cast
مرجان هرندی

معرفی ویژگی های سبک آرت دکو (Art Deco) در دکوراسیون داخلی

مرجان هرندی
31 شهریور 1401
3429
4
متن مقاله

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

برای طراحی و دیزاین دکوراسیون منزل یا محل کار خود سبک‌های مختلفی وجود دارد که شما میتوانید مطابق سلیقه و علاقه خود آن را انتخاب کنید و چیدمان فضای مورد نظر خود را انجام دهد. در مقالات قبلی چندین سبک مختلف را با هم برسی کردیم و با ویژگی های هر یک آشنا شدید. شما میتوانید با شناخت سبک های مختلف و و ویژگی هایی آن ها  سبک مورد نظر خود را ایجاد کنید. امروز قصد داریم سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی را به شما معرفی کنیم، اگر علاقه مند به این سبک هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو چیست؟

 سبک آرت دکو یکی از  برجسته ترین و پرطرفدارترین سبک های دکوراسیون داخلی در قرن 20 می باشد که ریشه در کشور فرانسه دارد و برای اولین بار در این کشور معرفی و به اجرا درآمد است. این سبک نیز یکی از سبک های بسیار انعطاف پذیر و  الهام بخش در عرصه های مختلف مانند طراحی، ادبیات، مد، معماری و ... محسوب می شود. آرت دکو در واقع یک هنر تزئینی است که در مبلمان منزل ، لوازم تزئینی و سبک لوازم منازل نفوذ کرده و یک سبک لوکس و تجملاتی را ایجاد کرده که در میان سبک های دکوراسیون داخلی بسیار محبوب می باشد. نکته قابل توجه در انتخاب دکوراسیون داخلی برای فضاهای مورد نظر  ابتدا تعیین مقدار بوجه مالی میباشد شما باید سعی کنید سبکی را انتخاب کنید که بودجه فعلی شما آن را پشتیبانی کند. بر خلاف برخی سبک‌ها، سبک آرت دکو نیاز به بوجه ای زیادتری نسبت به سایر سبک ها دارد زیرا سبکی تجملاتی و لوکس می باشد. 

سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو چیست؟

مقاله پیشنهادی: سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

ویژگی های سبک آرت دکو در طراحی دکوراسیون

به طور کلی این سبک آرت دکو با تاکید بر استفاده از فلزات، سطوح براق و درخشان، باعث می شود که فضای خانه دارای جلوه ای پر زرق و برق و تجملاتی شود به همین دلیل به عنوان سبکی لوکس و تجملاتی از آن یاد می‌شود. از دیگر خصوصیات و عناصر پر کاربردی که در این سبک میتوان به آن اشاره کرد استفاده از شکل های هندسی، الگوها و رنگ های جسورانه و ایجاد تقارن می باشد. برای ایجاد یک فضا به سبک آرت دکو باید به چند نکته توجه داشته باشید تا به خوبی با سبک دکوراسیون آرت دکو آشنا شوید. در این قسمت ما به ویژگی ها و خصوصیات بارز این سبک میپردازیم.

اشکال هندسی در سبک دکوراسیون آرت دکو

یکی از اصلی ترین شاخصه های سبک آرت دکو استفاده و تاکید بر الگوی هندسی میباشد. الگو و نقشه های زاویه دار طرح های پله ای و انحناهای برجسته و ... در این سبک مشاهده میشود و توجه ساکنین را به خود جلب می کنند. بنابراین از الگوهای هندسی مختلف برای طرح پارچه ها، دیوارها و کف خانه استفاده نمایید. نکته قابل توجه در استفاده از اشکال هندسی  برای ایجاد تاثیر بیشتر در دکوراسیون داخلی، از یک شکل هندسی خاص در اندازه بزرگ استفاده کنید، سپس دیگر اشکال هندسی را در اندازه های کوچک تر، به عنوان شکل مکمل در کنار آن به کار ببرید.

