cast
یاسمن کاتب

تکلا استراکچرز {Tekla Structures} چیست؟ 4 مزیت مهم + بازار کار و میزان درآمد

یاسمن کاتب
11 شهریور 1400
19899
20
متن مقاله

تکلا استراکچرز چیست؟

اگر شما از مهندسان یا علاقمندان حوزه عمران باشید قطعا اسم نرم‌افزار تکلا استراکچرز(tekla structures) را شنیده‌اید. نرم‌افزار تکلا استراکچرز یکی از معروف‌ترین و معتبر‌ترین نرم‌افزار‌های عمرانی است که هر مهندس عمرانی باید کار با آن را بلد باشد. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید تا به شما بگوییم تکلا استراکچرز چیست، چه کاربردی دارد و چگونه می‌توان از آن کسب درآمد کرد؟ پس از مطالعه این مقاله در صورت تمایل به آموزش نرم افزار تکلا استراکچرز میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش تکلا استراکچرز رو تهیه کنید.

نرم‌افزار تکلا استراکچرز چیست؟

نرم‌افزار تکلا استراکچرز(tekla structures) یکی از پرکاربردترین و پولسازترین نرم‌افزار‌های رشته مهندسی عمران است که کاربرد اصلی آن مدلسازی سه‌بعدی سازه‌های ساختمانی و صنعتی می‌باشد. این نرم‌افزار اخیرا بعلت داشتن قابلیتهای متعدد به دیگر رشته‌ها مانند مهندسی مکانیک، طراحی صنعتی و صنایع نیز راه پیدا کرده و بسیار محبوب شده است. نرم‌افزار تکلا استراکچرز به کاربران امکان می‌دهد تا هر سازه‌ یا قطعه صنعتی که مهندسان طراح سازه (مهندس محاسب) طراحی کرده‌اند را قبل از مرحله اجرا مدلسازی و بررسی کنند. ویژگی مهم این نرم‌افزار دقت صد در صدی آن می‌باشد که به مهندسان امکان می‌دهد مدل‌ها را با خطای صفر درصد ببینند و ارزیابی کنند. همچنین با تکلا استراکچرز می‌توان نقشه‌های فاز 2 و کارگاهی را با بالاترین دقت در حد میلی متر ترسیم کرد و گزارش‌های مختلف را با آن تهیه کرد.

مقاله پیشنهادی: اتصالات فولادی چیست؟

همانطور که می‌دانید قبل از ساخت هر سازه ساختمانی از جمله: برج اداری، ساختمان مسکونی، سازه‌های صنعتی، پل عابر پیاده و ...  مهندس طراح با استفاده از نرم‌افزار‌های طراحی سازه مانند:safe, sap   Etabs ,و ... سازه را طراحی و بررسی می‌کند و نقشه‌های سازه را برای کارفرما آماده می‌کند، اما مشکل اصلی اینجاست که این نقشه‌ها از دقت کمی برخوردارند و برای ساخت قابل استناد نیستند زیرا در این گونه نقشه‌ها تناژ دقیق سازه، تعداد پیچ و مهره، مقدار مصالح و به صورت کلی اطلاعات دقیق مورد نیاز برای ساخت موجود نیست. در این حالت پیمانکار باید مصالح مورد نیاز را از روی نقشه محاسبه کند که بعلت دقیق نبودن آن باعث هدر رفتن بودجه کارفرما می‌شود و همچنین بعلت دقت پایین اطلاعات ممکن است حین اجرا به مشکلات متعددی برخورد کنیم. اما مهندسان با نرم‌افزار تکلا استراکچرز می‌توانند هر سازه‌ای که بخواهند را با تمامی جزئیات مانند از تیر، ستون، مهاربند، سقف تا اتصالات، برش‌گیرها، پیچ و مهره‌ها و ... را بصورت کاملا دقیق مدلسازی کنند. یکی دیگر از مزیت های این نرم‌افزار امکان دادن وزن مصالح به آن است که باعث می‌شود کارفرما تناژ دقیق سازه را داشته اشد و بتواند بر اساس آن برنامه‌ریزی مالی کند.

