cast
مرجان هرندی

7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی (interior design)

مرجان هرندی
14 آذر 1401
1299
4
متن مقاله

عناصر مهم در طراحی داخلی

“طراحی داخلی” و “دکوراسیون داخلی” از جمله اصطلاحاتی هستند که هنگام طراحی و دیزاین یک فضا میشنویم. بسیاری از افراد فکر میکنند این دو اصطلاح یک معنا میدهد و طراحی داخلی را با دکوراسیون داخلی اشتباه میگیرند. درواقع طراحی داخلی به طراحی کل فضای زندگی اشاره دارد در حالی که دکوراسیون داخلی به تزئین فضای زندگی با افزودن مبلمان، اثاثیه و لوازم جانبی گفته می شود. برای طراحی داخلی یک فضا ابتدا باید با اصول و عناصر پایه این علم و حرفه که شامل 7 عنصر مهم در طراحی داخلی می باشد آشنا شوید سپس شروع به طراحی فضای داخلی مورد نظرنمایید. در این مطلب قصد داریم عناصر طراحی داخلی را بررسی کنیم و هر یک از آن‏ها توضیح دهیم تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.  برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

7 عنصر مهم در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

7 عنصر مهم در طراحی داخلی

در این بخش 7 عنصر مهم در طراحی داخلی را به شما معرفی خواهیم کرد که بدون این 7 عنصر مهم دکوراسیوان داخلی معنا ندارد. این عناصر طراحی داخلی شامل فضا ، خط ، فرم ها ، نور ، رنگ ، بافت و الگو است که متعادل نگه داشتن آنها در یک فضا از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در قسمت بعدی به بررسی هر یک از این عناصر میپردازیم.

فضا

مهم ترین عنصر در طراحی داخلی فضا می باشد زیرا به عنوان پایه ای عمل کرده که کل طرح طراحی داخلی بر روی آن ساخته می شود. به همین دلیل یک طراح باید به خوبی با ابعاد و کاربرد فضا آگاه باشد. به طور کلی فضا به دو نوع تقسیم می شود: فضای دو بعدی و فضای سه بعدی. فضای دو بعدی کف را می پوشاند که شامل طول و عرض می باشد و فضای سه بعدی که فضای زندگی را تشکیل می دهد مه شامل طول، عرض و ارتفاع است. در طراحی داخلی به فضاهایی که با استفاده از وسایل مختلف مانند مبلمان و سایر وسایل دکوری پر می شوند فضای مثبت گفته می شود و فضای خالی، فضای منفی نامیده میشود. نکته مهم و قابل توجه در یک فضا در طراحی داخلی ایجاد تعادل بین فضاهای مثبت و منفی می باشد بنابراین در طراحی داخلی شلوغی بیش از حد یا کم‌کاری در وسایل دکوری بر این تعادل تأثیر گذار خواهد بود.

فضا در طذاحی داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

خط 

دومین عنصر در طراحی داخلی خط می باشد که بوجود آورند فرم ها و شکل های مختلف در یک فضا می باشند و وظیفه ایجاد حس هماهنگی، تضاد و وحدت را در فضای زندگی بر عهده دارند. همچنین اشکال تشکیل شده از خطوط در یک فضا به عنوان راهنمای بصری یک فضای داخلی نیز عمل می کنند. خطوط را به طور کلی میتوان در سه دسته افقی، عمودی و پویا تقسیم بندی کرد. زمانی که وارد یک فضا می شوید، چشم شما به طور طبیعی توسط خطوطی که در آن فضا وجود دارد هدایت می شود. این خطوط ممکن است خطوط طبیعی دیوارها یا خطوط طراحی، مبلمان و سایر اجزای وجود در فضا باشد. خطوط عمودی را میتوانید در قاب درها یا کمدها مشاهده کنید. خطوط عمودی طبیعت آزاد و گسترده ای را ایجاد می کنند و به ارتفاع بیشتر فضا کمک می کند، در حالی که خطوط افقی موجود در یک میز یا تخت می تواند چشم را به یک نقطه کانونی بکشاند. خطوط داینامیک یا زاویه دار با حرکتی جهت دار در یک فضا ایجاد عمق میکند. خطوط زیگ زاگ مانند خطوطی که توسط پله ها ارائه می شود می توانند توجه ما را برای مدت طولانی تری به خود جلب کنند. به یاد داشته باشید فرم و سایر عناصر، تعادل خطوط مختلف در ایجاد حس مناسب در اتاق بسیار مهم است و یک طراح داخلی باید بداند که چگونه از این خطوط برای تعریف فرم ها که  یکی از عناصر مهم طراحی داخلی است استفاده کند. خطوط میتواند حس هماهنگی، تضاد و یکپارچگی را به فضای زندگی اضافه کنند.

خط 

فرم

در طراحی داخلی، فرم به طور کلی شکل ویژگی ها یا اشیاء درون یک فضا را توصیف می کند. در واقع فرم زبان گویای فضاست که نحوه ی شکل گیری و پیام یک فضا را به مخاطب انتقال می دهد. فرم‌ها را می‌توان از ترکیب دو یا چند شکل ایجاد و با کمک عناصر دیگری همچون بافت‌ها، الگوها و رنگ‌ها تشدید نمود. یک فرم تعریف شده هماهنگی ایجاد می‌کند و فرم‌های تکمیلی باعث ایجاد تعادل در فضا می‌شوند. در طراحی داخلی دو نوع شکل وجود دارد. اشکال هندسی مصنوعی یا ساخته شده به وسیله انسان ها و اشکال طبیعی یا ارگانیک. درک صحیح از این عناصر (خط و فضا) برای رسیدن به یک فرم خوب ضروری است. در هنگام طراحی فضا، رعایت تعادل درست بین فرم های هندسی و طبیعی بسیار مهم است و استفاده بیش از حد از فرم می تواند باعث ایجاد احساس گیج کننده و طاقت فرسا در فضا شود.

