cast
مرجان هرندی

آموزش طراحی پلان + 6 مرحله در طراحی پلان ساختمان

مرجان هرندی
24 دی 1401
3672
6
متن مقاله

آموزش طراحی پلان

اگر تجربه ای طراحی پلان ساختمانی را داشته باشید میدانید که اولین و مهم ترین قدم در روند ساخت یک ساختمان طراحی پلان است و رعایت اصول در طراحی چه به صورت ساده و چه به صورت طراحی تخصصی، جزو واجبات کار معماران می‌باشد. نداشتن پرتی در نقشه و جداسازی فضاهای عمومی و خصوصی جانمایی درست فضا ها و... از ارکان اصلی طراحی پلان می باشد که در زمان طراحی باید به آن توجه داشته باشید. در این مقاله ما به شما آموزش طراحی پلان و اصول و نکات طراحی نقشه های ساختمانی را آموزش خواهیم داد تا بتوانید باتوجه به این نکات به صورت صحیح و اصولی پلان ساختمانی خود را طراحی نمایید در ادامه همراه ما باشید.

آموزش طراحی پلان

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش طراحی داخلی

طراحی پلان 

پلان طراحی به معنای یک نقشه یا طرح کلی است که برای ساخت، اصلاح، تخریب، جابجایی و یا استفاده ی مجدد از یک ساختمان انجام می شود که مشخصات اساسی و مهم یک ساختمان را که شامل جانمایی قسمت ها، معرفی فضا‌ها، عملکردهای ساختمان، ابعاد و اندازه ها را برای چنین منظوری به صورت کامل نمایش می دهد. پلان ها به صورت دو بعدی به صورت دستی و یا با نرم افزارهای طراحی دو بعدی مانند نرم افزار محبوب و معروف اتوکد (AutoCAD) به صورت دقیق و با جزئیات کامل ترسیم می شوند که اغلب برای توصیف یک نقشه ساختمانی یا برای برقراری ارتباط ساختمان‌سازی یا دستور العمل‌های ساخت طراحی می شود. 

طراحی پلان 

عوامل موثر در ترسیم یک پلان ساختمانی

طراحی و ترسیم پلان توسط یک طراح دارای یک سری مراحل خاص می باشد که ترتیب انجام این مراحل در روند طراحی مهم بوده و به شما در طراحی پلان کمک خواهد کرد. برای این که طراحی پلان به بهترین شکل ممکن انجام شود ابتدا باید از نیازها و شرایط موجود برای طراحی و ساختمان سازی به خوبی اطلاع داشته باشید تا بتوانید با توجه به نیازهای ساختمانی پلان طبقات مورد نظر را طراحی کنید. البته در طراحی ساختمان باید به نکاتی مانند موارد زیر نیز توجه داشته باشید زیرا این نکات از موارد مهم بشمار می آید که در روند طراحی موثر خواهند بود. این موارد عبارت اند از:
•    توجه به خواسته های کارفرما
•    دستیابی به یک سری اطلاعاتی از وضع موجود زمین مانند ابعاد و مساحت زمین
•    مشخص نمودن کاربری ساختمانی 
•    شناسایی و توجه به عوامل مختلف تاثیر گذار در روند طراحی 
•    موقعیت زمین به همراه جزئیاتی مانند شکل سایت پلان و دسترسی های بنا
•    ضوابط شهرداری و شهرسازی منطقه 
•    و...

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

مراحل طراحی پلان ساختمان

برای طراحی یک ساختمان باید به ترتیب مراحلی که در این قسمت آموزش می دهیم روند طراحی پلان را آغاز نمایید. همانطور که میدانید برای طراحی ابتدا باید سطح اشتغال و محدوده مورد نظر برای ساخت و ساز را مشخص کنید. (سطح اشغال به محدوده ای از زمین گفته می شود که بنای شما در آن قسمت احداث می‌شود.) در ادامه به ترتیب به دیگر مراحل طراحی پلان میپردازیم.

جانمایی پله و آسانسور

یکی از اولین و مهم ترین مراحل قبل از شروع به طراحی پلان، جانمایی پله و آسانسور می باشد زیرا جانمایی محل پله و آسانسور به عوامل مختلفی مانند عرض و شکل زمین تعداد واحد های درطبقات و تعدا پارکینگ های مورد نیاز بستگی دارد. بنابراین باید باتوجه به شکل و ابعاد زمین بهترین موقعیت برای قرار گیری محل پله و آسانسور را مشخص نمایید. تعیین محل قرار گیری پله و آسانسور در سایر  قسمتهای ساختمان مانند طراحی پلان همکف و زیر زمین، لابی، پارکینگ و محل قرار گیری خودرو ها، نمای ساختمان و ... تاثیر خواهد گذاشت. 

