cast
مرجان هرندی

معرفی سبک باروک (Baroque) در دکوراسیون داخلی

مرجان هرندی
04 مهر 1401
1422
2
متن مقاله

سبک باروک در دکوراسیون داخلی

آیا به سبک های کلاسیک و تجملاتی برای دکوراسیون منزل خود علاقه هستید؟ آیا ترجیح میدهید از وسایل دکورایتو و تزئینات پر زرق و برق در منزل خود استفاده کنید؟ آیا با سبک منحصر به فرد باروک در دکوراسیون داخلی آشنایی دارید؟ در این مقاله ما قصد داریم یکی دیگر از سبک های کلاسیک و مجلل در دکوراسیون داخلی را به شما معرفی کنیم. سبک باروک، نوعی سبک کلاسیک می باشد که بسیار مجلل و تماشایی است و بیانگر قدرت و عظمت می باشد. این سبک نه تنها در معماری و دکوراسیون بلکه در سایر حوزه‌ها از جمله معماری، نقاشی، مجسمه‌سازی، تئاتر، موسیقی، ادبیات، رقص و فلسفه تغییری شگرف ایجادکرده است. اگر میخواهید با این سبک خاص و بی نظیر آشنا شوید و از سبک باروک در دکوراسیون داخلی منزل خود استفاده کنیدتا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با سبک باروک در دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا شوید. اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید و می خواهید با مبانی طراحی داخلی و با شناخت سبک های مختلف دکوراسیون داخلی آشنا شوید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

سبک باروک در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

سبک باروک چیست؟

سبک باروک در قرن 17 تا 18میلادی در ایتالیا به وجود آمد و در اروپا به یکی از محبوب ترین سبک ها تبدیل شد. ساختن فضاهای منحنی و استفاده فراوان از تزیینات معماری از  خصوصیات مهم و بارز در سبک کلاسیک باروک می باشد که شکوه و عظمت خاصی را به فضا و بنای شما می بخشد و فضایی مجلل و چشمگیر ایجاد میکند که نمادی از عظمت و اقتدار است.امروزه در طراحی داخلی منازل به سبک باروک تا حد زیادی این سبک را با سبک های مدرن و معاصر تلفیق میکنند تا با حفظ و رعایت ویژگی‌های سبک باروک در تلفیق با سبک های دیگر فضایی گرم و صمیمی در دکوراسیون خانه ایجاد می شود.

سبک باروک چیست؟

ویژگی های سبک باروک

باروک, سبکی کلاسیک در دکوراسیون داخلی می باشد که در آن از خطوط و فضاهای منحنی شکل با تزئینات و گچبری‌های دکوراتیو بر روی سقف و جداره‌ها با رنگ‌های درخشان و طرح‌های طلاکوب در آینه‌ها، قاب‌ها،سفالینه‌ها، مجسمه‌ها استفاده می شوند. استفاده از متریال و پارچه های بسیار عالی و با کیفیت اشیا دکوراتیو و تزئینی پر زرق و برق باعث ایجاد فضایی مجلل در این سبک شده است. این سبک باروک برای فضاهای کوچک نامناسب است زیرا در این سبک از مبلمان های بزرگ سلطنتی استفاده می شود که باید به راحتی در فضاهای مورد نظر ما بدون کم کردن تعداد آن قرار گیرند.

مقاله پیشنهادی: سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی

انتخاب رنگ مناسب سبک باروک

همانطور که میدانید رنگ در دکوراسیون داخلی نقش به سزایی دارند و در هر سبک از رنگ های خاصی استفاده می شود در سبک باروک اغلب از رنگ هایی مانند آبی لاجوردی، سبز زمردی و رنگ قرمز استفاده می شود که زیبایی بی نظیری به دکوراسیون به سبک باروک می بخشند. همچنین رنگ طلایی از مشخصه های بارز این سبک می باشد و رنگ های خنثی مانند خاکستری، سفید و سیاه را نیز می توان به عنوان رنگ های برجسته در طراحی باروک امروزی نیز استفاده کرد.

