cast
مرجان هرندی

بررسی روند و مراحل طراحی داخلی

مرجان هرندی
18 بهمن 1401
1212
18
متن مقاله

روند و مراحل طراحی داخلی

طراحی داخلی هنر و علم ارتقای فضای داخلیِ ساختمان برای دستیابی به محیطی سالم‌ و زیبا است همچنین یک حرفه چند وجهی است که شامل توسعه مفهومی، برنامه‌ریزی فضا، بازرسی سایت، برنامه ریزی صحیح و اصولی، تحقیق، ارتباط با ذینفعان یک پروژه، مدیریت ساخت و اجرای طرح است. در این راستا طراح داخلی  برای رسیدن به روند طراحی داخلی اصولی، نیاز مند یک برنامه ریزی دقیق برای پروسه طراحی داخلی است. دنبال کردن مراحل طراحی برای دیزاین یک فضا می تواند یک تلاقی کامل بین نیازهایی شخصی مشتریان، بهترین اصول طراحی و بهینه سازی محیط را نشان دهد. در نتیجه یک طراح باید به خوبی با مراحل طراحی داخلی آشنا باشد و بتواند این مراحل را دنبال کند. در ادامه همراه ما باشید تا با روند و مراحل طراحی داخلی آشنا شوید. برای ورود به عرصه طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی باید با مباحث این حوزه به خوبی آشنا باشید تا بتوانید فضاهای مورد نظر خود را به بهترین نحوه طراحی کنید. اگر به دنبال یک دوره کامل و جامع برای آموزش مراحل روند انجام پروژه های طراحی داخلی هستنید میتوانید پکیج آموزش طراحی داخلی را از سایت آپادمی تهیه کنید و پس از گذراندن این دوره و تسلط به مباحث طراحی داخلی از در این حوزه کسب درآمد کنید.

روند و مراحل طراحی داخلی

مقاله پیشنهادی: طراحی پلان 

فرایند طراحی داخلی 

شاید برای شما سوال پیش آمده باشد که فرایند طراحی داخلی چیست؟ و در این راستا چه کارهایی را باید انجام دهید؟ هر پروژه مانند بسیاری از کارها برای سهولت و انجام بهتر کارها در زمان مشخص شده نیازمند یک برنامه و روند کاری برای طراحی داخلی است. در واقع طراحی داخلی، مجموعه ای از مراحل و فعالیت ها و پروسه هایی است که طراح برای تبدیل ایده های ذهنی خود را در قالب کالبدی مشخص ارائه دهد. این فرآیند متشکل از مراحل متعدد است که در هم تنیده شده است. هر چند ممکن است هر کدام از این مراحل مستقل عمل نماید اما در حالت کلی وحدت و یکپارچگی خود را حفظ کرده است. همه مراحل دارای یک ارزش و برتری در آنها وجود ندارد و کامل کننده یکدیگر می باشند. این مراحل ممکن است به صورت قدم به قدم دنبال شود یا این که برخی مراحل با هم هم پوشانی نیز داشته باشند و پا به پای هم پیش روند که هر کدام کامل کننده یکدیگر هستند. این مراحل شامل یک سری فعالیت ها و مراحلی است که پیش از شروع یک پروژه توسط طراح یا تیم طراحی تنظیم می شود تا به این ترتیب چشم اندازی روشن و واضح از ایده های ذهنی طراح و مسیر طراحی داخلی ایجاد شود. 

