cast
مرجان هرندی

معرفی 11 نرم افزار پرکاربرد رشته‌ی مهندسی عمران [لیست مرجع 1403]

مرجان هرندی
13 تیر 1401
4716
22
متن مقاله

پرکاربرد ترین نرم افزار‌های عمران

رشته مهندسی عمران (CIVIL ENGINEERING) یکی از رشته های پر طرفدار دانشگاهی است که کاملا محاسباتی می‌باشد و نیازمند دقت بسیار بالا در انجام محاسبات است زیرا کوچک ترین اشتباه در انجام محاسبات ممکن است باعث خسارات جبران ناپذیر جانی و مالی شود. امروزه با رشد تکنولوژی علاوه بر دانش آکادمیک و تئوری نیازمند استفاده از نرم افزاهای تخصصی در بسیاری از حوزه‌های و مشاغل مختلف هستیم زیرا استفاده از این نرم افزارها تخصصی در رشته های مختلف باعث میشود بسیاری از کارها در کمترین زمان با کمترین خطا و دقت بیشتری انجام شود. شناخت و استفاده از نرم افزاهای پرکاربرد عمرانی نیز باعث می‌شود بتوانید محاسبات سنگین و پیچیده را به راحتی و در کمترین زمان انجام دهید. این نرم‌افزارها سرعت پروژه‌های عمرانی را بسیار بالا برده و خطاها را بسیار کاهش می‌دهد. مهارت نرم افزاری این روزها اهمیت بسیار زیادی دارد به همین دلیل بسیاری از دفاتر مهندسی برای استخدام نیرو به کسانی احتیاج دارند که به یک یا چند نرم‌افزار تسلط داشته باشند. در ادامه با ما همراه باشید تا با پرکاربرد ترین نرم افزارهای عمران بیشتر آشنا شوید.

پرکاربرد ترین نرم افزار‌های عمران

مقاله پیشنهادی: شاپ دراوینگ چیست؟

اهمیت استفاده از نرم افزارهای عمرانی

نرم افزارهای بیشماری برای رشته عمران وجود دارد که هر یک از این نرم افزارهای مهندسی در این رشته کاربردهای مختلفی دارند. برای مثال برخی برای محاسبه و تحلیل سازه ها، برخی برای مدل سازی سه بعدی و شاپ دراوینگ و برخی هم برای طراحی به کار می‌روند . همانطور که می‌دانید استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در حوزه‌های مختلف به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است. داشتن مهارت و حتی آشنایی در زمینه کار با این نرم افزارها، یک جنبه مثبت برای پیشرفت در مشاغل مختلف محسوب می‌شود که مهندسی عمران نیز از این قاعده مستثنی نیست. نرم افزارهای مهندسی عمران علاوه بر ساده‌سازی فرآیند انجام کارها، دقت و کیفیت نتایج خروجی را نیز افزایش می‌دهند. همچنین این نرم افزارها عموما بازار کار بسیار خوبی دارند که شما میتوانید با شناخت و یاد گیری آن‌ها نیز کسب در آمد کنید. با توجه به تعداد زیاد نرم افزارهای مرتبط با رشته مهندسی عمران، ما به شما برخی از مهمترین و کاربردی ترین نرم افزارهای عمران را معرفی خواهیم کرد.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

1.  نرم افزار اتوکد AutoCAD

شاید بسیاری از شما با نرم افزار قدرتمند اتوکد آشنایی داشته باشید و یا اسم این نرم افزار را شنیده باشید. نرم افزار AutoCAD یکی از نرم افزارهای معروف و محبوب کمپانی AUTODESK می باشد که برای انجام ترسیمات دو بعدی از آن استفاده می‌شود. این نرم افزار یکی از مهم ترین نرم افزارهایی است که هر مهندس عمران باید به آن مسلط باشد. این نرم افزار علاوه بر رشته عمران برای سایر رشته های مهندسی برای ترسیم نقشه‌های مهندسی، معماری، ساختمانی و صنعتی کاربرد دارد. با استفاده از نرم افزار اتوکد مهندسین عمران میتوانند نقشه‌های دقیق و با جزئیات ترسیم کنند. این نرم افزار این امکان را در اختیار کاربران قرار داده تا بتوانند به جای انجام ترسیمات به صورت دستی نقشه و ترسیمات خود را در نرم افزار اتوکد به صورت دو بعدی و سه بعدی نیز ترسیم کنند. اگرعلاقه مند به آموزش نرم افزار اتوکد هستید میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش اتوکد را تهیه کنید.