تکلا استراکچرز چیست

نرم‌افزار تکلا استراکچرز چه قابلیت و ویژگی‌های دارد؟

•    امکان ترسیم نقشه با دقت بسیار بالا
•    تولید نقشه‌های مختلف بصورت اتوماتیک
•    سازگاری با دیگر نرم‌افزار‌های نرتبط مانند: SAP , ETABS
•    امکان برنامه‌ریزی و مدیریت سازه
•    داشتن ابزار‌های کاربردی برای مدلسازی انواع سازه‌ها
•    کارایی بالا برای طراحی انواع اتصالات فولادی
•    محیط کاربردی آسان و کاربردی
•    امکان مدلسازی با کوچکترین جزئیات بر مبنای واقعیت

نرم‌افزار تکلا استراکچرز در چه مواردی کاربرد دارد؟

•    مدلسازی انواع سازه‌های مسکونی، اداری و صنعتی
•    ساخت نقشه‌های برش با دقت بالا
•    مدلسازی اتصالات سازه مانند: مهاربند، تیر،  ستون، راه پله و ...
•    ترسیم نقشه‌های فاز 2 سازه‌ها
•    تهیه نقشه‌های کارگاهی مانند نقشه‌های نصب و مونتاژ و ...
•    متره کردن و برآورد هزینه‌های مالی پروژه بصورت دقیق
•    ساخت نقشه‌های مهندسی بصورت خودکار
•    و ...

مزایای استفاده از تکلا استراکچرز:

همانطور که در بالا ذکر شد کاربرد نرم‌افزار تکلا استراکچرز tekla structures تولید نقشه‌های کارگاهی یا شاپ درایینگ می‌باشد؛ مدلسازی یک سازه قبل از اجرا با جزئیات دقیق مزایای بسیار مهمی دارد که از جمله آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

•    امکان قدم زدن مجازی در سازه: این ویژگی به شما امکان می‌دهد به درک سه‌بعدی و چند وجهی از سازه برسید تا بتوانید اشکالات آن را بهتر تصحیح کنید.
•    تشخیص تداخل‌های موجود در پروژه: در این نرم‌افزار مهندس می‌تواند از مدل ساخته شده از سازه متوجه شود چه اعضا و مصالحی با یکدیگر مغایرت دارند، این کار باعث می‌شود آن مشکل به موقع برطرف شده و باعث پایین آمدن کارایی سازه نشود.
•    امکان متره کردن سازه و برآورد هزینه‌ها با دقت بالا و مبتنی بر واقعیت: وقتی مدل یک سازه با همه جزئیات و مطابق با واقعیت ساخته شود، مهندسان سازه امکان متره و برآورد کردن هزینه‌های دقیق و گزارش بودجه دقیق به کارفرما را خواهند داشت. به علاوه متره کردن دقیق سازه باعث هدر نرفتن مصالح و در نتیجه صرفه‌جویی در هزینه می‌شود که مسئله‌ای بسیار پر اهمیت است.
•    ارائه نقشه‌های بسیار دقیق: با تکلا استراکچرز می‌توان نقشه‌های مختلف مورد نیاز را در دقیق‌ترین حالت ممکن ترسیم کرد. ازجمله این نقشه‌ها میتوان نقشه‌های سینگل، مونتاژ و نصب را نام برد که روال کار را برای کادر اجرایی بسیار راحت می‌کند.

مزایای نرم افزار تکلا استراکچرز

چه کسانی به تکلا استراکچرز نیاز دارند؟

•    کارخانه‌جات ساخت و تولید اسکلت فلزی: همه اسکلت‌های فلزی که اتصالات پیچ و مهره‌ای و جوشی دارند در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند و از آنجا که تولید اینگونه اتصالات تنها با در دست داشتن مدل سه‌بعدی آن امکان پذیر است، تمامی کارخانه‌جات به یک متخصص تکلا استراکچرز برای شاپ درایینگ نیاز دارند.
•    پیمانکاران و مالکان ساختمان: به دلیل اینکه این نرم‌افزار مدل دقیقی از پروژه ارائه می‌دهد و خطاهای احتمالی را به حداقل می‌رساند، پیمانکاران و کارفرمایان نیز ترجیه می‌دهند هزینه مدلسازی را متقبل شوند تا بتوانند از هدر رفتن هزینه‌های میلیونی در صورت ساخت ناکارآمد یک سازه خودداری کنند.
•    شرکت‌های مشاور و طراحان سازه: این گروه از افراد نیز برای ارائه پروژه‌هایشان به مشتری به نرم‌افزار تکلا استراکچرز نیاز دارند. آنها همچنین برای ساخت سازه‌های صنعتی مانند سوله نیز به این نرم‌افزار نیازمندند.
•    به علاوه کارفرمایان پالایشگاه‌های صنعتی و گنبد‌های فلزی و همه سازه‌ها از ساده تا پیچیده می‌توانند مشتریان شما باشند.


