cast
مرجان هرندی

مقایسه لومیون (Lumion)  با وی‌ ری (V-ray) + قابلیت و ویژگی‌های دو نرم افزار

مرجان هرندی
12 خرداد 1401
2740
27
متن مقاله

مقایسه لومیون (Lumion)  با وی‌ ری (V-ray) 

امروز اکثر  معماران و دانشجویان معماری برای نمایش و درک بهتر فضایی که طراحی می‌کنند از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی استفاده می کنند این نرم افزار ها به شما کمک میکند تا بتوانید طرح و ایده ذهنی خود را به کاربر و کارفرمایان خود به راحتی و به بهترین شکل ارائه دهید همچنین با مدلسازی طرح پروژه خود میتوانید نقاط ضعف و قوت پروژه خود را مشاهده کرده و در صورت لزوم اصلاح کنید. اگر با نرم افزارهای سه بعدی آشنایی داشته باشید میدانید که پس از مدلسازی طرح در نرم افزار های شبیه سازی سه بعدی نیاز به یک موتور رندر جهت متریال دهی، نورپردازی و گرفتن خروجی با کیفیت از مدل سه بعدی خود هستید. رندرینگ، آخرین مرحله در عملیات ساخت یک صحنه ی سه بعدی است که توسط موتور رندر انتخابی شما انجام میشود بنابراین رندرگیری و انتخاب یک موتور رندر قدرتمند جهت ایجاد رندرهای با کیفت به منظور ارائه به کارفرما یکی از نکات مهم در انجام پروژه ها است همانطور که میدانید امروزه موتور رندرهای بسیار زیادی با اهداف و کاربردهای مختلف وجود دارند.که می‌توانید برای رندر گیری از آن ها استفاده کنید ولی گاهی به دلیل عدم شناخت و آگاهی از کاربرد و ویژگی های هر یک انتخاب برای شما سخت می‌شود در این مقاله به برسی دو موتور رندر قدرتمند لومیون و ویری میپردازیم و شما را با کاربرد هر یک بیشتر آشنا می‌کنیم. در بین نرم افزارهای سه بعدی نرم افزار تر ید یمکس که محصول شرکت Autodesk است طرفدارن بسیاری زیادی دارد اگر شما هم علاقه مند به آموزش و استفاده از این نرم افزار قدرتمند و محبوب هستید میتوانید از طریق سایت آپادمی این پکیج آموزش تری دی مکس را تهیه کنید.

مقایسه لومیون (Lumion)  با وی‌ ری (V-ray) 

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

لومیون یا وی‌ ری 

اگر از کاربران نرم افزارهای معماری باشید قطعا نام این دو موتور رندر محبوب را شنیده اید و میدانید که هر یک به دلیل مزایا و ویژگی‌های بی نظیری که دارند در حوزه رندرینگ بسیار پر طرفدار بوده و مورد توجه اقلب معماران قرار گرفته ‌اند. در ادامه به معایب و مزایای هر یک از این موتور رندر‌ها میپردازیم تا بتوانید با انتخاب یکی از این دو موتور رندر، رندرهایی با کیفیت و رئال از مدل‌های سه بعدی خود که در نرم افزار های شبیه سازی سه بعدی مانند تری دی مکس، اسکچاپ، رویت، راینو و.... گرفته اید ایجاد کنید در ادامه همراه ما باشید.

لومیون یا وی‌ ری 

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

موتور رندر وی ری (V-ray)

موتور رندر V-Ray محصول کمپانی Chaos Group  یکی از بهترین موتور رندرهای موجود در دنیا می باشد. که بعنوان پلاگین روی نرم‌افزار‌های مختلف مدلسازی سه بعدی و انیمیشن سازی قابل نصب است همچنین نسخه های موتور رندر V-RAY برای سه سیستم عامل ویندوز (windows) لینوکس (linux) و مک (macOS) عرضه شده و قابل دسترس است. پلاگین وی ری به معماران و طراحان حرفه‌ای امکان نورپردازی، آبجکت گذاری، متریال‌دهی و ... را روی مدل‌های سه بعدی خود را می‌دهد تا بتوانند یک رندر واقع‌گرایانه و رئال را ارائه کنند. این موتور رندر گزینه‌ها و امکانات گسترده‌ای دارد که این امکان را به کاربران می‌دهد تا با نورپردازی، متریال دهی، آبجکت گذاری و ... یک رندر، با کیفیت بسیار بالا و واقع گرایانه ایجاد کنند. پلاگین و یا موتور رندر وی ری، یکی از قدرتمندترین و بهترین گزینه‌ها برای نور‌پردازی و متریال‌دهی به مدل‌های ساخته شده در نرم افزارهای سه بعدی است که بدلیل داشتن ابزار‌های کاربردی، کیفیت بالای رندرگیری و ... در  حوزه شبیه‌سازی معماری طرفداران خاص خود را دارد. 

