cast
مرجان هرندی

نقشه های فاز دو معماری چیست؟ + دسته بندی فازهای مختلف یک پروژه معماری

مرجان هرندی
16 اسفند 1401
891
14
متن مقاله

نقشه های فاز دو معماری چیست؟

معماری هم مانند حوزه های دیگر دارای اصطلاحات تخصصی مختلفی می باشد که هر یک تعریف مشخصی دارند و بخشی از روند کاری رشته معماری و رویکردهای حرفه ای این تخصص را در بر میگیرند که همه ی افرادی که در این حوزه فعالیت میکنند باید با این اصطلاحات و کاربردی که در زمینه پروژه های معماری دارند آشنا و مسلط باشند. اگر در در زمینه فعالیت میکنید قطعا با اصطلاحاتی مانند نقشه های فاز یک و فاز دو معماری مواجه شده اید. همانطور که میدانید طراحی و نقشه کشی اصلی مربوط به فرایندهای معماری و ساخت و سازهای ساختمانی در فاز دوم انجام می‌شود که در فازهای صفر و یک معماری مواردی همچون فرایندهای آماده سازی مانند طراحی نما و حجم خارجی یا طراحی محوطه را شامل می شود. اما نقشه های فاز دو تمامی اطلاعات و جزئیات اجرایی را دارا هستند و برای اجرای پروژه ها بکار گرفته میشوند. باتوجه به اینکه نقشه های فاز دو معماری بخش مهمی از پروژه های معماری هستند می تواند در تعیین میزان دقت و کیفیت اجرای نهایی پروژه تاثیر زیادی داشته باشد به همین دلیل اهمیت بیشتری دارند.اگر دوست دارید بدانید نقشه های فاز دو معماری چیست؟ و چه کاربردی در این حوزه دارند؟ در ادامه همراه ما باشید. یکی از نرم افزار های پر کاربرد و محبوب در حوزه معماری و عمران برای ترسیم دو بعدی نقشه های فاز یک و فاز دو نرم افزار اتوکد است که از محصولات بی نظیر کمپانی Autodesk می باشد اگر شما هم علاقه مند به آموزش نرم افزار اتوکد برای ترسیم نقشه های فاز یک و دو می باشید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش جامع اتوکد را تهیه کنید  در این پکیج آموزشی علاوه بر آموزش اتوکد دو بعدی و سه بعدی ترسیم نقشه های فاز دو و ضوابط شهرداری نیز آموزش داده شده است.

نقشه های فاز دو معماری چیست؟

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

دسته بندی فازهای مختلف یک پروژه معماری 

بطور  کلی یک پروژه معماری شامل چند مرحله می باشد که آن را به چند فاز دسته بندی میکنند. در واقع هر یک از این مراحل و فازه های دسته بندی شده از ابتدا تا انتهای پروژه مراحل پیشرفت پروژه را تعریف میکنند. هر پروژه معماری دارای چهار فاز مجزا که شامل فاز صفر، فاز یک، فاز دو می باشد. شاید برای شما سوال باشد که چرا یک پروژه معماری در فاز های مختلف دسته بندی می شود؟ دسته بندی یک پروژه معماری در فاز های مختلف به منظور بهینه تر کردن مراحل اجرای یک پروژه انجام می شود و می تواند به توسعه مثبت روند کاری یک پروژه معماری کمک زیادی کند. اولین فاز صفر می باشد که در واقع فاز مطالعات ابتدایی در خصوص یک پروژه است را نیز  فاز مفهومی کار می نامند. بعد از انجام فاز صفر پروژه معماری زمانی که پروژه از منظر های مختلف مورد بررسی و آنالیز قرار گرفت وارد فاز یک خواهید شد در این مرحله طراحی پلان معماری و سازه انجام می شود به این نقشه هایی که ویژگی های معماری ساختمان که در آنها روابط و اطلاعات محدودی از جمله نوع استقرار بنا و روابط فضا ها و مشخصات نمای ساختمان را دارا هستند نقشه فاز یک معماری می گویند. پس از مطالعات ابتدایی و ارائه یک طرح اولیه از پروژه در فاز یک نوبت به ارائه یک طرح دقیق تر و کامل تر از اجرای پروژه است که آن را با عنوان فاز دو معماری معرفی می کنند. در واقع ماهیت فاز 2 معماری تصحیح و ارتقای دقت و کیفیت پلان های معماری در فاز اول است زیرا نقشه های در فاز یک دقت و حساسیت لازم برای اجرای یک پروژه ساختمانی را ندارند و صرفا این داده های اولیه برای تبادل نظر کارشناسان پروژه و پیشبرد کار طراحی شده اند و مورد استفاده قرار می گیرند.

