cast
مرجان هرندی

آموزش لکه گذاری پلان معماری 0 تا 100

مرجان هرندی
06 بهمن 1401
7291
4
متن مقاله

لکه گذاری پلان معماری 0 تا 100

اگر تا به حال تجربه طراحی پلان معماری را داشته باشید حتما میدانید که طراحی پلان دارای مراحل مختلفی می باشد که انجام صحیح و این مراحل در روند طراحی بسیار موثر و حائزه اهمیت بوده و به شما در طراحی پلان کمک خواهد کرد. همانطور که در مقالات قبلی اشاره کردیم یکی از مباحث مهم در طراحی پلان معماری، بحث لکه گذاری در پلان می باشد که برای مشخص نمودن حدودی موقعیت فضاهای مختلف ساختمان، در پلان انجام می شود. با انجام لکه گذاری میتوانید مشخص کنید هر یک از فضاها مانند اتاق خواب ها، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، پذیرایی، نشیمن، تراس و … در کدام قسمت پلان قرار گیرند. با توجه به اهمیت لکه گذاری در طراحی پلان در این مقاله قصد داریم لکه گذاری پلان معماری را به صورت  0 تا 100 به شما آموزش دهیم در ادامه همرا ما باشید. برای آموزش طراحی داخلی میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش طراحی داخلی را تهیه کنید.

لکه گذاری پلان معماری 0 تا 100

مقاله پیشنهادی: آموزش طراحی پلان

پلان لکه گذاری در معماری چیست؟

شاید برای  بسیاری از شما این سؤال مطرح شده باشد که لکه گذاری پلان چیست؟ و به چه منظور و چگونه انجام می‌شود؟ همانطور که در مقدمه اشاره کردیم یکی از مراحل مهم در روند طراحی پلان معماری، لکه گذاری و یا توده گذاری است که این کار به منظور مشخص کردن موقعیت فضا های مورد نیاز و جانمایی فضا‌های اصلی در یک پلان انجام می شود. در ساختمان های مسکونی تقسیم فضاهای ساختمانی در لکه گذاری به صورت زیر دسته بندی می شوند:
•    فضا های دسترسی و ارتباطی مانند پله و آسانسور
•    فضا های عمومی مانند پذیرایی سرویس بهداشتی
•    فضا های نیمه خصوصی مانند نشیمن
•    فضا های خدماتی مانند آشپزخانه
•    فضا های خصوصی مانند اتاق خواب ها سرویش های بهداشتی حمام و...
اولین مرحله برای لکه گذاری در پلان، مشخص کردن فضاهای مورد نیاز  پلان معماری است. شما باید تصمیم بگیرد هر فضا در کدام قسمت از پلان معماری قرار گیرد. برای مثال ابتدا محدود مورد نظر برای فضا‌های عمومی، دسترسی، خصوصی، نیمه خصوصی و خدماتی را مشخص نمایید سپس با توجه به ارتباط فضا‌ها بهترین موقعیت برای هر یک از فضا ها را در پلان مشخص کنید. این فضاها به نحوی در پلان در کنار هم قرار گیرند که علاوه بر اینکه سیرکولاسیون و ارتباط داخلی آن ها با هم دیگر حفظ شود بتوانید تفکیک فضاهای خصوصی، نیمه خصوصی و عمومی را هم داشته باشید.نکته قابل توجه در لکه گذاری پلان های معماری که باید به آن توجه داشته باشید موقعیت قرار گیری و ابعاد زمین است که در زمین و موقعیت های مختلف متفاوت می باشد. با توجه به این که در ایران اکثر زمین ها به صورت شمالی جنوبی هستند نحوه لکه گذاری در این زمین ها نیز متفاووت خواهد بود ودر این مقاله به شما توضیح خواهیم داد.

پلان لکه گذاری در معماری چیست؟

نکات مهم قبل از انجام لکه گذاری

قبل از لکه گذاری ابتدا باید حد و مرز مقدار زیربنای ساختمان را با توجه به ضوابط و استانداردهایی که شهرداری آن منطقه برای ساخت و ساز در نظر می گیرد، روی سایت پلان مشخص نماید. تعیین حدود و مرزها، به شما در طراحی کمک خواهد کرد همچنین اطلاعات و آگاهی شما را نسبت به نورگیری ها و محل پنجره ها و هم جواری های بنا و … بالا می برد و امر طراحی را راحت تر و صحیح تر می کند.

