cast
مرجان هرندی

اصل تعادل (Balance) در طراحی داخلی + 3 نوع تعادل در دکوراسیون داخلی

مرجان هرندی
14 دی 1401
1344
4
متن مقاله

اصل تعادل در طراحی داخلی

یکی از اصول طراحی داخلی هنگام برنامه ریزی فضاها تعادل است. این اصل به توزیع هنرمندانه وزن بصری در یک فضا برای ایجاد حس ثبات اشاره دارد. اصل تعادل یا BALANCE در دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ‎ای برخوردار است و تاثیر بسیاری بر احساسات افراد هنگام مورد به یک فضا خواهد داشت زیرا بدون یک تعادل کامل، حتی مجلل ترین فضاهای داخلی نیز به فضایی ناخوشایند و خسته کننده تبدیل خواهند شد. با درک این اصل برنامه ریزی برای طراحی فضا های داخلی برای شما آسان خواهد شد همچنین با قرار دادن ساده مبلمان ، اکسسوری ها، استفاده از رنگ و سایر عناصر مانند فرم و اندازه ، اتاق از نظر بصری پایدارتر به خواهد رسید. برای درک بهتر اصل تعادل در طراحی داخلی تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با این اصل مهم بیشتر آشنا شوید. اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید و به دنبال یک دوره کاملاً اجرایی و کاربردی برای آموزش مباحث مرتبط با طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی هستید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

اصل تعادل در طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

تعادل در طراح داخلی

تعادل توزیع وزن بصری اشیا، رنگ ها، بافت در فضا است که در صورت متعادل بودن عناصر در یک فضا حس ثبات ایجاد می شود. رعایت تعادل بصری در طراحی داخلی مانند 6 اصل دیگر طراحی داخلی یک اصل محسوب می شود و نقشی موثر در طراحی یک فضا دارد و مانند اصول مختلفی همچون تعادل، ریتم، هارمونی، تناسب و مقیاس در طراحی داخلی به کار گرفته می شوند. با ایجاد تعادل، در برقراری وزن بصری مساوی در محیط‌های گوناگون تعادل، توازن و یکپارچگی در فضاهای طراحی شده ایجاد خواهد شد. توزیع مناسب عناصر با وزن بصری مختلف به عواملی همچون اندازه، رنگ ، بافت و شکل یک جسم بستگی دارد. برای ایجاد تعادل در طراحی داخلی سه روش وجود دارد که در ادامه توضیح خواهیم داد. با استفاده از این سه روش می توانید تعادل فضا ایجاد کنید.

تعادل در طراح داخلی

مقاله پیشنهادی: ریتم در طراحی داخلی

انواع تعادل در طراحی داخلی

در واقع سه نوع تعادل در دکوراسیون وجود دارد: 
•    متقارن
•    شعاعی
•    نامتقارن

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

تعادل متقارن

تقارن یکی از ساده ترین راه برای رسیدن به تعادل در یک فضا است. برای افراد ناآشنا، تقارن در طراحی به ایجاد تصویر آینه ای از یک منظره اشاره دارد، مانند میزهای کنار تخت خواب که در هر دو طرف یک تخت قرار میگیرند و یا مبل های همسان در کنار شومینه. تقارن وزن بصری را به طور یکنواخت در اطراف یک نقطه کانونی توزیع می کند. از آنجا که اکثر منازل دارای یک نقطه کانونی هستند ، تعادل متقارن با استفاده از محور نامرئی (از مرکز نقطه کانونی شما) و اعمال چیدمان آینه ای از عناصر مختلف در هر دو طرف به خوبی کار می کند. نقاط کانونی یک جنبه مهم در یک اتاق است ، زیرا نه تنها علاقه بصری بلکه احساس نظم را برای کاربران  فراهم می کنند. اگر شما از افرادی هستید که به دنبال نظم هستید تعادل متقارن  برای دکوراسیون منزل شما کاملاً مناسب است. تقارن به راحتی با ایجاد تعادل بصری فضایی آرام و هماهنگ ایجاد می کند.

تعادل متقارن

مقاله پیشنهادی: تضاد در طراحی داخلی

تعادل نامتقارن

تعادل نامتقارن به شدت به وزن بصری اجسام مربوط می شود. به جای تکرار یک مورد در یک فضا برای رسیدن به تعادل، در این مورد از عناصر مختلف با وزن درک شده مشابه برای رسیدن به تعادل در محور مقابل استفاده می کنند. همانطور که در بالا گفته شد، اشکال پیچیده اغلب احساس سنگینی می کنند و به همین دلیل معمولاً برای دستیابی به تعادل نامتقارن استفاده می شوند. فضای داخلی نامتقارن تمایل دارد پویاتر و کمتر سفت و سخت به نظر برسد زیرا در این فضاها انواع مختلفی از اشیاء با هم کار می کنند تا تعادل ایجاد کنند. دستیابی به این شکل از تعادل ممکن است دشوارتر باشد، اغلب نیاز به "چشم برای طراحی" دارد.

مقاله پیشنهادی: اصل تاکید در طراحی داخلی

تعادل شعاعی

درست همانطور که به نظر می رسد تعادل شعاعی تقریباً دایره ای است  آرایش توزیع شده اقلام در اطراف یک نقطه مرکزی که به سمت بیرون یا داخل گسترش می یابد. یک نمونه از تعادل شعاعی در دکوراسیون میز ناهار خوری مدور است که با نورپردازی ، فرش و قرار دادن اشیا تقویت می شود.استفاده از تعادل شعاعی یک انتخاب محبوب برای هتل ها و فضاهای اداری است زیرا اغلب نتایج خیره کننده ای ایجاد می کند. از تعادل شعاعی به ندرت در خانه های سنتی استفاده می شود  اما میتواند  برای ایجاد حوزه ای برای پذیرایی و نشیمن در خانه بسیار مناسب باشد. اگر می خواهید روی یک آیتم مرکزی تمرکز کنید، اعمال تعادل شعاعی یک راه عالی برای رسیدن به این هدف است.

تعادل شعاعی

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
استفاده از نرم افزارها موجب شده تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر ا...
معماری
مود برد یک تکنیک بسیار کاربردی در طراحی داخلی است که طراحان و دکوراتیو...
معماری
هنگام طراحی و اجرای یک دکوراسیون داخلی هر دو طرف (طراح و مشتری) نیاز ب...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

محمد امین نیاکان Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 15:25
پاسخ

عالی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

هستی جعفری Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 17:07
پاسخ

برای داشتن حالت رسمی و خشک از کدام تعادل بایداستفاده کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای ایجاد فضایی رسمی باید از تعادل متقارن استفاده کنید.