cast
مرجان هرندی

معرفی سبک روستیک در دکوراسیون داخلی + 7 ویژگی سبک Rustic

مرجان هرندی
25 مهر 1401
1102
6
متن مقاله

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی، یکی از سبک های محبوب و بسیار خاص در طراحی داخلی می باشد که احتمالا همه شما بارها نام سبک روستیک را شنیده اید. اما ممکن است بسیاری از شما با این سبک و ویژگی های آن آشنا نباشید. سبک روستیک یکی از سبک هایی می باشد که به خوبی حس و حال گذشته را در منزل و فضای داخلی مورد نظر شما زنده می‌کند این سبک که از زندگی روستایی نشئت گرفته و ماهیت و اساس روستایی دارد که به معنی ساده زیستن، دوری از هر گونه تجملات و زرق و برق و پناه آوردن به طبیعت است. هدف از این سبک از معماری نزدیک کردن انسان به حال و هوای طبیعت و روستا می باشد. شما میتوانید با ایجاد فضای به سبک روستیک طبیعت را به داخل خانه دعوت می‌کنید و از از مواد و المان‌های طبیعی در طراحی منزل خود استفاده کنید. در ادامه همراه ما باشید تا با سبک معماری روستیک در دکوراسیون داخلی بیشتر آشنا شوید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

سبک روستیک چیست؟

در این بخش به شما خواهیم گفت که سبک روستیک چیست؟ و چه ویژگی هایی دارد تا با دکوراسیون روستیک آشنا شوید. قبل از اینکه به سراغ معرفی سبک روستیک برویم ابتدا به تاریخچه این سبک میپردازیم. لغت روستیک (Rustic) به معنی روستا می باشد به همین دلیل سبک معماری روستیک ، به سبک روستایی نیز معروف است. ریشه این سبک، به قرن 19 میلادی باز میگردد و ابتدا در کشورهای غربی به خصوص آمریکا رواج پیدا کرده است. همانطور که گفتیم این سبک به نوعی به زندگی روستایی اشاره دارد و طیف گسترده‌ای از سبک‌ها و عناصر رو در بر می‌گیرد در سبک روستیک دکوراسیون داخلی با ایجاد بافت روستایی و حس سادگی، کهنگی و فرسودگی، طبیعی و دست ساز بودن عناصر و دکوراسیون داخلی تأکید دارد و اغلب برای معماری کف، سقف، دیوار از المانهای طبیعت همچون چوب و سنگ، اجزا و قطعات ساده و بی آلایش، به دور از هر گونه تزیینات اضافی بهره گرفته می‌شود. این سبک نسبت به سایر سبک‎های دکوراسیون، ظاهر بسیار متفاوتی را در فضای داخلی شما ایجاد می‌کند. استفاده از مواد طبیعی و ارگانیک یکی از مهمترین عواملی است که یک خانه به سبک دکوراسیون روستیک باید داشته باشد. این سبک با تاکید بر زیبایی طبیعی یاد طبیعت و زمان‌های گذشته رو در ذهن شما زنده می‌کند و حس زیبایی و آراستگی را القا می‌کند.

سبک روستیک چیست؟

مقاله پیشنهادی: سبک وینتج در دکوراسیون داخلی

سبک روستیک برای چه فضایی مناسب هست؟

 سبک روستیک هم مانند سایر سبک ها قابل اجرا در هر فضایی می باشد و محدودیتی ندارد.شما میتوانید از این سبک در  ویلا، کلبه جنگلی یا یک آپارتمان و خانه شهری و حتی در طراحی هتل ها و رستوران ها نیز استفاده کنید. سبک طراحی داخلی روستیک بسیار پرطرفدار می باشد زیرا استفاده از آن  در دکوراسیون داخلی به شما کمک میکند تا با ترکیب راحتی و آرامش طبیعت با فضای شهری فضایی منحصر به فرد ایجاد کنید.

ویژگی های سبک روستیک در دکوراسیون داخلی

برای ایجاد یک دکوراسیون داخلی به سبک روستیک ابتدا  باید اصلی ترین ویژگی های دکوراسیون به سبک روستیک را بشناسید. در این قمست ما به شما  ویژگی ها و نکته هایی که در اجرای سبک دکوراسیون روستیک باید رعایت کنید را معرفی خواهیم کرد.
1.  در سبک روستیک از رنگ های خنثی و طبیعی مانند طیف‌های متنوعی از رنگ‌های قهوه‌ای، سبز، طلایی و خاکستری و... استفاده می شود.
2.  از مهم ترین ویژگی های این سبک استفاده از متریال و مواد طبیعی مانند چوب، سنگ و پارچه‌هایی با بافت ویژه مثل کرباس و برزنت می باشد.
3.  در سبک روستیک از مواد مدرن مانند فلز، پلاستیک و پارچه‌های مصنوعی کمتر استفاده می شود.
4.  ماهیت سبک روستیک سادگی و طبیعی بودن آن می باشد.
5.  در این سبک اغلب از از عناصر دست ساز مانند مبلمان و عناصر تزئینی دست ساز استفاده می شود.
6.  برای سبک روستیک بهتر است از مبلمان بزرگ و ساده استفاده کنید.
7.  دکوراسیون فضای داخلی شما یه سبک روستیک باید هماهنگ با طبیعت باشد.

