cast
مرجان هرندی

بازار کار و درآمد نقشه کشی ساختمان

مرجان هرندی
29 آذر 1401
10442
6
متن مقاله

بازار کار و درآمد نقشه کشی ساختمان

نقشه کشی ساختمان یکی از رشته هایی می باشد که در سایر رشته های مهندسی نظیر معماری، عمران، برق، مکانیک کاربرد دارد. همچنین نقشه کشی ساختمان از مهم ترین مهارت ها و تخصص هایی است که تمام افرادی که قصد ورود به بازار کار در رشته معماری عمران و...  را دارند، باید به آن مسلط باشند. امروزه کسب درآمد از رشته تحصیلی همواره یکی از دغدغه های اصلی همه دانشجویان و فارغ التحصیلان است. بسیاری از دانشجویان فارغ التحصیلان رشته های نقشه کشی هنوز مسیر و آینده شغلی خود را پیدا نکرده اند و نمی‌دانند چه مسیرهایی برای درآمد زایی در رشته نقشه کشی وجود دارد؟ اگر شما جز افرادی هستید که به رشته های مهندسی و نقشه کشی ساختمان علاقه مند می باشید و میخواهید بدانید بازار کار این رشته چگونه است و از این رشته چگونه می توان کسب در آمد کرد؟ حتما تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا بازار کار و درآمد نقشه کشی ساختمان بیشتر آشنا شوید. 

بازار کار و درآمد نقشه کشی ساختمان

مقاله پیشنهادی: تفاوت معماری و نقشه کشی

معرفی نقشه کشی ساختمان 

همانطور که در ابتدا اشاره کردیم نقشه کشی ساختمان از رشته های مرتبط با حوزه معماری عمران و ... می باشد. که برای کسب مهارت در رشته نقشه کشی ساختمان ابتدا باید با گذراندن دروس این رشته و مهارت های لازم برای رشته نقشه کشی ساختمان را کسب کنید. آشنایی با وسایل و لوازم نقشه کشی و همچنین انجام ترسیمات هندسی و ترسیمات ساده پلان و نما و برش و آشنایی با نرم افزارهای مهندسی و نرم افزارهای دو بعدی و سه بعدی مانند نرم افزار محبوب اتوکد هم از جمله مهارت های می باشد که شما باید برای ورود به بازار کار و کسی درامد از رشته نقشه کشی ساختمان کسب کنید. لازم مورد به رشته نقشه کشی ساختمان در درجه اول علاقه و دوم توانایی بالایی در قدرت تجسم و همچنین دارای هوش کافی در ریاضیات و انجام محاسبات، و در نهایت داشتن سلیقه و آگاهی در زمینه طراحی هم مستلزم کار شما می باشد. پس از ورود به رشته نقشه کشی ساختمان به دانشجویان در دوران تحصیل عملیات اجرایی ساختمان سازی و محاسبات فنی و نقشه کشی ساختمان و همچنین مواد و مصالح ساختمان و فناوری ساختمان های فلزی و بتنی قالب بندی و آرماتور بندی و کار با دوربین های نقشه برداری و همچنین تا حدی آشنایی با نرم افزارهای مورد نیاز برای انجام ترسیمات مانند اتوکد آموزش داده می شود. البته به یاد داشته باشید برای کسب تخصص در زمینه های مختلف مانند آموزش نرم افزارهای کاربردی مرتبط با رشته نقشه کشی ساختمان میبایست اطلاعات و دانش خود را بروزرسانی کنید.

معرفی نقشه کشی ساختمان 

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

نحوه ورود به بازار كار نقشه‌ کشی ساختمان

همانطور که از نام این رشته مشخص است فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام دوران تحصیل قادر به انجام و ترسیم، ترسیمات فنی، پلان معماری، بنای ساختمان، برش قائم از انواع راه‌پله‌های مورد استفاده در ساختمان، پلان آکس بندی، پلان فنداسیون، جزییات فنداسیون و شناژ، پلان تیر ریزی سقف و تهیه جدول پروفیل مصرفی، نقشه‌های جزییات معماری، انواع پرسپکتیو، پلان موقعیت محل و ساختمان، نوار گیری دور نقشه‌ها، معماری و اجرای یک واحد مسکونی خواهند بود البته امروزه این ترسیمات به وسیله نرم افزارهای تخصصی ترسیمات دو بعدی مانند اتوکد انجام می شود. با استفاده از نرم‌افزار اتوکد کلیه طراح های ترسیم شده به کمک نرم افزار انجام خواهد شد همچنین شما میتوانید با تسلط به این نرم افزار از دیگر ویژگی های اتوکد برای مدلسازی و همچنین پرینت نقشه‌ها نیز استفاده نمایید. دانشجویان پس از طی مراحل دانشگاهی و کسب مدرک می‌تواند بنا به سلیقه و مهارت‌های کسب‌شده از طریق یکی از روش هایی که در این مقاله به شما معرفی میکنیم کسب درآمد کنند. 

