cast
مرجان هرندی

آموزش 0 تا 100 برداشت پلان در طراحی داخلی

مرجان هرندی
16 بهمن 1401
2872
9
متن مقاله

برداشت پلان در طراحی داخلی

برداشت پلان یکی از اولین و مهم ترین مراحل در بازسازی و طراحی داخلی ساختمان ها در هر پروژه معماری می باشد. امروزه نقشه برداری و برداشت از ساختمان در پروژه های بزرگتر، به ویژه در دنیای جدید BIM، معمولاً به نقشه برداران متخصص واگذار می شود، اما طرح ها و پروژه های کوچکتر مانند باز سازی و طراحی داخلی فضاها،  را می توان با ابزارهای نقشه برداری معماری انجام داد. برداشت پلان در طراحی داخلی ابتدا با بازدید از منزل کارفرما آغاز میشود در این مرحله  تمامی محدودیت ها، تاسیسات و برق ، نظرات و سلایق کارفرما مورد بررسی قرار می گیرد، سپس کارشناسان مربوطه ابعاد دقیق پلان فضای مورد نظر را اندازه گیری کرده و در اختیار گروه طراحی قرار داه می دهد تا طراحان با توجه به محدودیت ها و شرایط موجود، طراحی را آغاز نمایند. مرحله برداشت پلان یکی از مهم ترین و اصلی ترین مراحل در طراحی داخلی می باشد که نیازمند دقت بسیار بالا در اندازه گیری ابعاد و اندازه ها می باشد. در ادامه همراه ما با شید تا با نحوه برداشت پلان در طراحی داخلی آشنا شوید. اگر علاقه مند به طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی هستید میتوانید با تهیه پکیج آموزش طراحی داخلی با یاد گیری مباحث مرتبط به این حوزه و شناخت سبک های مختلف وارد بازار کار شوید و هر گونه سبکی را طراحی و اجرا نمایید.

برداشت پلان در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: طراحی پلان 

برداشت پلان

جمع آوری اطلاعات از محل پروژه برای بررسی شرایط ساختمان جهت تصمیم گیری و طراحی یکی از اولین مراحل در بازسازی و طراحی داخلی است. بنابراین ابتدا باید نقشه دقیق محل پروژه را بدست آورید. برای تهیه دقیق نقشه ها و کسب اطلاعات لازم از موقعیت پروژه کارشناسان ومتخصصین مربوطه برداشت پلان انجام میدهند. برداشت پلان با اندازه گیری طول و عرض دیوارها و زاوایا نسبت به یکدیگر اندازه گیری ومشخص می‌شود. این نقشه ها باید شامل ابعاد و اندازه های دقیق هر فضا، محل دقیق المانها اعم از ستونها، دیوارهای سازه ای، داکتهای تأسیساتی، پنجره ها و … باشد. همچنین ارتفاع کف تا زیر سقف نیز در چند بخش مختلف فضا اندازه گیری و ثبت می شود. 

برداشت پلان

وسایل مورد نیاز برای برداشت پلان

برای برداشت پلان یک بنا باید وسایل قابل استفاده در برداشت را که شامل موارد زیر می باشند همراه داشته باشید. همچنین اطمینان حاصل کنید نقشه ای که برای برداشت دریافت کرده اید، ساختمان مورد نظر شما را به طور کامل نشان دهد؛ زیرا این امر به شما امکان می دهد فضاهای داخلی را برای در نظر گرفتن زوایای نور خورشید، نماها و مسائل مربوط به برنامه ریزی، جهت یابی کنید. وسایل مورد استفاده برای برداشت عبارت اند از:
• متر (نواری، لیزری)
• مداد، پاک کن و روان نویس با دو رنگ متفاوت 
• دفتر ترسیم
• دوربین
• تخته شاسی گیره دار و کاغذ رسم، کاغذ شطرنجی (ورق پوستی یا کالک)
• ماشین حساب
• خط کش
• قطب نما
• تراز (جهت تعیین اختلاف ارتفاع دو نقطه)
• کلاف نخ

