cast
مرجان هرندی

معرفی سبک اسکاندیناویایی در دکوراسیون داخلی + 5 ویژگی سبک اسکاندیناوی

مرجان هرندی
27 مهر 1401
821
6
متن مقاله

سبک اسکاندیناویایی در دکوراسیون داخلی

برای طراحی دکوراسیون داخلی سبک های بسیار زیادی وجود دارد که هریک ویژگی های خاص و منحصربه فردی دارند. امروزه در دنیای طراحی داخلی سبک های مینیمال و ساده که نشات گرفته از کشور های اروپایی هستند نسبت به سایر سبک ها طرفداران بسیار  زیادی را به خود اختصاص داده اند در این سبک ها اغلب تجملات و وسایل پر زرق و برق جایگاهی نداشته و بر سادگی و  استفاده حداقلی از تزئینات و جزئیات تاکید دارند. سبک اسکاندیناویایی در دکوراسون داخلی  یکی از سبک های محبوب در طراحی داخلی میباشد که با تاکید بر سادگی و آرامش طرفداران بسیاری را به خود جلب کرده است در این مقاله قصد داریم به معرفی سبک طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی بپردازیم اگر شما هم علاقه مند به سبک های ساده و مینمال هستید در این مقاله همراه ما باشید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

سبک اسکاندیناویایی در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

تاریخچه سبک اسکاندیناویایی

سبک اسکاندیناوی ابتدا در اواخر دهه 1920 میلادی در کشور های شمالی اروپا  نظیر دانمارک، سوئد، نروژ و فنلاند، با رویکرد استفاده از منابع طبیعی و  تکیه بر کاربردی بودن فضا و به دلیل افزایش تقاضا برای عملکردی بودن تمامی بخش های خانه توسط طراحان و معماران معرفی و در سال های 1950 به اوج خود رسید و محبوبیت بسیارزیادی در میان سبک های طراحی داخلی پیدا کرد.

مقاله پیشنهادی: سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناویایی

سبک دکوراسیون داخلی اسکاندیناویایی با ایجاد تعادل در عملکرد و زیبایی علاوه بر ایجاد فضایی ساده و آرامش بخش به کاربردی بود فضای نیز بسیار تاکید داشته و این ویژگی باعث شده تا سبک طراحی اسکاندیناویایی طرفداران زیادی داشته باشد. کاربردی بودن فضا در کنار زیبایی حداقلی فضا از مهم ترین ویژگی های این سبک می باشد. در واقع سبک اسکاندیناوی ترکیبی متعادل از سادگی و مدرنیته است که سبکی ساده و مینیمال، کاربردی و در عین حال مقرون به صرفه را ایجاد کرده است هدف از ایجاد این سبک استفاده از روش های ساده و در عین حال تأثیرگذار برای بهبود زندگی روزمره می باشد. 

دکوراسیون داخلی به سبک اسکاندیناویایی

ویژگی های سبک اسکاندیناویایی

در قسمت قبل با سبک اسکاندیناویایی آشنا شدید شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که چگونه دکوراسیونی به سبک اسکاندیناوی داشته باشیم؟ یا این سبک طراحی چه ویژگی هایی دارد؟ برای ایجاد یک سبک ابتدا باید به خوبی با ویژگی ها و نکات و عناصر کلیدی سبک مورد نظر آشنا باشید در این بخش ما به شما عناصر کلیدی در سبک اسکاندیناویایی را معرفی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

پالت رنگی سبک اسکاندیناویایی

در طراحی به سبک اسکاندیناویایی باید از  ترکیبی از بافت ها، کنتراست ها و رنگ های بسیار ملایم استفاده شود تا احساس بسیار آرام بخش و زیبایی در فضا حاکم شود. در این سبک اغلب از از پالت های رنگی خنثی استفاده میشود و رنگ های جسورانه و پر رنگ کم تر در این سبک دیده می شود.در طراحی و دکوراسیون اسکاندیناویایی از طیف رنگ های سفید، خاکستری و... استفاده می شود و برای جلوگیری از یکنواختی فضا می توانید دیگر رنگ های خنثی را با سفید ترکیب کنید از دیگر رنگ های مناسب این سبک می توان به خاکستری کمرنگ، سبز آبی و سبز خاکستری اشاره کرد. 

