cast
مرجان هرندی

نکات مهم در قرارداد طراحی داخلی + نمونه قرارداد برای دانلود

مرجان هرندی
19 آذر 1401
1272
4
متن مقاله

نکات مهم در قرارداد طراحی داخلی

با توجه به اهمیت دکوراسیون داخلی در محیط زندگی امروزه افراد و شرکت‌های زیادی هستند که خدمات مربوط به طراحی و دکوراسیون داخلی را ارائه می‌دهند. شاید برای شما نیز پیش آمده باشد که پس از گذشت مدتی از ساخت خانه یا محل کار خود خسته شده و تصمیم به تغییر طراحی و دکوراسیون داخلی گرفته باشید و برای این کار به فرد یا شرکت تخصصی در این حوزه مراجعه کرده‌ باشید. زمانی که شما برای تنظیم روابط خود با شرکت طراح و اجرا کننده دکوراسیون داخلی مراجعه می کنید باید به خوبی با اصول نوشتن یک قرار داد حرفه ای آشنا باشید و به طور دقیق و جزئیات نکات و شروط خاص و منحصر به فرد این قرارداد را پیش‌بینی نمایید تا همه موارد از همان ابتدا مشخص و شفاف پیش برود. آشنایی با نحوه نوشتن صحیح و اصولی یک قرار داد جهت داشتن یک قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی استاندارد و حرفه‌ای، به شما در تأمین منافع و جلوگیری از اختلافات آتی کمک خواهد کرد. در این مقاله ما قصد داریم به شما نکات مهم در قرارداد طراحی داخلی را آموزش دهیم پس در  ادامه با همراه باشید. اگر به طراحی دکوراسیون داخلی علاقه مند هستید و می خواهید با مبانی طراحی داخلی و با شناخت سبک های مختلف دکوراسیون داخلی آشنا شوید میتوانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

نکات مهم در قرارداد طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: 6 اصل مهم طراحی داخلی

اهمیت و هدف از بررسی نمونه قرارداد طراحی داخلی

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم در صورت تمایل به تغییر دکوراسیون و طراحی داخلی ساختمان، خانه، فروشگاه، دفتر کار یا هر مکان دیگری که مورد نظر شما می باشد ابتدا با مراجعه به یک طراح یا شرکت طراحی داخلی باید یک قراردادی آماده نمایید. متن این قرارداد باید شامل تمام توافقات بین طرفین قرارداد یعنی کارفرما و طراح باشد و از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا اگر در یک پروژه طراحی داخلی، یک قرارداد کامل و استاندارد وجود نداشته باشد، احتمال بروز سوء تفاهم یا سوء استفاده وجود خواهد داشت. بنابراین پس پس از مشاوره های گسترده با مشتریان، طراحان داخلی باید فرم قرارداد طراحی داخلی را تهیه کنند که به عنوان یک پیوند امضا شده بین مشتری و طراح داخلی عمل کند.یک قرارداد اصولی و حرفه ای باید شامل دستورالعمل‌های دقیقی در مورد اینکه پروژه شامل چه چیزهایی می‌شود، نحوه اجرای آن و روش‌های مربوطه باشد. باید امضای هر دو طرف را داشته باشد که در آن دو طرف با قبول کلیه شرایط و ضوابط ذکر شده مطابق با پروژه طراحی داخلی موافقت می کنند.امضای قرارداد رسمی بسیار مهم است. موارد زیادی وجود داشته است که مشتری از خدمات ارائه شده ناراضی بوده و متوجه شده است که به دلیل عدم امضای قرارداد محکم با طراح داخلی است. مشتری کار زیادی نمی تواند انجام دهد، حتی اگر تصمیم بگیرد برای نقض قرارداد شکایت کند.به همین ترتیب، از طرف طراحان داخلی، برخی از مشتریان در نهایت انتظار انجام کار بیشتری از آنچه در ابتدا داشتند، دارند. اگر در توافقنامه نباشد، نارضایتی مشتریان غیرقابل دفاع است. بدون توافق محکم، قابل قبول و امضا شده توسط هر دو طرف، طراح مسئولیتی ندارد.