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

نکاتی برای برداشت پلان 

1.  پیش از آغاز برداشت باید اطلاعات لازم در مورد ساختمان و فضاهای بنای مورد را بدست آورده و برسی نمایید. برای کسب اطلاعات بیشتر از پروژه میتوانید در صورت دسترسی از عکس یا نقشه های قدیمی ساختمان استفاده کنید تا با طرح اولیه ساختمان آشنایی بیشتری پیدا کرده و با کلیت ساختمان نیز آشنا شوید تا اولویت بندی فضاها جهت برداشت برای شما راحت تر صورت پذیرد. 
2.  هدف، برنامه ریزی و توجه به الزامات عملکردی در زمینه طراحی نقشه برای پروژه ای که در حال انجام آن هستند از جمله مواردی می باشد که یک طراح باید در ابتدای هر  پروژه به آن توجه داشته باشد و کاملاً در مورد هدف مورد نظر آگاه باشد. 
3.  قبل از برداشت باید فهرستی از علائم و اختصاراتی که دربرداشت از پروژه با آن ها روبرو خواهید شد را تهیه نمایید این کار را به گونه ای انجام دهید  که در محل برداشت پلان نیز بتوانید به این فهرست مطالبی بیافزاید. این لیست شامل طریقه استاندارد ترسیم دیوارهای داخلی و خارجی، درها، پله ها، پنجره ها و مبلمان اصلی است. همچنین مجموعه ای از نمادها را برای سبک های اندازه گذاری ایجاد کنید؛ مانند ارتفاع سقف، اندازه گذاری موازی و اندازه گذاری کلی.
4.  قبل از شروع برداشت ابتدا به صورت ابتدا اجمالی از ساختمان دیدن نمایید تا با فضاها و روابط آن ها آشنا شوید. به نکاتی که در هر فضا در هنگام برداشت و طراحی باید توجه شود دقت نمایید و آن ها را یادداشت کنید. در این مرحله تهیه یک اسکیس از فضا ها به شما در مراحل بعدی پروژه کمک خواهد کرد.
5.  برای ثبت و یادداشت اندازه گیری های خود برای برداشت پلان میتوانید یک اسکیس و طرح کلی از فضا ترسیم نمایید و با شماره و یا نام اتاق، اسکیس مختص هر اتاق را نشانه گذاری کنید. همچنین قبل از شروع اندازه گیری با یک رنگ متفاوت، ابعاد و اشکال مورد نظر خود را علامت گذاری کنید. این علامت گذاری اغلب به ابعاد نقشه محدود نمی شود بلکه شامل ارتفاع سقف، محل جای گیری پنجره و مبلمان ثابت نیز هست. بسیار مهم است که برای این مرحله وقت کافی اختصاص دهید؛ زیرا به عنوان مجموعه ای از نقشه ها و مقاطعی که با دقت کشیده شده است، هم در حین برداشت و هم بعد از آن کارایی بسیار زیادی خواهد داشت.
6.  اندازه گیری یکی از مراحل مهم در برداشت پلان است که باید با دقت انجام شود. هنگام برداشت از اتاق، ابتدا باید دو دسته اندازه گذاری تهیه نمایید. دسته اول شامل مجموعه ای از ابعاد کلی است که شامل فواصل کلیدی اتاق مانند طول راهروها، دیوارها و قطرهاو.. می باشد که باید یادداشت کنید. سپس با کار در جهت عقربه های ساعت، اندازه گیری از ابعاد جزئی را که در واقع تقسیم کننده ابعاد کلی و شامل ابعاد درها، پنجره ها و سایر مبلمان ثابت هستند شروع کنید. برای اندازه گیری بازشوهایی مانند در و پنجره توصیه می شود جهت جلوگیری از اشتباه در محاسبه، بازشوی سازه ای آن ها به جای قسمت داخلی قاب آن ها در نظر گرفته شود. و در آخر، چون بیشتر اندازه ها در پلان طبقه همکف مشخص می شوند، همیشه یک مقطع داخلی برای ثبت ارتفاع کف تا کف و تمایزهای طبقات دیگر که در پلان طبقۀ همکف قابل برداشت نیست، توصیه می شود. قبل از شروع عملیات، اطمینان حاصل کنید که با تنظیم و کارگذاری تجهیزات کار آشنا هستید. در حالی که متر لیزری، ابزار بسیار کارآمدی است، اما فقط برخی از مترهای لیزری به صورت پیش فرض، طول را به عنوان اندازهمورد نظر در اختیار قرار می دهند. حتی اگر تصمیم به استفاده از متر لیزری دارید، برای اندازه گیری فضاهای کوچکتر یا پیچیده تر مانند پیرامون قاب پنجره ها از یک ابزار سنجش دستی و خط کش استفاده کنید.
7.  عکاسی در برداشت برای فضاهای داخلی یک امر ضروری به شمار می رود. در برداشت باید از فضاهای مختلف عکس تهیه کنید تا از جاماندن جزئیات در نظر گرفته نشده جلوگیری شود و همچنین نسبت به اتاق های پیچیده توجه ویژه ای صورت بگیرد. 
8.  در برداشت شما میتوانید از راهکارها و ابزارهای جدید نیز همواره برای تسهیل پروسه اندازه گیری استفاده نمایید و از اَپ ها و فناوری هایی جدید در روند برداشت کمک بگیرید. 