اشکال هندسی در سبک دکوراسیون آرت دکو

سطوح براق و سیقلی در سبک آرت دکو

از دیگر خصوصیات چشمگیر در این سبک که باعث ایجاد فضایی لوکس و درخشان می شود سطوح و پوشش های براق فلزی در مبلمان و دکوریجات خانه می که اغلب این پوشش ها و سطوح از جنس برنج، کروم و دیگر فلزات براق می باشند. به منظور ایجاد درخشندگی بیشتر در این سبک برای کف خانه بهتر است از سنگ مرمر، کاشی و سرامیک براق و پارکت های چوبی درخشنده استفاده کنید.

سطوح براق و سیقلی در سبک آرت دکو

رنگ های سبک آرت دکو

از مهم ترین اصول در طراحی داخلی و دکوراسیون، انتخاب ترکیب رنگ مناسب می باشد که با توجه به ویژگی های اصلی سبک لازم است انتخاب شوند. از جمله ترکیب رنگ های سبک آرت دکو میتوان به رنگ سیاه و سفید که پالت رنگی ویژه آرت دکو می باشد اشاره کرد که تداعی گر شاخصه اصلی سبک آرت دکو می‌باشد. البته رنگ های سبک آرت دکو طیف وسیعی را شامل می شوند طیف رنگی از قرمز به زرد، نارنجی و بنفش، سبز، آبی  که به خوبی می توانند با رنگهای نقره ای، مشکی و کروم ترکیب شوند. 

رنگ های سبک آرت دکو

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

نورپردازی سبک آرت دکو در طراحی داخلی

نورپردازی اهمیت بسیار زیادی در دکوراسیون داخلی دارد و  باید توجه ویژه ای در طراحی به آن شود زیرا عدم توجه به آن می تواند نتیجه ای کاملا عکس را از سبک انتخابی به همراه داشته باشد. در سبک آرت دکو برای منابع روشنایی و نور پردازی میتوانید از لوسترهای فلزی و آباژورهایی با طرح های مدرن و اشکال هندسی استفاده کنید .همچنین سعی کنید این منابع روشنایی از جنس برنج، نیکل، کروم، برنز، آلومینیوم، فرفورژه با کلاهک های رنگی، مات یا سفید باشند.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

مبلمان مناسب برای سبک آرت دکو

در انتخاب مبلمان برای این سبک باید دقت کنید. سعی کنید برای  ایجاد این سبک از مبلمان هایی که دارای خطوط منحنی و طراحی ظریف و شیک هستند استفاده کنید. توجه داشته باشید که در انتخاب اندازه این مبلمان دو گزینه برای شما وجود دارد: اگر علاقه به جلوه ای مدرن و مینیمالیستی دارید، از مبلمان با اندازه کوچک و ظریف استفاده کنید و اگر به علاقه به جلوه ای کلاسیک دارید، مبلمان با اندازه بزرگ را انتخاب کنید. همچنین بهتر است در این سبک، مبلمان چوبی از جنس چوب بلسان بنفش، گردو، افرا و ساج و مبلمان فلزی از جنس کروم و استنلس استیل باشند. به یاد داشته باشید که مبلمانی با طرح های گلدار را در این سبک جایگاهی نداد. در آخر نیز باید بگوییم که مبلمان مخصوص سبک آرت دکو، معمولا دارای پارچه های تک رنگ خنثی از جنس چرم، جیر و موهر با الگوهای هندسی هستند.

مبلمان مناسب برای سبک آرت دکو

مقاله پیشنهادی: سبک مونوکروم دردکوراسیون داخلی

در این مقاله به معرفی سبک دکوراسیون آرت دکو و ویژگی های آن پرداختیم حالا که متوجه شدید سبک دکوراسیون داخلی آرت دکو چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد میتوانید فضای مورد نظر خود را به سبک آرت دکو طراحی کنید. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت اتوکد

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
در این آموزش، شرح خواهیم داد که چگونه یک استودیو با نورپردازی حرفه ای...
معماری
یکی از مباحث بسیار مهم برای طراحان و3D آرتیست‌ها، استفاده از مدل‌های...
معماری
افراد برای ارائه ایده‌های ذهنی و طرح های خود نیازمند روشی هستند تا بتو...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سارا روحی Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 17:00
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

راضیه پارسا Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 11:42
پاسخ

عالی بود...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.