cast
مرجان هرندی

تضاد (Contrast) در طراحی داخلی + 4 روش ایجاد تضاد و کنتراست در طراحی داخلی

مرجان هرندی
10 دی 1401
1747
6
متن مقاله

تضاد در طراحی داخلی

برای ایجاد یک فضای زیبا، دلنشین و متفاوت در مقالات قبلی با 6 اصل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی  آشنا شدید و متوجه شدید که تاثیر اولین حضور در یک اتاق چقدر می تواند در شکل گیری نگرش ما نسبت به دکوراسیون آن مهم باشد. یکی از اصول موثر در جلب نظر مخاطبان به یک اثر هنری و یا هنگام ورود به یک فضا تضاد و یا کنتراست می باشد. در واقع کنتراست یکی از ویژگی های ضروری در طراحی داخلی است که از ایجاد یکنواختی در فضا جلو گیری میکند. در دکوراسیون داخلی شما میتوانید با کنارهم قرار دادن دو چیز متفاوت با کاربردی مشابه از یکنواختی بصری در فضا جلوگیری نمایید. کنتراست و تضاد جزء جدایی ناپذیر طراحی دکوراسیون داخلی است و برای ایجاد اثرات ماندگار در دکوراسیون داخلی میتوانید از تضاد به عنوان ابزاری ضروری بهره مند شوید. در ادامه به دومین اصل مهم، تضاد در طراحی داخلی خواهیم پرداخت تا با این اصل مهم بیشتر آشنا شوید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

تضاد در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

تضاد یا کنتراست چیست؟

تضاد یکی دیگر از اصول مهم در طراحی دکوراسیون است. کنتراست زمانی ایجاد میشود که دو یا چند عنصر با ویژگی های متضاد در یک فضا قرار می گیرند. این را می توان با استفاده از بسیاری از جنبه های مختلف طراحی، مانند رنگ، شکل، اندازه، مواد، بافت، سبک، و... به وجودآورد. وقتی همه المان ها و وسایل موجود در فضا با یکدیگر در هماهنگی کامل باشند و به زیباترین شکل در کنار یکدیگر قرار گیرند، می توانند اثر عمیقی بر نگرش و دید کلی هر کسی داشته باشند. همچنین به وسیله اصل تضاد می توانید زیبایی بصری فضا را دو چندان کرده و هارمونی و چیدمان اتاق را متحول کنید. با استفاده از اصل تضاد  یا کنتراست در طراحی داخلی میتوانید در فضا تعادل ایجاد نمایید.

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

چرا کنتراست در طراحی داخلی اهمیت دارد؟

کنتراست یک عنصر اساسی در طراحی داخلی است زیرا به یک فضا جذابیت بصری می بخشد که آن را چشمگیر و پویا می کند. هارمونی در یک طرح طراحی مهم است، اما با وجود بیش از حد یکسان، همه چیز فقط با هم ترکیب می شود و فضایی خسته کننده و یکنواخت را برای شما به ارمغان می آورد. کنتراست تعادلی را ایجاد می کند که برای تکمیل مفهوم طراحی خود به آن نیاز دارید. همچنین می توان از آن برای برجسته کردن ویژگی های خاص اتاق یا سایر عناصر طراحی استفاده کرد.

تضاد یا کنتراست

چگونه در طراحی داخلی تضاد ایجاد می کنید؟

هنگام ایجاد کنتراست در فضای خود، به خاطر داشته باشید که می خواهید دو عنصر متضاد شما به گونه ای با هم رقابت کنند که بر دیگری تأکید کند، اما همچنان باهم هماهنگی داشته باشند. چند راه برای ایجاد تضاد موجود دارد که عبارتند از:
•    ایجاد تضاد با رنگ های متفاوت (سیاه و سفید، بنفش و زرد، نارنجی و آبی و....)
•    استفاده از اشکال مختلف برای ایجاد تضاد (خطوط تیز و نرم، دایره و مربع)
•    اجرای بافت های مختلف برای وزن متضاد بصری (مرمر صاف و کتان، چوب و خز مصنوعی)
•    مخلوط کردن مواد (چوب طبیعی و شیشه، سنگ و فلزات)

