cast
مرجان هرندی

بررسی ویژگی های سبک مینیمال (Minimal Decoration Style) در معماری داخلی

مرجان هرندی
02 آبان 1401
878
4
متن مقاله

سبک مینیمال در معماری داخلی

امروزه به دلیل هرج و مرج و شلوغی بسیاری از  افراد به دنبال آرامش و سادگی در زندگی می باشند به همین دلیل با پاکسازی و ساده کردن فضای زندگی سعی میکنند حس آرامش را به محیط زندگی خود منتقل کنند. همانطور که میدانید خانه اولین و آخرین پایگاه آرامش ذهنی است که بر روحیات انسانی تمرکز دارد شما میتوانید با استفاده از سبک مینیمال در معماری داخلی که یکی از اصطلاحات رایج در سبک زندگی مدرن نیز می باشد با حذف عناصر اضافی از محیط و جلوگیری از افراط و استفاده حداقلی از وسایل برای تزئینات، فضایی مینمال، ساده و آراسته داشته باشید. در ادامه با ما همرا باشید تا با نحوه پیاده کردن صحیح و اصولی این نوع دکوراسیون، و ویژگی های اصلی آن آشنا شوید.اگر علاقه مند به طراحی سبک های دکوراسیون داخلی هستید و دوست دارید در این زمینه فعالیت کنید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید و تمام مراحلی کار از طراحی تا اجرای یک پروژه را یاد بگیرید.

سبک مینیمال در معماری داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

طراحی به سبک مینمیال

به طور کلی مینیمال به هنر ساده گرایی و یا کمینه گرایی گفته می شود که در ساختار آن هیچگونه پیچیدگی و جزئیات غیر کاربردی دیده نمی شود. امروزه مینیمال به یکی از سبک‌های بصری تأثیرگذار و شناخته شده در حوزه معماری، طراحی داخلی، هنر، گرافیک، مد نیز تبدیل شده است. این سبک از طراحی که در قرن بیستم و در واکنش به سبک‌های قدیمی و تجملی مانند معماری پرزرق و برق ویکتوریایی و هنر اکسپرسیونیسم ایجاد شده، با حفظ ملزومات ضروری از مواد محدود، رنگ‌های خنثی و شکل‌های ساده و اجتناب از هرگونه تزیینات اضافی به سادگی و آرامش فضا و نشان دادن ویژگی‌های جذاب معماری محیط توجه می‌شود. سبک مینمال در دکوراسیون داخلی یکی از پرطرفدار ترین سبک های طراحی داخلی می باشد که با هدف ایجاد هماهنگی میان عملکرد و عناصر مختلف در فضا از به هم ریختگی  و استفاده غیر ضروری از عناصر مختلف جلوگیری میکند تا فضایی راحت و آرامش بخش ایجاد شود.

طراحی به سبک مینمیال

ویژگی های سبک مینیمال در طراحی داخلی 

همانطور که متوجه شد روشی ساده برای طراحی فضای داخلی است و در عین حال که سادگی و راحتی را القاء می کند، محیطی عاری از شلوغی را نیز ایجاد میکند. ویژگی های کلی برای چیدمان و ایجاد فضای داخلی به سبک مینیمال عبارتند از:
•    هدف از ایجاد این سبک تمرکز روی سادگی، کارایی و عملکرد بالا می باشد.
•    استفاده از خطوط ساده و واضح در طراحی به سبک مینیمال
•    عدم استفاده از وسایل و تزیینات اضافی
•    پالت رنگی تک‌رنگ یا با رنگ محدود و خنثی برای ایجاد یک محیط آرامش‌بخش
•    استفاده از مصالح محدود و مناسب نظیر بتن، فولاد، شیشه و چوب
•    استفاده از فضا و نور طبیعی
•    طراحی داخلی روح‌بخش، بی‌پیرایه و اغلب با چیدمان‌ پلان باز

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

رنگ در سبک دکوراسیون مینیمال

زمانی که میخواهید فضایی به سبک مینمیال ایجاد کنید باید به سراغ رنگ های خنثی بروید. در این سبک اغلب از رنگ های خنثی مانند سفید، کرم، خاکستری و بژ به عنوان رنگ غالب و ثانویه استفاده می شود. ایده آل استفاده از یک فام پایه، معمولاً سفید، و سپس استفاده از رنگ های اولیه یا ثانویه برای بهبود دادن تونالیته رنگ می باشد. در سبک مینیمال از رنگ های خنثی با تناژ سرد مانند سفید گچی برای دیوار ها استفاده می شود.