موتور رندر وی ری (V-ray)

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

مزایا و ویژگی‌های پلاگین وی ری (V-ray)

همانطور که متوجه شدید وی ری محبوب ترین پلاگین برای رندرگیری باکیفیت از نرم افزارهای مدلسازی سه‌بعدی معماری است. این پلاگین به غیر از حوزه معماری در زمینه‌های مختلف دیگری همچون فیلم‌سازی، بازی‌سازی، طراحی صنعتی و ... استفاده می‌شود. در این قسمت با ویژگی‌های این موتور رندر بیشتر آشنا خواهید شد.

  •  یکی از ویژگی های بسیار ارزشمند Vray در به روز رسانی سریع این موتور است پس از هر بار به روز رسانی، موتور وی ری برای استفاده آسان تر شده و به امکانات آن افزوده می شود. همچنین پس از بروز رسانی این موتور برای تمامی نرم ‌افزارهای معماری سه‌ بعدی مطرح دنیا مانند تری‌دی‌مکس، رویت، اسکچاپ و راینو قابل استفاده خواهد بود. برای نصب واستفاده از این موتور رندر می‌توانید نسخه کرک‌شده و رایگان آن را از سایت‌های ایرانی دانلود کنید.
  •  وی ری دارای ابزارهای کاربردی برای متریال‌سازی پیشرفته و ایجاد کاملترین تنظیمات برای رندر باکیفیت است. شما میتوانید با استفاده از مجموعه کاملی از متریال‌های وی ری و مدل‌های آماده که دارای متریال وی ری هستند را از سایت های نختلف دانلود کنید و برای بالا برد کیفیت رندر خود در پروژه ها استفاده کنید.  
  • بدلیل قابلیت‌های بی نظیرپلاگین ویری مانند ابزارهای کاربردی متریال دهی نورپردازی طبیعی و مصنوعی رندر های با کیفیت و.. محبوب‌ترین موتور رندر برای طراحی داخلی و طراحی نما در بازار کار شناخته شده است.
  • این پلاگین به آسانی و بدون درد سر قابل نصب بر روی نرم افزارهای کاربردی مدلسازی معماری است. 
  • از این موتور رندر در  بسیاری از استودیو های فیلم و انیمیشن سازی نیز استفاده می‌شود.
  •  قابلیت شبیه سازی واقع گرایانه صحنه های مدلسازی شده.
  • این موتور رندر هنگام نصب بر روی یک نرم افزار سه بعدی در سیستم شما از حداکثر قدرت سخت افزار استفاده میکند همچنین از هر قدرت کارت گرافیک (GPU) و سی پی یو (CPU) نیز استفاده می‌کند. 
  •  این موتور رندر قدرتمند به دلیل قابلیت های بسیار زیادی که دارد در سطح جهانی ا به صورت گسترده استفاده می‌شود.
  • این موتور رندر در مقایسه با دیگر موتورهای رندرهای موجود در دنیا برای رندر گیری، تنظیمات زیادی دارد و تسلط به این پلاگین و تنظیمات آن ساخت انواع متریال‌ها نور پردازی و... نیاز به صرف زمان کافی جهت یادگیری و تمرین دارد. اگر می‌خواهید به پرزانته معماری مسلط شوید و طرح‌های باکیفیتی در زمینه طراحی نما و طراحی دکوراسیون داخلی ارائه کنید و در بازار طراحی موفق شوید باید این پلاگین را به خوبی یاد بگیرید هرچند شما می‌توانید با آموزش مقدماتی نیز رندر متوسط و قابل قبولی بگیرید اما تسلط کافی به تنظیمات موتور رندر وی ری کیفیت رندر شما را به بالاترین حد ممکن می‌رساند.
  •  زمان رندگیری در پلاگین وی ری نسبتا زیاد است  در زمان رندرگیری در طرح‌های پیچیده و با حجم بالا زمان زیادی لازم است بنابراین برای تحویل رندری باکیفیت با پلاگین ویری باید صبر کنید.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش وی ری و کرونا

