cast
مرجان هرندی

مقایسه نرم‌افزار اتوکد (AutoCAD) و رویت(Revit) + معایب و مزایا

مرجان هرندی
09 آبان 1400
1924
37
متن مقاله

اتوکد یا رویت؟

اتوکد یا رویت؟ سوال این است شما به عنوان یک معمار ترجیح می‌دهید از کدام نرم افزار در طراحی‌های خود استفاده کنید؟ نرم‌افزار اتوکد و رویت دو نرم‌افزار پر کاربرد و محبوب در حوزه معماری هستند که همه معمارها حداقل از یکی از این دو نرم‌افزار برای ترسیمات خود در پروژه‌ها استفاده می‌کنند. در این مقاله قصد داریم با مقایسه  و برسی این دو محصول شرکت Autodesk با معایب و مزایای این دو نرم‌افزار آشنا شویم و ببینیم استفاده از کدام نرم افزار در روند انجام پروژه‌ها به ما بیشتر کمک می‌کند. برای تهیه پکیج آمورش اتوکد و پکیج آموزش رویت می‌توانید وارد سایت آپادمی شوید و پکیج آموزشی خود را تهیه کنید.

اتوکد یا رویت

نرم‌افزار اتوکد(AutoCAD)

اتوکد (AutoCAD) یکی از محصولات قدیمی و محبوب شرکت اتودسک است به زبان ساده، هنگام استفاده از CAD برای طراحی ساختمان، روی ایجاد نقشه ها تمرکز می کنید و امکان ترسیم نقشه‌های دقیق و با جزئیات مهندسی، صنعتی و ساختمانی را در اختیار کاربران قرار داده تا در محیطی دو بعدی و سه بعدی بتوانند ترسیمات و نقشه‌های خود را ترسیم کنند. این نرم‌افزار پرکاربرد یکی از نرم‌افزارهای پایه برای رشته‌های معماری و عمران است بیشتر در زمینه ترسیمات دوبعدی از نرم افزار اتوکد استفاده می‌شود. 

مقاله پیشنهادی : اتوکد چیست؟ 

نرم‌افزار رویت (Revit)  

نرم‌افزار رویت یکی دیگر از نرم‌افزار‌های قدرتمند در حوز معماری است که یک نرم‌‌افزار برای مدلسازی اطلاعاتی ساختمان است که در دو محیط دو بعدی و سه بعدی می‌توانید ترسیمات خود را انجام دهید. استفاده از ابزارها و ویژگی‌های منحصر به فرد این نرم‌افزار در تمامی مراحل از طراحی تا مدلسازی پروژه‌ها باعث سهولت و سرعت بخشیدن در روند انجام پروژه‌ها میشوید.

مقاله پیشنهادی: رویت(Revit) چیست؟

شباهت اتوکد و رویت

همان‌طور که متوجه شده‌اید نرم‌افزار اتوکد و رویت از نظر کاربردی شباهت‌های زیادی به هم دیگر داردند و می‌توان گفت کاربردی یکسان دارند یکی از مهم ترین شباهت‌های این دو نرم افزار امکان ایجاد ترسیمات در دو محیط دو بعدی و سه بعدی است که طراحی‌های دو بعدی شامل ترسیم نقشه‌ها و جزئیات مربوط به پلان ساختمان‌ها است مانند ترسیم نقشه‌های فاز یک، دو و سه، ترسیم در و پنجرها و ... که همه در محیط دو بعدی ترسیم می‌شوند که امکان انجام ترسیمات در دو نرم‌افزار برای شما وجود دارد. ولی نرم‌افزار اتوکد بهترین گزینه برای ترسیمات دو بعدی است البته در نرم افزار رویت هم می‌توانید به خوبی ترسیمات دو بعدی خود را انجام دهید. ترسیمات در محیط سه بعدی به منظور ایجاد عمق، ارتفاع و مدلسازی ترسیمات است که امروزه در پروژه‌ها بسیار کاربرد دارد و به ما در کمک می‌کند تا به درک بهتری از پروژه‌ها برسیم و پروژه‌ها برایمان قابل لمس‌تر باشد. برای انجام ترسیمات در محیط سه بعدی نرم‌افزار رویت مناسب‌تر است زیرا کارایی بهتر و ساده‌تری نسبت به نرم افزار اتوکد دارد.