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

ایجاد کنتراست بوسیله رنگ ها

یکی بارزترین روش های ایجاد کنتراست یا تضاد استفاده از رنگ های مکمل  یا طیف های رنگی در انتهای چرخه ی رنگ است که از ساده ترین روش به کارگیری تضاد در دکوراسیون نیز می باشد که تاثیرات بسیاری زیادی برجای خواهند گذاشت. برای استفاده از تکنیک رنگ‌های متضاد در دکوراسیون داخلی ابتدا از میان طیف های رنگی موجود در دکوراسیون خود، دو طیف رنگی را انتخاب نمایید سپس از دو سمت متفاوت جدول چرخه رنگ را برای طراحی دکوراسیون انتخاب کنید و در دکوراسیون از آن ها استفاده کنید تا زیبایی بصری فضای داخلی دو چندان شود. برای مثال دو رنگ سفید و سیاه برای ایجاد تضاد برای  هر نوع سبک کاری مناسب هستند همچنین در صورت استفاده از رنگ های متنوع تر می توانید از ترکیب رنگ هایی مانند آبی و نارنجی، و زرد و بنفش و... نیز استفاده نمایید. در طراحی هایی که از دو رنگ به عنوان عناصر متضاد استفاده می شود، معمولا یک رنگ به عنوان رنگ اصلی استفاده می شود، و رنگ دوم به عنوان ایجاد کننده کنتراست، و برای تاکید بر رنگ اول مورد استفاده قرار می گیرد.

ایجاد کنتراست بوسیله رنگ ها

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

استفاده از اشکال مختلف برای ایجاد تضاد

استفاده از اشکال و حالت های مختلف یکی دیگر از روش های ایجاد تضاد برای افزودن کنتراست در طراحی داخلی یک فضا می باشد.برای استفاده از این روش میتوانید از شکل های هندسی و یا گوشه های زاویه دار و تیز با لبه های صاف و گرد استفاده کنید. برای ایجاد تضاد با این روش کافی است شکل های گوشه دار و دارای زوایای تند را در کنار اجسامی با انحنای نرم و بدون لبه های تیز قرار دهید. هر یک از المان های دکوراتیو که در چیدمان دکوراسیون نقش دارد و می تواند دارای اشکال هندسی مختلف باشد و از این اصل پیروی کند. 

استفاده از اشکال مختلف برای ایجاد تضاد

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

ایجاد کنتراست در طراحی داخلی با تنظیم بافت ها

جنس وسایل مورد استفاده در یک فضا تاثیر زیادی در دکوراسیون فضای داخلی دارند که اصلی ترین عامل ایجاد کنتراست در یک فضا می باشد. حس کنتراست و تضاد را میتوان از طریق جنس و متریال المان های دکوراتیو به کار رفته در ساخت وسایل منتقل کرد. به عنوان مثال حسی که سطح سرد و صاف یک میز فلزی می تواند به شما منتقل کند را با سطح زبر و تراش نخورده یک میز چوبی معمولی مقایسه کنید. مطمئنا با چنین مثالی، می توانید تفاوت های این دو جنس را به خوبی درک کنید. وقتی وسایل به کار رفته در دکوراسیون دارای دو جنس مختلف و متضاد باشند، در فضا وزن بصری ایجاد می شود و به این ترتیب اجزای به کار رفته در طراحی دکوراسیون، به راحتی می توانند هدایت دیداری شما را به عهده بگیرند و در نتیجه به نحوی که انتظار دارید می توانید دکوراسیون منزل را مطابق میل خودتان بچینید. این موضوع معمولا در زمان هایی که از دو جنس متفاوت و دارای سطوح نرم و سخت استفاده می کنید، و چنین سطوحی را تقریبا در نزدیکی یکدیگر قرار می دهید، اهمیت بیشتری پیدا می کند.

ایجاد کنتراست در طراحی داخلی با تنظیم بافت ها

مقاله پیشنهادی: اصل تاکید در طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

گرافیک
زیبراش نرم‌افزاری حرفه‌ای برای مدل‌سازی سه بعدی است و کاربرد اصلی آن د...
معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
استفاده از نرم افزارها موجب شده تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر ا...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ارسلان کاشانی Guest User
13 اسفند 1402 - ساعت 16:42
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

مهگل موسوی Guest User
21 مرداد 1402 - ساعت 16:21
پاسخ

وقت بخیر پکیج طراحی داخلی شامل چه مباحثی میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
این پکیج شامل کلیه موارد مرتبط به طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی می باشد همچنین در این پکیج یک پروژه واقعی به صورت 0 تا 100 طراحی و اجرا شده تا به صورت عملی با نحوه انجام این کار آشنا شوید. برای مشاهده سرفصل و مباحث ارائه شده در این پکیج میتونیدبه بخش دوره های آموزشی مراجعه کنید.

عطیه حق شناس Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 11:06
پاسخ

وقت بخیر، با استفاده از بافت هم میتونیم کنتراست ایجاد کنیم و یا فقط با استفاده از رنگ ها میشه کنتراست ایجاد کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از طریق بافت هم میتونید کنتراست ایجاد کنید.
جنس وسایل مورد استفاده در یک فضا تاثیر زیادی در دکوراسیون فضای داخلی دارند که اصلی ترین عامل ایجاد کنتراست در یک فضا است.