cast
مرجان هرندی

معرفی سبک میدسنتری مدرن (Midcentury) در دکوراسیون داخلی

مرجان هرندی
04 آبان 1401
1563
6
متن مقاله

سبک میدسنتری مدرن در دکوراسیون داخلی

آیا با دکوراسیون داخلی به سبک میدسنتری مدرن (میانه قرن بیستم) آشنایی دارید؟ آیا میدانید این سبک چه ویژگی های دارد؟ معماری مدرن در میانه قرن به دلیل خطوط تیز و تمیز ، حداقل دکوراسیون و ارتباط با طبیعت پس از جنگ جهانی دوم آغاز شد و از دهه های پیش به یکی از سبک های مشهور معماری تبدیل شده و امروزه سبک میدسنتری مدرن در دکوراسیون داخلی مورد استقبال افراد بسیاری قرار گرفته است. این سبک منحصر به فرد تلفیقی از فرم های گیرا، پترن ها و نقش های گرافیکی و نقاط تاکیدی خاص می باشد که در ادامه با اصول طراحی فضا به سبک Midcentury یا سبک مدرن نیمه قرن بیستم آشنا خواهید شد. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

سبک مدرن میان قرن در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

سبک میدسنتری (Midcentury)

سبک میدسنتری مدرن از اواسط قرن بیستم، پس از جنگ جهانی دوم به دلیل مهاجرت هایی که صورت گرفت، این سبک بسیار خلاقانه، هنری و پر از کنتراست توسط طراحان داخلی در آمریکا رواج پیدا کرد و در صنعت معماری، مبلمان، مصالح و تکنولوژی های نوین استفاده شد. این سبک  بر فرم های بی قاعده، نقش ها و پترن های معاصر، متریال های طبیعی و عدم مرز مشخص بین فضای داخل و خارج تاکید دارد و یک محیط شیک، راحت و کاربردی و مختلط به وجود می آورد. چنین فضایی در حالیکه یک پا در جهان طبیعت داشته و پای دیگر در جهان عجیب و پر از اتفاقات جدید امروز، که حتی همین لحظه نیز می تواند ما را با دستاوردهای خود غافل گیر کند، با همین ویژگی توانسته است زیبایی ارگانیک و طبیعی را با زیبایی ساخته دست بشر در هم آمیزد.

سبک میانه قرن (Midcentury)

 ویژگی های دکوراسیون میدسنتری مدرن

این سبک را میتوان یکی از الگوهای پر طرفدار برای خاله های امروزی با فضای یک تکه و گسترده معرفی کرد که اغب در فضاهای یک تکه از پنجره های بزرگ برای مورد نور طبیعی به فضا استفاده می‍شود. از دیگر ویژگی های این سبک میتوان به عناصر و المان هایی بسیار زیبا و هنرمندانه اشاره کرد که خطوط منظم، منحنی ها و اشکال هندسی این وسایل را با نیازهای سبک زندگی امروزی مطابقت می دهند. آن ها نمایی قدرتمند، کاربردی و زیبا به تصویر می کشانند. استفاده کاربردی از وسایل از دیگر مزایا و ویژگی های این سبک دکوراسیون می باشد. ویژگی های سبک مدن میان قرن باعث شده که از آن در دکوراسیون معاصر، مدرن و ترکیبی به آسانی استفاده کرد. این سبک در خانه ها و فضاهای داخلی مختلف قابل اجرا است و حسی از تازگی را در در دنیای مدرن امروزی به ارمغان می آورد.

مقاله پیشنهادی: سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون داخلی

 خطوط ساده و فرم های خالص در سبک میدسنتری مدرن

سبک میدسنتری مدرن متاثر از سبک ارگانیک و ایده راحتی در زندگی می باشند و این حس و حال در ساختار این سبک نیز منعکس می شود. مبلمان ها و نقشه فضاها به ساده ترین حالت و فرم های پایه تقلیل می یابند و هیچ جزئیات اضافه و تزئینات غیرضروری در چنین فضایی وجود ندارد. در این سبک طراحی اشکال هندسی جایگاه بسیار ویژه ای دارند به همین دلیل از خطوط منظم، منحنی ها و سطوح نرم در سبک میدسنتری مدرن استفاده می شود. در این سبک بر خلاف سبک هایی مانند باروک، ویکتوریایی و... از تزئینات و چیدمان‌های زیاد و سنگین برای طراحی فضا استفاده نمی شود و تمرکز اصلی بر روی المان های اساسی و عملکرد اشیاء و وسایل است و درواقع سادگی و کاربردی بودن دکوراسیون مد نظر می باشد.