شباهت اتوکد و رویت

تفاوت نرم‌افزار اتوکد و رویت

استفاده از نرم‌افزار اتوکد آسان‌تر از نرم‌افزار رویت است زیرا در نرم‌افزار رویت به دلیل پیوسته بودن نقشه‌ها در تمام مراحل پروژه شما باید به صورت همزمان روی همه پروژه‌ها کار کنید ولی در اتوکد می‌توانید هر بار روی یک نقشه ترسیمات و یا ویرایش‌های لازم را انجام دهید. در نرم‌افزار اتوکد درصد خطا در ترسیمات بیشتر از رویت است زیرا نرم‌افزار رویت دارای قوانینی خاص برای تهیه طراحی و ترسیمات است همچنین در رویت به دلیل ویرایش و انجام ترسیمات به صورت همزمان روی قسمت‌های مختلف پروژه باعث افزایش سرعت در روند انجام پروژه‌ها شده است.  

آموزش رایگان پیشنهادی: آموزش ساخت نمای انفجاری در نرم افزار رویت

  • مدلسازی

امروزه همه برای ارائه پروژه‌های به کارفر‌ما ترجیح می‌دهند از یک مدل شبیه سازی سه بعدی استفاده کنند که نرم‌افزارهای زیادی وجود دارند که به صورت تخصصی فقط کار شبیه سازی سه بعدی را انجام می دهند اما نرم‌افزار رویت علاوه بر ترسیم نقشه‌ها به صورت دو بعدی یک مدل سه بعدی نیز ایجادمی کنند که به درک بهتر ما در پروژه کمک می کند.  نحوه مدلسازی در نرم‌افزار‌های رویت و اتوکد بسیار باهم متفاوت است مثلا در اتوکد با استفاده از خط، منحنی و... مدلسازی انجام می‌شود ولی مدلسازی در نرم‌افزار رویت مانند اتوکد نیست و به جای استفاده از خط، نقطه و منحنی ها از مدل های سه بعدی استفاده می‌شود تا کاربران بهتر با آن ارتباط برقرار کنند همچنین در رویت امکان ویرایش و تغییر مدل‌های سه بعدی برای شما وجود دارد در نتیجه مدلسازی در فضای سه بعدی در نرم افزار رویت مناسب تر است. 

مدلسازی در محیط سه بعدی

  • ویرایش و ایجاد تغییرات 

همان‌طور که می‌دانید ویرایش نقشه‌ها و ترسیمات در اتوکد در صورت بروز اشتباه و یا برای ایجاد تغییرات کاری نسبتا دشوار و زمان بر در نرم‌افزار اتوکد است زیرا باید به صورت جداگانه تغییرات را روی هر نقشه اعمال کنید اما در نرم‌افزار رویت کار برای شما بسیار راحت‌تر است و به صورت هماهنگ و یکپارچه تغییرات روی تمام نقشه‌ها اعمال می‌شود همچنین سه بعدی بودن طرح در رویت این امکان را به ما می‌دهد تا ایرادات را خیلی سریع تر و راحت تر پیدا کنید و نقشه‌ها و ترسیمات را ویرایش کنید اما در نرم افزار اتوکد پیدا کردن و ویرایش ایرادات علاوه بر زمان بر بودن نیاز به دقت بیشتری دارد.

آموزش رایگان پیشنهادی: آموزش مدلسازی آرامگاه ابوعلی سینا در اتوکد سه بعدی

  •  استفاده‌ی گروهی

نرم‌افزار رویت این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند به صورت همزمان و گروهی روی پروژه‌ها کار کنید ولی در نرم‌افزار اتوکد به علت محدودیت‌هایی که وجود دراد فقط به صورت انفرادی می‌توانید بروی نقشه‌ها کار کنید و تا اتمام نقشه‌ها گروه بعدی نمی‌تواند به صورت همزمان کار خود را انجام دهند. 

مقاله پیشنهادی: تکنیک‌های کاربردی در نرم‌افزار رویت

  •   پشتیبانی نرم افزار رویت از BIM

یکی از بزرگترین و مهم ترین تفاوت این دو نرم‌افزار در پشتیبانی از فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمانی BIM است. بیم به فرآیند طراحی، ساخت و ساز  گفته ‌می‌شود که با ایجاد تعادل و تعامل در بخش‌های مختلف علاوه بر سرعت بخشیدن به روند طراحی و اجرا به مدیریت بهتر پروژه‌ها کمک می‌‌کند. این فرآیند در نرم‌افزار‌های مختلفی قابل استفاده است که نرم‌افزار رویت یکی از نرم افزارهای اصلی برای استفاده از فرآیند مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم است.