مقاله پبشنهادی: لکه گذاری پلان معماری 0 تا 100

خطا در در برداشت پلان

با توجه به اهیمت اندازه گذاری در برداشت پلان در طراحی داخلی، گاهی ممکن است به دلیل در اختیار نداشتن پلانی دقیق که با استفاده از روشهای دقیق برداشت و اندازه گیری شده اند، خطاهای زیادی در محاسبات و برآورد شما در مورد پروژه ها ایجاد شود. از این رو در این قسمت قصد داریم به چند خطای پرتکرار و متداول در برداشت پلان بپردازیم.

خطا در محاسبات مربوط به کف و سقف:

کج بودن فضا و قائم نبودن زاویه دیوارها نسبت به یکدیگر به این معنا است که در زمان اجرای کف اعم از سنگ، موزائیک، سرامیک یا پارکت برای پوشش دادن تمام فضا نیاز است برشهای زیادی انجام شود. کج بودن دیوارها، دو نتیجه دارد، یکی این که زمان اجرای کف افزایش می یابد و درنتیجه دستمزد کارگرها و استادکاران افزایش می یابد. کج بودن ابعاد همانگونه که در مورد کف ، مشکل ساز است در مورد سقفها نیز مشکل ساز خواهد شد. یعنی زمان انجام کار و دستمزد نیروها را افزایش داده ، همچنین پرت کار افزایش یافته و هزینه مصالح نیز افزایش می یابد .

خطا در تعیین مکان دقیق المانهای داخل فضا:

با برداشت دقیق پلان یک ساختمان می توان ضخامت هر یک از دیوارها، وجود یا عدم وجود لوله یا داکتهای تآسیساتی در داخل دیوارها، پیش از تخریب و مسیر دقیق تأسیسات مکانیکی و برقی را تعیین نمایید. اگر دیواری را تخریب کنیم و متوجه شویم که تأسیسات مشترک ساختمان از آنها عبور کرده و امکان جابجایی آنها وجود نداشته باشد، یعنی کار اضافه انجام شده است. از آن مهمتر یعنی پس از شروع پروژه، دوباره طرح و برنامه تغییر خواهد کرد و بازسازی و طراحی داخلی زمان طولانی تر و هزینه بیشتر خواهد داشت.