دسته بندی فازهای مختلف یک پروژه معماری 

مقاله پیشنهادی: سیستم مورد نیاز نرم‌افزار اتوکد

فرق نقشه های فاز یک و دو

نقشه‌های فاز یک و دو، دو نوع نقشه‌های مهندسی می‌باشند که در طراحی و اجرای پروژه‌های ساختمانی و عمرانی استفاده می‌شوند. این دو نوع نقشه با هدف انتقال اطلاعات و توضیحات دقیق و کامل در مورد پروژه به افراد مختلفی از جمله معماران، مهندسان، پیمانکاران و مجریان ایجاد شده‌اند.
•    نقشه فاز یک: این نوع نقشه در مرحله اول طراحی پروژه تهیه می‌شود و شامل جزئیات کلی پروژه می‌باشد. در این نقشه، ابعاد کلی ساختمان، شکل و اندازه ساختمان، مکان‌های درب و پنجره‌ها، مسیرهای ورودی و خروجی و نیز توضیحات دیگری در مورد پروژه نمایش داده می‌شود.
•    نقشه فاز دو: در مرحله دوم طراحی پروژه، نقشه فاز دو تهیه می‌شود. این نقشه شامل جزئیات دقیق‌تر پروژه می‌باشد. در این نقشه، ابعاد دقیق ساختمان، جزئیات سازه، نوع و جنس مصالح، تجهیزات مورد استفاده، نقشه‌های برق، نقشه‌های لوله‌کشی و سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و نیز دیگر جزئیات اجرایی پروژه به صورت دقیق نمایش داده می‌شود.
به طور کلی، نقشه فاز یک برای معرفی‌کردن ساختمان به صورت کلی و نقشه فاز دو برای ارایه جزئیات و اطلاعات دقیق‌تر پروژه به افراد مختلفی مانند مجریان و پیمانکاران استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: نقشه های فاز یک معماری چیست؟

نقشه های فاز ۲ معماری

همانطور که در بخش قبل اشاه کردیم در یک پروژه معماری فاز صفر و یک بیشتر نقشه اماده سازی را دارند و بخش اصلی کار در فاز دو انجام می شود. و نقشه کشی اصلی و دقیق مربوط به هر ساخت و ساز در فاز دوم انجام و ترسیم میشود. با توجه به اهمیت این نقشه ها، فاز دو معماری بر اساس مقررات ملی ساختمان و ضوابط سازمان مدیریت برنامه و بودجه توسط یک مهندس معمار طراحی و تهیه می شود که تمامی اطلاعات معماری از قبیل مشخصات مصالح مورد نیاز برای ساخت و ساز و همچنین جزئیات کار برای اجرای پروژه به طور دقیق در این فاز  ارائه می شود. این نقشه ها اغلب در نرم افزار اتوکد طراحی و تهیه می شود. لازم به ذکر است که نقشه های فاز دو نتها در معماری بلکه در حوزه های دیگر از قبیل تاسیسات ساختمان و یا مکانیک هم قابل استفاده است.