نرم افزار اتوکد AutoCAD

مقاله پبشنهادی: تکلا استراکچرز چیست؟

2.  نرم افزار تکلا استراکچرز Tekla Structures

یکی از بهترین و محبوب ترین نرم افزارهای مهندسی عمران نرم افزار تکلا استراکچرز (Tekla Structures) است. این نرم افزار کاربردی که در گذشته با نام (Xsteel) شناخته می‌شد، قدرتمندترین نرم افزار دنیای مهندسی در زمینه شاپ دراوینگ یا تهیه نقشه های کارگاهی است. با استفاده از نرم افزار تکلا استراکچرز می‌توانید از سازه های فولادی و بتنی، مدل های سه بعدی بسیار دقیق و با کیفیت تهیه کنید و بر مبنای آن نقشه های اجرایی بسیار دقیق به دست آورید. همانطور که میدانید در نقشه‌های ساخت جزئیات به صورت کلی بیان شده است در حالی که به کمک تکلا استراکچرز (Tekla Structures) نقشه کارگاهی قابل فهم برای خط تولید و کارگران ایجاد می‌شود، علاوه بر آن برای سه بعدی سازی سازه ساختمان و مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) نیز  تکلا کاربرد دارد. این نرم افزار با مدل‌سازی جزئیات سازه مشکلات احتمالی و تداخلات احتمالی سازه با معماری و تاسیسات را قبل از ساخته شدن به مهندسین یادآوری می‌کند و این امکان را به شما می‌دهد تا قبل از ساخته شدن سازه، بتوانید به کمک تکلا قسمت ها و طبقات مختلف سازه با ریزترین جزییات اجرایی مورد بررسی قرار دهید. همچنین در تکلا می توانید از قابلیت متره و براورد مصالح نیز استفاده کنید. برای تهیه پکیج آموزش تکلا استراکچرز به سایت آپادمی مراجعه کنید.

نرم افزار تکلا استراکچرز Tekla Structures

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش نقشه کشی سازه

3.  نرم افزار ایتبس ETABS

نرم افزار ایتبس از شرکت CSI AMERICA مخفف Extended ThreeD Analysis of Building  Systems  به معنی تحلیل سه بعدی توسعه یافته سازه های ساختمانی می باشد. این نرم افزار یکی از نرم افزارهای مورد نیاز برای مهندسی عمران است که از آن برای تحلیل و طراحی سیستم های ساختمانی، آنالیز و طراحی سازه های فولادی و بتنی استفاده می شود و عملکرد لرزه ای را تحلیل و ارزیابی می کند. از دیگر قابلیت های این نرم افزار میتوان به برسی  ظرفیت باربری اجزای مختلف سازه های ساختمانی با مصالح مختلف مانند فولاد و بتن شامل تیر، ستون، دیوار برشی و دیوار حائل اشاره کرد. این نرم افزار این امکان را به شما می‌دهد تا مدل تحلیلی سازه را با دقت بالایی به صورت دو و سه بعدی مشاهده و در صورت نیاز ویرایش کنید. ایتبس پلان ها و نماهای ارتفاعی مختلفی در هر خط شبکه یا GRID LINE ایجاد می کند که این قابلیت کمک بسیاری به مهندسین در بالا بردن سرعت مدل سازی می کند. به کمک این نرم‌افزار می‌توان تمام المان های سازه را طراحی کرد. با مدل سازی، قدرت تحلیل خطی و غیرخطی، گزارش های گرافیکی و شماتیک، طراحی المان‌ها و .... به مهندس عمران که در فیلد طراحی سازه مشغول به کار است این قدرت را  می‌ دهد که به راحتی تحلیل و مدلسازی را انجام دهد.