مقاله پیشنهادی: کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

نور 

نور یکی دیگر از عناصر جدایی ناپذیر در طراحی داخلی است که با عناصر دیگر مانند رنگ، بافت و طرح در هم تنیده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. وجود نور طبیعی و مصنوعی در فضای داخلی محیط را به فضایی برای زندگی تبدیل کرده و باعث برجسته شدن عناصر موجود در فضا میشود. اولین جنبه ای که باید در نظر گرفته شود نور طبیعی است. این می تواند تحت تأثیر جهت قرار گرفتن اتاق یا ساختمان قرار گیرد زیرا این امر تعیین می کند که در کدام نقاط در طول روز بیشترین نور خورشید را دریافت کند بنابراین باید به صورت هوشمندانه درها و پنجره ها در فضا قرار داده شوند تا مانع ورود نور طبیعی به فضای داخلی نشود. نور پردازی مصنوعی نیز از نکات مهم در طراحی داخلی است و به طور کلی به سه دسته تقسیم بندی شده می‌شود که شامل نورپردازی برای کار، نورپردازی تأکیدی و نورپردازی که بر اساس حال و هوای یک محیط طراحی می شود می باشد. منابع نور مانند چراغ های سقفی، چراغ های دیواری یا چراغ های رومیزی را می توان نه تنها به عنوان ویژگی های زیبایی شناختی، بلکه برای روشن کردن یک منطقه خاص یا تابش نور در اطراف اتاق نیز استفاده کرد.

نور 

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

رنگ 

رنگ یکی از عناصر مهم در ایجاد حال و هوای دلخواه در یک فضای داخلی می باشد که ارتباط زیبایی شناختی بین اشیا برقرار می کنند. رنگ ها اغلب در داخل یک اتاق نیز به طور متفاوت استفاده می شوند. هر رنگ دارای سه ویژگی متمایز از قبیل درجه، ارزش و شدت است و طراح داخلی باید از این ویژگی ها برای اجرای تغییرات و ترکیب های مختلف آگاه باشد. رنگ ها به طور کلی، به رنگ های اولیه و ثانویه دسته بندی می شوند. همچنین، سومین دسته بندی برای رنگ ها تعریف شده که شامل رنگ های مکمل، رنگ های متشابه و رنگ های تک رنگ، می باشد.

رنگ 

بافت 

بافت عمدتاً با سطوح سروکار دارد و تعیین می کند که یک سطح معمولی چگونه به نظر می رسد و احساس می کند. بافت به فضای نشیمن عمق و جذابیت می بخشد و احساس/ظاهر و قوام یک سطح را مشخص می کند. بافت به طور کلی به دو نوع طبقه بندی می شود - بافت بصری که در آن بافت فقط قابل مشاهده است و بافت واقعی که در آن بافت هم دیده و هم احساس می شود. هر چیزی که به منسوجات مربوط می شود مانند روکش بالش، روکش تخت یا هر چیزی که با روکش هایی مانند پرده، رنگ دیوار یا کاغذ دیواری مرتبط باشد دارای بافت است. در حالی که باید یک بافت غالب برای تعریف حالت وجود داشته باشد، یک بافت متضاد نیز باید گنجانده شود تا از یکنواختی جلوگیری شود.

مقاله پیشنهادی: تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

طرح و الگو

الگوها در همه جای طبیعت وجود دارند. وقتی به استفاده از پارچه‌های طرح‌دار نگاه می‌کنیم، مهم است که اطمینان حاصل کنیم که آنها بر سایر عناصر موجود در فضا غلبه نمی‌کنند، زیرا به راحتی می‌توان الگو را به کانون اصلی فضا تبدیل کرد. با این حال، در یک اتاق بزرگتر، معرفی الگو می تواند یک پل مفید بین بلوک های رنگی ساده ایجاد کند و به اتاق اجازه جریان دهد. الگوها را می توان به طور موثر در جزئیاتی مانند کوسن یا برای پوشاندن مناطق بزرگتر در موارد کاغذ دیواری یا فرش استفاده کرد. همیشه مهم است که این الگوها را در زمینه و دیدگاه خود در نظر بگیریم. به عنوان مثال، برخی از الگوها به صورت عمودی بر روی دیوار بهتر از آنها به صورت افقی بر روی زمین کار می کنند و اغلب در یک جهت نسبت به دیگری اگر از الگوی مبتنی بر فلش استفاده می کنند، بهتر عمل می کنند.

طرح و الگو

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاه لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
معماری
یکی از خاص ترین و محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی را به شما معرفی ک...
معماری
سبک وینتیج یکی از سبک های خاص و پرطرفدار در دکوراسیون داخلی است و مورد...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

آناهیتا نصیری Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 16:47
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

عارف رستگار Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 10:45
پاسخ

عالی، خسته نیاشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.