فرایند طراحی داخلی 

روند طراحی داخلی شامل چه مواردی می شود؟

هر پروژه دارای مراحل و جزئیاتی متفاوت می باشد که ممکن است بسته به ذهن و سبک کاری طراح، موارد متفاوتی را شامل شود. اما به صورت کلی روند طراحی داخلی شامل مراحل زیر می باشد:
•    شناخت و تجزیه و تحلیل
•    برنامه ریزی
•    بررسی قابلیت ها و ظرفیت ها
•    کانسپت سازی
•    طراحی و توسعه طرح اولیه
•    مرحله تولید
•    مناقصه
•    ساخت و ساز

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی

شناخت پروژه و خواسته های کارفرما

بررسی اطلاعات اولیه و پایه در هر پروژه از ابتدایی ترین مراحل در روند طراحی داخلی است. آگاهی و تسلط کافی و توجه به نیاز کارفرمادر این مرحله از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است زیرا هر قدر طراح نسبت به پروژه آگاهی و تسلط داشته پروژه نتیجه ی پایانی بهتر و کارآمد‌تری خواهد داشت. در این مرحله تجسم خلاق و ترسیم دیاگرام ها از مهم ترین ابزار های کارآمد در مرحله ابتدایی محسوب می شود. به طور معمول موارد همچون بررسی شرایط و موقعیت پروژه، سایت پروژه پرداخت و ابعاد، اندازه و همسایگی های زمین ، خواسته های کارفرما و.. در مرحله شناخت ارائه و بررسی می شود.

شناخت پروژه و خواسته های کارفرما

تجزیه و تحلیل در طراحی داخلی

در این مرحله، باید تمامی اطلاعاتی که در مرحله ی شناخت جمع آوری شده طبقه بندی و مرتب می شود. جمع آوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات به طراح  کمک خواهد کرد تا بتواند تصمیمات صحیح گرفته و حتی در مراحل بعدی کار از آنها استفاده کند. برای این کار میتوان از  از دیاگرام ها و نمودارهای طراحی برای ارتباط بین اطلاعات طبقه بندی شده استفاده کرد. نمودارها و دیاگرام‌ها در یک پروسه طراحی، در راستای تحلیل و شناخت ذهن طراح از پروژه جاری قبل از خلق ایده ترسیم می شوند.

مقاله پبشنهادی: لکه گذاری پلان معماری 0 تا 100

برنامه نویسی برای مراحل کار طراحی

در مرحله برنامه نویسی طراح باید پروژه را به صورت کلی تعریف کند. باید به طور کامل به خواسته های کارفرما آگاه باشد وهمچنین ماهیت پروژه مانند محل اقامت اولیه، محل اجرای پروژه، هدف از فضاها و وسعت کار طراحی را بشناسد. سپس با در نظر گرفتن نظرات و خواسته های مشتری مراحل بعدی در طراحی داخلی را آغاز کند.

بررسی قابلیت ها و ظرفیت ها

پس از پشت سر گذاشتن مراحل قبل در این مرحله کار طراح آغاز می شود طراح باتوجه به اطلاعات و برنامه ریزی خود در طول این مرحله طراح ایده های خود برای طراحی فضاهای مختلف را ارائه می دهد و آنها را مورد بحث قرار می دهد. در این مرحله از روند طراحی داخلی، طراح داخلی باید در مورد قابلیت پروژه ، نیازها های مشتریان، میزان بودجه و زمان بندی اطلاعاتی را به دست آورد. 

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

شکل گیری کانسپت و ایده های طرح

یکی از بخش های مهم دیگر در روند طراحی داخلی طراحی کانسپت است که با توجه به تجزیه و تحلیل لیست اطلاعات به دست آمده از هر بخش، طراح کانسپت اولیه طرح را ارائه و برای اجرایی کردن آن ایده هایی کاربردی را مد نظر قرار می دهد. همزمان با ارائه طرح های پیشنهادی می توان سبک های مختلف طراحی داخلی و تاثیری که روی فضای مورد نظر دارند را نیز بررسی کرد. در این مرحله از طراحی داخلی رندرها و مدل های سهبعدی اولیه ایجاد خواهد شد که جنبه های حجمی طراحی را توصیف می کنند. سپس طراحی وارد مرحله توسعه می شود و به جزئیات طرح پرداخته می شود. مواردی مانند مواد مناسب برای تکمیل کف، دیوارها، نحوه فرنیش فضا، مبلمان مناسب و مواردی از این دست در این مرحله تعیین خواهد شد. همچنین به مفاهیم روشنایی فضا و طراحی نورپردازی و دیگر الزامات فضایی پرداخته می شود.

