cast
مرجان هرندی

تفاوت معماری (architecture) و نقشه کشی (drawing)

مرجان هرندی
22 آذر 1401
5838
8
متن مقاله

تفاوت معماری و نقشه کشی

در هر حوزه و حرفه ای گزینه ها و زیر شاخه های متعددی وجود دارد که قبل از انتخاب جهت همکاری و یا تحصیل در رشته مورد نظر باید با کاربرد و وظایف هر یک به خوبی آشنا شوید تا بتوانید انتخابی درست داشته باشید. رشته معماری یکی از حرفه هایی می باشد که هنگام انتخاب گزینه‌هایی مختلف و متعددی را پیش روی شما قرار میدهد. مطمئنا عناوین مرتبط با ساخت و ساز مانند معماری، طراحی داخلی، نقشه کشی، عمران و... را به‌وفور شنیده‌اید اما شاید به خوبی با تفاوت هر یک از لحاظ کاری آشنا نباشید. هرکدام از این رشته ها دارای تخصص و کارایی مجزایی نسبت به هم دیگر هستند بنابراین برای داشتن انتخاب صیحیح باید با تفاوت این رشته ها آشناشوید. در این مقاله ما قصد داریم به تفاوت معماری و نقشه کشی بپردازیم و شما ها با تخصص هر یک آشنا کنیم.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش طراحی داخلی

تفاوت معماری و نقشه کشی

مقاله پیشنهادی: تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

رشته معماری 

معماری حرفه‌ی طراحی ساختمان‌ها، فضای عمومی، اجتماعات و سایر ساختمان‌ها و محیط‌های مصنوعی، با توجه به جلوه زیبایی آن است. معماری اغلب شامل طراحی یا انتخاب مبلمان و دکوراسیون، نظارت بر کارهای ساختمانی و بررسی، مرمت یا بازسازی ساختمان‌های موجود است. در واقه این رشته یک اشتیاق، یک حرفه، یک فراخوان و همچنین یک علم و یک کسب و کار  که به عنوان یک هنر اجتماعی و همچنین یک علم هنری توصیف شده است و باید دارای بالاترین کیفیت طراحی باشد. معماری بخشی هنر و بخشی علم است که به عنوان یک هنر، راهی برای ابراز خلاقیت به ما می‌دهد و به شما اجازه می‌دهد محیط و فضای زندگی خود را به گونه‌ای متفاوت و منحصر‌به‌فرد مشاهده، ایجاد و شکل دهد. همچنین به عنوان یک علم، نیاز‌های عملکردی ما را نیز در بر می‌گیرد و فضای زندگی و محیطی مناسب و راحت را برای ما فراهم می‌کند. 

رشته معماری 

مقاله پیشنهادی: بهترین و پرکاربردترین نرم‌ افزارهای معماری

رشته نقشه کشی 

اولین مرحله برای شروع یک پروژه ساختمانی در ابتدا، تهیه نقشه های ساختمانی است. در واقع نقشه کشی ساختمان مبنا و اساس هر پروژه ساختمانی خواهد بود زیرا پس از اتمام نقشه کشی ساختمان کارفرما اقدام به اخذ جواز، برآورد هزینه اجرا، مدت زمان انجام پروژه و عقد قرارداد با پیمانکاران ساختمان می نماید. نقشه های ساختمانی در دو مرحله فاز یک و فاز دو طراحی و محاسبه می گردند. در نقشه فاز دو جزییات کامل طرح بررسی و ابعاد فنی و اجرایی یک پروژه مشخص می شود، پس از نقشه کشی فاز دو پیمانکار می تواند برآورد دقیقی از نظر زمان و هزینه به کارفرما ارائه دهد. نقشه کشی ساختمان نیز شامل رشته های مهندسی مختلفی از قبیل مهندسی معماری (اساس و مبنای سایر نقشه های مهندسی است) محاسبات سازه، مهندسی برقی و مکانیکی است. در رشته نقشه کشی معماری طراحان و مهندسین با ترسیم نقشه ساختمانی به طراحی جزییات بناها می‌پردازند. 