نکات مهم قبل از انجام لکه گذاری

نحوه لکه گذاری پلان

تعیین موقعیت زمین یا ساختمان از نکات بسیار مهم قبل از انجام لکه گذاری در پلان معماری است. شما باید بدانید ساختمانی که میخواهید طراحی کنید شمالی است یا جنوبی؟ پاسخ این سوال بسیار ساده خواهد بود به زمین هایی که حیاط در ابتدا و ساختمان در انتهای زمین قرار گرفته ساختمانی های شمالی میگویند همچنین ساختمان جنوبی برعکس این حالت است یعنی هنگام ورود ابتدا وارد ساختمان می شوید و بعد از گذر از ساختمان به حیاط خواهید رسید. به همین صورت ساختمان های شرقی و غربی نیز وجود دارند اما در ایران ساختمان های شمالی و جنوبی معمول تر می باشند. ساختمان های شمالی و جنوبی دارای یک تفاوت بسیار مهم میباشند این تفاو ت در نورگیری زمین های جنوبی و شمالی است زمین های شمالی فقط از یک سمت امکان نورگیری دارند اما زمین های جنوبی هم از سمت خیابان و هم از سمت حیاط نورگیر خواهند داشت همین موضوع یکی از مزیت های برتری زمین های جنوبی نسبت به زمین ها شمالی می باشد. پس از تعیین نوع ساختمان و مشخص کردن حد و مرز و همجواری ها کار شما برای  برای لکه گذاری و جانمایی فضاهای داخلی آسان تر می شود زیرا با توجه به موقعیت ساختمان میتوانید بهترین موقعیت را برای بخش ها باتوجه به اولویت بندی فضا نسبت به نورگیری مشخص نمایید که کدام بخش ها در معرض این نور قرار بگیرند و سایر نکاتی که می تواند در طراحی و استفاده بهینه از فضاها در نظر گرفته شود، واضح تر خواهند شد.

مقاله پیشنهادی:  اتوکد چیست؟

لکه گذاری ساختمان های شمالی

با توجه به اینکه لکه گذاری زمین های شمالی و جنوبی با یک دیگر متفاوت می باشد ابتدا به نکاتی درباره ی لکه گذاری ساختمان های شمالی خواهیم پرداخت.
•    باتوجه به موقعیت زمین های شمالی که ابتدا حیاط و بعد، بنای ساختمان قرار می گیرد، در این حالت بنا فقط از یک سمت می توانید نور داشته باشد باتوجه به این موضوع باید برای فضاهایی که در انتهای زمین طراحی می کنید یک نورگیر در نظر بگیرید تا فضاهای انتهایی ساختمان از نور و تهویه طبیعی برخوردار باشند.
•    فضای راه پله در ساختمان های شمالی به هیچ عنوان نباید در جلوی ساختمان در نظر گرفته شود زیرا این کار مانع ورود بخشی از نور طبیعی روز به ساختمان می شود و نمای ساختمان را نیز تحت تأثیر قرار می دهد و جلوه و زیبایی نما را کاهش می دهد؛ بنابراین بهترین محل برای قرارگیری راه پله در ساختمان های شمالی در وسط بنا یا انتهای بنا می باشد البته بهترین محل برای در نظر گرفتن راه پله، وسط ساختمان است زیرا در آپارتمان های مسکونی این امر، باعث دسترسی راحت تر به سایر فضاها و سیرکولاسیون صحیح تر در فضای داخلی ساختمان می شود.
•    باتوجه به اینکه زمین های شمالی فقط از یک سمت از نور طبیعی برخوردار می باشد بخشی از فضایی که از نور بهرمند می باشد باید به آشپزخانه اختصاص داده شود و بقیه فضا را به پذیرایی، نشیمن و ناهارخوری.
•    بخش خصوصی در زمین های شمالی که شامل اتاق خواب ها می شوند باید در انتهای زمین قرار گیرند همچنین برای تامین نور و تهویه باید در این بخش یک نور گیر طراحی شود تا ااین بخش ها نیز نور و تهویه طبیعی داشته باشند.

مقاله پیشنهادی: بهترین نرم افزارهای معماری

لکه گذاری ساختمان های جنوبی

با توجه به مزیت نورگیری ساختمان های جنوبی از دو جهت، نحوه لکه گذاری در این ساختمان ها متفاوت با ساختمان های شمالی است. در ساختمان های جنوبی میتوانید هم از ضلع شمالی ساختمان و هم از ضلع جنوبی آن؛ یعنی هم از سمت خیابان و هم از سمت حیاط از نور طبیعی بهرمند شوید. باتوجه به اینکه بهترین و مطلوب ترین نور، نور جنوب می باشد باید پلان خود را به صورتی طراحی کنید که فضاهای اصلی و عمومی ساختمان مانند آشپزخانه و پذیرایی بتوانند به طور مستقیم نور جنوب را دریافت کنند در این حالت تاق خواب ها در ضلع شمالی، سمت خیابان قرار میگیرند و آشپزخانه، پذیرایی و نشیمن در سمت حیاط واقع می‌شوند.

لکه گذاری ساختمان های جنوبی

مقاله پیشنهادی: بازار کار و کسب درآمد از طراحی دکوراسیون داخلی

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت آموزش طراحی داخلی
کارت اتوکد
کارت رویت
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
لومیون یک نرم افزار قدرتمند و پرسرعت برای شبیه‌سازی معماری و رندرگیری...
عمران
همه برنامه‌ها و نرم‌افزارها برای اجرا شدن و ارائه بهترین عملکرد نیاز ب...
معماری
یکی از نرم‌افزار های تخصصی در حوزه‌های مهندسی برای ترسیمات دو بعدی و س...
معماری
یکی از مهم ترین و اولین دستورات ترسیمی که در نرم‌افزار اتوکد یاد می‌گی...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

سمانه راد Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 16:13
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

فاطمه جعفری Guest User
26 تیر 1402 - ساعت 16:50
پاسخ

مقاله خوبی بود خسته نباشید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.