cast
مرجان هرندی

معرفی سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

مرجان هرندی
27 شهریور 1401
1327
11
متن مقاله

سبک مونوکروم دردکوراسیون داخلی

شاید تا کنون فضا هایی  را مشاهده کرده باشید که در طراحی آن‌ها فقط از یک رنگ استفاده شده باشه. طراحی با این روش یکی از سبک های جذاب، متفاوت و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن است که سبک مونوکروم یا (Monochromatic) نام دارد. سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی که یکی دیگر از سبک های متفاوت و جذاب در طراحی دکوراسیون داخلی می باشد که تنها به استفاده از رنگ سفید، مشکی و خاکستری محدود نشده و شما میتوانید برای طراحی فضای مورد نظر خود از یک رنگ پایه و طیف های مختلف آن رنگ استفاده کنید. اگر علاقه مند هستید که با سبک دکوراسیون مونوکروم و ایده ها و نکات پیاده سازی آن در منزل بیشتر آشنا شوید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید. اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید و می خواهید با مبانی طراحی داخلی و با شناخت سبک های مختلف دکوراسیون داخلی آشنا شوید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید. با تهیه این پکیج بدون نیاز به هیچ گونه پیش زمینه ای، ، در پایان دوره قادر به طراحی هر گونه سبکی خواهید بود.

سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

سبک مونوکروم 

 اگر به دنبال ایجاد فضاهایی کاملا متفاوت هستید سبک دکوراسیون مونوکروم (Monochromatic) میتواند انتخابی مناسب برای شما باشد این سبک یکی از متفاوت ترین سبک های مدرن می باشد و اصلی ترین ویژگی آن در دکوراسیون داخلی استفاده از یک رنگ به عنوان رنگ غالب می باشد و البته در کنار آن می تواند از تعداد کم رنگ های متضای یا مکمل به شیوه ای کاملا جسورانه استفاده کنید. مونوکروم سبکی بسیار چشم نواز است و که انتخاب رنگ برعهده خود شما و طبق سلیقه شما می باشد. توجه داشته باشید انتخاب نوع رنگ علاوه بر سلیقه مالک به فضا حتی بزرگ و کوچک بون خانه نیز بستگی دارد بنابراین در انتخاب رنگ دقت کنید و رنگ مناسب با روحیات و فضای منزل خود را انتخاب کنید. دکوراسیون مونوکروم یا به اصطلاح تک رنگ به معنای این نیست که شما از دیگر رنگ ها در دیزاین و طراحی دکوراسیون منزل خود نمیتوانید استفاده کنید بلکه هدف از استفاده از یک رنگ به منظور معنای نشان دادن جلوه بیش‌تر یک رنگ در سطح وسیع است، در واقع در یک دکوراسیون مونوکروم از رنگ‌های دیگر نیز می توانید استفاده نمایید.

سبک مونوکروم 

مزایای سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی

همانطور که در ابتدا گفتیم این سبک سبکی جذاب و پر طرفدار در طراحی دکوراسیون داخلی میباشد و دلایل زیادی برای جذابیت سبک دکوراسیون داخلی مونوکروماتیک  وجود دارد. یکی از مهمترین آنها، وحدت و انسجام و هماهنگی است که به دلیل استفاده حداقلی از رنگ ها به وجود می آید. به همین دلیل این سبک روشی ساده برای داشتن دکوراسیون هماهنگ و یک دست میباشد.در طراحی به سبک مونوکروم توجه داشته باشید که هر چه در یک محیط از تعداد رنگ ها و المان های کمتری استفاده کنید، به همان نسبت نیز مغز سریع تر پردازش ها را انجام داده و باعث می‌شود فردی که وارد آن محیط میشود احساس خوشایندی داشته باشد.

مقاله پیشنهادی: سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

رنگ مورد استفاده در سبک مونوکروم

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که برای طراحی داخلی به سبک مونوکروم از چه رنگ های باید استفاده کنید و یا رنگ های سبک دکوراسیون مونوکروماتیک چیست؟ پاسخ این سوال را در قسمت های قبل اشاره شد در سبک مونوکروم شما میتوانید یک رنگ را برای طراحی و دیزاین فضای مورد نظر به سبک مونوکروم انتخاب کنید در این سبک شما میتوانید پس از انتخاب رنگ اصلی طبق جدول رنگ ها تنالیته روشن و تیره آن رنگ را انتخاب و به مقدار کم در کنار رنگ اصلی استفاده نمایید. در این سبک هیچ گونه محدودیتی در نوع انتخاب رنگ ها وجود ندارد و می توانید متناسب با شرایط محیطی و میزان بزرگی و کوچی فضا از رنگ های خنثی، روشن و تیره نیز استفاده کنید.

