cast
مرجان هرندی

اصل تاکید در طراحی داخلی + 4 روش ایجاد تاکید در فضا

مرجان هرندی
07 دی 1401
1078
4
متن مقاله

اصل تاکید در طراحی داخلی

 در مقالات قبلی به 6 اصل مهم در طراحی داخلی آشنا شدید که تاکید اولین و مهمترین اصل برای ایجاد یک فضای داخلی خوب و متناسب در طراحی دکوراسیون داخلی بود. اصل تاکید در طراحی داخلی، فرآیند ایجاد تمرکز در یک فضای تعیین شده است. که این روش نه تنها برای جلب توجه به یک نقطه کانونی در اتاق استفاده می شود، بلکه می تواند برای منحرف کردن بیننده از توجه به یک منطقه نامطلوب از فضا نیز استفاده شود همچنین با ایجاد تأثیر بصری پایه ای برای ساخت بقیه طراحی ایجاد می نماید. راه های بی شماری برای ایجاد تاکید در یک فضا مانند استفاده از رنگ، مبلمان، آثار هنری یا ویژگی‌های معماری وجود دارد. در این مقاله اصل مهم تاکید در طراحی داخلی خواهیم پرداخت. در صورت تمایل به آموزش مباحث مرتبط با طراحی و اجرای دکواسیون داخلی جهت کسب درآمد در حوزه طراحی داخلی میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

اصل تاکید در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

تاکید در طراحی داخلی

یکی از اصول مهم در طراحی داخلی برای ایجاد و نشان دادن یک مکان خاص در فضا استفاده از تأکید است.  تاکید یا نقطه کانونی در طراحی داخلی و با تحت شعاع قرار دادن طراحی فضا به افزایش جذابیت بصری فضای کمک می کند و باعث جلب توجه بیننده به یک بخش خاصی در فضا می شود. اصل طراحی تأکید با ایجاد تمرکز  در یک یا چند نقطه‌ی کانونی شاخص در فضا، می‌تواند در ایجاد فضایی هیجان‌انگیز و جذاب مؤثر باشد تا بخشی از فضا متمایز از سایر بخش ها باشد و تا باعث جلب توجه ببینده شود. ایجاد نقطه کانونی در فضا از اهمیت و برجستگی خاصی برخوردار است. هر اتاق یا هر فضایی باید یک نوع تاکید یا نقطه کانونی داشته باشد چیزی متمایز از دیگر دکوراسیون اتاق و فضاهای دیگر تا تا باعث ایجاد تسلط، هماهنگی، یکپارچگی و تعادل اجزای دکوراسیون در فضا به وجود آید. 

تاکید در طراحی داخلی

روش های ایجاد تاکید در طراحی داخلی

یک نقطه کانونی به ایجاد سلسله مراتب بصری در طراحی یک فضا کمک خواهد کرد. برای ایجاد نقطه کانونی میتوانید از روش های مختلفی مانند موارد زیر استفاده کنید:
•    عناصر معماری مانند شومینه، پنجره ها یا تزئینات
•    وسایل تزیینی، مانند دکور دیوارهای بزرگ، قفسه کتاب 
•    نمایش لوازم جانبی یا چیدمان گل و گیاهان به طور برجسته در فضا
•    استفاده از مبلمان
•    یک دیوار گالری
•    یک دیوار مشخصه رنگ شده یا کاغذ دیواری (استفاده از یک رنگ روشن در یک پالت تک رنگ)
•    فضای منفی، ایجاد فضای خالی در اطراف یک شی 
•    ایجاد یک نقطه کانونی با نورپردازی 

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

رنگ در اصل تاکید

یکی از ساده ترین راه ها برای ایجاد یک نقطه کانونی، استفاده از پالت رنگی است. حتی اگر به سایه‌های خنثی‌تری پایبند باشید، هر جایی که کنتراست وجود داشته باشد، می‌تواند به نقطه کانونی شما تبدیل شود. رنگ آمیزی یک دیوار با رنگی متفاوت از بقیه راهی مطمئن برای ایجاد فضایی برجسته است که طراحان میتوانند برای تاکید و تمرکز بر قسمتی از فضا بدون نیاز به تغییرات اساسی از این روش استفاده کنند.

