتونید میشه برای اطلاع از هزینه ساخت پورتفولیو از بخش مقالات آموزشی مقاله هزینه طراحی پورتفولیو معماری مطالعه کنید.

نیلوفر رازقی Guest User
30 مهر 1402 - ساعت 13:07
پاسخ

عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

هادی کمالی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 15:39
پاسخ

میشه لطفا یه توضیحی راجب نرم افزار مناسب برای ساخت رزومه بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
Adobe InDesign یک نرم افزار حرفه‌ای برای طراحی صفحات چندرسانه‌ای است که بسیار مناسب برای ساخت رزومه و پورتفولیو است.با استفاده از این نرم افزار، می‌تونید طرح‌های شخصی‌سازی شده را ایجاد کنید و متن، تصاویر و المان‌های گرافیکی را به طور دقیق کنترل کنید این نرم افزار امکانات پیشرفته‌ای مانند ایجاد ستون‌بندی، استفاده از قالب‌ها، اضافه کردن افکت‌های ویژه و صفحه‌بندی دقیق را فراهم می‌کند بنابراین با استفاده از ایندیزاین و دنیای بی‌نهایت امکانات آن، می‌تونید پورتفولیوی منحصر به فرد و حرفه‌ای ایجاد کنید.

شهیار بابایی Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 16:34
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

راضیه دهقان Guest User
14 شهریور 1402 - ساعت 14:52
پاسخ

پورتفولیو معماری فقط برای اپلای استفاده میشه یا برای استخدام هم کاربرد داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هم برای اپلای و هم برای ارائه کارهای خود به دفاتر معماری برای استخدام میتونید از پورتفولیو استفاده کنید.

حسام مقدم Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 13:53
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

صبا افشار Guest User
10 بهمن 1401 - ساعت 14:08
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون
برای درست کردن یه پرتفولیوی خوب معماری باید چه نرم افزارهایی یاد بگیرم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، بهتره نرم افزارهایی مثل فتوشاپ، ایلاستریتور و ایندیزاین رو یاد بگیرد.

ادیب Guest User
30 آذر 1401 - ساعت 18:57
پاسخ

سلام خسته نباشید، اگه کارمون به صورت پوستر و شیت بندی برای هر پروژه باشه اشکال نداره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
خیر مشکلی نیست ولی به هر حال کل پورتفولیو (یعنی کل layout یا طرح بندی اون) هم باید نسبت به هم یک انسجام و هماهنگی داشته باشه...

امیر عطاران Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 12:13
پاسخ

ممنون مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

محمد منفرد Guest User
09 مرداد 1401 - ساعت 12:08
پاسخ

از چه نرم افزارهای برای ساخت پورتفولیو معماری باید استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از فتوشاپ، ایلوستریتور یا ایندیزاین برای شیت‌بندی، قالب‌بندی پروژه‌ها، ویرایش و … میتونید استفاده کنید.

یاسمن فریدونی Guest User
24 خرداد 1401 - ساعت 11:36
پاسخ

در آموزش پست پروداکشن ابزارهای فتوشاپ هم آموزش داده شده؟ ویا باید جدا نرم افزار فتوشاپ هم تهیه کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله همه ابزارهای فتوشاپ آموزش داده شده.

آرش بهرامی Guest User
18 خرداد 1401 - ساعت 10:48
پاسخ

سلام وقتتون بخیر ممنون از مقاله خوبتون
بستن پورتفولیو معماری برای اپلای واقعا خیلی زمانبره ولی یکی از مهم ترین چیز هایی هست که یک دانشجوی معماری برای اپلای باید داشته باشه که متاسفانه این روزها دفاتر مهاجرتی با هزینه های هنگفت کارهای مربوط به اپلای انجام میدن که متاسفانه گاهی مواقع به نتیجه مور نظر هم نمیرسیم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر، خواهش میکنم ممنون از لطفتون
بله دقیقاً هم بحث هزینه بستن پورتفولیو مطرحه که مبلغ هنگفتی میشه، هم این که در نهایت هیچکس مثل خود شخص به پروژه ها و روند انجامشون اشراف نداره و نمیتونه اون ها را داخل پورتفولیو به درستی بگنجونه... در نتیجه بهتره این کار رو خود معمار یاد بگیره و انجام بده...

میلاد علیپور Guest User
26 مهر 1400 - ساعت 10:52
پاسخ

سلام وقت بخیر
برای بستن پورتفولیو بهتر از نرم افزار ایندیزاین استفاده کنیم یا فتوشاپ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام ممنون، برای طراحی پورتفولیو باید ترکیبی از نرم افزارهای فتوشاپ و ایندیزاین رو بلد باشید و به هر دوشون نیاز هست ولی اگر فایل ها و شیت هاتون آماده هست، بهترین گزینه ایندیزاینه چون نرم افزار تخصصی برای صفحه آرایی و بستن پورتفولیو به حساب میاد.
موفق باشید، آپادمی