cast
مرجان هرندی

 6 اصل مهم طراحی داخلی (interior design)

مرجان هرندی
12 آذر 1401
782
4
متن مقاله

 6 اصل مهم طراحی داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی حرفه و دانشی فراگیر است که به طراحی فضای داخلی مربوط بوده و مانند معماری کلی ساختمان، شامل بخش های مختلفی می باشد. به بیانی ساده تر می توانیم طراحی دکوراسیون داخلی را چگونگی چیدمان فضاها و اجزا متغیر آن تعریف کرد که به‌ طور کلی یک سری مبانی طراحی داخلی و اصول اساسی در چک لیست طراحی داخلی وجود دارند که دانستن آن‌ ها کمک بسیار زیادی به طراحی یک چیدمان بسیار خوب حتی به افراد ناآشنا نسبت به هنر معماری و دکوراسیون می‌ کند. با دانستن این نکات اصولی و مهم در طراحی داخلی میتوانید هر یک را در جایگاه خود دسته بندی نمایید با شناخت بهتر و دقیق تری اقدام به دیزاین و طراحی داخلی کنید. تا انتهای اینمقاله همراه ما باشید تا با اصل مهم طراحی داخلی آشنا شوید. اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید میتوانید با تهیه پکیج آموزش دکوراسیون داخلی به صورت 0 تا 100  مباحث مرتبط با طراحی داخلی و اجرای پروژه های داخلی را در این پکیج آموزش ببینید.

 6 اصل مهم طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

6اصل مهم طراحی داخلی کدام است؟

برای ایجاد یک فضای داخلی خوب و متناسب با فضا ابتدا باید 6 اصل مهم در طراحی داخلی را بشناسید تا بتوانید هر فضایی را به محلی شگفت انگیز تبدیل کنید. در این قسمت به عناوین 6اصل مهم در طراحی دکوراسیون داخلی میپردازیم و در ادامه هر یک از این عناوین را به صورت جداگانه توضیح خواهیم داد.
•    تاکید
•    تضاد
•    تکرار
•    تعادل
•    مقیاس و تناسب
•    هماهنگی

مقاله پیشنهادی: کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

تاکید اولین اصل در طراحی داخلی

اولین و مهم ترین اصل در طراحی داخلی تاکید می باشد. تاکید در طراحی داخلی تحت عنوان “نقطه کانونی” نیز شناخته می شود و با تحت شعاع قرار دادن طراحی فضا به افزایش جذابیت بصری فضای کمک می کند و باعث جلب توجه بیننده به یک بخش خاصی در فضا می شود. برای درک بهتر اصل تاکید در طراحی داخلی فرض کنید در فضای نشیمن یک شومینه به عنوان نقطه کانونی فضا وجود دارد و مبلمان ها و سایر وسایل حول این نقطه قرار گرفته است همچنین برای تاکید در فضا حتما لازم نیست نقطه کانونی تنها یک قسمت مانند یک دیوار یا گوشه تزئینی تنها باشد شما میتوانید با تاکید بر هر یک از المان ها در فضاهای مختلف نقطه کانونی شاخص ایجاد کنید که کل فضا را تحت شعاع خود قرار دهد برای مثال چندین عنصر دکوری و تزئینی نیز می‌توانند تداعی کننده تأکید باشند. یک طراح برای ادغام این اصل ممکن است از تم رنگی یکنواخت، نور، فضای منفی و سایر موارد استفاده کند.

تاکید اولین اصل در طراحی داخلی

تضاد در طراحی داخلی

دومین اصل در طراحی داخلی کنتراست یا تضاد می باشد. کنتراست اصلی مهم در طراحی داخلی است که از یکنواخت جلوه دادن طراحی شما جلوگیری کرده و از نظر بصری نیز جذابیت بیشتری ایجاد می کند.جهت جلوگیری از یکنواختی و ایجاد محیطی شاد و متنوع در فضای داخلی با رعایت اصل تضاد در طراحی داخلی میتوانید در فرم، متریال، رنگ، بافت و اندازه اجسام با یکدیگر تضاد ایجاد کنید. از تکنیک های شناخته شده ای که در اصل کنتراست استفاده می شود میتوان به استفاده از رنگ های متضاد مانند سیاه و سفید یا استفاده از اشکال متضاد مانند دایره و مربع اشاره کرد.