رنگ در اصل تاکید

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

تاکید با استفاده از بافت و الگو

درست مانند استفاده از رنگ، آوردن بافت ها و الگوهای مختلف در فضای به ایجاد یک فضای هیجان انگیز و متفاوت کمک خواهد کرد. استفاده از وسایل مختلف با جنس و بافت متفاوت در بخشی از فضا میتوان از طریق تضاد جالب بافت ها در کنار هم یک نقطه کانونی ایجاد کرد. همچنین یک دیوار آجری آشکار، کاغذ دیواری با طرح‌های خاص، یا ویژگی‌های مرمری با رگه‌های پیچیده نیز می‌تواند چشم هر بیننده ای را به خود جلب کند.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

تاکید با نورپردازی

یکی از روش های موثر در ایجاد تاکید استفاده از نورپردازی است. چشمان ما به طور طبیعی به سمت مناطق کنتراست مانند جایی که نور به تاریکی برخورد می کند، کشیده می شود. نورافکن گالری بر روی یک اثر هنری، یا درخشش یک لامپ زمینی چشمگیر، به برجستگی ویژگی های یک فضا کمک خواهند کرد همچنین خود وسایل روشنایی نیز می توانند به یک نقطه کانونی تبدیل شوند. یک لوستر چشم نواز در ورودی، چراغ آویز خیره کننده بر روی میز ناهارخوری، یا حتی یک جفت دیوارکوب کلاسیک در کنار تخت کمک می کند تا چشم را به سمت بالا بکشد و حسی پویا ایجاد کند. 

تاکید با نورپردازی

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

جزئیات معماری

گاهی جزئیات معماری در یک فضا به اصل تاکید و تمرکز اشاره دارند مثلا عناصری که قبلاً در اتاق تعبیه شده اند ممکن است به خودی خود به عنوان نقطه کانونی عمل کنند. مانند شومینه، تیرهای اکسپوز، قالب‌های تزئینی، کف‌پوش‌های پیچیده، پنجره‌ها، طاق‌نماها و ... همگی نمونه‌هایی از تأکید در طراحی داخلی خانه ها می باشد.

جزئیات معماری

تأکید از طریق جانمایی

یکی دیگر از نکات مهم در اصل تاکید و تمرکز برای ایجاد نقطه کانونی نحوه استفاده و چیدمان وسایل در فضا می باشد که از  اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. زمانی که در یک فضا یک عنصر به عنوان نقطه کانونی ایجاد میشود مبلمان ها و سایر وسایل حول این نقطه قرار داده می شوند سایر مواردی که اطراف نقطه تأکید شده یا نقطه کانونی را احاطه می کنند، باید آن را تحسین کنند، اما همچنین با آن در تضاد باشند تا در اولویت قرار گیرد. گاهی چیدمان و نحوه جانمایی نیز در اینجا یک نقطه تاکیدی در فضا به شما کمک خواهند کرد و یک نقطه کانونی را ایجاد می کنند.

تأکید از طریق جانمایی

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

تأکید از طریق عناصر طراحی

یکی از روش های ایجاد و رعایت اصل تاکید در طراحی داخلی استفاده از عناصر طراحی مثل خط، نور، رنگ، بافت و تناسب و مقیاس می باشد. برای مثال برای ایجاد تاکید در یک فضا شما میتوانید از ترکیب روشنایی عمومی با نورهای موضعی در فضا استفاده کنید تا در یک فضا بر عناصری خاص تأکید نماید. همچنین می‌توانید با ایجاد بافتی جدید و شاخص، عناصری در ابعاد و مقیاس کوچک‌تر و متفاوت و یا عناصر خطی برای جهت‌دهی و تأکید روی نقاطی خاص در فضا استفاده کنید. همچنین کنتراست در اشکال مختلف در ترکیب رنگ در فضا و می تواند در یک اتاق کاملاً خنثی و همچنین یک اتاق رنگارنگ باعث تاکید و تمرکز و ایجاد یک نقطه کانونی شود.

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت فریلنسینگ 2

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
یکی از سبک های جذاب، متفاوت و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن اس...
معماری
سبک دکوراسیون مینیمال روشی ساده برای طراحی فضای داخلی است این سبک در ع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

شقایق شفیعی Guest User
29 خرداد 1402 - ساعت 15:14
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

فاطمه عواطفی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 10:55
پاسخ

وقت بخیر
توضیحات مفید و کاملی بود
میشه لطفا در مورد وحدت و هماهنگی در معماری داخلی هم توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون خانم عواطفی عزیز، میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله اصل مهم وحدت و هماهنگی در طراحی داخلی رو مطالعه کنید.

موفق باشید.