cast
مرجان هرندی

معرفی سبک معاصر در دکوراسیون داخلی + تفاوت سبک مدرن و معاصر

مرجان هرندی
09 آبان 1401
1174
6
متن مقاله

سبک معاصر در دکوراسیون داخلی

با توجه به سبک های  بسیار زیادی که برای دکوراسیون داخلی وجود دارد قطعا شما نام معاصر و مدرن را که معمولا برای توصیف معماری، مبلمان و دکوراسیون بکار برد ه می‎شوند را شنیده‌اید. معاصر و مدرن از سبک های بسیار محبوب در دکوراسیون داخلی می‌باشند که به دلیل شباهت ها و ویژگی های مشترکی که دارند گاهی مواقع تمایز بین این سبک های طراحی از هم سخت می‌شود. البته این دو سبک تفاوت هایی نیز دارند که بهتر است شما با آن‌ها آشنایی داشته باشید تا بتوانید سبک دلخواه خود را انتخاب و در فضای مورد نظر ایجاد کنید. در این مقاله قصد داریم به معرفی سبک معاصر در دکوراسیون داخلی بپردازیم و شما را با این سبک و ویژگی های آن آشنا کنیم اگر علاقه مند به سبک معاصر در طراحی داخلی هستید تا انتهای این مقاله همرا ما باشید. اگر علاقه مند به طراحی سبک های دکوراسیون داخلی هستید و دوست دارید در این زمینه فعالیت کنید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید و تمام مراحلی کار از طراحی تا اجرای یک پروژه را یاد بگیرید.

سبک معاصر در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

طراحی داخلی به سبک معاصر 

واژه معاصر به معنای «لحظه» است و طراحی معاصر نوعی از طراحی است که دائما درحال تکامل و تغییر است و به یک مدل خاص محدود نیست، به همین دلیل با آغوش باز پذیرای ایده‌های جدید می باشد. قدمت این سبک از طراحی داخلی همزمان با پست مدرنیسم به سال 1970 برمیگردد، در این سبک منحصر بفرد شما میتوانید گره های مدرن، سنتی، آرت دکو و حتی طراحی آینده را نیز مشاهده کنید. این سبک مانند دیگر سبک ها، طراحی معاصر هم نتیجه پیشرفت تکنولوژی می باشد که از تاثیرات آن میتوان به انقلاب دیجیتال، عصر اطلاعات و محیط‌گرایی اشره کرد. سبک دکوراسیون معاصر یکی دیگر از سبک های پرطرفدار دکوراسیون داخلی می باشد که با استفاده گسترده از رنگ های خنثی و اشکال هندسی ساده، جلوه ای منحصر به فرد و زیبا به خانه میبخشد. درسبک معاصر سادگی در تزئینات، ظرافت، استفاده از بافت و خطوط صاف اهمیت ویژه ای دارد.

طراحی داخلی به سبک معاصر 

تفاوت سبک دکوراسیون معاصر و سبک مدرن

همانطور که در ابتدا گفتیم گاهی در بین انواع سبک‌های دکوراسیون داخلی تشخیص سبک دقیق یک دکور سخت می باشد و این حالت به دلیل ویژگی ها و شباهت های مشترک میان برخی از سبک ها مانند سبک مدرن، سبک معاصر، سبک مینیمال و … پیش می آید. در این قسمت به تفاوت سبک مدرن و معاصر میپردازیم تا بتوانید به راحتی این دو سبک را تشخیص دهید. اولین و مهم ترین تفاوت این دو سبک به مواد و متریال بکار برده شده در آن‌ها، برمی‌گردد. در سبک مدرن اغلب مصالح طبیعی مانند چوب، چرم و سنگ ، رنگ های خنثی و خطوط مستقیم و صاف در فضای داخلی استفاده می شود. در صورتی که در دکوراسیون معاصر، به صورت متعادل از متریال طبیعی مثل چوب و سنگ در کنار مواد پیشرفته‌تری مانند فولاد، بتن و موادی که از صنعت بدست می‌آیند، استفاده می شود. همچنین در طراحی به سبک معاصر در کنار خطوط مستقیم، خطوط منحنی نیز کاربرد دارد. طراحی معاصر تمایل شدیدی به استفاده از پالت رنگی خنثی مخصوصا مشکی، سفید و خاکستری دارد و در کنار رنگ های خنثی از تعداد محدودی رنگ جسورانه استفاده می شود.

مقاله پیشنهادی: سبک مینیمال در معماری داخلی

ویژگی های دکوراسیون داخلی به سبک معاصر

در این قسمت به عناصر و ویژگی های اصلی دکوراسیون معاصر میپردازیم تا بیشتر با این سبک معاصر در دکوراسیون داخلی آشنا شوید.

