cast
مرجان هرندی

معرفی سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی + ویژگی های مهم سبک ژاپنی

مرجان هرندی
21 آبان 1401
1525
2
متن مقاله

سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی

آیا با طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی آشناهستید؟ آیا میدانید برای اجرای سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی باید چه ترفند و نکاتی را رعایت کنید؟ سبک ژاپنی یکی از انواع سبک ها در دنیای طراحی داخلی است که به دلیل سادگی و حس آرامش موجود در این دکوراسیون بسیاری از ساکنین شهرهای بزرگ، برای دوری از هرج و مرج موجود در فضای شهر، از این سبک دکوراسیون استفاده می‌کنند. اگر شماهم به دنبال سبکی ساد و آرامش بخش برای فضای خانه خود هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با سبک ژاپنی و ویژگی های آن آشنا شوید. امروزه باتوجه به آگاهی افراد نسب به محیط زندگی و تاثیر آن بر کیفیت زندگی تقاضا برای طراحی و بازسازی فضا های مختلف افزایش یافته و باعث شده طراحی داخلی و اجرا به یکی از مشاغل پردرآمد در رشته‌های هنری تبدیل شود. اگر شما هم علاقه مند به کسب درآمد از طریق طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی هستید میتوانید با تهیه پکیج آموزش طراحی داخلی بدون هیج پیش نیازی میتوانید مبانی طراحی داخلی را یاد بگیرید و سبک های مختلف در زمینه طراحی دکوراسیون را بشناسید و با گذراندن این دوره به یک طراح حرفه ای تبدیل شوید.

سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

سبک ژاپنی یکی از سبک های طراحی داخلی می باشد که ریشه در آداب و رسوم و فرهنگ مردم شرق آسیا دارد. در واقع این سبک ریشه در فرهنگ سنتی ژاپن و مکتب ذِن دارد. شاید برای شما سوال باشد که ذِن چیست؟ ذِن، مکتب بودایی است که تاکید فراوانی بر روی روح و بینش انسان ها دارد.این سبک با در نظر گرفتن اصول مکتب ذِن، در کنار حفظ زیبایی خانه، به آرامش بخش بودن خانه تمرکز بسیار زیادی دارد. همچنین دکوراسیون ژاپنی طرفدار محیطی متعادل، مرتب و به دور از هرگونه تجملات می باشد که این ویژگی ها، آن را به سبک مینیمالیست بسیار شبیه می کند. البته ناگفته نماند که استفاده از عناصر طبیعی نیز نقش کلیدی در اجرای این نوع دکوراسیون دارند.. این سبک بر پایه ایجاد هارمونی و تعادل با طبیعت است و تاکید بسیاری بر ارتباط با طبیعت دارد.با ایجاد دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی میتوانیدحسی سرشار از آرامش را منتقل و فضایی خلوت و فارغ از شلوغی در منزل خود ایجاد کنید. 

طراحی دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی

ویژگی های طراحی دکوراسیون به سبک ژاپنی

در این بخش به ویژگی ها و ترفند های مهم اجرای سبک ژاپنی در دکوراسیون داخلی میپردازیم.

مقاله پیشنهادی: کاربرد رنگ در طراحی داخلی

رنگ در سبک ژاپنی

در دکوراسیون داخلی به سبک ژاپنی معمولا از رنگهای خنثی و طبیعی مانند طیف رنگی کرم، قهوه ای، بژ برای ایجاد زمینه ساده استفاده می‌شود. زیرا رنگ های طبیعی برسادگی لازمه برای طراحی شرقی تاکید دارد. همانطور که در ابتدا اشاره کردیم در طراحی ژاپنی طبیعت نفوذ کرده به همین دلیل پالت رنگی آن از رنگ های خاک ، چوب و سنگ الهام گرفته شده است. در این سبک باید از رنگ های ملایم و خنثی استفاده کنید برای مثال در این سبک به جای استفاده از رنگ سفید درخشان از کرمی و بجای استفاده از رنگ های مشکلی از طیف قهوه ای در کنار رنگ های مانند خاکستری ملایم و سبز نیز استفاده نمایید.

رنگ در سبک ژاپنی

عناصر طبیعی در طراحی دکوراسیون ژاپنی 

فرهنگ ژاپنی در عشق و احترام به طبیعت اشباع شده‌است. بهترین راه برای برقراری یک ارتباط قوی و محکم با دنیای طبیعی، استفاده از عناصر طبیعی در فضای داخلی می باشد. افزودن گیاهان سنتی ژاپنی، مانند بونسای و بامبو به خانه، همچنین استفاده از عناصر چوبی و بامبو در طراحی داخلی به سبک ژاپنی یکی از بهترین راهها برای هماهنگ شدن با طبیعت به درون خانه است. مصالح طبیعی نقش کلیدی در دکوراسیون ژاپنی دارد. در این نوع دکوراسیون در ساخت بخش های اصلی خانه، مانند دیوارها، پله ها، پنجره ها و وسایل خانه از مواد و مصالح طبیعی استفاده می شود که از مهم ترین آن ها میتوان به چوب اشاره کرد. در فرهنگ ژاپنی از عناصر چوبی در همه قسمتهای خانه استفاده می شود از بافت چوب می‌توان در کفپوش های بامبویی یا صفحه های چوبی استفاده کرد. این چوبهای طبیعی تاثیری آرامش بخش بر فضای خانه شما می‌گذارند.