همانطور که متوجه شدید، نرم‌افزار تکلا استراکچرز کاربرد مهمی در طراحی و ساخت انواع سازه‌ها دارد و مزایای بسیاری مانند داشتن لیست برش، لیست خرید، وزن کلی و جزئی سازه، کاهش پرتی‌ها دارد. همچنین در مسائل مالی نیز تاثیر مهمی دارد زیرا بسیار از ناهماهنگی‌های طراحی و اجرا و باگ‌های طراحی و نکات فراموش شده در این مرحله اصلاح می‌شود. 

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو آموزش گسترده سازی احجام لوله ای شکل با تکلا استراکچرز را مشاهده کنید:

 

بازار کار و آینده نرم‌افزار تکلا استراکچرز: 

از آنجایی که مهندسی به معنای بهینه‌سازی است و آینده بازار کار‌های عمرانی در حال رفتن به سمت بهینه‌سازی است، کسی که توانایی تولید سازه بهینه‌تری را داشته باشد و بتواند هزینه و مراحل کار کارفرما را با محاسبات دقیق کاهش دهد جایگاه بالاتری در بازار کار خواهد داشت. علاوه بر این هر کارفرما در اجرای هر سازه‌ای نیاز به متخصصان مختلفی مانند طراح سازه، مترور، پیمانکار برای تهیه لیست خرید و مدیر پروژه دارد و همه این موارد هزینه‌هایی را شامل می‌شود اما طراح سازه‌ای که به نرم‌افزار تکلا استراکچرز مسلط باشد می‌تواند این نقش‌های مختلف را خود بر عهده بگیرد و درآمد بالاتری کسب کند؛ این در حالی است که مراحل کار به مراتب سبک‌تر می‌شود.

مقاله پیشنهادی: متره برآورد چیست؟

برای مثال در مرحله متره و برآورد، وقتی مدل سه‌بعدی سازه را در تکلا استراکچرز tekla structures داشته باشید دیگر نیازی به متره کردن به روش سنتی با اکسل که بسیار زمان‌بر است ندارید و می‌توانید به راحتی نقش یک مترور را بازی کرده و لیست خرید و وزن و ... را ارائه دهید و همچنین در زمان‌ هم صرفه‌جویی کنید. روش دیگر برای کسب درآمد از این راه فعالیت بعنوان متخصص تکلا استراکچرز در بخش سازه تیم BIM است. همچنین می‌توانید بعنوان یک سرپرست کارگاه با تسلط بر این نرم‌افزار روند رشد سازه را بررسی کرده و مدیریت کنید. بنابراین تکلا استراکچرز در زمینه اجرایی نیز به اندازه اتوکد ضروری است و می‌تواند برگه برنده شما در مصاحبه‌های استخدامی و دریافت پروژه‌ها باشد.

بازار کار نرم افزار تکلا استراکچرز

تفاوت نرم افزار ایتبس با تکلا استراکچرز

تفاوت اصلی بین نرم افزار ETABS و Tekla Structures در زمینه استفاده و کاربردهای آنها است. ETABS یک نرم افزار تخصصی برای تحلیل و طراحی ساختمان‌های چند طبقه است. این نرم افزار بر روی مدل‌سازی و تحلیل سازه‌های بتنی و فولادی تمرکز دارد و امکاناتی برای محاسبه بارهای استاتیکی و دینامیکی، طراحی سیستم‌های لرزه‌ای و تحلیل رفتار سازه‌ها را فراهم می‌کند.  Tekla Structuresیک نرم افزار BIM (مدلسازی اطلاعات ساختمان) است که به طراحی جزئیات سازه‌های فولادی و بتن آرمه می‌پردازد. این نرم افزار بر روی مدل‌سازی سازه‌های مختلف مانند ساختمان‌های مسکونی، تجاری، ورزشی، کارخانه، پل و برج تمرکز دارد و امکاناتی برای طراحی دقیق و جزئیات پیچیده سازه‌ها را فراهم می‌کند. اگرچه هر دو نرم افزار قابلیت تعامل با یکدیگر را دارند و می‌توانند با استفاده از فرمت‌های مشترک، اطلاعات را به اشتراک بگذارند، اما هر کدام از آنها برای کاربردهای خاص و مختلف در صنعت عمران و ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مقاله پیشنهادی: مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) چیست؟ 