رنگ مورد استفاده در سبک مونوکروم

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

اصول چیدمان وسایل در سبک مونوکروم 

شاید فکر کنید انتخاب وسایل و چیدمان در این سبک برخلاف سایر سبک ها راحت تر باشد اما انتخاب و چیدمان وسایل در سبک مونوکروم نیاز به دقت بالایی دارد. در این انتخاب وسایل با هر سبکی به دلیل وجود یک رنگ به راحتی با دکوراسیون مونوکروم هماهنگ می¬شود. اما باز هم با این وجود باید هنگام انتخاب و چیدن وسایل به نکات ریز مربوط به هر رنگ به خوبی دقت کنید تا از به موجود آمدن فضاهایی یکنواخت و کسل کننده جلوگیری شود. برای انتخاب نوع مبلمان یا سایر وسایل در این سبک هیچ محدودیتی نخواهید داشت فقط باید دقت کنید که هماهنگی خوبی در فضا ایجاد شود. برای طراحی و دیزاین فضا به سبک مونوکروم اصول زیر را مطالعه و در طراحی رعایت کنید:

  • برای انتخاب رنگ با توجه به میزان فضای محیط مورد نظر بهترین رنگ را انتخاب کنید آشنایی با ترکیب رنگ های کروماتیک در انتخاب رنگ مناسب به شما کمک خواهد کرد.
  • در زمان طراحی ابتدا از فضاهای کوچک مانند سرویس بهداشتی و حمام شروع کنید.
  • پس از طراحی فضاهای کوچک با استایل تک رنگ در صورتی که حس خوبی در شما ایجاد شد به سراغ سایر بخش ها رفته و کار طراحی با این سبک را ادامه دهید.
  • برای جلوگیری از ایجاد فضایی کسل کننده بهتر است از الگو و طرح ها نیز در بخش های مختلف به عنوان کفپوش های طرح دار، کاغذ دیواری با پترن های تکرار شونده استفاده کنید.
  • ترکیبی از رنگ های کروماتیک و متضاد را انتخاب کنید. استفاده از یک رنگ متضاد به مقدار کم در فضا می تواند باعث جذاب تر شدن سبک مونوکروم شود.
  • استفاده از از رنگ های خنثی فراموش نکنید. رنگ سفید، بژ، خاکستری شرایط خوبی را در محیط ایجاد کرده و باعث روشن تر شدن آن می شود.
  • استفاده از مجسمه، میز و المان های مدرن را برای مقابله با کسل آور شدن محیط فراموش نکنید.

اصول چیدمان وسایل در سبک مونوکروم 

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

در این مقاله یکی دیگر از سبک های محبوب و پرطرفدار در دکوراسیون داخلی را برسی کردیم امیدوارم از این آموزش لذت برده باشد و به خوبی با سبک مونوکروم در دکوراسیون داخلی و ویژگی های این سبک آشنا شده باشید و یاد گرفته باشید که چطور یک دکوراسیون به سبک مونوکروم داشته باشید. برای آشنایی و کسب اطلاعات راجب سایر سبک های طراحی دکوراسیون داخلی مقالات ما را از سایت آپادمی نبال کنید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
برای ساخت و مدلسازی یک ستون کلاسیک ساده در نرم افزار 3Ds Max این آموزش...
معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
امروزه طراحی و ارائه اپلیکیشن‌ها برای حوزه‌های مختلف توجه کاربران تلفن...
معماری
تری دی مکس و اسکچاپ دو نرم افزار محبوب و قدرتمند برای شبیه سازی سه بعد...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ملیکا علیجانی Guest User
17 دی 1402 - ساعت 13:56
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

حمیده عزتی Guest User
07 آبان 1402 - ساعت 16:54
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.

زهرا افشار Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 15:10
پاسخ

وقت بخیر
استفاده از تک رنگ برای دکوراسیون خونه خسته کننده نمیشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در سبک مونوکروم شما میتوانید یک رنگ را برای طراحی و دیزاین فضای مورد نظر به سبک مونوکروم انتخاب کنید و پس از انتخاب رنگ اصلی طبق جدول رنگ ها تنالیته روشن و تیره آن رنگ را انتخاب و به مقدار کم در کنار رنگ اصلی استفاده کنید تا از ایجاد فضای خسته کننده و یکنواخت جلوگیری شود.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در سبک مونوکروم شما میتوانید یک رنگ را برای طراحی و دیزاین فضای مورد نظر به سبک مونوکروم انتخاب کنید و پس از انتخاب رنگ اصلی طبق جدول رنگ ها تنالیته روشن و تیره آن رنگ را انتخاب و به مقدار کم در کنار رنگ اصلی استفاده کنید تا از ایجاد فضای خسته کننده و یکنواخت جلوگیری شود.

پیمان شیبانی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 16:50
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون
کاش در مورد تاثیر رنگ ها در دکوراسیون داخلی هم توضیح میدادید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، درباره تاثیر رنگ در دکوراسیون داخلی در مقالات قبلی توضیح دادیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

صابری Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 16:56
پاسخ

ممنون از توضیحات خوب و مفیدتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.