cast
مرجان هرندی

معرفی 3 تا از بهترین نرم افزارهای BIM (لیست مرجع 2024)

مرجان هرندی
11 مرداد 1401
2963
9
متن مقاله

معرفی بهترین نرم افزارهای BIM

مدلسازی اطلاعات ساختمانی BIM این روزها به دلیل گسترش ساختمان سازی در حوزه ساخت و ساز اهمیت بسیار زیادی پیدا کرده است زیرا با استفاده از فرآیند بیم با ارائه اطلاعات ساخت و ساز به صورت یک مدل علاوه بر رفع ایرادات احتمالی و مشکلاتی که حین طراحی یک پروژه به وجود می‌آید به مهندسی و مدیران و دست اندر کاران یک پروژه این امکان را می‌دهد تا با همکاری همه ی بخش ها در زمان ساخت و چه در زمان تخریب بتوانند به درستی تصمیم گیری کنند. با استفاده از مدلسازی اطلاعات ساختمانی BIM میتوانید تمام اطلاعات یک ساختمان را که شامل فعالیت‌های مدیریت ساخت، مشخصات فنی و ظاهری، نقشه‌ها، اسناد و قراردادها و میزان کیفیت را به صورت یک مدل ساختمانی داشته باشید. با کمک این مدل ساختمانی پیمانکاران می‌تواند علاوه بر نقشه‌های اولیه، نقشه‌های اجرایی گروه‌های مختلف طراحی مانند معماری، سازه، تاسیسات و مکانیکی را به چالش بکشد و مشکلات و ایرادات احتمالی و ناهماهنگی‌های موجود در پروژه را رفع کند. همانطور که میدانید بیم یک پلتفرم و فرآیندی هوشمند است که برای استفاده و اجرا نیازمند نرم افزارهایی است که از آن پشتیبانی می‌کنند. در این مقاله به معرفی بهترین نرم افزارهای BIM میپردازیم با ما همراه باشید.

معرفی بهترین نرم افزارهای BIM

مقاله پیشنهادی: مدلسازی اطلاعات ساختمان BIM

نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمان بیم (BIM)

برای مدلسازی اطلاعات ساختمان بیم (BIM) نرم افزارهای مختلفی نظیرTekla  ،Revit ،Bently ،ArchiCAD ،MagiCAD ،DigitalProject ،TeklaStructure ،Navis work ،Vico و … در عرصه جهانی معرفی شده است. که از معروف ترین و شناخته شده ترین آن ها میتوان به رویت و تکلا استراکچر اشاره کرد که در ایران بسیار پر کاربرد هستند. نرم افزارهای بیم با بررسی و پرداختن به نقشه ها و ترسیمات دو بعدی و اجزا مدلسازی سه بعدی از ابتدای فرآیند تولید و مدیریت اطلاعات ساختمان با مدلسازی و نمایش سه بعدی، ویژگی‌های فیزیکی و عملکردی ساختمان را به نمایش میگذارد تا در روند کار تصمیم‌گیری برای طراحان، پیمانکاران و صاحبان پروژه برای بهبود بخشیدن به روند ساخت و کیفیت و مدیریت تصمیمات، راحت تر شود. یکی از ویژگی‌های نرم افزارهای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم که باعث شده با دیگر نرم افزارهای مدلسازی متفاوت باشند داشتن یک پایگاه داده (Data Base) برای ذخیره سازی اطلاعات ساختمانی جهت اشتراک گذاری بین کل اجزاء تیم طراحی و اجرا است تا همه بخش ها علاوه بر همکاری و هماهنگی با بخش های دیگر بتوانند باعث کاهش خطاها و ایرادات احتمالی، کاهش هزینه و افزایش کیفیت در پروژه شوند. در واقع مدلسازی اطلاعات ساختمان با استفاده از نرم افزارهای BIM یک روش مدل محور یکپارچه است که برای اعتبار و دانش هماهنگ در مورد یک پروژه ساختمان در سراسر برنامه‌ریزی، طراحی، ساخت و بهره‌برداری ارائه می‌شود.

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

معرفی 3 تا از بهترین نرم افزارهای بیم

همانطور که در قسمت قبلی به آن اشاره کردیم برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی نرم افزارهای مختلفی وجود دارد که ما در این قسمت 4 تا از بهترین نرم افزارها را به شما معرفی میکنیم.

نرم افزار Revit برای BIM

یکی از بهترین و شناخته شده ترین نرم افزارهای که برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم میتوان در نظر گرفت نرم افزار Autodesk Revit است. رویت نرم افزاریست برای طراحی و انجام ترسیمات دو بعدی و سه بعدی اکه استفاده از آن در پروژه های طراحی سبب بهبود مدل سازی ها می‌شود ویژگی‌ها گوناگون، ابزارها و تنظیمات موجود در این نرم افزار به طور خاص برای انجام کارهای مدل سازی اطلاعات ساختمان ایجاد شده و طراحی و مدل سازی را برای شما بسیار آسان تر کرده است. این ویژگی نرم افزار رویت سبب سهولت ایجاد ساختارهای پیچیده شده و طراحی و مستند سازی را در مدت کوتاهی و با دقت زیاد به انجام می رساند. مدل های هوشمند ایجاد شده توسط نرم افزار رویت یک پروژه کلی را شامل می شوند و در یک فایل پایگاه داده ذخیره می شوند. در صورت استفاده از این نرم افزار برای بیم میتوانید پس از انجام ترسیمات دو بعدی و سه بعدی در صورت اصلاح و ویرایش مدل با تغییر پارامترهای هر نقطه از مدل به صورت خودکار تغییرات در کل پروژه اعمال گردد. یکی دیگر از مزایای استفاده از رویت این است که شما میتوانید از تمام محصولاتAutodesk ازجمله Navisworks ، Dynamo ، BIM 360  و سازگاری با AutoCAD استفاده کنید.