جانمایی پله و آسانسور

تقسیم بندی فضاهای و لکه گذاری 

دومین مرحله در طراحی پلان پس از مشخص کردن محل قرار گیری باکس پله و آسانسور تقسیم بندی فضاها با توجه به کاربری فضاهای عمومی خصوصی و یا نیمه خصوصی است که در طراحی به این روش لکه گذاری نیز میگویند. از این روش برای مشخص نمودن موقعیت پله و آسانسور نیز میتوان استفاده کرد اما با توجه به اهمیت قرار گیری محل پله و آسانسور بهتر است قبل از لکه گذاری محل دقیق آنها را مشخص نمایید در این صورت راحت تر و سریع تر می توانید فضا های مختلف را تقسیم بندی و لکه گذاری کنید.

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

جانمایی فضاهای مختلف 

پس از جانمای پله و آسانسور و تقسیم بندی فضاهای عمومی و خصوصی و به عباتی لکه گذاری با تعیین محدوده و تقسیمات انجام شده در این مرحله باید شروع به جانمایی فضاها کنید و باتوجه به تقسیم بندی انجام شده فضای مورد نیاز خود را در این بخش ها جانمایی کنید و بهترین محل برای قرار گیری فضاها را انتخاب و مشخص نمایید. این بخش تا حدود زیادی در کیفت طراحی پلان شما تاثیر خواهد داشت.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش اتوکد

ستون گذاری پلان 

پس از انجام مراحل قبل و جانمایی فضاها پس از تکمیل کلیات پلان باید ستون گذاری انجام دهید. این مرحله باید قبل از افزودن دیتیل و جزئیات پلان انجام شود. ستون گذاری پلان با توجه به شکل طبقات و طراحی پارکینگ انجام می‌شود. در ابتدا ستون گذاری را از پلان پارکینگ شروع کنید و طبق طراحی پارکینگ و پلان طبقه شروع به ستون گذاری کنید سپس ستون گذاری طبقات بعد را بررسی کنید. در این محله گاهی مواقع لازم به ایجاد تغییراتی در طراحی پلان برای تعیین محل صحیح ستون ها می باشد.

ستون گذاری پلان 

انجام اصلاحات نهایی پلان 

پس از ایجاد تغییراتو  طراحی فرم پلان ها، جانمایی فضا و ستون گذاری باید به سراغ افزودن جزئیات و دیتیل های مورد نیاز پلان بروید در این مرحله باید محل قرار گیری داکت ها را نیز مشخص کنید و در پلان مراحلی ترسیم نمایید.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

مبلمان کردن پلان معماری 

و اما آخرین مرحله پس از ترسیم و طراحی پلان معماری مبلمان کردن پلان ها می باشد. دقت داشته باید مبلمان کردن پلان باید به صورت صحیح و اصولی انجام شود. این مرحله به شما در رفع ایرادات احتمالی موجود در پلان ترسیمی شما کمک خواهد کرد. هنگام مبلمان کردن از فایل های استاندارد برای مبلمان کردن استفاده نمایید همچنین از تغییر مقیاس مبلمان ها خوداری کنید همچنین چیدمان مبلمان ها را به صورتی انجام دهید که باعث بهینه و کارآمد شدن فضا ها در پلان طراحی شود.

مبلمان کردن پلان معماری 

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت اتوکد
کارت رویت
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با کاربرد فرمان MOCORO در نرم افزار AutoCA...
معماری
آکس بندی پلان در اتوکد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ولی به دلیل و...
معماری
برای داشتن یک رندر معماری رئال (واقع‌گرایانه) باید 7 نکته را در مدلساز...
معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

الناز دانشور Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 11:58
پاسخ

ممنون بابت مطالب مفیدی که در اختیار کاربرها قرار می دید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

آزاده کاظمی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 11:24
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون، آموزشی در مورد طراحی پلان پارکینگ ندارید ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در بخش مقالات آموزشی 0 تا 100 ضوابط طراحی پارکینگ توضیح داده شده میتونید مطالعه کنید.

سحر نیک منش Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 11:00
پاسخ

وقت بخیر ببخشید شما چه نرم افزار و یا اپلیکیشنی رو برای طراحی پلان ساختمانی پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای طراحی پلان متونید از نرم افزارهای دو بعدی مانند اتوکد استفاده کنید.