مقاله پیشنهادی: 0 تا 100 ضوابط طراحی پارکینگ

مرحله تکنیکال

بخش مهم دیگر روند طراحی داخلی ، مرحله تکنیکال یا فنی است. این مرحله از کار در واقع رسیدن به طرح نهایی است. با توافقاتی که با مشتری انجام می شود امضای طرح اولیه انجام شده و کار به مرحله طراحی فنی می رسد. طی این مرحله جزئیات بیشتری به پروژه اضافه می شود و تمام جزئیات پیشنهادی جدید برای ساخت نیز ارائه می شود. در این مرحله از کار مشخصات و نقشه ها نیز ارائه می شود.

مقاله پیشنهادی: لکه گذاری در پلان معماری

تولید در روند طراحی داخلی

پس از پرداختن به جزئیات پروژه در این بخش از مراحل طراحی در طراحی داخلی جزئیات ساخت و ساز تکمیل میشود. بنابراین در مرحله بعدی برنامه های تکمیلی قرار می گیریم که جزئیات ظریف کاری طراحی اضافه می شوند. مواردی مانند جزئیات بهداشتی، بخش های الکتریکی و … در این مرحله مطرح می شود.

مناقصه

پس از گذر از هر مرحله هر ایده و طرح معماری به صورت دقیق در دو مرحله فاز یک و دو ترسیم می شود. نقشه های جزئیات بنا به سازندگان اجازه می دهند تا به طرح ذهنی معمار پروژه، کالبدی فیزیکی ببخشند و به کمک مصالح آن را قابل لمس و قابل سکونت کنند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی و وجود نرم افزارهای متعدد این کار با سرعت و دقت بسیار زیادی انجام می شود. پس از این مرحله با تکمیل روند طراحی داخلی و ارائه جزئیات، فرایند مناقصه آغاز می شود. در این مرحله باید بهترین شرایط پیمانکاری برای شروع کار مشخص شود. با ارائه پیشنهادات و دریافت بهترین گزینه ها، برنامه ساخت و ساز توسعه می یابد. علاوه بر این در این مرحله از کار باید مجوز نیز گرفته شود. ارائه نقشه های طراحی برای دریافت مجوزهای مورد نیاز ضروری است.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

ساخت و ساز

شروع ساخت و ساز آخرین مرحله از پروژه های طراحی داخلی است. این مرحله با همکاری بین طراح و پیمانکاران مراحل طراحی و نصب و راه اندازی جزئیات مختلف به صورت موفقیت آمیزی انجام می شود. تامین وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای طراحی داخلی و اجرای طرح نهایی و نصب و راه اندازی آنها آخرین مورد از روند طراحی داخلی است.

ساخت و ساز

مقاله پیشنهادی: سیرکولاسیون در معماری

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1
کارت لومیون

مقالات مشابه

معماری
امروزه سبک شناسی در دکوراسیون داخلی منزل و طراحی هر فضای دیگر یک مهارت...
معماری
معماری داخلی یکی از پراهمیت‌ترین رشته‌ها در ساختمان‌سازی است که علم طر...
معماری
طراحی دکوراسیون داخلی حرفه و دانشی فراگیر است که به طراحی فضای داخلی م...
معماری
گشتالت یک نظریه روانشانسی است که چگونگی ادراک بصری توسط مغز انسان را ت...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مژگان اشراقی Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 12:24
پاسخ