نرم افزار ایتبس ETABS

مقاله پیشنهادی:  آشنایی با Section Designer در نرم افزار Etabs

4.  نرم افزار سیف SAFE

یکی از پرکاربردترین نرم افزارهای مهندسی عمران نرم افزار سیف (CSi SAFE) مخفف عبارت «تحلیل دال توسط روش المان محدود (Slab Analysis by the Finite Element Method) است که به منظور طراحی ، مدل‌سازی و تحلیل فونداسیون و دال‌های بتنی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار دارای قابلیت‌ها و ابزارهای قدرتمندی برای طراحی ایمن و ساده سیستم‌های کف ساختمان است همچنین این نرم افزار تمام ابزارهای مورد نیاز برای مدل‌سازی، تحلیل، طراحی و تهیه گزارش را در یک محیط به شما ارائه می‌دهد. سادگی کار با این نرم افزار و معتبر بودن نتایج آن، سیف را به گزینه‌ای بدون رقیب برای طراحی فونداسیون، پی و دال تبدیل می‌کرده است.

مقاله پیشنهادی:  اتصالات فولادی چیست؟

5.  نرم افزار سپ SAP2000

یکی دیگر از نرم افزارهای پر کاربرد مهندسی عمران که برای تحلیل و طراحی انواع سازه های ساختمانی و غیر ساختمانی استفاده می شود نرم افزار SAP2000 است که از دیگر محصولات شرکت CSI می باشد. این نرم‌افزار تمامی نیازهای لازم برای طراحی را برای شما فراهم کرده است. همچنین قالب‌های آماده‌ای که در نرم‌افزار وجود دارد باعث شده که شما قادر به شبیه‌سازی طرح‌های بسیار پیچیده نیز باشد. این نرم‌افزار امکانات ویژه‌ای برای طراحی و تحلیل پل‌ها نیز در اختیار کاربران قرار داده که موجب محبوبیت بیش از پیش آن شده است.به طور کلی برنامه SAP2000، نرم افزاری برای همه مهندسان و هر پروژه ای است. اما به این نکته توجه داشته باشید که نرم افزار SAP برخلاف ETABS نمی تواند دیوار برشی را طراحی کند، هر چند که قادر به تحلیل آن هست. اما به اندازه نرم افزار ETABS در این زمینه قوی نیست. SAP2000 قابلیت آن را دارد که قاب بتنی ایستا، کوچک و ساده دو بعدی را تحلیل کند. همچنین قاب های بزرگ و پیچیده سه بعدی را به شکل تحلیل های پویا و غیرخطی ارائه می دهد.

نرم افزار سپ SAP2000

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش اتصالات فولادی

6.  نرم افزار مت کد Mathcad 

اسناد طراحی و مهندسی معمولاً شامل گزارشات اطلاعاتی، محاسبات، گزارشات طراحی، نقشه‌ها، مشخصات فنی، برآوردها و ... هستند. برای تهیه چنین مدارکی، امروزه معمولاً تیم طراحی، روش‌ها و دستورالعمل‌های استانداردی را برای رشته‌های مختلف مهندسی آماده کرده و کار تهیه این مدارک را با استفاده از کامپیوتر و یا نرم‌افزارهای مربوطه انجام می‌دهد.  نرم افزار  Mathcad  یکی از نرم افزارهایی است که در زمینه محاسبه ریاضی کاربرد دارد مت کد ابزاری همانند اکسل است اما قابلیت‌هایی دارد که نظیر آن‌ها در اکسل وجود ندارد بنابراین کاربران توسط این نرم افزار به راحتی قادر به انجام، و اشتراک گذاری محاسبات و نتایج طراحی‌های خود هستند. رابط کاربری این برنامه از کار با واحدها و نمادهای ریاضی پشتیبانی می‌کند و می‌توان گفت تمامی نمادها به شکل خودشان نوشته می‌شوند که این ویژگی کار با آن را بسیار آسان تر کرده است.همچنین علاوه بر اینکه مانند یک ماشین حساب در انجام محاسبات عمل می‌کند، امکان کشیدن توابع دو بعدی و سه بعدی را نیز فراهم می‌کند.

