cast
مرجان هرندی

معرفی 6 ویژگی سبک هندی در دکوراسیون داخلی

مرجان هرندی
25 آبان 1401
1905
4
متن مقاله

سبک هندی دکوراسیون داخلی

یکی از متنوع ترین سبک های دکوراسیون داخلی، سبک هندی می باشد که مانند سایر سبک های کشور های مختلف برگرفته از فرهنگ, هنر و معماری کشور هندوستان است و به دلیل اختلاف فرهنگی، هنری، دینی و تاریخی در این کشور به سبکی متفاوت با ویژگی های منحصر بفرد تبدیل شده است. همانطور که میدانید رنگ، عنصر شاخص و کلیدی در فرهنگ و آیین هندو است که در زندگی روزمره از پوشش ظاهری و حتی در دکوراسیون داخلی جایگاه ویژه ای دارد. در سبک هندی در دکوراسیون داخلی علاوه بر رنگ ها عناصر سنتی مانند مجسمه‌ها، زنگ‌ها، بت‌ها، آویزها، قالی‌های گلدوزی شده و ... حضور غالب دارند و فضایی دنج گرم و صمیمی را ایجاد میکنند. اگر به دنبال سبکی جذاب و خاص برای دکوراسیون منزل خود هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با سبک طراحی هندی بیشتر آشنا شوید. اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید و به دنبال یک دوره کاملاً اجرایی و کاربردی برای آموزش مباحث مرتبط با طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی هستید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید. با تهیه این پکیج بدون نیاز به هیچ گونه پیش زمینه ای، مبانی طراحی داخلی را یاد خواهید گرفت و با شناخت سبک های مختلف در زمینه طراحی داخلی، در پایان دوره قادر به طراحی هر گونه سبکی خواهید بود.

سبک هندی دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون به سبک هندی

فضای داخلی به سبک هندی با ویژگی های منحصر بفرد خود جنبه معنوی زندگی را منعکس می کند. این سبک از طراحی داخلی ، عجیب، پیچیده و پر از وسایل سنتی و وسوسه انگیز است که تعادل و تقارن را با استفاده از  رنگ های گرم و تند و از طریق مبلمان و منسوجات دست ساز و سایر وسایل تزئینی متناسب با این سبک مانند پاراوان های چوبی، تابلوهای منبت کاری ، آینه و قاب عکس های رنگی در فضا ایجاد میکنند. با توجه به علایق مردم هند به شلوغی و نقش های تو در تو امروزه چیدمان شلوغ و پر زرق و برق که همگی از المان های جداناپذیر سبک هندی تبدیل شده است و در این سبک از  اهمیت بسیار زیادی برخوردار است به همین دلیل در سایر وسایل مورد استفاده قرار میگیرند همچنین مبلمان ، میز و لوازم دکوراتیو در دکوراسیون هندی با خطوط کرو و منحنی ساخته و به کار گرفته می شوند. 

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

رنگ در سبک هندی

یکی از شاخص های سبک هندی استفاده از رنگ های غنی, تیره و پویا در برابر پس زمینه های روشن است که پالت رنگی سبک هندی را به وجود می آورند. در این سبک اغلب از رنگ های نارنجی, قرمز, سبز تیره و آبی لاجوردی استفاده می شود که از پر کاربردترین رنگ ها میتوان به رنگ قرمز در معماری هندی اشاره کرد. در طراحی داخلی به سبک هندی معمولا از رنگ های قرمز، زرد و آجری برای دیوار و برای کف از قهوه‌ای تیره و نارنجی سوخته نیز استفاده می شود و از سایر رنگ ها مانند صورتی و زرد یا آبی و سبز برای صندلی ها یا روبالشی ها استفاده می شوند. در این سبک باید رنگ های تند و پرجنب و جوش را انتخاب کنید و آن ها را با سایر رنگ ها ترکیب کنید. رنگ طلایی و نقره ای نیز برای تکمیل این سبک از دکوراسیون مناسب می باشند و با استفاده از این رنگ ها می توانید فضا را تیره و روشن نموده و تندی سایر رنگ ها را متعادل سازید.