BIM پشتیبانی نرم افزار رویت از

مقاله پیشنهادی: مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) چیست؟

نتیجه گیری

هماطور که متوجه شدید نرم‌افزار رویت دارای ویژگی‌های بیشتر و بهتری نسبت به نرم‌افزار اتوکد است و کار با نرم‌افزار رویت خیلی سریع تر و راحت تر است اما به یاد داشته باشید که نرم‌افزار اتوکد، نرم‌افزاری پایه در حوزه معماری است و در بسیاری از زمینه‌ها، نقشه‌ها به زبان اتوکد است به همین دلیل اتوکد به نرم‌افزاری همه گیر تبدیل شده بنابراین بهتر است هر دو نرم‌افزار را یاد بگیرید و در پروژه‌ها از آن‌ها استفاده کنید. در کامنت برای بنوسید که شما از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید.

کارت اتوکد
کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت راینو

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با مدلسازی و طراحی نمای آجری پارامتریک در نرم افزا...
معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، روش ساخت بلاک های داینامیک و هوشمند را در...
معماری
نرم‌افزار رویت به دلیل نحوه طراحی سیستم آن به یک CPU با سرعت بالا (ساع...
عمران
همه برنامه‌ها و نرم‌افزارها برای اجرا شدن و ارائه بهترین عملکرد نیاز ب...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

آناهیتا سلطانی Guest User
29 فروردین 1403 - ساعت 15:44
پاسخ

بسیار عالی

حسن روشندل Guest User
16 دی 1402 - ساعت 23:10
پاسخ

ممنون بابت ازاطلاعات دقیقتون وازاینکه وقت میذارین وکامنتهاجواب میدین

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

سلما مطلبی Guest User
10 دی 1402 - ساعت 16:30
پاسخ

من نرم افزار اتوکد رو بلد نیستم و به دنبال آموزشی هستم که از مقدماتی نرم افزار اتوکد رو آموزش داده باشه برای آموزش اتوکد از صفر هم آیا پکیجی دارید که بتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید پکیج آموزش اتوکد رو تهیه کنید این پکیج صفر تا صد به صورت مقدماتی تا پیشرفته آموزش داده شده.

فاطمه انتظاری Guest User
07 دی 1402 - ساعت 15:36
پاسخ

از سردرگمی درآمدم ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

دنیا میرزاده Guest User
18 آبان 1402 - ساعت 15:24
پاسخ

آموزش اتوکد حضوری هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر همه آموزش های ما به صورت مجازی هست که میتونید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش اتوکد رو تهیه کنید.

مسعود بابایی Guest User
09 مهر 1402 - ساعت 17:03
پاسخ

اتوکد یکی از بهترین و پایه ترین نرم افزارهایی هست که هر فردی در حوزه معماری باید یاد بگیره

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

بله همینطوره، اتوکد به عنوان یکی از نرم‌افزارهای پایه و برجسته در حوزه معماری شناخته شده و به علت قدرت و گستردگی قابلیت‌های آن، به طور گسترده‌ای در صنعت معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد.

فرشاد هدایتی Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 14:29
پاسخ

کدام ورژن رویت بهتر است ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در حال حاضر رویت 2022 یکی از بهترین نسخه های رویت هست.

احمد رضا سامانی Guest User
28 مرداد 1402 - ساعت 16:53
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

نهال یکتا Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 15:47
پاسخ

پکیج اتوکد طبق چه ورژنی آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
این پکیج طبق ورژن 2020 به گونه ای آموزش داده شده است که برای تمام ورژن های اتوکد می توانید از آن استفاده کنید و از این بابت محدودیتی ندارد. موفق باشید

سینا پارسیان Guest User
03 تیر 1402 - ساعت 12:32
پاسخ

برای ورود به بازار کار معماری باید چه نرم افزارهایی رو یاد بگیریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای ورود به بازار کار معماری باید به یک نرم افزار برای ترسیمات دوبعدی: اتوکد، یک نرم افزار برای مدلسازی سه بعدی: تری دی مکس یا رویت، یک نرم افزار برای متریال دهی، نورپردازی و رندرگیری: وی ری یا کرونا، یک نرم افزار برای ساخت انیمیشن معماری: لومیون و یک نرم افزار برای ارائه و پرزانته های معماری و گرافیکی و شیت بندی + پست پروداکشن: فتوشاپ مسلط باشید.