مقاله پیشنهادی: متکد چیست؟

7.  نرم افزار اکسل Excel

قطعا همه شما با نرم افزار اکسل کار کرده‌اید. این نرم افزار یکی از چندین نرم افزار مجموعه آفیس (Office) محصول شرکت بزرگ مایکروسافت است که برای  محاسبات ریاضی و ترسیم نمودار به وسیلهٔ ابزارهای گرافیکی به استفاده می‌شود. نرم‌افزارمایکروسافت اکسل توسط بیشتر مهندسین عمران برای انجام محاسبات مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نرم افزار کاربردهای بسیار گسترده ای دارد که تسلط بر همه آنها لازمه کار شما مهندس عمران نیست ولی باید تا حدودی به فرمول نویسی مسلط بود تا بتوان از پس انجام محاسبات سازه‌ها و انجام متره برآورد در نرم افزار اکسل برآیید. به یاد داشته باشید یکی از مهم‌ترین توانایی های یک مهندس عمران توانایی فرمول‌ نویسی در اکسل است. اگر علاقه مند به آموزش متره برآورد هستید میتوانید پکیج آموزش متره برآورد را از سایت آپادمی تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: متره برآورد چیست؟

نرم افزار اکسل Excel

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

8.  نرم افزار رویت REVIT

Revit یکی دیگر از محصولات شرکت Autodesk است که در پروژه‌های معماری و عمررانی کاربرد دارد. نرم افزار رویت برای مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان (BIM) و ساخت مدل سه‌-بعدی از ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در مهندسی عمران، معماری و شهرسازی برای مدل سازی ساختمان با جزئیات از نرم افزار رویت استفاده می‌شود.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش رویت

9. نرم افزار سیویل تری‌دی Civil 3D

سیویل تری‌دی، یک نرم افزار تخصصی و فوق العاده کاربردی برای مهندسین عمران و شهرسازی در زمینه مدل‌سازی، طراحی و مستندسازی است. که از گردش کار (مدل‌سازی اطلاعات ساختمانBIM ) پشتیبانی می‌کند. از این نرم افزار می توان در تمامی مراحل یک پروژه از جمله طراحی، هماهنگی، تجزیه و تحلیل عملکرد پروژه، بررسی گزینه ها و … در اغلب پروژه های مفید عمران و شهرسازی مانند طرح ریزی و پیاده سازی سیستم های حمل و نقل جاده ای، و … استفاده کرد. همچنین این نرم افزارکابرد زیادی در رسم ازبیلت و محاسبه حجم عملیات‌های خاک‌برداری دارد.

مقاله ییشنهادی:  سخت‌افزار مورد نیاز تکلا استراکچرز

10.  نرم افزار پلکسیس Plaxis

نرم افزار پلکسیس نیز یکی دیگر از نرم افزارهای مهندسی عمران  است که در زمینه ژئوتکنیک کاربرد دارد. برای تحلیل و مدل‌سازی تغییر شکل‌ها و پایداری‌ها به کار می‌رود. در مسائل مهم ژئوتکنیک، یک مدل رفتاری پیشرفته برای مدل سازی رفتار غیرخطی و وابسته به زمان خاک ها بسته به هدف مورد نظر لازم است. که با نرم افزار پلکسیس می توانید خاکبرداری و خاک ریزی مرحله ای با شرایط بارگذاری و شرایط مرزی مختلف را با استفاده از المان مثلثی ۶ گرهی و ۱۵ گرهی مدل سازی نمایید. این نرم افزار بر اساس روش اجزای محدود (Finite Element) طراحی شده ‌است. همچچنین در تحلیل سازه هایی مثل تونل، خاکریز، گودبرداری، فونداسیون و معادن از پلکسیس استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی: مراحل صدور پروانه ساختمان