تضاد در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

تکرار سومین اصل در طراحی داخلی 

تکرار یا ریتم سومین اصل در طراحی داخلی است که حرکت بصری در طراحی فضا را تنظیم می کند. ریتم در هر ویژگی از جمله طرح، رنگ، بافت، متریال، اندازه، شکل، اجسام و اصولا هر المان معماری در فضا صورت می گیرد. در این تکنیک کلاسیک تکرار در فضای داخلی باعث اتصال ویژگی های مشابه و متشابه با یکدیگر می شود و  باعث یکپارچگی و انسجام کلی طراحی می شوند. شما با تکرار چیدمان چندین تابلو کوچک و یا متوسط در کنار یکدیگر در فضای نشمین می توانید ریتمی موزون در این فضا ایجاد نمایید. برای ایجاد ریتم و تکرار میتوانید از مونتاژ عناصر زیبایی شناختی به روشی فزاینده مانند چیدمان وسایل از کوچک‌ترین به بزرگ‌ترین یا چیدمان رنگ کاغذ دیواری از روشن‌ترین به تیره‌ترین نیز استفاده کنید.

تکرار سومین اصل در طراحی داخلی 

چهارمین اصل تعادل 

چهارمین اصل در طراحی داخلی که از اهمیت ویژه ای برخودار است تعادل می باشد زیرا تعادل در طراحی فضا باعث توزیع یکنواخت وزن بصری فضا از اجسام، اشکال، رنگ ها، بافت ها و متریال ها می باشد و باعث ایجاد حس پایداری و ثبات فضایی می شود. برای ایجاد تعادلی یکنواخت در فضا باید سعی کنید که تمام وزن المان های طراحی فضا را به صورت متعادل در کل فضا توزیع نکنید تا فضایی متعادل و همگون ایجاد شود.

چهارمین اصل تعادل 

پنجمین اصل طراحی داخلی مقیاس و تناسب

از دیگر اصول مهم در معماری و به طور کل طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی هر فضای رعایت مقیاس و تناسبات است. در واقع مقیاس به معنی اندازه اجسام با یکدیگر است. و تناسب به معنی ارتباط و نسبت کل اجسام با یکدیگر در فضا می باشد. رابطه وسایل و فضا از نظر اندازه باید به خوبی رعایت شود مانند بزرگتر نشان دادن فضا و کوچکتر نشان دادن اتاق تا به خروجی طراحی مطلوبی دست یابید.

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

هماهنگی در طراحی داخلی 

اصل همانگی در طراحی داخلی زمانی ایجاد خواهد شد که اصول دیگر، تعادل، مقیاس، ریتم و تمرکز تکمیل کننده یکدیگر باشند. زمانی که همه آبجکت های فضا از جمله المان های معماری، مبلمان، اکسسوری، چیدمان، تزیینات و غیره با یکدیگر در هماهنگی کامل به سر ببرند. یعنی همه این عوامل دارای اشتراکاتی در طرح و نقش، رنگ، شکل، بافت، متریال، مقیاس و اندازه باشند. در این صورت همه عناصر با هم عمل کرده و یک پیام واحد ایجاد می کنند و هماهنگی در طراحی داخلی ایجاد می شود. اصل هماهنگی در فضا باعث ایجاد حس آرامش خواهد شد.

هماهنگی در طراحی داخلی 

مقاله پیشنهادی: تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

با رعایت این 6 اصل در طراحی داخلی میتوانید فضای داخلی خود را متحول کنید و دکوراسیونی اصولی و زیبا داشته باشید. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
معماری
سبک دکوراسیون داخلی اسکاندیناویایی با ایجاد تعادل در عملکرد و زیبایی ع...
معماری
یکی از سبک های پر طرفدار و محبوب در دکوراسیون داخلی سبک فرانسوی در دکو...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

پدرام مجیدی Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 14:54
پاسخ

عالی ...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

هانیه جلالی Guest User
20 دی 1401 - ساعت 16:50
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم موفق باشید.