نرم  افزار لومیون (Lumion)

نرم افزار لومیون یک نرم افزار حرفه ای در زمینه رندرگیری و انیمیشن سازی در رشته معماری می باشد که شما میتوانید پس از مدلسازی طرح خود در نرم افزارهای سه بعدی با استفاده از امکانات ارائه شده توسط نرم افزار لومیون مدل های سه بعدی خود را به تصاویر و انیمیشن های با کیفیت تبدیل کنید.  لومیون  با سایر نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی موجود در بازار هماهنگی دارد و این ویژگی باعث شده کاربران بتوانند به راحتی پس از مدلسازی طرح مورد نظر فایل پروژه خود را وارد نرم افزار لومیون کرده و پس از ویرایش رندرگیری کنند. علا.ه بر رندر گیری  میتوانید در این نرم افزار در کمترین زمان از مدل خود رندر بگیرید و یا یک انیمیشن پیچیده در این نرم افزار طراحی و ایجاد کنید. سهولت استفاده از نرم افزار لومیون بسیار آسان می‌باشد و همچنین رندرگیری در آن فوق العاده سریع و با کیفیت انجام می‌شود که از ویژگی های منحصر به فرد این نرم افزار محسوب می‌شود. 

نرم  افزار لومیون (Lumion)

قابلیت های نرم افزار لومیون

همانطور که در قسمت قبل گفتیم این نرم افزار با بسیاری از نرم افزارهای سه بعدی هماهنگی دارد و از فرمت های موجود در دیگر نرم افزارهای مدل پشتیبانی می کند به همین دلیل پس از مدلسازی طرح مورد نظر با وارد کردن مدل به این نرم افزار میتوانید از مدل خود یک رندر ایدهآ ل بگیرید. شما میتوانید با استفاده از قابلیت های بی شماری  نرم افزار لومیون مانند افزودن محیط ، مواد ، نورپردازی ، اشیا ، آبجکت و جلوه های بصری در مدل سازی و طراحی‌های انجام شده توسط این نرم افزار به راحتی طرح مورد نظر خود را بهبود ببخشید و رندری فوق العاده سریع و با کیفیت بگیرید و در کمترین زمان به کارفرما ارائه دهید. 

مقاله پیشنهادی: لومیون چیست؟

مزایا و ویژگی‌های نرم افزار لومیون  (Lumion)  

نرم افزار پر طرفدار لومیون یکی دیگر از موتور رندر‌های محبوب در حوزه رندرگیری از مدل‌های سه بعدی است با استفاده از آن می‌توانید سرعت کار خود را افزایش دهید و در کمترین زمان  رندری با کیفیت از مدل‌های سه بدی ایجاد شده در نرم افزارهای مختلف بگیرید در این قسمت به ویژگیها و مزایای این نرم افزار خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش لومیون 