درآمد از تکلا استراکچرز چقدر است؟

هزینه ساخت مدل سه‌بعدی به نسبت هزینه‌ای که کارفرما برای کل پروژه در نظر میگیرد بسیار جزئی است اما در بخش طراحی و کار‌های مهندسی رقم قابل توجهی است. قیمت گذاری پروژه‌های تکلا استراکچرز بصورت پلکانی و براساس وزن پروژه محاسبه می‌شود. یعنی به ازای هر کیلو گرم در پروژه یک مبلغ خاص در نظر گرفته می‌شود و هرچقدر وزن پروژه بیشتر باشد مبلغی که به ازای هر کیلوگرم در نظر گرفته می‌شود کمتر می‌شود. به صورت معمول این ارقام از حداقل کیلویی 7 تومان تا 50-100 تومان متغیر است. زمان مورد نیاز برای انجام پروژه‌های مختلف نیز بسته به دشواری آن متفاوت است اما برای مثال شما می‌توانید یک پروژه 300 تنی که سازه‌ای معمولی محسوب می‌شود را در دو هفته و با دستمزد کیلویی 25 تومان و یک سازه 500 تنی را در 20 روز و با دستمزد کیلویی 20 تومان به اتمام برسانید.

یادگیری نرم‌افزار تکلا استراکچرز:

پیشنهاد می‌کنیم ویدیو معرفی پکیج آموزش جامع تکلااستراکچرز را مشاهده کنید:

 

همانطور که ذکر شد یادگیری این نرم‌افزار بسیار کاربردی برای تمامی مهندسان عمران ضروری است اما متاسفانه منابع بسیار کمی برای آموزش صحیح تکلا استراکچرز در دسترس می‌باشد. به همین منظور آموزشگاه حضوری و آنلاین آپادمی با همکاری تیم موفق و با سابقه تکلا سازه بهترین پکیج آموزش نرم‌افزار تکلا استراکچرز را برای شما علاقمندان تهیه کرده است. شما در این دوره تمامی ابزار‌ها، قوانین و روش‌های مدلسازی و هرآنچه یک متخصص تکلا استراکچرز باید بلد باشد را یاد خواهید گرفت و پس از آن می‌توانید با انجام پروژه و فعالیت در شرکت‌های مربوطه از آن کسب درآمد کنید.

کارت تکلا استراکچرز
کارت طراحی اتصالات
کارت اتوکد
کارت رویت

مقالات مشابه

عمران
حتماً برای شما هم این سوال پیش اومده که مقاطع لوله‌ای شکل را به خصوص د...
عمران
در این آموزش رایگان با طراحی اتصال گیردار تیر به ستون از نوع اتصال مست...
عمران
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ترسیم و مدلسازی راه پله در سازه ها...
عمران
اتصالات فولادی قطعات فلزی هستند که نقاط و قطعات مختلف یک سازه را با هد...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

پوریا کیانی Guest User
24 بهمن 1402 - ساعت 14:37
پاسخ

سلام وقتتون بخیر میخواستم بپرست تهیه لیستوفر هم میشه با این نرم افزار انجام داد؟مثلا خم و برش میلگرد فونداسیون

مسیح سلیمانی Guest User
18 آبان 1402 - ساعت 14:56
پاسخ

وقت بخیر ممنون از مقاله خوبتون مخصوصا در مورد تفاوت تکلا و ایتبس از سردردگمی درآمدم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که این مقاله برای شما مفید بوده، موفق باشید.

محسن مهاجر Guest User
25 مرداد 1402 - ساعت 17:33
پاسخ

از طریق نرم افزارهای عمرانی هم میشه به صورت فریلنسری کسب درآمد کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله در حوزه عمران هم میتونید به صورت فریلنسری کسب درآمد کنید اما باید یک نکته رو در نظر داشته باشید باتوجه به اینکه طراحی در حوزه عمران با استفاده از نرم افزارهای تخصص عمرانی باید طبق آیین نامه کشورهای مختلف صورت گیرد کسب درآمد دلاری با نرم افزارهای مختلف کمی دشوار است زیرا هر کشور آیین نامه‌ی مخصوص به خود را دارند و باید با آیین‌نامه‌های مربوطه آشنا باشید که اینکار ممکن است برای بسیاری از افراد امکان پذیر نباشد. اما برای کسب درآمد دلاری شما میتوانید کار شاپ دراینگ رو با استفاده از نرم افزار تکلا استراکچزر انجام دهید و کسب درآمد دلاری داشته باشید.

