cast
مرجان هرندی

ریتم و تکرار در طراحی داخلی + 5 تکنیک ایجاد ریتم در طراحی داخلی 

مرجان هرندی
12 دی 1401
647
4
متن مقاله

ریتم و تکرار در طراحی داخلی

ریتم یکی از اصول طراحی داخلی می باشد که همه ی عناصر طراحی را با هم مرتبط می سازد. در واقع تکرار ساده ترین راه برای رسیدن به ریتم در طرح طراحی داخلی باشد. با تکرار عناصری مانند رنگ، خطوط، اشکال، بافت، الگو و نور به صورت منظم و منظم می‌توان حس انسجام و ثبات را به طرح بیافزاید. فضایی که دارای ریتم و تکرار ثابت باشد سبب چرخش منظم و حساب شده ی چشم ها در فضای یک اتاق می شود. همچنین، نقش مهمی در درک ما از فضا، از نظر عملکردی و زیبایی شناختی دارد. در این مقاله به سومین اصل مهم در طراحی داخلی خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید تا با ریتم در طراحی داخلی بیشتر آشنا شوید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

ریتم و تکرار در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

ریتم در طراحی داخلی چیست؟

ریتم یکی از اصول طراحی داخلی می باشد که وظیفه ایجاد حرکت و هماهنگی در سراسر فضا را با الگوها، رنگ‌ها و عناصر مختلف برعهده دارد. بنابراین به هر حرکتی که از الگویی تکرار شونده از عناصر یا نقوش به صورت منظم یا نامنظم ایجاد شده باشد، ریتم گفته می شود. ریتم می تواند ناشی از دید ما باشد که به دنبال عناصر تکراری می رود. ریتم به وسیله عناصری مانند تکرار، تناوب و کنتراست ایجاد می شود. اصل طراحی ریتم بر پایه تکرار عناصردرفضا و زمان استوار است. این تکرار نه تنها وحدت دیداری را پدید می آورد بلکه پیوستگی ریتمیک حرکتی را برمی انگیزد که ذهن و چشمان بیننده می تواند آن را در راستای مسیری، درون ترکیبی یا پیرامون فضایی دنبال کند. ساده ترین فرم تکرار از فاصله گذاری با قاعده عناصر همسان در راستای مسیری خطی شکل می گیرد. گرچه این الگو ممکن است کمابیش خسته کننده باشد اما می تواند در ایجاد ریتمی پس زمینه برای عناصر پیش زمینه یا تعریف آرایه، مرز یا خطی بافت دار سودمند باشد.برای رسیدن به تکرار، لازم نیست همه چیز یک رنگ باشد. همانطور که نباید فقط یک بافت یا یک طرح را تکرار کنید. درعوض، باید تعادلی از عناصر مشابه و متفاوت داشته باشید تا با حفظ انسجام، فضا را جذاب نگه دارید. تکرار باید در مکان‌های مختلف اطراف اتاق اتفاق بیفتد. تکرار نباید خیلی واضح باشد. شما می توانید موادی مانند چرم و چوب را در طول طرح تکرار کنید. به‌علاوه، می‌توانید از الگوهایی مشابه را تکرار کنیدتا تنوع بصری و حفظ هماهنگی را حفظ کنید. همچنین می توانید از طریق تقارن نیز تکرار ایجاد کنید.

ریتم در طراحی داخلی چیست؟

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

تکنیک های ایجاد ریتم در طراحی داخلی 

همانطور که در ابتدا توضیح دادیم ریتم از تکرار عناصر مختلف به وجود می اید که ساده ترین روش ایجاد ریتم تکرار عناصر طراحی مثل خط ، نقطه، رنگ و یا هر مفهوم و عنصر دیگری، به روشی منظم و قاعده مند است. برای ایجاد ریتم چند تکنیک اصلی برای وجود دارد که باعث ایجاد جریان حرکت در یک فضا میشود که در این بخش توضیح خواهیم داد.