پالت رنگی سبک اسکاندیناویایی

نوع مبلمان در سبک اسکاندیناویایی

در انتخاب مبلمان در سبک اسکاندیناویایی باید مبلمان هایی را انتخاب کنید که بیانگر این سبک باشد در انتخاب این مبلمان ها علاوه بر راحتی و اندازه المان‌های الگوی اسکاندیناوی مانند سادگی، همخوانی از لحاظ رنگ با محیط و چینش آن‌ها را مد نظر قرار دهید. مبلمان های مورد استفاده در این سبک با رنگ های گرم چوبی، استفاده از خطوط ملایم و ظریف و پایه های مخروطی شکل مشخص می شود. در استفاده از مبلمان و صندلی ها در این دکوراسیون، سعی شده تا فضا هر چه بیش تر راحتی و آرامش را ارائه دهد. 

نوع مبلمان در سبک اسکاندیناویایی

 استفاده از عناصر طبیعی در سبک اسکاندیناویایی

استفاده از عناصر طبیعی در این سبک یکی دیگر از ویژگی های طراحی دکوراسیون به سبک اسکاندیناویایی است. در این سبک شما میتوانید از عناصر طبیعی در بافت و طرح های مختلف استفاده کنید در سبک  اسکاندیناویایی از اغلب کف چوبی خانه به شکلی خام خودنمایی کند و کمتر از فرش استفاده می شود اما شما میتوانید از قالیچه هاییی به رنگ خنثی و بافته شده از عناصر طبیعی نیز استفاده کنید. برای تزئین تخت و مبلمان نیز می توان از کوسن و پتوهای پشمی و بافتنی استفاده کرد. الیاف طبیعی مانند کنف و پشم در رنگ های ملایم خنثی از عناصر مهم این سبک هستند. 

مقاله پیشنهادی: سبک بوهو در دکوراسیون داخلی

عناصر دکوری در سبک اسکاندیناویایی

از مهم ترین شاخصه های این سبک سادگی و استفاد از وسایل کاربردی است به همین دلیل در این سبک از وسایل دکوری به شکلی افراطی استفاده نمی شود و بر  سادگی تأکید دارد. در این سبک از وسایل تزئینی ساده، معتبر و خوش ساخت استفاده کنید تا در  ترکیب با وسایل یکدیگر به صورتی متمایز جلوه کنند. توجه داشته باشید استفاده از وسایل  کاربرد نیز اهمیت بسیار زیادی این سبک اسکاندیناویای دارد. برای اینکه فضایی جذاب داشته باشید لازم نیست از وسایل تزئینی چشمگیری حتما استفاده کنید. سعی کنید با توجه به پالت رنگیی که دارید از وسایلی استفاده کنید که در عین سادگی باعث جذابیت فضای  داخلی شما شود.

عناصر دکوری در سبک اسکاندیناویایی

نورپردازی در سبک اسکاندیناویایی

بهترین نوع نورپردازی برای سبک اسکاندیناوی نورپردازی طبیعی می باشد. پالت رنگی انتخابی شما نیز در نورپردازی تاثیر گذار خواهد بود بنابراین رنگ مبلمان، دیوارها و کف خانه را نیز باید به گونه ای انتخاب کنید که نور را منعکس کند و فضا روشن تر شود پس به سراغ رنگ های تیره نروید. علاوه بر این با استفاده از پنجره های بزرگ و عدم استفاده از پوشش پرده ای ضخیم یا حتی در مواردی عدم پوشاندن پنجره ها با پرده، فضا را با نور طبیعی روشن تر و دلباز تر می کنند. برای ایجاد حس و حالی بهتر در فضای طراحی شده به سبک اسکاندیناوی میتوانید از چراغ های کم نور LED  و دیواری، برای نورپردازی استفاده کنید.

نورپردازی در سبک اسکاندیناویایی

مقاله پیشنهادی: سبک نئوکلاسیک در دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید برای مطالعه سایر سبک های طراحی داخلی میتوانید وارد سایت آپادمی شوید و در بخش مقالات آموزشی سبک های مختلف طراحی داخلی را مطالعه کنید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت لومیون
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
طراحی داخلی به سبک گوتیک یک سبک محبوب و همیشه سبز از جدول زمانی دوره ت...
معماری
سبک باروک، نوعی سبک کلاسیک می باشد که بسیار مجلل و تماشایی است و بیانگ...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

پریا فرامرزی Guest User
20 اسفند 1402 - ساعت 16:46
پاسخ

ساده ولی منحصر به فرد، عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

نوشین زارع Guest User
07 دی 1402 - ساعت 13:51
پاسخ

سپاس از توضیحات مفید و مختصرتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مژده آقایی Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 14:27
پاسخ

عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون، موفق باشید.