امیر علی فیروزی Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 14:35
پاسخ

برای نصب TEKLA Structures به چه سیستمی نیازه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای اطلاع از سخت‌افزار مورد این نرم افزار میتونید مقاله سخت‌افزار مورد نیاز تکلا استراکچرز رو از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

عبدالواحد رئیسی Guest User
28 خرداد 1402 - ساعت 21:54
پاسخ

سلام. ببخشید من هیچگونه تحصیلات مهندسی ندارم، اما خیلی علاقه دارم به ساخت و ساز و طراحی. آیا برنامه تکلااستراکچرز میتونه منو به خواسته ام برسونه؟ وآیا باشرکت حضوری درکلاسها بصورت کامل آموزش میبینم؟ کلاسهای آموزشی چندروز طول میکشه؟ واینکه بعداز اتمام دوره ویادگیری آیامدرکی به هنرجوها داده میشه؟ وآیا بعداز آموزش شرکتها به هنرجوها کار دراین زمینه میدن؟ ممنون میشم پاسخ بدین؟

نادر موسوی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 13:42
پاسخ

سلام وقت بخیر ببخشید کتاب آموزش تکلا استراکچرز که در سایت قرار دارید بر مبنای چه نسخه ای از نرم افزار تکلا تدریس شده است؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
کتاب آموزش تکلا استراکچرز آپادمی بر مبنای ورژن 21 تکلا تدریس شده ولی برای یادگیری تمام نسخه های tekla structures می توانید از آن استفاده کنید.

معین اخباری Guest User
12 آبان 1401 - ساعت 15:59
پاسخ

من هیچ آشنایی با این نرم افزار ندارم مدتی به دنبال آموزش حرفه ای تکلا استراکچر هستم که به صورت صفر تا صد آموزش داده شده باشه میخواستم بدونم آموزش این نرم افزار مناسب افراد مبتدی هم هست و برای آموزش پیش نیاز خاصی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش تکلا استراکچرز هیچ گونه پیش نیازی ندارد و تمام موارد را در این دوره به صورت جامع و از مقدماتی تا پیشرفته یاد می گیرید.

محمد جواد میرزایی Guest User
27 مرداد 1401 - ساعت 15:54
پاسخ

من خیلی دوست دارم این نرم افزار رو یاد بگیرم به نظر شما با تهیه فیلم آموزشی تکلا استراکچرز میتونم این نرم افزار رو یاد بگیرم و یا بهتره که تو کلاسای حضوری شرکت کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
یادگیری این نرم افزار به صورت حضوری و یا غیر حضوری به خودتون بستگی داره ولی با تهیه پکیج آموزشی هم شما میتونید این نرم افزار را یاد بگیرید.

موفق باشید.

علی کرمی Guest User
28 تیر 1401 - ساعت 23:06
پاسخ

برای طراحی و مدلسازی سه‌بعدی سازه‌های ساختمانی میتونیم از نرم افزار رویت هم استفاده کنیم و یا رویت فقط برای مدلسازی های سه بعدی معماری هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر نرم افزار رویت در حوزه عمران هم کاربرد داره شما میتونید از رویت استراکچر برای مدلسازی یه بعدی سازه استفاده کنید.

عادل اسلامی نژاد Guest User
18 خرداد 1401 - ساعت 10:09
پاسخ

سلام ممنون از مقاله خوبتون، پسوند فایل تکلا چیه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام خواهش میکنم. پسوند فایل های تکلا استراکچرز Db1 هست.

احمد شهسواری Guest User
18 آذر 1400 - ساعت 12:09
پاسخ

سلام وقت بخیر بخشید واسه مدلسازی سازه تکلا بهتر است یا رویت؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بهتره از نرم‌ افزار تکلا استفاده کنید چون این نرم‌افزار به صورت اختصاصی برای مدلسازی سه‌بعدی سازه‌های ساختمانی و صنعتی ساخته شده و قابلیت های بیشتری برای طراحی در اختیار شما قرار می‌دهد.