اهمیت و هدف از بررسی نمونه قرارداد طراحی داخلی

شروط اساسی و مهم قرارداد طراحی داخلی

هنگام طراحی و اجرای یک دکوراسیون داخلی  هر دو طرف (طراح و مشتری) نیاز به قرارداد خدمات طراحی داخلی دارند به همین دلیل قرارداد طراحی داخلی باید واجد شروط خاصی برای طرفین باشد که درج آن‌ها در قرارداد جهت تأمین منافع طرفین لازم و ضروری می باشد زیرا در صورت عدم وجود شروط مورد نظر، ممکن است باعثضرر و زیان برای هر یک از طرفین قرارداد گردد. برای اینکه پروژه به خوبی بین دو طرف اجرا شود، باید یک توافق نهایی با جزئیات تنظیم و امضا شود. بنابراین مشتری یا کسب‌وکاری که می‌خواهد از خدمات یک طراح داخلی استفاده کند، باید تمام جزئیات آنچه را که باید انتظار داشته باشد بداند و همچنین می‌خواهد شرایط و ضوابط پروژه، نحوه مدیریت آن و کل ترتیب آن را مشخص کندهمچنین یک طراح و یا شرکت طراحی داخلی باید کلیه وظایف و جزئیات کار خود را در قرارداد ذکر کند. طراحی داخلی به طور کامل باید به عنوان کل توافق بین دو طرف عمل کند که با امضای اسناد، موافقت خود را با قبول کلیه شرایط طبق قرارداد طراحی داخلی انجام دهند.

مقاله پیشنهادی:  31 سبک رایج در دکوراسیون داخلی

بندهایی قرارداد طراحی داخلی

شاید برای شما سوال باشد قرارداد طراحی داخلی باید شامل چه بندهایی باشند؟به طور خلاصه، آنچه یک مشتری باید در هر قراردادی با جزئیات کامل انتظار داشته باشد، یک توافق کاری با یک طراح داخلی است که برای تغییر فضای داخلی با ویژگی های داخلی جدید یا ارتقا یافته استخدام شده است. این قرارداد شامل موارد زیر می باشد:
•    مشخصات و جزئیات دقیق پروژه و خواسته های کارفرما
•    تعهدات مجری دکوراسیون داخلی
•    تعیین محدوده کار
•    مدت زمان تحویل پروژه
•    هزینه های طراحی
•    خرید و تدارکات
•    دستمزد طراحی و نحوه پرداخت
•    فسخ قرارداد

مقاله پیشنهادی: بهترین و پرکاربردترین نرم‌ افزارهای معماری

مشخصات دقیق پروژه

یکی دیگر از مهم ترین قسمت ها در قراردادهای طراحی داخلی بخش مشخصات فنی پروژه می باشد. در این قسمت از قرارداد باید کلیه مشخصات و جزئیات پروژه و تمام خواسته های کارفرما به صورت کامل ذکر شده باشد. زیرا گاهی اوقات ممکن است که شما نیازی به طراحی داخلی نداشته باشید و تنها بخواهید که دکوراسیون را عوض کنید. در این صورت باید تفاوت های طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی را بدانید تا بتوانید یک قرارداد جامع و کامل بنویسید. معمولاً مواردی مانند تغییر چیدمان خانه عوض کردن وسایل در زیرمجموعه طراحی دکوراسیون داخلی قرار می‌گیرند. اما اگر قرار باشد که یک دیوار را حذف کنید یا اینکه اتاقی را به فضای اصلی ساختمان اضافه نمایید، باید به سراغ قرارداد طراحی داخلی بروید. پس در صورت تغییر دکوراسیون داخلی باید طراح و کارفرما سبک مورد نظر برای پیاده سازی در ساختمان را عنوان کنند. برای طراحی داخلی از دیگر موضوعاتی که در این قسمت عنوان میشود، میزان فضای مفید هر طبقه یا هر قسمت از ساختمان است. این میزان فضا معمولا با احتساب فضای اشغال شده توسط دیوارها و… صورت میگیرد تا طراح بتواند بر اساس آن تصمیم بگیرد که کدام مکان را میتواند تعمیر یا تخریب نماید. وارد زیر از دیگر مشخصات لازم در این قسمت از قرارداد می باشد:
•    تعیین سبک طراحی و دکوراسیون
•    تعداد طبقات، میزان متراژ زمین و یا محاسبات مورد نیاز پروژه اجرا
•    تعیین جنس مصالح در صورت تخریب و بازسازی
•    نوع و جنس رنگ‌های مورد استفاده برای دکوراسیون
•    وسایل مورد نیاز که برای چیدن دکور
•    نحوه جایگذاری سیستم گرمایش و سرمایش و سیستم نورپردازی

