cast
مرجان هرندی

معرفی سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی + ویژگی ها و خصوصیات سبک گوتیک

مرجان هرندی
29 شهریور 1401
1562
2
متن مقاله

سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی

شناخت سبک های مختلف در طراحی دکوراسیون داخلی یکی از مهم ترین مهارت هایی یک طراح خوب و حرفه ای محسوب میشود. طراحی داخلی رشته ای بسیار جذاب است که طراحان با اجرای هوشمندانه مفاهیم جدید و قدیمی در فضای مورد نظر با توجه به علایق شخصی شما یک دکوراسیون ایده آل برای شما ایجاد میکنند. امروزه برخی از افراد علاقه مند به سبک های تاریخی و قدیمی هستند و دوست دارند منزل دفتر کار و یا فضای مورد نظر خود را به به نحوه ای طراحی و دیزاین کنند که حس و حالی قدیمی داشته باشد. اگر شما هم علاقه مند به سبک های قدیمی هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا شوید. با تهیه پکیج آموزش دکوراسیون داخلی میتوانید به صورت 0 تا 100  مباحث مرتبط با طراحی داخلی و اجرای پروژه های داخلی را در این پکیج آموزش ببینید و و پس از آموزش این دوره وارد بازار کار شوید و کسب درآمد کنید.

سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به سبک گوتیک

طراحی داخلی به سبک گوتیک یک سبک محبوب و همیشه سبز از جدول زمانی دوره تاریخی قرون وسطی است که منعکس کننده رویکرد طراحی با تزئینات پیچیده میباشد. این سبک که الهام گرفته از سبک معماری مذهبی قرون وسطی بوده و اکثراً در کلیساهای زمان قدیم از آن استفاده می‌شده. این سبک بر پایه وحشت و تاریکی بنا شده است و در نگاه اول حس ترس و حشت را در افراد ایجاد می‌کند به همین دلیل سبکی خاص بوده و مورد علاقه بسیار از افراد نمی باشد. برخلاف نظر بسیاری از افراد برخی معتقد هستند سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی و معماری به دلیل حرکت های پیچیده، ظریف و زیبای  استفاده شده در این سبک تبدیل به یک شاهکار هنری در دنیای معماری جدید شده است. معماری به سبک گوتیک بسیار با وقار و خاص بوده و مورد پسند افراد قدرتمند است و ممکن است خیلی از آدم ها علاقه ای به آن نداشته باشند.

مقاله پیشنهادی: سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

ویژگی های سبک گوتیک 

 سبک گوتیک یک سبک معماری قدیمی در اروپا به شمار می رود که در کلیساهای زمان قدیم در قرون وسطا رواج داشته است و هنوز هم سبکی پرطرفدار در اروپا می باشد. همانطور که توضیح دادیم این سبک به دلیل وجود طرح های ظریف، تجلی گر قدرت و زیبایی به شار میآید و یک یک شاهکار هنری در حوزه معماری می باشد. این ویژگی باعث شده تا از سبک گوتیگ به عنوان یکی از سبک های طراحی در دکوراسیون داخلی ساختمان های امروزی استفاده شود. از ویژگی های طراحی داخلی به سبک گوتیک ابتدا میتوان به ستون های قوس دار که با یک طرح ساده همدیگر را پوشش می دهند و باعث ایجاد نوک های تیز مانند می شوند اشاره کرداین قوس ها دارای طرح و رنگی خاصی نیز می باشند. در فضاهای طراحی شده به سبک گوتیک شاهد خطوط عمودی همچون دیوارهایی بلند به همراه پنجره‌های عمودی بلند هستید. یکی دیگر از ویژگی‌های این سبک دیوارهای خارجی پوشیده شده از گل و گیاهان سبز است که در کلیساهای قدیمی نیزه دیده‌اید. در سبک گوتیک برخلاف سایر سبک‌های طراحی دکوراسیون نور جایگاه کمتری دارد و این نوع از فضاها اغلب تاریک هستند.

ویژگی های سبک گوتیک 

وسایل مورد استفاده در سبک گوتیک

وسایل مورد استفاده در سبک گوتیک بسیار محکم و سنگین میباشند و عموماً از جنس چوب محکم بلوط و آراسته با طرح‌ها و نقوش زمان های قدیم می‌باشند. بر روی بسیاری از وسایل مانند صندلی ها و کابینت‌ها و درب‌ها قوس‌هایی سنگین ایجاد شده است. همچنین برای اثر گذاری بیشتر در فضای ایجاد شده به سبک گوتیک باید از مبلمان هایی از جنس چوب با پایه های چرخان و طرح های قوس دار با تراشکاری های فراوان استفاده شود و برای کنتراست بیشتر استفاده از کوسن های رنگ سفید، قرمز و بنفش را نیز فراموش نکنید. لوستر ها نیز می توانند از نوع فرفورژه، چدن، شمع مصنوعی و یا شعمدان باشند تا فضایی شما را برای تبدیل شدن به سبک گوتیک تکمیل کنند.

وسایل مورد استفاده در سبک گوتیک

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

پارچه مورد استفاده در سبک گوتیک

جنس پارچه استفاده‌شده در این سبک معمولاً از ابریشم، ساتن یا مخمل بارنگ‌های بسیار جسورانه می باشد. پارچه مورد استفاده برای پرده‌ها و رویه مبلمان معمولاً از مخمل و ملافه و روتختی از ساتن و ابریشم است. 

پارچه مورد استفاده در سبک گوتیک

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

رنگ ها در دکوراسیون داخلی سبک گوتیک

به طور کلی رنگ های تیره در این سبک بسیار کاربردی می باشند.در این سبک اغلب از رنگ های سایه دار تیره مانند رنگ‌هایی نظیر بنفش، یاقوتی، سیاه‌وسفید، قرمز اخرایی، سبز تیره، زمردی و طلایی که از رنگ های معرف سبک گوتیک هستند استفاده می ‌شود. اگر فضای تیره را نمی پسندید نیازی نیست که همه دیوارها را با سایه های سیاه رنگ کنید. برای اینکار می توانید از رنگ های تناژهای قهوه ای، آبی تیره و شرابی نیز استفاده نمایید. 

رنگ ها در دکوراسیون داخلی سبک گوتیک

مقاله پیشنهادی: سبک مونوکروم دردکوراسیون داخلی

کلام پایانی

در این مقاله شما را با یکی دیگر از سبک های دکوراسیون داخلی آشنا کردیم. گوتیک، سبکی تاریخی در دکوراسیون داخلی است که با گذشت زمان هنوز طرفداران بسیاری بخصوص در اروپا دارد. اما بسیاری از افراد به دلیل خصوصیات منحربه فرد و خاص این سبک از استفاده از گوتیک در فضای خود اجتناب میکنند. حال که با طراحی داخلی سبک گوتیک و خصوصیات بارز آن آشنا شدید میتوانید با به کار بردن وسایلی با طرح و نقوش سبک گوتیک در کنار رنگ‌هایی از سبک مدرن این دو سبک را با هم تلفیق کرده وفضایی زیبا و وصف‌ناپذیری ایجاد کنید. 

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1
کارت رویت

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
برای داشتن یک رندر معماری رئال (واقع‌گرایانه) باید 7 نکته را در مدلساز...
معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
امروزه طراحی و ارائه اپلیکیشن‌ها برای حوزه‌های مختلف توجه کاربران تلفن...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

طیبه حمیدی Guest User
15 مرداد 1402 - ساعت 14:15
پاسخ

سبک جذابیه، ممنون از توضیحاتتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.