رنگ در سبک هندی

مبلمان‌ و وسایل دست‌ساز چوبی در سبک هندی

یکی از مصالح پر استفاده در سبک هندی چوب می باشد به همین دلیل در طراحی داخلی به سبک هندی بیشتر از مبلمان و وسایل چوبی استفاده می شود. مبلمان های سبک هندی به صورت دست‌ساز و منبت‌کاری شده از جنس چوب درخت آبنوس، درخت تیک (ساج) و چوب درخت بلسان تهیه می شوند. برای این مبلمان ها میتوانید از کوسن‌هایی با رنگ‌های شاد و گرم استفاده کنید تا فضایی گرم و صمیمی را در منزل شما ایجاد شود. با توجه به اهمیت چوب در سبک هندی میتوانید از وسایل چوبی متنوع در دکوراسیون منزل خود استفاده کنید. یکی از ، استفاده از صفحه‌های چوبی که به زیبای حکاکی شده اند از ویژگی‌های مشترک اکثر خانه‌های هندی می باشد. که از آن ها برای جداسازی و تفکیک فضاهای مختلف و یا در اتاق خواب به عنوان تاج تخت استفاده می‌کنند.

مبلمان‌ و وسایل دست‌ساز چوبی در سبک هندی

مقاله پیشنهادی: سبک هالیوودی در دکوراسیون داخلی

پارچه‌ های هندی

پارچه‌ های ابریشمی دست بافت هندی در جهان به زیبایی شهرت دارند و در این سبک به روش‌های مختلفی استفاده می‌شوند.از این پارچه های زیبا در طراحی پرده‌ های بلند ، کوسن‌های رنگی ، رومبلی‌های و حتی در تاج تخت خواب ها نیز استفاده می شود با بهره گیری از پارچه های هندی برای زیبا سازی فضای خانه خود می توانید در بخش های مختلف دکوراسیون و وسایل منزل خود استفاده نمایید. استفاده از رنگ و بافت با پارچه‌هایی رنگی از جنس ابریشم و کتان هندی در کنار فرش های سنتی با طرح‌های مختلف به شما در ایجاد دکوراسیونی زیبا به سبک هندی کمک خواهد کرد.

پارچه‌ های هندی

مقاله پیشنهادی: سبک گوتیک در دکوراسیون داخلی

نقوش و الگوهای پیچیده سبک هندی

همانطور که در قسمت های قبل اشاره کردیم نقوش و الگوهای پیچیده نقشی مهم در سبک طراحی داخلی هندی دارند. اغلب این طرح و نقش ها  الهام گرفته از پرنده‌ ها ، گل ‌ها و حیوانات می باشند و هر یک دارای نمادی فرهنگی و دینی است که از این الگوها در پرده‌ های نقش ‌دار، جداول، منبت‌ کاری، پتوی چهل تکه و طرح موزاییک‌ استفاده می شود. 

تزئینات در سبک هندی

در هندوستان به علت تنوع زیاد صنایع ‌دستی برای تزئین و دکوراسیون منزل طراحان از صنایع ‌دستی هندی استفاده میکنند. وسایلی مانند آینه ها, چراغ های نفتی و زیورآلات برنزی, مسی, برنجی و روکش شده با طلا بهترین عناصر دکوراتیو در دکوراسیون به سبک هندی در نظر گرفته شده اند که میتوانید در این سبک استفاده کنید. همچنین به جای استفاده از گلدان های گل و آثار هنری مدرن میتوانید از مجسمه ها, پیکره ها و آویزهای دیواری که  نمادی از خدایان, شاهزادگان و اسطوره های هندوستان می باشند استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: سبک عربی در دکوراسیون داخلی

صندلی‌های تابی در دکوراسیون سبک هندی

یکی دیگر از المان های تزئینی و سنتی دکوراسیون هندی، صندلی تابی است که این صندلی‌ها را در نشیمن خانه ها قرار می دهند. جنس این صندلی ها از چوب یا فلز بوده  و به وسیله زنجیرهایی به سقف متصل می شوند. با تهیه یک صندلی تابی میتوانید حال و هوای سبک هندی را به فضای خانه خود بدهید.

صندلی‌های تابی در دکوراسیون سبک هندی

مقاله پیشنهادی: سبک مدرن در دکوراسیون داخلی

در این مقاله به معرفی سبک هندی در دکوراسیون داخلی پرداختیم و شما را با ویژگی های سبک هندی آشنا کردیم. شما می توانید با استفاده از عناصری از سبک هندی در دکوراسیون مدرن به یک سبک ترکیبی بسیار زیبا دست یابید و حس و حال خانه های هندی را در فضای منزل خود ایجاد کنید. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
نرم افزاهای بسیاری زیادی با کاربردهایی متفاوت جهت ترسیم نقشه‌های دو بع...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
سبک دکوراسیون معاصر یکی دیگر از سبک های پرطرفدار دکوراسیون داخلی می با...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مبینا حسینی Guest User
09 آبان 1402 - ساعت 15:43
پاسخ

سبک جالبیه ممنون از توضیحاتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

پرستو صفایی Guest User
10 آذر 1401 - ساعت 15:14
پاسخ

ممنون از مطالب خوبی که در سایتتون قرار میدید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.