تکرار

یکی از سادترین روش ها برای ایجاد ریتم تکرار یک الگو در فضا می باشد که باعث ایجاد حس ثبات و امنیت می شود. اغلب از این روش در طراحی داخلی با استفاده از المان‌های مختلف مانند نرده‌ها برای ایجاد تکرار استفاده می شود. اما با بهره‌گیری از کاشی‌ها، کاغذ دیواری و حتی برخی تابلوها هم می‌شود این تکنیک را عملی کرد. استفاده از تکرار برای فضاهایی که جلب اعتماد افراد در آن مهم است کاربرد مهمی دارد. مانند اداره‌ها و 

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

 درجه‌بندی

در این روش از ارتقاء تدریجی یک کیفیت یا خصیصه استفاده شود تا چشم افراد را از یک نقطه فضا به نقطه دیگری هدایت شود. این افزایش تدریجی می‌تواند توسط تونالیته رنگ‌ها اجرا شود. همانطور که میدانید رنگ ها در فضای داخلی بسیار تاثیر گذار خواهند بود. به طور مثال زمانی که رنگ یک دیوار از آبی تیره شروع شده و هرچه به سقف نزدیک‌تر می‌شود کم‌رنگ‌تر شود، فضا را بازتر و سقف را بلندتر نشان می‌دهد. اما اگر جای تیرگی و روشنی رنگ‌ها عوض شود، تاثیر معکوس گذاشته و حس خفگی ایجاد می‌کند.

ایجاد حس حرکت

برای ایجاد حس حرکت میتوانید از ترفند چیدمان وسایل با انواع خاصی از مبلمان استفاده کنید به طور مثال میتوان از یک کاناپه نیم‌دایره یا ردیفی از گلدان‌ها که مسیری را طی می‌کنند، نگاه را درون خود می‌چرخانند و حس پویایی و نشاط را در فضا القاء می‌کنند.

مقاله پیشنهادی: تضاد در طراحی داخلی

تضاد

 ایجاد تضاد یکی از قدیمی‌ترین و شناخته‌شده‌ترین روش‌ها برای اجرای ریتم در دکوراسیون است. تضاد حسی از سرزندگی، رقابت و بیداری القاء می‌کند و برای محیط‌های اداری و تجاری و اتاق‌های کار بسیار مناسب است. ساده‌ترین و کارآمدترین راه برای اجرای این روش استفاده از تضاد در رنگ‌ها و جنس‌هاست. به طور مثال کاغذ دیواری‌هایی با رنگ‌های متضاد یا استفاده از چوب و فلز در دکوراسیون راه‌های تضمین‌شده‌ای برای ایجاد تضاد هستند.

مقاله پیشنهادی: اصل تاکید در طراحی داخلی

طراحی خطی

این روش ساده، قدیمی و بسیار محبوب است. در طراحی خطی تمام وسایل، المان‌ها، رنگ‌ها و… به صورت افقی یا عمودی قرار گرفته و یگدیگر را قطع نمی‌کنند. اگر خطوط عمودی باشند می‌توانید از مبلمانی با پایه‌های بلندتر، گلدان‌های پایه‌دار و شمعدان‌های بلند استفاده کنید. از طرف دیگر، خطوط افقی هماهنگی بیشتری را با فرش‌ها و کفپوش‌ها طلب می‌کنند. استفاده از نور و سایه در راستای خطوط، در فضا آرامش و صمیمیت بیشتری ایجاد می‌کند.

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

مزایای روانشناختی ریتم در معماری داخلی

طبق نظریه گشتالت چگونگی ادراک بصری توسط مغز انسان، به گونه ای می باشد که در نگاه اول تصاویر یا طرح های پیچیده ای را که از عناصر زیادی تشکیل شده اند ربه جای درک جزء به جزء با چیدمان ناخودآگاه اجزا در یک سیستم سازمان یافته و ساده سازماندهی می کند و یک کلیت از آن ارائه می دهد. هنگامی که از ریتم در طراحی داخلی استفاده می کنید، الگوهای مشخصی دریافت می کنید که به بیننده اجازه می دهد تا اطلاعات ضروری اتاق را به آسانی دریافت کنند. ریتم یک جز کوچک است که تاثیرات فراونی چه مثبت چه منفی در نحوه ی مشاهده ی طراحی به چشم خود و بیننده در پی دارد.

مزایای روانشناختی ریتم در معماری داخلی

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
استفاده از نرم افزارها موجب شده تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر ا...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
گشتالت یک نظریه روانشانسی است که چگونگی ادراک بصری توسط مغز انسان را ت...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ساینا قادری Guest User
14 شهریور 1402 - ساعت 13:11
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.

کیمیا انصاریان Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 15:22
پاسخ

درود ممنون از توضیحات خوب و مفیدتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.