 خطوط ساده و فرم های خالص در سبک میان قرن

مقاله پیشنهادی: سبک ویکتوریایی در دکوراسیون داخلی

تلفیق فضای داخل و خارج در سبک Midcentury

در سبک مدرن نیمه قرن بیستم با هدف ایجاد ارتباط با جهان طبیعت طراحان به تلفیق فضای داخل و خارج پرداختند و از پنجره های عظیم، درهای کشویی و پاسیوها از المان های محبوب این سبک است برای ایجاد این ارتباط استفاده می شود. برای انجام این کار شما میتوانید از پنجره های بدون هیچ مانع و حائلی در برابر دید با شیشه های شفاف و یا از نورگیرها استفاده کنید. یا حداقل از کاغذ دیواری ها و سایر المان های دکوراتیوی استفاده کنید که نقشی از طبیعت بر روی آنها وجود داشته باشد.

تلفیق فضای داخل و خارج در سبک Midcentury

رنگ در سبک میدسنتری مدرن

در این سبک برای جذاب تر شدن محیط داخلی از لحاظ بصری از رنگ‎های بولد استفاده می‌کند. عموما رنگ‌های گرم به عنوان رنگ غالب این دکوراسیون می‌باشند و از رنگ‌های روشن و شاداب به عنوان رنگ‌های ثانویه استفاده می‎شود تا ترکیبی این رنگها چشم‌اندازی زیبایی را به دکوراسیون داخلی شما بدهد.همچنین شما میتوانید از رنگ‎های جسورانه مثل آبی پررنگ، زرد روشن یا قرمز آتشین در طراحی داخلی‌ استفاده و سایه‌های مختلف از آن‎ها را با هم ترکیب کنید.

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

مبلمان سبک میدسنتری مدرن

همانطور که گفتیم این سبک تنها در صنعت معماری نفوذ نکرده بلکه از این سبک در ساخت مبلمان ها و اشیا دکوراتیوی که به صورت تولید انبوه ساخته شده اند به صورت منحصر به فرد استفاده می شود. شاید در هیچ دوره دیگری به این میزان نام طراحان مبلمان و اشیا دکوراتیو مورد استفاده در خانه ها، بر سر زبان ها نیافتاده باشد: جورج نلسون، چارلز و ری ایمز، ارو سارینن و ده ها طراح مشهور دیگر. در این این سبک از مبلمان های خاص و منحصر به فردی همچون کاناپه های مارشمالو گرفته تا صندلی مجمسه گونه Egg و Womb، همه در جهت تکمیل طراحی یک فضا به این سبک مورد استفاده قرار گیرند. 

مبلمان سبک مدرن میان قرن

پترن ها و نقوش گرافیکی

در سبک میدسنتری مدرن از پترن ها و نقوش گرافیکی و هندسه های شاخص با خطوط قوی، منحنی های پر از احساس استفاده می شود همچنین پارچه های سنگین که بافت شاخصی دارند مانند کنف یا بافتنی های پشمی می توانند این نقوش را سنگین تر نیز بکنند.

مقاله پیشنهادی: سبک باروک در دکوراسیون داخلی

نورپردازی در سبک میدسنتری مدرن

برای ایجاد حس و حال متناسب با سبک میدسنتری مدرن باید از روشنایی های کلاسیک مانند لوسترهای Sputnik، روشنایی هایی حباب دار و آباژورهای ایستاده Arco floor استفاده کنید. فرم این روشنایی ها به صورتی طراحی شده اند که باعث میشود حسی هنری به فضا القا شود. برای نور پردازی در این سبک نباید در یک فضا از چند روشنایی متنوع استفاده نکنید چرا که به این گونه، کشمکشی بین این روشنایی ها در جلب نگاه ها، به وجود می آید و اثر یکدیگر را به عنوان عنصر کانون توجه خنثی می کنند.

نورپردازی در سبک میان قرن

استفاده از مواد طبیعی

همانطور که در ابتدا گفتیم طراحی میدسنتری مدرن ارتباط مستقیمی با طبیعت دارد بنابراین در این سبک از مواد سنتی و طبیعی مانند چوب و سنگ و مواد غیر سنتی مانند فلز، شیشه، وینیل، تخته سه لایه ، پلکسی و فایبرگلس و لوسیت استفاده می شود همچنین مبلمان و لوازم جانبی شما باید از متریال و مواد طبیعی مثل چوب، فلز، چرم یا پارچه‎های نخی به وجود آمده باشند.

مقاله پیشنهادی: سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت راینو

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
یکی از سبک های جذاب، متفاوت و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن اس...
معماری
سبک دکوراسیون شابی شیک یکی از سبک‌های پرطرفدار طراحی داخلی است که بسیا...
معماری
. سبک روستیک یکی از سبک هایی می باشد که به خوبی حس و حال گذشته را در م...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سینا فیروزی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 17:01
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مریم کاوه Guest User
14 شهریور 1402 - ساعت 13:17
پاسخ

کتاب طراحی داخلی رو چج.ری میتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
کتاب های آموزشی طراحی داخلی و سبک شناسی فقط در کنار پکیج طراحی داخلی به عنوان منابع تکمیلی ارائه میشه.

پریسا فرهادی Guest User
17 آبان 1401 - ساعت 16:57
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.