رنگ در سبک دکوراسیون مینیمال

نورپردازی در سبک مینیمال

نورپردازی در این سبک در ایجاد فضایی ساده و دلنشین تاثیر گذار است بنابراین اهمیت نور پردازی طبیعی را فراموش نکنید. نورپردازی در این سبک مانند انتخاب رنگ ها به صورت ملایم و خنثی یعنی با  رنگ سفید و آبی ملایم انجام می شود. تا از نظر نور و روشنایی هم با محیط پیرامون خود هم سو شود. برای تامین نور محیطی، به جای لوستر از چراغ های سقفی توکار استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون داخلی

مبلمان سبک مینیمال 

مبلمان های تجملاتی و اشرافی در این سبک جایگاهی ندارند. در سبک مینمیال باید مبلمان های چند منظوره و ساده را انتخاب کنید. این مبلمان ها اغلب با ارتفاع کم و شکل های ساده و خطوط صاف و مستقیم طراحی شده اند و دارای پارچه هایی تک رنگ و با حداقل الگو هستند. انتخاب مبلمان های چند منظوره به کاهش تعداد وسائل موجود در فضا کمک می کند.

مبلمان سبک مینیمال 

مواد و متریال در دکوراسیون مینیمال

در این سبک از ساده ترین متریال ها و مصالح طبیعی مانند چوب، بتن، شیشه و سنگ می توانید استفاده کنید استفاده از این مصالح جلوه ای زیبا و جذاب به فضای شما می بخشد. شما میتوانید برای کف پوش فضای داخلی خود از چوب (پارکت و لمینت و…) و نیز بتونی و سنگ و سرامیک و ... استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

فرش در سبک مینیمال

همان طور که متوجه شدید در سبک مینیمال از خطوط پیچیده ای که زوایا و انحناهای زیادی دارند، استفاده نمی شود. پس در این نوع دکوراسیون از فرش های پر نقش و طرح استفاده نکنید و به جای آن از فرش هایی به رنگ خنثی و بدون طرح یا با طرح شکل های هندسی ساده استفاده نمایید.

فرش در سبک مینیمال

مقاله پیشنهادی: کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

انتخاب پرده مناسب برای سبک مینیمال 

باتوجه به اهمیت نورپردازی طبیعی در این سبک بهتر است از از پرده های ساده حریر و نازک و یا پرده های کرکره ای استفاده کنید تا مانع از ورود نور خورشید به فضای داخلی نشود.

انتخاب پرده مناسب برای سبک مینیمال 

وسایل دکوری در سبک مینیمال

در این سبک به صورت افراطی از وسایل تزئینی استفاده نمی شود ولی میتوانید به جای استفاده از وسایل غیر ضروری از گیاهان در طراحی داخلی مینیمال استفاده کنید زیرا به راحتی با دیگر وسائل و عناصر داخل فضا ترکیب می شود. همچنین میتوانید از نقاشی ها و تابلوها با چاپ های گرافیکی، المان های تزئینی برای پر کردن دیوارهای خلوت در دکوراسیون داخلی استفاده نمایید.

وسایل دکوری در سبک مینیمال

مقاله پیشنهادی: سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی

در این مقاله به معرفی سبک مینیمال و نکات کلیدی و ویژگی های این سبک پرداختیم تا افرادی که به سادگی و آرامش فضای خانه بیشتر اهمیت می دهید بتوانند طبق نکات گفته شده فضایی مینیمال ایجاد کنند. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
سبک وینتیج یکی از سبک های خاص و پرطرفدار در دکوراسیون داخلی است و مورد...
معماری
یکی از سبک های جذاب، متفاوت و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن اس...
معماری
طراحی داخلی به سبک گوتیک یک سبک محبوب و همیشه سبز از جدول زمانی دوره ت...
معماری
سبک باروک، نوعی سبک کلاسیک می باشد که بسیار مجلل و تماشایی است و بیانگ...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

آیدین خضری Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 12:10
پاسخ

ساده، شیک با عملکردی عالی این سبک بی نظیره

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله سبک مدرن بسیار محبوب و پر طرفدار است.

Zahra mahmoudi Apademy User
05 آبان 1401 - ساعت 12:59
پاسخ

خیلی خوب و آموزنده بود. ممنونم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم خانم محمودی عزیز
برای مطالعه ی بقیه سبک های طراحی داخلی، علاوه بر سبک مینیمال میتونید به منوی "مقالات آموزشی" در همین سایت مراجعه کنید.
موفق باشید