cast
مرجان هرندی

مقیاس و تناسب در طراحی داخلی + 5 نکته برای ایجاد مقیاس و تناسب در فضا

مرجان هرندی
17 دی 1401
964
2
متن مقاله

مقیاس و تناسب در طراحی داخلی

مقیاس و تناسب دو واژه ای هستند که گاهی اوقات در دنیای طراحی داخلی به جای هم استفاده می شوند. با این حال، برای درک واقعی عناصر و اصول طراحی، تشخیص تفاوت بین این دو ضروری است. طراحان داخلی از این مفاهیم در قالب عناصر طراحی برای متعادل کردن فضای داخلی استفاده می کنند تا با توجه به مقیاس و تناسبات بتوانند به طور یکپارچه لوازم جانبی و تزئینات تکمیلی را به فضا اضافه کنند و جریان و ریتم طبیعی را در فضا ایجاد نمایند. در این مقاله به اصل مهم مقیاس و تناسبات در طراحی داخلی خواهیم پرداخت در ادامه همراه ما باشید. در صورت تمایل به آموزش مباحث مرتبط با طراحی و اجرای دکواسیون داخلی جهت کسب درآمد در حوزه طراحی داخلی میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

مقیاس و تناسب در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

اهمیت مقیاس و تناسب در طراحی داخلی

مقیاس و تناسب مفاهیم ضروری در طراحی داخلی هستند و از اهمیت بسیاری برخوردار است، اما نکته ی ضروری درک درست و صحیح ارتباط آنها با طراحی داخلی است. اصل تناسبات به طراحان این امکان را می دهند تا به راحتی عناصر را در یک اتاق متعادل سازند. به عنوان مثال، اگر یک کاناپه یا فرش برای یک اتاق خیلی بزرگ یا خیلی کوچک باشد (چه در مورد اندازه اتاق یا سایر موارد موجود در اتاق)، طراح ممکن است بگوید که وسیله مورد نظر متناسب با این فضا نیست. در طراحی داخلی یک دستورالعمل کلی وجود دارد که بسیاری از طراحان از آن پیروی می کنند این دستورالعمل این است که اطمینان حاصل کنند اقلام موجود در اتاق عریض یا بلندتر از ⅓ ارتفاع موردی که روی آن نگهداری می شود نباشد. درک مقیاس و تناسب به طراحان اجازه می دهد تا عملکرد، راحتی و زیبایی شناسی را در نظر بگیرند تا اتاق را با ساختار منسجم تری ارائه دهند.

اهمیت مقیاس و تناسب در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: ریتم در طراحی داخلی

تعاریف مقیاس و تناسب در طراحی داخلی

 مقیاس مقایسه دو عنصر در طراحی را نشان می‌دهد که ابعاد واقعی‌شان معین است، اما تناسب به ارتباط دو عنصر باهم بدون در دست داشتن اندازه واقعی‌شان اشاره دارد. مقیاس نسبی نیست و با اندازه‌های واقعی سروکار دارد، حال‌آنکه تناسب، نسبی است و لازم است طراح درک درستی از رابطه عناصر در فضای سه‌بعدی باهم داشته باشددرک تناسب برای انتخاب مبلمان، پالت رنگ و سایر وسایل دکور خانه مناسب ضروری می باشد. میزان در طراحی نسبت اندازه ی یک جسم یا فضا در مقایسه با بدن انسان تعریف شده است. به همین دلیل در صورت توجه عدم به مفهوم مقیاس، مخصوصاً مقیاس انسانی، باعث می‌شود در جریان زندگی روزمره‌مان اختلال ایجاد شود و عملکردها به‌درستی انجام نشود. برای مثلا، ارتفاع کانتر آشپزخانه و عرض یک صندلی متناسب با بدن میانگین افراد محاسبه می شوند. مقیاس به رابطه بین دو یا چند عنصر اشاره دارد که یکی از آن‌ها دارای ابعاد و اندازه ثابت و معینی است. معمولاً اندازه عناصر مختلف فضا را با مقیاس انسان یا ابعاد و اندازه بدن انسان می‌سنجند بنابراین همه عناصر در یک فضا دارای استانداردهای تعیین‌شده ای هستند که بر اساس مقیاس انسان ها مشخص می‌شود و با این معیار که فضا و عناصر فضا دارای اندازه‌هایی باشند که انسان بتواند به‌راحتی به فعالیت در فضا بپردازد.