مشخصات دقیق پروژه

مقاله پیشنهادی: تفاوت معماری داخلی و طراحی داخلی در چیست؟

تعهدات مجری دکوراسیون داخلی

یکی از مهمترین شروط قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، مربوط به تعهدات مجری است، زیرا این شرط اصولاً اساسی‌ترین تعهد این قرارداد به شمار می‌رود. بنابراین باید در این شرط، تعهدات مجری پروژه به طور دقیق در قرارداد ذکر گردد هم‌چنین توصیه می‌گردد در قرارداد، روزها و ساعات کاری مجری در محل پروژه درج شود تا  از بروز هرگونه ناهماهنگی در این زمینه اجتناب شود. همچنین باید در صورت تأخیر در ایفاء تعهدات در مدت زمان مقرر به شکل مشخص میزان خسارت تعیین شود.

تعهدات مجری دکوراسیون داخلی

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن، از جمله شروط اساسی و مهم در هر قراردادی تلقی می‌شود، اما این شرط در قرارداد طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی، به واسطه مستمر و مدت‌دار بودن تعهدات مجری، از اهمیت مضاعفی برخوردار است. فرم توافقنامه طراحی داخلی باید شامل ساختار هزینه و نحوه پرداخت هزینه و زمان اجرای هر مرحله پرداخت باشد. هنگام ارائه فاکتور، مشتری باید طبق شرایط پرداخت کند. پس از امضای قرارداد، مشتری باید مبلغی غیر قابل استرداد را به طراح پرداخت کند که حداقل هزینه را برای تمام خدمات طراحی تعیین می کند. این سپرده در مقابل کلیه هزینه های قابل پرداخت به طراح پس از اتمام پروژه واریز خواهد شد. مبلغ قرارداد را به صورت یک‌جا یا صرفاً طی دو مرحله کوتاه پرداخت نکنید، بلکه برای اطمینان بیشتر از اجرای صحیح و به‌موقع پروژه، مبالغ را در طی چندین مرحله و مطابق با پیشرفت مراحل پروژه پرداخت کنید.

 مبلغ قرارداد و نحوه پرداخت آن

مدت زمان انجام پروژه قرارداد طراحی معماری

در قرارداد، باید مدت زمان انجام پروژه مشخص شود. بنابراین در قرار داد تاریخ دقیق آغاز و پایان قرارداد مشخص نمایید. پیمانکار موظف است در زمان مشخص شده کار را به اتمام برساند. در صورت عدم اتمام کار در در مدت زمان مشخص شده کارفرما می‌تواند قرارداد او را فسخ کند در غیر این صورت پیمانکار موظف به پرداخت خسارت خواهد شد.

مقاله پیشنهادی: کاربرد مودبرد در طراحی داخلی

فسخ قرارداد

نکته قابل توجه در این بخش که باید به آن توجه داشته باشید این است که بدون داشتن دلیل موجه، قادر به فسخ قرارداد نخواهید بود. در این بخش از قرارداد، مواردی عنوان می‌شود که در صورت بروز هر کدام از آن‌ها، می‌توان قرارداد را به پایان رساند یا به نوعی قرارداد را فسخ کرد.

فسخ قرارداد

مقاله پیشنهادی: 7 عنصر مهم و کلیدی در طراحی داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
استفاده از نرم افزارها موجب شده تا فرایند کار سریع‌تر و هوشمندانه‌تر ا...
معماری
یکی از سبک های جذاب، متفاوت و پر طرفدار در سبک دکوراسیون داخلی مدرن اس...
معماری
امروزه بسیاری از افراد به دنبال سبکی هستند که ترکیبی از عناصر قدیمی و...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

امین کرمی Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 14:25
پاسخ

عالی بود ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

مبینا ستوده Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 11:08
پاسخ

وقت بخیر
ببخشید یه پکیج در سایت دارید برای آموزش طراحی داخلی میخواستم بدونم نکات و نحوه در قرارداد نویسی هم توضیح داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله قرار داد نویسی یکی از فصل های دوره طراحی داخلی هست و تمامی نکات و نحوه قرارداد نویسی توضیح داده شده.