خطا در در برداشت پلان

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

روش مثلث بندی برای برداشت دقیق پلان

برای جلوگیری از خطاهای احتمالی و اندازه گیری دقیق فضا برای برداشت پلان میتوانید از روش مثلث بندی استفاده کنید. استفاده از این روش تنها برای قبل از شروع بازسازی نیست، بلکه پس از دیوارچینی و بنایی برای محاسبه دقیق مصالح و مدت زمان اجرای آنها نیز ممکن است نیاز باشد تا وضع موجود پروژه در آن مرحله برداشت و بصورت نقشه درآورده شود. بنابراین برای تعیین دقیقتر نقاط تشکیل دهنده یک فضا در برداشت، بهتر است از مثلث بندی استفاده می شود.  در این روش تمامی فضا ها به مثلث تقسیم بندی می شوند و با مبنا قرار دادن یک خط به عنوان مبداء یا خط پایه و مشخص نمودن نقاطی بر روی این خط اندازه گیری صورت میگیرد. در پلانی که بوسیله روش مثلث بندی اندازه گیری و برداشت شده باشد، تمام مشخصات پلان، شامل طول و عرض فضاها، زاویه دیوارها با یکدیگر و موقعیت هر المانی بصورت کاملاً دقیق در نقشه ها بدست خواهد آمد. به این ترتیب، کج بودن دیورها و زاویه داشتن آنها نسبت به یکدیگر و یا در یک راستا نبودن المانهای موجود در فضا مانند ستونها یا داکتها، دیگر یک مشکل نخواهد بود.

روش مثلث بندی برای برداشت دقیق پلان

مقاله پیشنهادی: 0 تا 100 ضوابط طراحی پارکینگ

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت اتوکد
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
برای طراحی داخلی یک فضا ابتدا باید با اصول و عناصر پایه این علم و حرفه...
معماری
یکی از ملزومات اصلی در هر خانه‌ی ویلایی و یا آپارتمانی، پارکینگ می باش...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سوگند عسکری Apademy User
07 آبان 1402 - ساعت 11:27
پاسخ

سلام استاد ما برای برداشت روش مثلث بندی گفته ولی با توضیح شما فرق داره و دچار مشکل شدم اینجوری گفتن که دو تا نقطه در ساختمان میخوام مشخص میکنیم از اون نقاط خط میکشیم و به اندازه اون خط ها دایره ترسیم میکنیم محل تقاطع این دایره میشه محل دقیق اون گوشه از ساختمان که میخوایم برداشتش کنیم میشه کمک کنید خیلی گیچ شدم

زهره خیری Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 14:20
پاسخ

درود، سپاس فراوان عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

حسین صبوری Guest User
27 خرداد 1402 - ساعت 17:32
پاسخ

مراحلی مثل برداشت پلان هم در پکیج طراحی داخلی آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله در فصل چهارم تمامی موارد مرتبط با نقشه و پلان ساختمانی از جمله برداشت پلان، نقشه خوانی، عرصه بندی ، دیاگرام ، لکه گذاری و بررسی و اصلاح پلان به صورت کامل آموزش داده شده.

زهرا محمدی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 11:08
پاسخ

ممنون از توضیحات عالی و کاملتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مریم وفایی Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 10:34
پاسخ

وقت بخیر روش مثلث بندی در معماری دقیقا به صورت انجام میشه میشه بیشتر راجبش توضیح بدید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
مثلث بندی، یکی از روش‌های برداشت محدوده قطعه زمین، تعیین مساحت و تهیه نقشه از بناهای موجود است که در این روش، شبکه‌ای از مثلث‌های بهم‌پیوسته ایجاد میشه که تمام سطح زمین مورد نظر را پوشش می‌دهند. به این ترتیب، فقط با دانستن اندازه ضلع یکی از مثلث‌ها و زاویه همان مثلث، امکان نقشه‌برداری از تمام محدوده فراهم می‌شه.