  • کار با این نرم افزار بسیار آسان بوده وجود میحیطی راحت و ساده باعث شده که حتی کاربران مبتدی هم بتوانند به راحتی با این نرم افزار کار کنند و رندرهای سه بعدی بگیرند. 
  • به دلیل ابزارهای کاربردی و در دسترس، محیطی ساده و یاد گیری سریع این نرم افزار و قابلیت های بی نظیر همچون رندرگیری در کمترین زمان کاربران  زیادی به منظور صرفه جویی در زمان و هزینه این نرم افزار را یاد گرفته و از آن برای رندرگیری از مدل‌های ایجاد شده در نرم افزارهای سه بعدی معماری استفاده می‌کنند.
  • با استفاده  از لومیون میتوانید در کمترین زمان طرح های مورد نظر خود را ویرایش کنید و رندر بگیرید.
  • این نرم افزار با استفاده از فنآوریGPU  کار می‌کند بنابراین به یاد داشته باشید برای استفاده از این نرم افزار باید سیستم شما یک کارت گرافیک قوی داشته  باشند. (کارت گرافیک مهم‌ترین تاثیر را بین اجزاء سخت‌افزاری در عملکرد لومیون دارد. بهترین کاری که که می‌توانید برای بهتر کردن تجربه خود و افزایش عملکرد لومیون انجام دهید، ارتقاء کارت گرافیک است.)
  • لومیون دارای کتابخانه غنی از اشیای مورد نیاز برای طراحی و ویرایش مدل‌های سه بعدی است که به صورت یکپارچه درون این نرم افزار قرار گرفته اند . در نرم افزار لومیون مانند وی ری شما میتوانید امکان متریال دهی و نور پردازی و افزودن آبجکت و... وجود دارد. همچنین لومیون دارای افکت‌های از پیش ‌تعیین‌شده و منحصربه‌فردبرای رندر شب، رندر روز، روشنایی حجمی و.. می‌باشد.
  • نرم افزار لومیون یک موتور رندر real-time است که پس از ایجاد کوچک ترین تغییر میتوانید تغییرات را مشاهده کنید.
  • هر دو نرم‌افزار لومیون و وی‌ری با تکسچر و متریال موردنیاز ارائه می‌شوند و سفارشی‌سازی نیز در آنها مجاز است.
  • نرم افزار لومیون توانایی ساخت انیمیشن و نماهای پانوراما را دارد شما میتوانید با ایجاد یک رندر پانوراما از تکنولوژی Vr نیز استفاده کنید.
  • از دیگر ویژگی های لومیون میتوان به مدل های از پیش ساخته شده  در این نرم افزار اشاره کرد با استفاده از مدل های پیش ساخته ی موجود در لومیون می توانید مدل سازی های مورد نیاز خود را به گونه ای کاملا طبیعی جلوه دهید. به این ترتیب برای استفاده از عناصری مانند درخت، خودرو، کوه، قایق، رودخانه، دریا و دیگر عناصر مورد نیاز، احتیاجی به مدل سازی ندارید و به آسانی می توانید از مدل های متحرک موجود استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: {انیمیشن معماری} چیست؟

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید. 

کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت لومیون
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ویدیویی رایگان با ویژگی جدید تکثیر درختان در نرم افزار Lu...
معماری
برای ساخت و مدلسازی یک ستون کلاسیک ساده در نرم افزار 3Ds Max این آموزش...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با قابلیت لایت میکس که اخیراً به وی ری 5 ا...
معماری
وظیفه موتور رندرها سه‌بعدی‌سازی طرح‌ها، انیمیشن‌سازی و رندرگیری است که...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مهرنوش اسفندیاری Guest User
20 اسفند 1402 - ساعت 16:50
پاسخ

چرا برای انتقال یک فایل از رویت یا اسکچاپ به لومیون از پلاگین LiveSync استفاده میکنیم یعنی نمیشه مثل تری دی مثل فایل پروژه ها رو در نرم افزار لومیون اینپورت کرد؟

سعیده رنجبر Guest User
31 خرداد 1402 - ساعت 11:55
پاسخ

من از لومیون استفاده میکنم چون خیلی سریع تر میشه رندر گرفت
ممنون از توضیحاتتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

عاطفه میر ترابی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 15:44
پاسخ

آموزش جامع لومیون هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش لومیون رو میتونید از طریق سایت آپادمی تهیه کنید.

پریسا Guest User
19 اردیبهشت 1402 - ساعت 12:40
پاسخ

سلام اگه فقط بخوایم یکی از این دو برنامه رو اول برای یادگیری انتخاب کنیم متناسب با دانش کاملی که نسبت به دو برنامه دارید کدوم رو بهمون پیشنهاد میکنید ؟
ممنون میشم راهنمایی کنید و پاسخ سوالم رو بهم بدید ممنونم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
هر دو موتور رندرهای خوبی هستند ولی لومیون نیاز به کارت گرافیک قوی تری داره. اگه سیستم قوی دارید، میتونید از لومیون استفاده کنید چون یادگیریش هم ساده تر هست. وی ری حرفه ای تره و تنظیمات بیشتری دارد و کیفیت رئال تری رو هم در اختیارتون قرار میده. برای مشاوره بیشتر به پیچ apademy در اینستاگرام دایرکت بدید در تلگرام 09057053113 پیام بذارید، راهنماییتون میکنیم.