 خطوط در سبک دکوراسیون معاصر

یک از بارزترین و متمایزترین عناصر در طراحی به سبک معاصر فرم و خطوط افقی یا عمودی مستقیم و منحنی می باشد. در این سبک باید سعی کنید از وسایل به گونه ای استفاده کنید که در طراحی این خطوط چشمگیر به صورت های مختلف در طراحی ترکیب شوند برای مثال اگر دیوارها و مبلمان شما دارای خطوطی صاف هستند، حتما در کنار آن ها از وسایلی مانند آباژورها و دکوریجاتی که دارای خطوط منحنی هستند استفاده کنید.

 خطوط در سبک دکوراسیون معاصر

رنگ‌های سبک معاصر

در این سبک از رنگ‌های خنثی و رنگ های سیاه، سفید و خاکستری که رنگ‌های اصلی و به نوعی امضای سبک معاصر محسوب میشود استفاده میکنند. شما میتوانید برای جلوگیری از به وجود آمدن فضای سرد در فضای داخلی، رنگ قهوه ای روشن، سفید و کرم را به عنوان رنگ غالب و رنگ مشکی و خاکستری را به عنوان رنگ فرعی به کار ببرید. همچنین برای ایجاد جذابیت بصری از تعداد کمی رنگ های جسورانه و سرزنده مانند قرمز آجری به عنوان رنگ دکوریجات و وسایل استفاده کنید و یا اگر به این رنگ ها علاقه ای ندارید، حتما وسایلی که دارای بافت و نقش هستند را در چیدمان منزلتان به کار ببرید.

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

مبلمان سبک معاصر

مبلمان های مورد استفاه در سبک معاصر دارای طرح و الگویی ساده با خطوط صاف و تمیز، از جنس مصالح طبیعی با سطوحی بدون تزئین می باشد. معمولا رنگ و جنس این مبلمان با رنگ ها و پارچه های سیاه، سفید و یا دیگر تنالیته های رنگ های خنثی در الیاف طبیعی و ساده مانند پشم، پنبه، پارچه کتانی، ابریشم طراحی می شوند. به یاد داشته باشید اشکال صاف و  نرم، تمیز و هندسی برای مبلمان این سبک ضروری می باشد.

مبلمان در سبک معاصر

مقاله پیشنهادی: سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

متریال در سبک معاصر

در این سبک در کنار متریال های طبیعی به طور گسترده از متریالهایی مانند فلز، سنگ، و شیشه مات رنگی و یا شفاف استفاده می شود. برای گرم تر کردن فضا، می توانید از پارچه های بافت دار در رنگ های ساده و مات برای تزیین پنجره استفاده کنید. در این سبک از طرح های چاپی رنگی و فانتزی، طرح و الگوهای پیچیده برای پارچه ها و تابلوها بپرهیزید تا سادگی و زیبایی دکوراسیون معاصر حفظ شود.

متریال در سبک معاصر

 دکوریجات در سبک دکوراسیون معاصر

در این سبک برای حفظ سادگی از دکوریجات پر زرق و برق، عتیقه و قدیمی استفاده نکنید. همچنین هدفمند بودن و کارایی دکوریجات و وسایل تزئینی را در نظر داشته باشید و حداقل آن ها را در خانه چیدمان کنید تا دکوراسیون حرفه ای ایجاد شود.

مقاله پیشنهادی: سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در سبک معاصر

یکی دیگر از ویژگی های مهم در سبک دکوراسیون معاصر، استفاده گسترده از منابع نوری مختلف، به خصوص نور طبیعی می باشد. بنابراین تا حد امکان اجازه دهید که نور طبیعی وارد فضای خانه شود. همچنین برای ایجاد لایه های نوری متنوع دیگر در این سبک، از منابع روشنایی مانند لوستر، آباژور پایه بلند، آباژور رومیزی و چراغ های سقفی استفاده کنید. در این سبک  استفاده از دیوارهای شیشه ای و پنجره های بزرگ بسیار رایج می باشد.

نورپردازی در سبک معاصر

مقاله پیشنهادی: سبک کلاسیک در دکوراسیون داخلی

در این مقاله به معرفی سبک دکوراسیون معاصر و ویژگی های اصلی آن پرداختیم، امیدوارم لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت لومیون
کارت راینو
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
یکی از خاص ترین و محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی را به شما معرفی ک...
معماری
یکی از سبک های جذاب، متفاوت و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن اس...
معماری
. سبک روستیک یکی از سبک هایی می باشد که به خوبی حس و حال گذشته را در م...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

زهره داوری Guest User
14 دی 1402 - ساعت 11:14
پاسخ

سبک مدرن و مینیمال خیلی شبیه هم هست میخواست بدون چه چیزی این دوتا سبک رو از هم متمایز میکنه چه تفاوتی سبک مدرن و مینیمال باهم دارن؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مورد هر دو سبک مینیمال و مدرن در مقالات قبلی به صورت کامل توضیح دادیم از بخش مقالات آموزشی میتونید این دو سبک رومطالعه کنید و با ویژگی های هر یک بیشتر آشنا شوید.

شیوا استواری Guest User
11 خرداد 1402 - ساعت 17:40
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

علی شمس Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 15:06
پاسخ

ممنون از معرفی و برسی ویژگی های این سبک جذاب.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.