11.  نرم‌ افزار ژئو استودیو  GeoStudio

یکی دیگر از نرم افزاهای محاسباتی در زمینه ژئوتکنیک نرم‌افزار ژئواستودیو (GeoStudio) است برای محاسبات پیچیده ژئوتکنیکی به استفاده می‌شود. این نرم افزار دارای کتابخانه ای کامل از رفتارهای خاک است و به کمک این کتابخانه مهندسین فعال در حوزه ژئوتکنیک و مکانیک خاک، آزادی عمل بیشتری در مدل‌سازی خواهند داشت. کاربرد اصلی نرم افزار GeoStudio پیش‌بینی رفتار خاک، بررسی تنش و کرنش، جریان، جابجایی، تحلیل پایداری شیروانی‌ها، پایداری سدهای خاکی تحلیل دینامیکی سازه ها، مدلسازی نیلینگ، شبیه سازی پدیده نشست، شبیه‌سازی تغییر شکل زمین، شبیه سازی انتقال گرما و جرم در خاک و سنگ، شبیه سازی روانگرایی در خاک مستعد است.

نرم افزارهای طراحی سازه

با توجه به اهمیت استفاده ازنرم افزارهای طراحی سازه در بهبود دقت، زمانبندی، کارایی و همکاری، استفاده از این نرم افزارها به عنوان یک ابزار قدرتمند در صنعت ساخت و ساز توصیه می‌شود. این نرم افزارها به مهندسان و طراحان کمک می‌کنند تا سازه‌های بیشتری را در کمترین زمان و با دقت بالا طراحی و تحلیل کنند. همچنین، استفاده از این نرم افزارها منجر به بهبود کیفیت سازه‌ها و کاهش خطاهای احتمالی در طراحی می‌شود. چندین نرم افزار برای طراحی سازه وجود دارد. در زیر، تعدادی از معروف‌ترین نرم افزارهای طراحی سازه را بررسی خواهیم کرد:
•    نرم افزار ایتبس (ETABS)
•    سیف (SAFE)
•    تکلا استراکچرز(Tekla)
•    نرم افزار رویت (Revit)
•    نرم افزار سپ(SAP2000)

مقاله پیشنهادی:  محاسبه سرانگشتی مصالح ساختمانی

امیدوارمم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت رویت
کارت تکلا استراکچرز
کارت طراحی اتصالات
کارت متره و برآورد

مقالات مشابه

معماری
آشنایی با دنیای موتور رندرها و توضیح 30 موتور رندر مختلف
عمران
حتماً برای شما هم این سوال پیش اومده که مقاطع لوله‌ای شکل را به خصوص د...
معماری
در این آموزش رایگان با مدلسازی و طراحی نمای آجری پارامتریک در نرم افزا...
عمران
یکی از مفیدترین ابزارهای تعبیه شده در نرم افزار Etabs، برنامه Section...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

عارف براتی Guest User
04 بهمن 1402 - ساعت 16:19
پاسخ

میشه لطفا یه توضیحی هم در مورد سیستم مورد نیاز برای نرم افزار های مهندسی عمران بدید باید حداقل چه سخت افزاری داشته باشیم برای نصب این نرم افزارها؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای اطلاع از سیستم مود نیاز نرم افزارهای عمرانی از بخش مقالات آموزشی میتونید مقاله لپ تاپ مورد نیاز مهندس عمران رو مطالعه کنید.