تعاریف مقیاس و تناسب در طراحی داخلی

ایجاد مقیاس و تناسبی صحیح در فضا

برای ایجاد مقیاس و تناسب صحیح در یک فضا در این بخش به شما نکاتی را خواهیم آموخت تا بتوانید به خوبی با ایجاد مقیاس و تناسبات فضایی متعادل ایجاد کنید. 

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

تناسب رنگ

از آنجایی که رنگ‌ها اساس هر فضای داخلی را تشکیل می‌دهند، طراحان باید تعادل مناسبی از رنگ‌ها را انتخاب کنند - چه برای فضای داخلی و چه برای اشیاء و مبلمان موجود در آن فضا. به طور معمول، طراحان از قانون 60-30-10 استفاده می کنند تا اطمینان حاصل کنند که رنگ ها با توجه به دیوارها، مبلمان، پرده ها، فرش ها و ...همگام هستند.

تناسب رنگ

ایجاد کنتراست 

طراحان داخلی می دانند که چگونه با بازی در اطراف با رنگ ها و تن ها، فضایی را از نظر بصری دلپذیر و هیجان انگیز بسازند. یک راه عالی برای انجام این کار ایجاد کنتراست در داخل فضا است. کنتراست را می توان در قالب رنگ ها، شکل ها یا حتی ارتفاع و نسبت اشیاء ایجاد کرد. این باعث می شود که برخی از مبلمان در مقایسه با سایر مبلمان در اتاق بیشتر متمایز شوند.

مقاله پیشنهادی: تضاد در طراحی داخلی

تناسب با تکرار

از الگوهای تکراری برای یکسان سازی فضا استفاده کنید یکی از راه‌های استفاده از مقیاس و تناسب در طراحی داخلی، تکرار الگوها و اشکال است. این باعث ایجاد وحدت بصری در سرتاسر فضا می‌شود و باعث می‌شود به جای بسیاری از قطعات مجزا، شبیه یک واحد منسجم به نظر برسد.

مقاله پیشنهادی: اصل تاکید در طراحی داخلی

استفاده از رنگ سفید 

فضای اتاق ها باید به همان اندازه که فضای مثبت دارند، فضای منفی داشته باشند. فضای منفی یا فضای سفید به اتاق اجازه تنفس می دهد بدون اینکه بیش از حد به هم ریخته به نظر برسد. فضای سفید همچنین به تاکید بر اشیاء داخل اتاق کمک می کند. هنگامی که سعی می کنید عناصر را مقیاس بندی کنید یا نسبت هایی را در فضای داخلی ایجاد کنید، از فضای سفید استفاده نمایید. چشم ها برای استراحت به نقطه ای خالی در فضای اتاق نیاز دارند بنابراین سعی کنید سطوح یا فضاهایی را بدون وسایل رها کنید و حتی برخی دیوارها را بدون تزئین بگذارید تا این فضای سفید را در اختیار چشمان قرار داده و محیطی زیباتر داشته باشید.

استفاده از رنگ سفید 

اندازه و ارتفاع در مقیاس و تناسب 

هرچه اتاق بزرگتر باشد می توانید قطعات و مبل های بیشتری در آن قرار دهید و سعی کنید از قطعات با مقیاس بزرگتر استفاده کنید و بالعکس. هرچه اتاق کوچک تر باشد باید مقیاس ها نیز کوچکتر بوده و از وسایل کمتری استفاده شود. هرچه سقف بلندتر باشد ، باید قطعات و وسایل و حتی مبل های مورد استفاده بلند تر و برجسته تر باشند. اگر خانه شما سقف کوتاهی دارد بهتر است از وسایل تزئینی و مبل ها و قطعات با ارتفاع کوتاه استفاده کنید. البته یک استثنا در این قانون وجود دارد و آن هم این است که برای ایجاد جلوه ای چشمگیر می توانید از مبلمان ها و قطعات کوتاه و مدرن در اتاقی با سقف بلند استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

اامیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
سبک دکوراسیون مینیمال روشی ساده برای طراحی فضای داخلی است این سبک در ع...
معماری
گشتالت یک نظریه روانشانسی است که چگونگی ادراک بصری توسط مغز انسان را ت...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

بهرام کمالی Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 15:49
پاسخ

عالی 👌

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.