نقشه های فاز ۲ معماری

انواع نقشه های فاز دو

یک طرح فاز دو معماری شامل چندین بخش مجزا می باشد که باز هم هر یک از این بخش ها چندین زیر مجموعه را شامل می شوند. انواع طرح های فاز دو معماری شامل موارد زیر می باشند:
•    نقشه های فاز دو معماری
•    نقشه های فاز دو سازه
•    نقشه های تاسیسات مکانیکی
•    نقشه های تاسیسات برقی

مقاله پیشنهادی: آموزش طراحی پلان

نقشه های فاز 2 معماری سازه

نقشه های فاز دو مربوط به نقشه و اسنادی است که توسط مهندسان سازه طراحی شده و در آن مشخصات پی ریزی، موقعیت ستون ها، تیر و بلوک های ساختمان و پوشش سقف مشخص می شود. این نقشه های سازه شامل پلان های پایه ریزی ساختمان، فونداسیون، موقعیت پله و درب و پنجره ها، کف سازی و پوشش ها می باشد. این بخش از پروژه به دلیل این که مستقیما روی دوام و استحکام یک ساختمان تاثیر می گذارد، اهمیت زیادی داشته و باید در اجرای جزئیات آن دقت بسیار زیادی شود.سپس این طرح های فاز دو سازه به عوامل اجرایی منتقل می شود تا کارهای پایه ای ساخت سازه بر اساس این پلان ها پیش برود.

نقشه‌های تاسیسات مکانیکی

نقشه‌های فاز ۲ تاسیسات مکانیکی، به طور کلی، شامل سیستم آبرسانی ساختمان مورد نظر است و نحوه دفع فاضلاب و هم‌چنین شیوه گرمایش و سرمایش ساختمان را مورد توجه قرار می‌دهد و به ترسیم دقیق آن می‌پردازد. 

مقاله پیشنهادی: بازار کار و روش کسب درآمد از اتوکد

نقشه‌های تاسیسات الکتریکی

این دسته از نقشه‌ها نیز بخش دیگری از طرح‌های فاز ۲ معماری هستند که به طور معمول، توسط یک مهندس برق طراحی و ترسیم می‌گردند. این نقشه‌ها شامل مواردی از قبیل سیستم‌های روشنایی ساختمان، کلید و پریزها و هم‌چنین تلفن ساختمان مورد نظر هستندلازم است این نکته را در نظر داشته باشید که به طور معمول، مهندسین و معماران، قبل از تهیه نقشه فاز ۲ معماری، نقشه‌های سازه مورد نظر را تهیه و ترسیم می‌کنند. در این صورت، لازم است معمار و مهندس ساختمان، نقشه‌های سازه را با پلان‌های فاز یک مطابقت بدهند و سپس نقشه فاز ۲ را تهیه و ترسیم کنند تا نقشه مورد نظر، قابلیت اجرایی شدن پیدا کند. هم‌چنین لازم است این نکته را نیز مورد توجه قرار دهید که طراحی و محاسبه نقشه‌های سازه، نکته بسیار حائز اهمیتی است. چراکه با جان انسان‌ها و مال آن‌ها در ارتباط است. بنابراین نقشه‌های سازه یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در تهیه و طراحی نقشه ساختمان و نقشه های فاز۲ هستند.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

طراحی‌ها و نقشه‌های فاز ۲ معماری شامل چه مواردی می شود؟

همان‌طور متوجه شدید نقشه‌های فاز ۲ معماری، تمامی نقشه‌های اجرایی یک ساختمان و ترسیم آن‌ها را در بر می‌گیرند. این نقشه‌ها پس از ترسیم و طراحی، برای اجرایی شدن به پیمانکار ارائه می‎شود. این نقشه ها شامل موارد زیر می باشد:
•    آکس بندی ستون‌های یک بنا و هم‌چنین اندازه گیری آن‌ها
•    اندازه گذاری خارجی و داخلی به طور کامل
•    نمایش کدهای ارتفاعی در پلان نما و مقطع
•    تعداد پله‌ها و مقطع آن‌ها و هم‌چنین نقطه شروع و پایان پله و نمایش نرده‌های پله 
•    نمایش خطوط مقطع طولی و عرضی بنا 
•    ترسیم خط سقف و بالکن در پلان ساختمان 
•    ترسیم رمپ و مقدار و درصد شیب آن در پلان
•    جهت شمال ساختمان 
•    طراحی پلان بام و یا شیب بندی (درج خطوط شیب به سمت آبراهه و یا نوشتن درصد شیب و درج کدهای ارتفاعی برای نما )