پدرام کاظمی Guest User
07 دی 1402 - ساعت 14:31
پاسخ

تشکر فراوان از سایت خوب آپادمی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

امید نظری فر Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 13:11
پاسخ

نرم افزار ایتبس و تکلا کاربردشون متفاوته؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ETABS بیشتر برای تحلیل و طراحی ساختمان‌ها استفاده می‌شود و تمرکزش بر روی سازه‌های بتنی و فولادی است Tekla Structures برای مدل‌سازی و طراحی جزئیات سازه‌های فولادی و بتن آرمه استفاده می‌شود. هر دو نرم افزار با همکاری و تعامل با یکدیگر می‌توانند در پروژه‌های ساختمانی استفاده شوند.

محمود مجد آبادی Guest User
24 تیر 1402 - ساعت 15:49
پاسخ

عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

احسان احمدی Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 10:48
پاسخ

وقت بخیر ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

امیر محمد تاجیک Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 12:26
پاسخ

از چه نرم افزارهای مهندسی عمرانی در زمینه طراحی سازه میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در زمینه طراحی سازه‌های عمرانی از نرم افزارETABS ، SAFE، REVIT، tekla، SAP2000 استفاده میشه.

امیر منصوری Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 12:24
پاسخ

من پکیج تکلا رو تهیه کردم این پکیج بسیار کامل و جامع هست و واقعا عالی آموزش داده شده ممنون از آموزش خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که راضی بودید، موفق باشید.

خشایار ملک زاده Guest User
03 بهمن 1401 - ساعت 14:22
پاسخ

ممنون از راهنمایتون، نرم افزارهای خوبی معرفی کردید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

هادی یوسفی Guest User
20 دی 1401 - ساعت 15:33
پاسخ

سلام وقت بخیر
با توجه به کاربرد نرم افزار تکلا و رویت که هر دو برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی Bim هم استفاده میشن تفاوت اصلی رویت با تکلا چیه و چطوری در مدل سازی اطلاعات ساختمان به کار می روند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
تکلا و رویت هر دو نرم‌افزار مدلسازی اطلاعات ساختمانی (BIM) هستند، اما دارای کاربردی متفاوت می باشند. تکلا یک نرم‌افزار BIM مختص سازه‌ها و ساختمان‌های فلزی است. این نرم‌افزار برای طراحی، مدلسازی و تحلیل سازه‌های بتنی و فلزی استفاده می‌شود و به عنوان یک ابزار قدرتمند مدلسازی سه‌بعدی شناخته میشه و امکانات قوی برای تولید نقشه‌ها، تحلیل سازه، محاسبات سازه و طراحی ارائه میده اما رویت یک نرم‌افزار BIM برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی و طراحی معماری است و به طور گسترده در صنعت ساختمان استفاده میشه رویت قابلیت مدلسازی و تحلیل سازه‌ها را نیز داراست، اما تمرکز اصلی آن بر روی معماری و طراحی ساختمان است و امکانات قوی برای هماهنگ‌سازی اطلاعات بین اعضای مختلف پروژه، تولید نقشه‌های ساختمانی و مدیریت پروژه را فراهم می‌کند.

میلاد مختاری Guest User
08 آذر 1401 - ساعت 11:09
پاسخ

وقت بخیر ببخشید پکیج آموزش نرم افزار های عمران رو هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از بخش دوره های آموزشی میتونید پکیج های آموزش نرم افزارهای عمرانی رو تهیه کنید.

حسین چیتگر Guest User
30 تیر 1401 - ساعت 09:25
پاسخ

مقاله کامل و جامعی بود خسته نباشید.
برای ورود به بازار کار بهتره ابتدا کدوم یک از این نرم افزار های عمرانی رو یاد بگیریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای کسب در آمد و ورود به بازار کار شما باید حداقل به یک نرم افزار دوبعدی و یک نرم افزارمدلسازی مسلط باشید همچنین مترو برآورد هم باید بلد باشید. نرم افزارهایی مانند اتوکد، رویت، تکلا استراکچر، مت کد و.... نرم افزاهای بسیار کاربردی برای رشته عمران هستند.