انتخاب رنگ مناسب سبک باروک

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

دیوار ها در سبک باروک

یکی از اصول اصلی در طراحی به سبک باروک که باید رعایت شود این است که دیوار ها نباید یک شکل باشند. به همین دلیل اغلب در این سبک برای ایجاد تنوع، تزئیناتی با گچ کاری روی آن انجام شود. همچنین میتوانید از مواردی گچ کاری، کاغذ دیواری، صفحه های چوبی (رنگ شده) و حتی بهتر از آن صفحات و چوب های طبیعی استفاده کنید سبک از ستون ها، جرز های چهارگوش و گچ کاری های متنوع و هر چیزی که ممکن است دکوراسیون را مجلل تر کند در دیوار ها استفاده می شده است. برای ایجاد حس بهتر در سبک باروک از خطوط صیقلی اشیاء هندسی و تکرار طرح و نقش کاغذهای دیواری به منظور ایجاد یک شاهکار هنری استففاده میشود.

طراحی سقف ها در سبک باروک

در طرای سقف به سبک باروک این پیش فرض در طراحی وجود داشته که سقف ادامه ی دیوار است بنابراین دکوراسیون سقف نیز همراه با گچ کاری بوده که هم برای قسمت های صاف سقف و هم طاقدار آن مناسب است. علاوه بر آن این امر باعث می شود تاحس سلطنت و وقار در محیط ایجاد شود. همچنین نقاشی با آب رنگ در سقف نیز یکی دیگر از روش های طراحی سقف در این سبک می باشد. امروزه  در ظراحی به سبک باروک در حالت مدرن، این نقاشی ها به صورت چاپ بر روی سقف اعمال می شوند.

طراحی سقف و دیوار در سبک باروک

مقاله پیشنهادی: سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

طراحی کفپوش در سبک باروک

نکته قابل توجه در طراحی و انتخاب کفپوش در این سبک این است که باید به طور کلی رنگ مورد استفاده در زمین خانه باید با سایر بخش های دیگر در ارتباط باشد. در این سبک بیشتر از سرامیک یا چوب به عنوان کفپوش ساختمان استفاده می شود که از نمونه های پرطرفدار و زیبا در این سبک میتوان به پارکت های چوبی نیز اشاره کردهمچنین استفاده از فرش به منظور افزودن بافت و ایجاد مکمل مناسب با کفپوشدر فضا های خود را فراموش نکنید. 

مبلمان در سبک باروک

در این سبک از مبلمان های بزرگ سلطنتی با پارچه های گران قیمت روشن، دارای لبه دوزی و عناصر تزئینی مختلف، پایه های حکاکی شده، سطوح پوشانده شده با طلا و لاک، پشت کاناپه ها و صندلی ها باید خم شده و موج دار استفاده می شود عناصر اصلی در مبلمان این سبک عبارتند از: صندوقچه ها، جا رختی های دوشاخه، بوفه های مخصوص فنجان، میز های ناهار خوری بزرگ، صندلی ها با پشتی های بلند، میز های عسلی و... اگر طراحی یک اتاق خواب در این سبک است باید سر دسته ی تخت خواب آن عظیم و مجلل باشد و پرده هایتخت باید تزئینات مختلفی داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

پارچه در سبک باروک

در انتخاب پارچه دقت کنید از پارچه های با کیفیت و گران قیمتی باید استفاده کنید که احساس ثروت و تجلل در فضا ایجاد کنند که این تاثیر نیز از طریق تزئینات پرده ها با حاشیه های طلا دوزی شده و گره ها بدست بیاید.

پارچه در سبک باروک

نورپردازی در سبک باروک

در سبک باروک باید پنجره ها بزرگ داشته باشید تا نور به مقدار کافی وارد محیط شود. علاوه بر این، استفاده از پنجره های بزرگ باعث ورود نور زیاد و همچنین باعث گسترش دید بصری می شود که عامل اصلی در این سبک است. در گذشته از شمع برای ایجاد روشنایی و القای حس در فضا استفاده میشوده اماامروزه، نقش شمع ها را چراغ هایی ایفا می کنند که به شکل شمع ساخته شده اند. در سبک باروک از لوستر های عظیم کریستال استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید و با معماری و دکوراسیون داخلی به سبک باروک به خوبی آشنا شده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان با نحوه مدلسازی و ساخت پرده در نرم افزار M...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

حامد عزیزی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 16:23
پاسخ

بسیار عالی ممنون از توضیحات خوبی که دادید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم موفق باشید.