مقاله پیشنهادی: سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

پالت رنگ ها در سبک روستیک

در این سبک از رنگ های خنثی و آرام و الهام گرفته از طبیعت استفاده می شود. در طراحی دکوراسیون  به سبک روستیک بهتر است کلیت فضا را با رنگ خنثی بپوشانید و با استفاده از عناصری دیگر به فضای داخلی خود شادابی و روح ببخشید. شما میتوانید از رنگ های رنگ های کرم و طیف های روشن آن (ترکیب با سفید)، انواع زردهای ترکیب شده با سفید یا خاکستری یا انواع رنگهای خاکی (آجری، قهوه ای، زیتونی) در کنار رنگ‌های قوی مانند شکلاتی یا خاکستری تیره. برای ایجاد تنوع نیز می‌توان از سبز تیره مایل به آبی و قرمزهای سرد (شاتوتی، آلبالویی) یا قرمزهای گرم (خرمالویی یا قرمز قهوه ای) استفاده کنید. در سبک روستیک اغلب شاهد دیوارهایی سفید هستیم که در کنار چوب‌های طبیعی هماهنگی فوق‌العاده‌ای را ایجاد میکند. در انتخاب رنگ توجه داشته باشید که اگر می‌خواید از رنگ‌های خنثی در کنار عناصر چوبی استفاده کنید، رنگ‌های نزدیک به رنگ چوب را انتخاب نکنید سعی کنید تضاد بین اون‌ها رو رعایت کنید تا اجزا نقش خودشون رو داشته باشد و در کنار هم جلوه خوبی داشته باشند.

پالت رنگ ها در سبک روستیک

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

متریال طبیعی در سبک روستیک

همان طور که در ابتدا اشاره کردم متریال های طبیعی مانند چوب، سنگ و فلزات، عنصر اصلی طراحی و معماری داخلی به سبک روستیک هستند. استفاده از این متریال به صورت خام و ارگانیک و به اصطلاح غیر مهندسی بودن متریال ها ویژگی عناصر طبیعی در دکوراسیون روستیک را نسبت به سبک های دیگر متمایز می کند. برای مثال در این سبک از چوب ها به صورت الوار یا تخته های چوبی خام در کف، سقف و دیوارها استفاده می شود. همچنین میتوانید از سنگ‌ها به طور منظم برای ایجاد تعادل در فضای داخلی و تکمیل طرح روستیک استفاده نمایید از سنگ در سبک روستیک در کفپوش آشپزخانه و سرویس بهداشتی می‌توانید استفاده کنید تا در عین طبیعی‌بودن، فضای شما را گرم و دلپذیر کند استفاده از شومینه‌های سنگی را در این سبک فراموش نکنید زیرا شومینه های سنگی ایده‌ای فوق‌العاده برای نشیمن به سبک روستیک می باشد. و اما فلزاتی مانند آهن، مس و برنج فلزات طبیعی عالی برای وسایل تزئینی و مبلمان سبک روستیک هستند. استفاده  از فلزات در ظروف آشپزخانه یا نرده‌های چدنی و فرفروژه پله‌ها، دستگیره‌ها، شیرآلات و … حس خوبی رو به بیننده و فضای داخلی  شما منتقل می کنند. 

متریال طبیعی در سبک روستیک

پارچه‌های مورد استفاده در سبک روستیک

منسوجات و پارچه هایی که در دکوراسیون روستیک استفاده می‌کنید، باید از الیاف طبیعی، مانند کتان، پشم، حصیر و کرباس باشند. سعی کنید از این پارچه های در محصولات دست بافت استفاده کنیدبرای مثال از سبدهای حصیری، فرش های پرز بلند، پتو و روتختی های بافتنی و چهل تکه، که از منسوجات مناسب و پرکاربرد در این سبک می باشد استفاده نمایید.

پارچه‌های مورد استفاده در سبک روستیک

مقاله پیشنهادی: سبک شابی شیک در دکوراسیون داخلی

دکوراتیوها در دکوراسیون روستیک

از دکوراتیوهای مورد استفاده در سبک دکوراسیون روستیک میتوان به سبدهای چوبی و پارچه ای بافته ،شاخه‌های برش خورده درخت و چراغ های آویز با طرح برگ و لامپ هایی با کاورهای چوبی اشاره کرد.همچنین  استفاده از گل و گیاه در  دکوراسیون روستیک به شما در تکمیل این سبک بسیار کمک خواهد کرد.

دکوراتیوها در دکوراسیون روستیک

مبلمان در دکوراسیون روستیک

در سبک روستیک، تا حد امکان سعی کنید از لوازم و مبلمان هایی که به صورت دست ساز تهیه شده اند استفاده کنید. وسایلی که خریداری می کنید، بهتر است ساده و پرداخت کاری نشده باشند تا جلوه اصیل این سبک را به منزل شما انتقال دهند.همچنین مبلمان های روستیک، اندازه و ابعاد بزرگی دارند و هیچ ظرافتی در طراحی آن ها دیده نمی شود.

مبلمان در دکوراسیون روستیک

مقاله پیشنهادی: سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

در این مقاله به معرفی دکوراسیون روستیک و هر آنچه راجع به این سبک باید بدانید پرداختیم امیدوارم که از این مقاله لذت برده باشید. 

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
طراحی داخلی به سبک گوتیک یک سبک محبوب و همیشه سبز از جدول زمانی دوره ت...
معماری
سبک باروک، نوعی سبک کلاسیک می باشد که بسیار مجلل و تماشایی است و بیانگ...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مریم نوابی Guest User
16 آبان 1402 - ساعت 16:04
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

رضا حقیقی Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 14:29
پاسخ

یکی از جذاب ترین و پرطرفدار ترین سبک های دکوراسیون داخلی، ممنون از توضیحات مفیدتون خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

علی قاسم زاده Guest User
15 آبان 1401 - ساعت 12:13
پاسخ

بسیار عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.