اگر علاقه مند به آموزش نرم افزار رویت هستید میتوانید برای تهیه پکیج آموزش رویت به سایت آپادمی مراجعه کنید.

نرم افزار Revit

مقاله پیشنهادی: تکلا استراکچرز چیست؟

نرم افزار تکلااستراکچر (Tekla Structure)

یکی از بهترین و پرکاربرد ترین نرم افزارهای حوزه مهندسی که در زمینه تهیه نقشه های کارگاهی و مدلسازی سه بعدی کاربرد دارد نرم افزار تکلا استراکچرز (Tekla Structure) است. این نرم افزار یکی دیگر از نرم افزارهایی است که برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم استفاده می‌ شود.  با کمک این نرم افزار شما میتوانید که از سازه های فولادی و بتنی، مدل های سه بعدی بسیار دقیق و با کیفیتی تهیه کنید و بر مبنای آن‌ها نقشه های اجرایی بسیار دقیق به دست آورید. همچنین با استفاده از مدل سه بعدی ایجاد شده در این نرم افزار میتوانید خطاها یا برخوردهایی که بین المان های سازه وجود دارند و در مدل سه بعدی نمایان شده مشاهده و رفع کنید. و نقشه های اجرای و بسیار دقیقی در این نرم افزار تهیه کنید. امکان برسی هر سازه‌ یا قطعه صنعتی که مهندسان و طراحان سازه در این نرم افزار طراحی کرده‌اند قبل از مرحله اجرا باعث شده تا خطاهای احتمالی به کمترین میزان برسد. تکلااستراکچرز اشامل سه قسمت اصلی مدل‌سازی، نقشه‌گیری و گزارش‌گیری است که استفاده از آن باعث شده طراحی و مدل‌سازی بسیاری از سازه‌ها به‌آسانی امکان‌پذیر ‌شود و نقشه های بسیار دقیق از این نرم افزار تهیه کنید همچنین از دیگر ویژگی‌های مهم این نرم افزار میتوان به متره کردن سازه و برآورد هزینه‌ها با دقت بالا و مبتنی بر واقعیت اشاره کرد که علاوه بر امکان متره و برآورد کردن هزینه‌های دقیق و گزارش بودجه دقیق به کارفرما از به هدر رفتن مصالح جلوگیری میکند و در نتیجه باعث صرفه‌جویی در پروژه ها می‌شود.

برای تهیه پکیج آموزش تکلا استراکچرز میتوانید به سایت آپادمی مراجعه کنید.

نرم افزار تکلااستراکچر

مقاله پیشنهادی: نرم افزار آرشیکد چیست؟

نرم افزار آرشیکد (ARCHICAD Graphisoft)

یکی از اولین نرم افزارهای تخصصی برای رشته‌های معماری و عمران نرم افزار ARCHICAD Graphisoft است. این نرم افزار برای انجام طراحی‌ها و ترسیمات دوبعدی و سه بعدی و ترسیم، و شبیه‌سازی‌های معماری طراحی شده است و یکی از نرم افزارها مدل سازی اطلاع ساختمانی نیز می باشد. نرم‌افزارآرشیکد نرم افزاری باسابقه در مدلسازی اطلاعات ساختمان (BIM) است که از پس طراحی و تهیه نقشه های ساختمانی به خوبی بر می‌آید و همکاری بین گروه‌های معماران و مهندسان را آسان می‌کند. با استفاده از ابزارهای موجود در این نرم افزار میتوانید طرح های خود را مدلسازی کنید و پس از آن مدل سازی های انجام شده خود را به پایگاه داده مرکزی ارسال کنید تا امکان همکاری و دسترسی به پروژه از راه دور و از طریق اینترنت، امکان پذیر گردد .این نرم افزار با سایر فرمت های نرم افزار ها سازگار است و امکان تبادل اطلاعات را برای شما فراهم کرده.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت رویت
کارت تکلا استراکچرز
کارت تری دی مکس
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، با نحوه ایجاد مقطع یا Section سه بعدی از...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت دیاگرام و نمای انفجاری در نرم...
عمران
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ترسیم و مدلسازی راه پله در سازه ها...
عمران
مروزه با رشد تکنولوژی علاوه بر دانش آکادمیک و تئوری نیازمند استفاده از...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سارا Guest User
29 خرداد 1402 - ساعت 13:20
پاسخ

پیکج کامل ارشیکد رو دارید؟؟؟ چون آرشیکد سرعت عمل بهتری نسبت به رویت داره

لادن باقری Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 10:14
پاسخ

وقت بخیر ببخشید پکیج آموزشی برای آموزش رویت هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، پکیج آموزش رویت رو میتونید از سایت آپادمی تهیه کنید.

نرگس سوادکوهی Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 10:51
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون
به نظرم نرم افزار رویت یکی از بهترین نرم افزارهای مهندسی برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم هست.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

سپهر بهرامی Guest User
17 آبان 1401 - ساعت 13:36
پاسخ

از بین نرم افزارهایی که معرفی کردید بهترین نرم افزار bim کدوم نرم افزار هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار رویت یکی از بهترین و شناخته شده ترین نرم افزارها برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم هست.

شایان یاوری Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 11:53
پاسخ

وقت بخیر
پکیج آموزش تکلا استراکچر را چجوری میتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تهیه پکیج آموزش تکلا استراکچر و سایر پکیج های آموزش ابتدا در سایت ثبت نام کنید سپس از طریق منوی دوره های آموزشی پکیج مورد نظرتون رو تهیه کنید.