پکیج طراحی داخلی شامل چه آموزش هایی میشه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج آموزش طراحی داخلی شامل مباحث زیر می باشد:
مبانی و اصول طراحی داخلی + سواد بصری
شناخت سبک‌های مهم و جهانیِ طراحی داخلی
رنگ شناسی، روانشناسی رنگ و کاربرد رنگ در طراحی داخلی
آموزش نقشه خوانی، لکه گذاری فضاها، اصلاح و تغییر پلان، شناخت روابط بین فضاهای مختلف
اصول طراحی و اجرای آشپزخانه و کابینت
اصول طراحی و اجرای فضاهای نشیمن، پذیرایی، اتاق خواب‌ها، سرویس بهداشتی و حمام
اصول چیدمان و انتخاب مبلمان، اکسسوری، پرده، تهیه مود بُرد و ...
شناخت متریال‌های کاربردی و روش های اجرای آن‌ها
آشنایی با انواع نورها و سیستم اصولیِ نورپردازی فضاهای داخلی
اصول قرارداد نویسی و ارتباط با کارفرما یا پیمانکاران اجرایی
آموزش کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی داخلی

مینا رنجبران Guest User
20 شهریور 1402 - ساعت 16:54
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

فرید آقایی Guest User
13 تیر 1402 - ساعت 16:17
پاسخ

چه نرم‌افزارهایی برای طراحی داخلی پیشنهاد می‌کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزارهای مورد نیاز در حوزه طراحی داخلی رو در مقاله بهترین نرم افزارهای طراحی داخلی معرفی کردیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

الناز نامدار Guest User
09 خرداد 1402 - ساعت 15:56
پاسخ

فضای منفی در طراحی به اندازه فضا های مثبت کاربرد داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
فضاهای مثبت و منفی در طراحی داخلی به عنوان دو عنصر اساسی در طراحی فضاهای داخلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین استفاده از فضاهای منفی باید به اندازه‌ی لازم برای ایجاد تعادل و تناوب با فضاهای مثبت صورت گیرد. به عنوان مثال، اگر در یک فضای کوچک و تنگ، فضاهای منفی بیش از حدی استفاده شود، ممکن است فضای آن به شکلی که برای استفاده مناسب نباشد، تغییر کند. به همین دلیل، استفاده از فضاهای منفی باید با دقت و با توجه به نیازهای فضای داخلی صورت گیرد.

نگار خجندی Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 15:25
پاسخ

کاش آموزشی هم بود که علاوه بر مراحل طراحی مراحل اجرای دکوراسیون داخلی هم آموزش میداد

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در پکیج آموزش طراحی داخلی علاوه بر آموزش طراحی داخلی مراحل اجرای یک پروژه هم به صورت عملی آموزش داده شده میتونید از طریق سایت آپادمی این پکیج رو تهیه کنید.

یاسمن مولایی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 11:38
پاسخ

من پکیج آموزش طراحی داخلی تهیه کردم واقع عالیه این پکیج، مخصوصا که مراحل طراحی یک پروژه به صورت اجرایی هم آموزش داده شده.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که راضی بودید، موفق باشید.

مصطفی نجف زاده Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 11:06
پاسخ

برای یادگیری مراحل طراحی داخلی حتما باید شته تحصیلیمون معماری باشه ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر لازم نیست حتما رشته تحصیلی شما مرتبط با طراحی داخلی باشه.
دوره آموزشی طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی آپادمی هیچ گونه پیش نیازی ندارد و افراد از رشته‌های دیگر هم می‌تونند این تخصص را یاد بگیرند و از آن کسب درآمد کنند.

آیدین موسوی Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 10:47
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون
کاش آموزشی بود که بشه مراحل طراحی یک پروژه رو یه صورت عملی مشاهده کرد تا بهتر با این مراحل آشنا بشیم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم
پکیج آموزش طراحی و اجرای دکوراسیون داخلی آپادمی یک دوره کاملاً اجرایی و کاربردی است که تمام مراحل طراحی و اجرای دکوراسیون اخلی رو در قالب یک پروژه اجرای آموزش دادن میتونید این پکیج رو از سایت آپادمی تهیه کنید.

ساینا حقیقی Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 10:30
پاسخ

وقت بخیر
ممنون از توضیحات مفیدتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.