رشته نقشه کشی 
 البته ترسیم نقشه های ساختمانی در حوزه نقشه‌کشی فقط به طراحی پلان ختم نمی‌شود چرا از این نقشه ها در تزیینات ساختمان که شامل معماری داخلی و خارجی ساختمان نیز میشود جهت طراحی دکوراسیون داخلی، طراحی نمای ساختمان و محوطه سازی استفاده می شود و از اهمیت زیادی برخوردار است. از این رو کارفرما پس از تایید نقشه معماری با استفاده از نقشه ها، طرح خود را بصورت سه بعدی ارایه می دهند تا کارفرما درک بهتری از جزییات پروژه داشته باشد. امروزه نقشه‌کشی با استفاده از نرم‌افزارهای معماری و عمرانی مانند اتوکد، بسیار راحت‌تر و پیشرفته‌تر از قبل شده است که شما میتوانید ابتدا نقشه های ساختمانی را به صورت دوبعدی ترسیم کرده سپس وارد نرم افزارهای سه بعدی کرده و طرح خود را برای رفع ایرادات احتمالی و ارائه به کارفرما به صورت سه بعدی مدلسازی کنید. در رشته نقشه کشی معماری شما می توانید با مبانی هنرهای تجسمی، ترسیم فنی و نقشه کشی طراحی و درک تصاویر، ماکت سازی، بناهای تاریخی، مواد و مصالح ساختمانی آشنا شویدمتقاضيان ورود به اين رشته بايد ضمن داشتن علاقه  به مسائل فني و طراحي ساختمان، استعداد و علاقه به مسائل هنري را نيز داشته باشند.

نرم افزارهای نقشه کشی 

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

تفاوت نقشه کشی و معماری

با دو رشته معماری و نقشه کشی در این مقاله آشنا شدید و متوجه شدید که هر یک نقشی مهم و کاربردی ویژه در ایجاد یک فضا دارند. اما به صورت کلی رشته معماری با طراحی ساختمان شامل کوارد از جمله طراحی داخلی، دکوراسیون، مبلمان، و ارتباط فضاها، طراحی خارجی و طراحی نمای ساختمان‌ ها و به طور خلاصه با مسائل هنری، تاریخی، اجتماعی و بعضاً فنی ساختمان‌ها سر و کار دارد. اما رشته نقشه در قسمت طراحی پلان ساختمان بیشتر فعالیت دارند که شامل طراحی داخلی ساختمان، ارتباط فضاها با همدیگر،نحوه چیدمان مبلمان و طراحی خارجی و … می باشد.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش اتوکد

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت فریلنسینگ 1
کارت رویت
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
اتوکد(AutoCAD) یک نرم‌افزار کامپیوتری است که به کاربران امکان می‌دهد ب...
معماری
یکی از مشکلات اکثر مهندسین معمار و دانشجویان در یادگیری و استفاده از ن...
معماری
طراحی دکوراسیون داخلی حرفه و دانشی فراگیر است که به طراحی فضای داخلی م...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مارال صابریان Guest User
09 آبان 1402 - ساعت 15:32
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

مهدیس شیرعلی Guest User
18 شهریور 1402 - ساعت 17:15
پاسخ

توضیحات خوبی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

ملینا شیرازی Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 17:03
پاسخ

پکیجی برای آموزش نرم افزار های نقشه کشی دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای نقشه کشی باید از نرم افزارهای دو بعدی مانند اتوکد استفاده کنید برای آموزش این نرم افزار میتونید پکیج آموزش اتوکد رو از بخش دوره های آمورشی از سایت آپادمی تهیه کنید.

موفق باشید.

میلاد صالحی Guest User
29 خرداد 1402 - ساعت 17:18
پاسخ

تو حوزه معماری چه نرم افزارهایی رو باید یاد بگیریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
یک نرم افزار برای ترسیمات دوبعدی: اتوکد
یک نرم افزار برای مدلسازی سه بعدی: تری دی مکس یا رویت
یک نرم افزار برای متریال دهی، نورپردازی و رندرگیری: وی ری یا کرونا
یک نرم افزار برای ساخت انیمیشن معماری: لومیون
یک نرم افزار برای ارائه و پرزانته های معماری و گرافیکی و شیت بندی + پست پروداکشن: فتوشاپ