امیر حسین محمدی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 14:01
پاسخ

برای رندر گیری در اسکچاپ از وی ری و لومیون میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از هر دو میتونید استفاده کنید.

سمیرا هاشمی Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 11:34
پاسخ

بسیار عالی از سردرگمی دراومدم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده موفق باشید.

سمانه زارع Guest User
20 دی 1401 - ساعت 15:45
پاسخ

وقت بخیر من میخوام پکیج آموزش ویری رو تهیه کنم میخواستم بدون آموزش موتور رندر وی ری پیش نیاز خاصی داره؟ و اینکه این پکیج رو چجوری میتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر، در این دوره آموزشی، هیچ پیش نیازی ندارد و به صورت صفر تا صد آموزش داده شده برای تهیه این پکیج ابتدا در سایت آپادمی ثبت نام کنید سپس از بخش دوره های آموزش این پکیج رو تهیه کنید.

علی مرادی Guest User
06 آذر 1401 - ساعت 16:37
پاسخ

وقت بخیر میخواستم بدونم کیفیت رندر لومیون هم مثل ویری هست و میشه با لومیون هم رندر رئال گرفت؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو موتور رندر های بسیار خوبی هستن که شما با تمرین و کسب تجربه با هر دو موتور رندر میتونید رندر رئال بگیرید.

مریم حضرتی Guest User
24 آبان 1401 - ساعت 13:47
پاسخ

سلام ،اگر ما بخوایم فقط یکی از این دو ترم افزار رو برای اموزش انتخلب کنیم کدوم رو صلاح میدونید؟
واینکه ایا با لومیون میشه طراحی داخلی انجام داد مثل کابینت ونوع دیوارو.......

ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر، هر دوی این نرم افزارها برای رندر گرفتن هستند یعنی مدلسازی رو انجام نمیدن. شما میتونید از تری دی مکس برای مدلسازی سه بعدی استفاده کنید و بعد با یکی از دو نرم افزار لومیون یا وی ری رندر بگیرید. تنها نکته این هست که برای استفاده از لومیون باید کارت گرافیک قوی داشته باشید. برای مشاوره در خصوص انتخاب نرم افزار جهت یادگیری میتونید به پیج اینستاگرام apademy یا تلگرام 09057053113 پیام بدید، راهنماییتون می کنیم.

سیما نظری Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 12:05
پاسخ

بسیار عالی، خسته نباشید.
نرم افزار لومیون برای زمان هایی که وقت زیادی نداریم برای رندر گیری بسیار عالیه چون در کمترین زمان بهترین رندر رو ارائه میده.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

دنیا مهری Guest User
07 شهریور 1401 - ساعت 15:15
پاسخ

لومیون از همه نرم افزارها پشیبانی میکنه و یا فقط از تری دی مکس ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
شما میتونید مدل‌های ساخته شده از نرم‌افزار‌هایی مانند Maya ،Rhino ،AutoCAD ،3ds max ،Revit ،sketch up و ... به لومیون انتقال دهید و رندر بگیرید.

محمد رضا لطفی Guest User
26 مرداد 1401 - ساعت 11:18
پاسخ

برای رندرگیری در رویت از چه موتور رندرهایی میتونیم استاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از موتور رندر ویری، اینسکیپ و لومیون میتونید استفاده کنید.

موفق باشید.

سارا امیری Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 16:50
پاسخ

نرم افزار لومیون از فایل های مدلسازی شده در نرم افزار اسکچاپ هم پشیبانی میکنه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله امکان انتقال مدل‌های ساخته شده از نرم‌افزار‌ sketch up به لومیون وجود دارد.

ملیکا عقیلی Guest User
29 خرداد 1401 - ساعت 10:01
پاسخ

در نرم افزار لومیون هم مثل تری دی مکس امکان مدلسازی آبجکت وجود دارد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
نه لومیون یک نرم افزار حرفه ای در زمینه رندرگیری و انیمیشن سازی در رشته معماری هست و امکان مدلسازی در آن وجود ندارد.