عناصر طبیعی در طراحی دکوراسیون ژاپنی 

مبلمان به سبک ژاپنی

برای مبلمان در دکوراسیون ژاپنی از مدل خاص پیرو سبک ژاپنی استفاده کنید. در این سبک اغلب از  مبلمان هایی کم ارتفاع که در مرکز اتاق قرار میگیرند استفاده می شود. در این سبک اکثر مبلمان ها ارتفاع کمی دارند،به جای مبل از بالشتکهای سنتی ژاپنی استفاده می‌کنند. در صورت عدم دسترسی به چنین مبلمان هایی می توانید از مبلمانی با طراحی مینیمال با خطوطی صاف و تمیز نیز استفاده کنید.به یاد داشه باشید در چیدمان اتاق به سبک ژاپنی باید محدودیت ها مد نظر قرارداده شوند. زیرا استفاده از هر نوع وسایل اضافی و غیر ضروری سادگی و الگوی این سبک طراحی را بر هم میزند.

مبلمان به سبک ژاپنی

مقاله پیشنهادی: سبک آرت دکو در دکوراسیون داخلی

تشک یا فرش های تاتامی در سبک ژاپنی 

در طراحی به سبک ژاپنی به جای استفاده از فرش از کفپوش تاتامی است. تاتامی یکی از وسایل مخصوص و رایج در سبک ژاپنی است که که از پردازش پوشال های برنج تولید می شود. این تاتامی ها بسیار نرم و راحت می باشد شما می توانید تکه های یکپارچه حصیر تاتامی را برای پوشش کف خریداری کنید یا حصیر را برای قسمت های متفاوت مثلا قسمت نشیمن برش دهید.

نور پردازی در دکوراسیون ژاپنی 

نور طبیعی از ویژگی های مهم در دکوراسیون ژاپنی می باشد. نور خورشید انرژی مثبتی را به فضای خانه انتقال می دهد و به حفظ سلامتی افراد خانه کمک می کند. همچنین در کنار نور طبیعی از دیگر منابع روشنایی مانند لوسترهایی با شکل زاویه دار و مدرن و یا فانوس کاغذی ژاپنی استفاده کنید. در این سبک سعی کنید از پرده های کاملا سبک استفاده کنید تا پارچه های ضخیم و سنگین مانع ورود نور به درون خانه نشوند در صورت استفاده از پرده می‌توانید از بامبو و یا پارچه های نازک و حریر به عنوان پوششی برای پنجره استفاده کنید. نور طبیعی اولین و بهترین راه برای روشن کردن خانه ها است. 

نور پردازی در دکوراسیون ژاپنی 

مقاله پپیشنهادی: سبک اسکاندیناویایی در دکوراسیون داخلی

درها و صفحات کشویی به سبک ژاپنی

در سبک ژاپنی صفحاتی کشویی به نام “شوجی” (Shoji) وجود دارند که بسیار پر طرفدارند و جزو عناصر اساسی در طراحی خانه های ژاپنی هستند و می توان از آن به عنوان دیوار موقت نیز استفاده کرد. صفحات شوجی به نوعی تقسیم کننده فضا هستند نمونه های مدرن این صفحات از پنل های شیشه ای ساخته شده اند و توسط یک شبکه ی چوبی نگه داشته می شوند . از ویژگی کلیدی دیگر این صفحات این است که بر خلاف در ها مانع ورود نور و دید به محیط بیرون نمی شوند. البته ناگفته نماند که می توان برای حفظ حریم شخصی، پوشش صفحات مات و کدر را به روی شیشه شوجی نصب کرد.

درها و صفحات کشویی به سبک ژاپنی

آبنما در سبک ژاپنی

در قسمت های قبلی به اهمیت و ارتباط مستقیم سبک ژاپنی با طبیعت اشاره کردیم بنابراین هرگز از تاثیرات این عناصر در طراحی دکوراسیون داخلی غافل نشوید. در سبک ژاپنی برای ایجاد فضایی زیبا و دل انگیز از فواره های آبشاری و یا حبابی استفاده می کنند. این فواره و آبنما ها علاوه بر اینکه نظر هر بیننده ای را به خود جذب می‌کند چرا جریان تسکین بخش آن می‌تواند حتی درگیرترین ذهن ها را نیز آرام کند از این آبنما ها می‌توان در فضای داخل و یا بیرون از خانه استفاده کرد. آبنما ها دارای انواع مختلفی مانند آبنماهای دیواری، آبنمای جدا کننده، آبنمای تزئینی و آبنمای رومیزی هستند که می‌توانید از آن ها در دکوراسیون داخلی خانه خود استفاده کنید و لطافت و طراوت موجود در طبیعت را به درون خانه بیاورید. فضایی که برای آبنما انتخاب می‌کنید باید دارای دید مناسبی باشد. بر اساس اصول فنگ شویی مناسب ترین مکان برای قرار دادن آبنما ضلع شرقی، جنوب شرقی و شمال خانه است.

مقاله پیشنهادی: سبک مینیمال در معماری داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت اتوکد
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
یکی از خاص ترین و محبوب ترین سبک های دکوراسیون داخلی را به شما معرفی ک...
معماری
سبک وینتیج یکی از سبک های خاص و پرطرفدار در دکوراسیون داخلی است و مورد...
معماری
یکی از سبک های جذاب، متفاوت و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن اس...
معماری
طراحی داخلی به سبک گوتیک یک سبک محبوب و همیشه سبز از جدول زمانی دوره ت...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ایناز کمالی Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 14:12
پاسخ

ممنون از توضیحاتتون سبک جذاب و منحصر به فردی بود.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.