طراحی‌ها و نقشه‌های فاز ۲ معماری شامل چه مواردی می شود؟

بهترین نرم افزار برای ترسیم نقشه فاز ۲ 

برای ترسیم نقشه فاز ۲ پروژه‌های ساختمانی، معماری و عمرانی، نرم‌افزارهای مهندسی و طراحی مختلفی موجود است که بسته به نیاز و سلیقه شما، می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. نرم‌افزار AutoCAD یکی از پرکاربردترین و قدیمی ترین نرم‌افزارهای ارائه شده توسط کمپانی معروف اتودسک است که به هدف ترسیم نقشه‌های مهندسی، ساختمانی و صنعتی استفاده می‌شود. این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزارها برای طراحی و ترسیم نقشه های فاز معماری است که میتوان از آن استفاده نمود. نرم افزار Revit نیز از خانواده محصولات شرکت Autodesk است و یکی از بهترین نرم‌افزارهای برای طراحی و ترسیم نقشه‌های فنی مهندسی می باشد که میتوان جهت تهیه نقشه های فاز دو نیز از آن استفاده کرد. توجه داشته باشید استفاده از هر کدام از این نرم‌افزارها، بسته به نیاز و سطح تخصص شماست.

مقاله پیشنهادی: مقایسه اتوکد و رویت

برای آموزش نحوه طراحی نقشه فاز 2 معماری میتوانید از سایت آپادمی پکیج اتوکد را تهیه کنید و به صورت صفر تا صد نحوه ترسیم نقشه‌های معماری رو یاد بگیرید.امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت اتوکد
کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
به نقشه‌های کارگاهی که تجهیزات و اجزای مختلف سازه را نشان می‌دهند شاپ...
معماری
رشته معماری یکی از حرفه هایی می باشد که هنگام انتخاب گزینه‌هایی مختلف...
معماری
امروزه کسب درآمد از رشته تحصیلی همواره یکی از دغدغه های اصلی همه دانشج...
معماری
برداشت پلان یکی از اولین و مهم ترین مراحل در بازسازی و طراحی داخلی ساخ...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سحر طاهری Guest User
16 آبان 1402 - ساعت 15:56
پاسخ

من پکیج اتوکد تهیه کردم خیلی راضی بودم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خانم طاهری عزیز خوشحالیم که راضی بودید، موفق باشید.

هنگامه موسوی Guest User
04 مهر 1402 - ساعت 16:33
پاسخ

کامل و جامع بود عالی خسته نباشید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

ایلار چاوشی Guest User
25 مرداد 1402 - ساعت 17:31
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

سارا ملکی Guest User
27 خرداد 1402 - ساعت 17:29
پاسخ

ممنون از توضیحات مفیدتون خسته نباشید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

آذین غلامی Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 14:20
پاسخ

تو پکیج اتوکد پلان تیر ریزی پلان شیب بندی و ... هم توضیح داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله تمامی این موارد به صورت کامل در پکیج اتوکد آموزش داده شده.

پریا هاشمی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 11:11
پاسخ

من یک آموزش فاز 2 معماری با اتوکد میخوام که تمامی مباحث مرتبط به فاز دو به صورت کامل توضیح داده شده باشه آیا شما آموزشی در این حوزه دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید پکیج آموزش اتوکد رو تهیه کنید.

محمد فولادگر Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 11:02
پاسخ

وقت بخیر در پکیج آموزش اتوکد ترسیم نقشه فاز 2 معماری با جزئیات کامل رو آموزش دادید؟ یا فقط ابزارهای این نرم افزار برای انجام ترسیمات اموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله در این پکیج علاوه بر آموزش ابزارهای اتوکد نحوه ترسیم نقشه های فاز دو هم آموزش داده شده.