مریم خالقی Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 17:05
پاسخ

بهترین ورژن برای نصب اتوکد کدوم ورژن هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تصمیم گیری درباره ورژن مناسب اتوکد برای نصب، باید نیازها و فعالیت‌های خود را بررسی کرده و با توجه به آن‌ها تصمیم بگیرید که کدام ورژن از اتوکد برای شما مناسب‌تر است. همچنین، باید مطمئن شوید که سیستم شما دارای ویژگی‌های لازم برای اجرای ورژن انتخابی اتوکد است.

فاطمه علیزاده Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 15:21
پاسخ

وقت بخیر
ببخشید اگر نرم افزار رویت رو یاد بگیریم باز هم لازم هست نرم افزار اتوکد رو هم یاد بگیریم و یا با رویت میتونیم همه ترسیماتتون رو انجام بدیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
یادگیری یک نرم افزار دو بعدی برای افرادی که در حوزه معماری فعالیت میکنند الزامیه همچنین نرم‌افزار اتوکد، نرم‌افزاری پایه در حوزه معماری است و در بسیاری از زمینه‌ها، نقشه‌ها به زبان اتوکد می باشد بنابراین بهتره حتما این نرم افزار رو یاد بگیرید.

شیدا کوهیار Guest User
27 دی 1401 - ساعت 13:01
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم موفق باشید.

بردیا قاسم پور Guest User
15 آذر 1401 - ساعت 14:07
پاسخ

وقت بخیر
من قبلا دوره مقدماتی اتوکد رو به صورت حضوری گذروندم و تا حدودی با ابزارهای اتوکد آشنا هستم میخواستم بدونم شما دوره ی پیشرفته اتوکد هم دارید که کار با نرم افزار اتوکد رو به صورت حرفه ای بتونم یاد بگیرم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش اتوکدین به صورت صفر تا صد (مقدماتی تا پیشرفته) آموزش داده شده و با تهیه و گذراندن این دوره میتونید به صورت حرفه ای با نرم افزار اتوکد کار کنید.

آذر محمدی Guest User
05 آبان 1401 - ساعت 15:39
پاسخ

پس از مدلسازی از چه موتور رندر هایی میتونیم برای رندرگیری در نرم افزار رویت استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از موتور رندر وی ری، لومیون و اینسکیپ استفاده کنید.

مریم جعفری Guest User
27 مرداد 1401 - ساعت 16:25
پاسخ

یادگیری هر دو نرم افزار برای ورود به بازار کار الزامیه و یا یکی از این دو نرم افزار رو یاد بگیریم کافیه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
یاد گیری هر دو الزامی نیس ولی برخی از شرکت ها به افرادی نیاز دارند که به هر دو نرم افزار مسلط باشند.

فرزاد ملک زاده Guest User
23 تیر 1401 - ساعت 10:33
پاسخ

به غیر از نرم افزار رویت چه نرم افزارهای دیگه ای از مدلسازی اطلاعات ساختمانی BIM پشتیبانی می‌کنند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از تکلا استراکچرز و آرشیکد هم میتونید استفاده کنید.

پوریا پاکزاد Guest User
02 خرداد 1401 - ساعت 15:55
پاسخ

سلام وقتتون بخیر
ممنون از مقاله خوبتون
من تازه وارد رشته معماری شدم و میخوام نرم افزار های تخصصی و پر کاربرد این رشته رو یاد بگیرم اما نمیدونم برای شروع و انجام ترسیمات دو بعدی بهتره نرم افزار اتوکد رو اول یاد بگیرم یا رویت؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
برای شروع و انجام ترسیمات دو بعدی بهتره نرم افزار اتوکد رو یاد بگیرید.
موفق باشید.

پوریا موسوی Guest User
17 آذر 1400 - ساعت 13:31
پاسخ

اتوکد در چه رشته‌هایی کاربرد دارد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

نرم‌افزار اتوکد در رشته های عمران، معماری، مکانیک، برق و... کاربرد دارد.