cast
مرجان هرندی

معرفی مودبرد (MoodBoard) و کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

مرجان هرندی
10 شهریور 1401
3545
8
متن مقاله

کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

آیا میدانید مودبرد چیست؟ آیا با کاربرد مودبرد در طراحی داخلی آشنا هستید؟ اگر تا کنون به فکر تغییر دکوراسیون منزل و یا محل کار خود بوده باشید قطعا با ایده های فراوانی مواجه شده‌اید و باید با توجه به ایده های مدنظر خود هماهنگی مناسبی میان رنگ‌ها، بافت و پارچه‌ها، مبلمان، کف و فرش، نورپردازی و لوازم تزئینی ایجاد می کردید که انجام اینکار به تنهایی آسان نخواهد بود. به همین دلیل ما به شما استفاده از mood board را پیشنهاد می‌کنیم. ما شاید برای شما سوال باشد که مود برد چگونه به ما کمک خواهد کرد؟ در واقع مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو‌ها جهت دستیابی به روحیات و سلیقه شما استفاده می‌کنند. در ادامه با ما همراه باشید تا به مودبرد و کاربرد آن در طراحی داخلی بپردازیم. اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید و می خواهید با مبانی طراحی داخلی و با شناخت سبک های مختلف دکوراسیون داخلی آشنا شوید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

مودبرد (mood board) چیست؟

شاید تا کنون نام مود برد و یا تابلو ایده های را شنیده باشید. در واقع مود برد به مجموعه ای از از عکس‌ها، بافت‌ها، نوشته‌ها، رنگ‌ها و هر موضوعی که در طی مراحل طراحی و ایده پردازی توسط طراحان جمع آوری شده است گفته می ‌شود تا با کنار هم قرار دادن آنها یک مجموعه الهام بخش ایجاد شود. هدف از ایجاد این تابلو منابع بصری یا مود برد برای پروژه‌های طراحی، بیان تفکرات، احساسات و سلیقه فردی از طریق تصاویر، نمونه متریال‌ها و اشیا است که هویت یک پروژه را تشکیل می دهند. در واقع شما با استفاده از مودبرد میتوانید با جمع آوری تصاویر ایده‌های مورد نظر خود را به یک ایده‌ای پخته و قابل اجرا تبدیل کنید. امروزه مود برد‌ها نه تنها در زمینه طراحی داخلی بلکه به ابزاری قدرتمند جهت ایجاد ارتباط تصویری در معماری، طراحی مد، طراحی محصول و طراحی صنعتی نیز تبدیل شده اند.

مودبرد (mood board) چیست؟

کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

همانطور که میدانید پروژه های طراحی داخلی متکی به ابزارهای بصری هستند زیرا ویژگی های پروژه و فضای کلی را به نمایش میگذارند به همین دلیل یکی از بهترین روش ها در روند طراحی پروژه برای کمک به معماران و طراحان داخلی ساخت و استفاده از مود برد است تا بتوانند خواسته های مخاطب را به صورت درست و عملی متوجه و شناسایی کنند. با جمع‌آوری و ایجاد مودبرد در طراحی داخلی و دکوراسیون ، یک ترکیب از رنگ‌ها ، مبلمان ، پرده ، فرش ، اکسسوری و اقلام تزیینی ‌ای که در فضا قرار می‌گیرد ایجاد شده تا به تکامل ایده‌، تقویت خلاقیت و افزایش قوای تخیل شما کمک کند و قبل از اجرا دید خوبی از پروژه به دست بیاید تا کارفرما بتواند به درستی ایده‌های طراح داخلی و معمار را تجسم و درک کند و در هنگام تصمیم‌گیری با توجه به خواسته‌های خود راحت‌تر و صحیح‌تر انتخاب نماید. 

مودبرد در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: معرفی سبک های طراحی داخلی

نحوه ساخت مودبرد

حالا که با مودبرد و کاربرد آن آشنا شدید قطعا میخواهید بدانید که چگونه میتوانید یک مود برد بسازید. برای ساخت یک مودبرد ابتدا با توجه به هر پروژه شما میتوانید از دو روش یعنی ایجاد مودبرد به صورت آفلاین یا دیجیتال و یا به صورت آنلاین استفاده کنید و مودبرد های متفاوتی برای هر پروژه ایجاد کنید. انتخاب هر یک از این روش ها به صورت سلیقه ای و برعهده خود طراح میباشد. نکته ای که در ساخت هر دو روش مودبرد وجود دارد جمع آوری تمامی منابع مورد نظر برای طراحی داخلی پروژه است که شامل مواردی همچون  متریال‌ها، گیاهان، اشیا و سایر عناصر مانند برشهای مجله، پارچه‌ها، نمونه پوشش‌ها و ... می باشد. پس از جمع آموری منابع مورد نظر با توجه به 5 نکته  میتوانید یک مودبرد خوب ایجاد کرده و از پروسه ساخت مودبرد لذت ببرید که شامل موارد زیر می باشند:

انتخاب یک مکان مناسب برای مونتاژ

اولین نکته‌ای که در ساخت مودبرد باید به آن توجه داشته باشید انتخاب یک مکان مناسب برای مونتاژ کردن مودبرد است تا پس از جمع آوری منابع مورد نیاز بتوانید آن ها را در کنارهم قرار دهید و مونتاژ کنید. برای انجام این کار روش های مختلفی وجود دارد. برای ساخت مودبرد به روش آنلاین شما میتوانید از پینترست یا برنامه‌های مشابه مانند JUX، Curator، Morpholio و Niice در ساخت مودبرد استفاده کنید همچنین از نرم افزارهای ویرایش تصویر مانند فتوشاپ نیز میتوانید کمک بگیرید.

انتخاب یک مکان مناسب برای مونتاژ

مقاله پیشنهادی: پینترست چیست؟

پالت رنگی دلخواه 

دومین نکته در ایجاد مودبرد داشتن یک پالت رنگی دلخواه برای هر محیط می باشد. هرچند ممکن است در زمان انتخاب منابع انتخاب شما تغییر کند. اما داشتن یک ایده برای شروع در این روند بسیار به شما کمک خواهد کرد.

جمع آموری منابع به صورت یک جا 

جمع آوری منابع در یک جا از مهم ترین نکات برای ایجاد یک مودبرد است. در این مرحله با توجه به خلاقیت خود باید به جمع آوری کلیه قطعاتی از اشیا، گیاهان و سایر عناصری که دوست دارید بپردازید. به طور مثال متریال‌ها، علایق، آهنگ‌های مورد علاقه، چراغ، پرده و موارد دیگر را با خود ببرید. همچنین نمونه‌ای پوشش‌ها و سایر مواد را برای بدست آوردن پیش نمایش و نحوه شکل گیری محیط مد نظر داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

 ساخت کلاژ 

منظور از کلاژ، ترکیب کردن و چیدن و کنار هم قرار دادن منابع و وسایلی است که در ابتدا جمع اوری کرده‌اید می‌باشد. ابتدا تمامی همه منابع را در مودبرد در کنار یکدیگر قرار دهید و با جا به جایی اشیا تغییر متریال‌های افزون و حذف برخی عناصر به یک ایده کلی برسید. پس از اتمام این مرحله، باید با توجه به بودجه و نیازهایی که دارید به ادامه طراحی پروژه بپردازید.

مقاله پیشنهادی: فتوشاپ چیست؟

مرور اجزای مودبرد 

اخرین مرحله در ساخت مودبرد مرور و برسی اجزاری مورد استفاد در آن است. مرور کردن یک روند تعیین کننده برای ادامه پروژه است. بنابراین اگر تمام شدن آن طولانی شد نگران نباشید. این زمان در مراحل بعدی بازیابی خواهد شد. هرچه تابلوی ایده ها یا مودبرد شما کامل‌تر و پخته‌تر باشد، بعدا رضایت بیشتری خواهید داشت.

مودبرد 

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش فتوشاپ

در این مقاله با مودبرد و کاربرد آن در طراحی داخلی آشنا شدید و روش های ساخت یک مودبرد را باهم برسی کردیم امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت ایلاستریتور
کارت تری دی مکس
کارت آموزش فتوشاپ

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با نحوه ساخت تکسچرهای بدون درز یا Seamless...
معماری
برای ساخت و مدلسازی یک ستون کلاسیک ساده در نرم افزار 3Ds Max این آموزش...
معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

احسان عباسپور Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 17:08
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

امین رضویی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 10:44
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

عسل مومنی Guest User
08 آذر 1401 - ساعت 11:51
پاسخ

بری ساخت مود برد از چه نرم افزارهایی باید استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از نرم افزار فتوشاپ میتونید استفاده کنید.

یلدا باقر زاده Guest User
03 آبان 1401 - ساعت 10:55
پاسخ

سلام وقت بخیر
مودبرد خیلی تکنیک کاربردی و خوبی برای طراحی هست میخواستم بدونم از مود برد برای طراحی لباس هم میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
مودبرد انواع مختلفی داره، شما میتونید از مودبرد در طراحی لباس هم استفاده کنید.