مقاله پیشنهادی: بهترین و پرکاربردترین نرم‌ افزارهای معماری

استخدام در دفاتر مهندسی و مراکز دولتی

اولین و رایج ترین روش برای ورود به بازار کار و کسب درآمد از رشته نقشه کشی ساختمان استخدام در دفاتر مهندسی و مراکز خصوصی شامل دفاتر مهندسی و دفاتر مهندسین مشاور بوده که به صورت شخصی و با نظارت سازمان‌های مربوطه مشغول به کار می‌باشند. همچنین میتوان در مراکز دولتی مانند شهرداری‌ها، سازمان مسکن و شهرسازی، بنیاد مسکن، نظام مهندسی و سایر مراکز وابسته به آن‌ها است شروع به کار کرد. لازم به ذکر است امروزه برای استخدام در دفاتر خصوصی و یا دولی به غیر از مدرک تحصیلی و دانش تخصصی تسلط به نرم افزارهای مرتبط در حوزه های مهندسی الزام میباشد دانشجویان و فارغ التحصیلان این رشته باید به صورت حرفه ای با نرم افزارهای مورد نیاز این حوزه را آموخته باشند. زیرا امروزه دانش نرم افزاری نقشی مهم در انجام پروژه های مهندسی دارند. 

استخدام در دفاتر مهندسی و مراکز دولتی

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش اتوکد

 کسب درآمد به صورت فریلنسری 

توجه داشته باشید نقشه‌کشی ساختمان فقط مربوط به طراحی پلان ها نمی باشد چرا که تزیینات ساختمان شامل معماری داخلی و خارجی ساختمان از اهمیت زیادی نزد سازندگان و مالکان ساختمان برخوردار است. از این رو کارفرما پس از تایید نقشه معماری تقاضای طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نمای ساختمان و محوطه سازی را دارد، طرح ها عموما بصورت سه بعدی ارایه می شوند تا کارفرما درک بهتر از جزییات پروژه داشته باشد. ارائه دو بعدی نقشه ها و ارائه سه بعدی طرح ها با استفاده از نرم افزارهایی مانند اتوکد رویت تری دی مکس و... امکان پذیر است. شما می توانید با آموزش این نرم افزار ها از طریق سایت های فریلنسری و شبکه های اجتماعی به صورت مستقل بدون نیاز به استخدام در دفاتر خصوصی و دولتی کسب درآمد کنید.

مقاله پیشنهادی: تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

درآمد و حقوق رشته نقشه کشی ساختمان

به یاد داشته باشید مهارت های شما، تعیین کننده درآمد شماست . یعنی شما بسته به میزان مهارت، توانمندی، سابقه کار و نوع توافقی که با کارفرما کرده اند، درآمدهای متفاوتی خواهید داشت. در این حوزه مهندسین با توجه به نوع پروژه، سابقه کاری و توافق با کارفرما حقوق های متفاوتی دریافت می کنند. برخی از این مهندسین دارای حقوقی ثابت ماهاینه می باشند و یا طبق توافق با کارفرما به صورت درصدی مبلغی از پروژه به مهندس نقشه کش تعلق میگیرد. در مجموع مهندس معمار هرچه خلاق تر، توانمندتر و کارنامه کاری بهتری داشته باشد، به درآمدهای بالاتری دست می یابد.

درآمد و حقوق رشته نقشه کشی ساختمان

مقاله پیشنهادی:رویت چیست؟

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت متره و برآورد
کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

کسب و کار
در این عصر که به نظر می رسد تقریبا همه یک کارآفرین هستند، برای صاحبان...
معماری
آکس بندی پلان در اتوکد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است ولی به دلیل و...
معماری
در این آموزش رایگان نحوه انتقال یک فایل به صورت زنده یا synchronize را...
سه بعدی سازی
برای داشتن یک تجربه خوب و راحت با تری‌دی‌مکس به یک سیستم حرفه‌ای مناسب...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

رامین رضایی Guest User
17 آذر 1402 - ساعت 15:02
پاسخ

سلام حداقل درآمدی که یه نقشه کش داشته چقدر بوده؟؟ اونم اگر کار بلد باشیم آیا به چند صد میلیون میرسه ؟؟؟؟؟؟؟

سینا ابراهیمی Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 12:57
پاسخ

برای رشته نقشه کشی و بازار کار فقط تسلط به نرم افزارهای دو بعدی کافیه؟

شیدا زارعی Guest User
14 شهریور 1402 - ساعت 13:15
پاسخ

عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

عابد سلمانی Guest User
29 خرداد 1402 - ساعت 15:37
پاسخ

ممنون از اطلاعات مفیدی که در اختیارمون قرار می دید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.