cast
مرجان هرندی

دستور copy در اتوکد + آموزش مرحله به مرحله کپی کردن در (AutoCAD) + عکس

مرجان هرندی
08 آبان 1400
14293
16
متن مقاله

دستور copy در اتوکد

کاربرد دستور کپی در نرم‌افزار اتوکد AutoCAD ایجاد نسخه‌هایی مشابه از ترسیمات شما در این نرم‌افزار است که کمی مشابه دستور Move است با این تفاوت که علاوه به جا به‌ جایی یک کپی از آبجکت و ترسیماتی که انتخاب کرده‌اید ایجاد می‌کند. این دستور در قسمت Modify کنار دیگر ابزارهای ویرایشی قرار دارد که در ادامه با روش‌های اجرای دستور Copy آشنا خواهید شد. برای تهیه پکیج آموزش اتوکد میتوانید از سایت آپادمی پکیج خود را تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

روش‌های اجرای دستور Copy

برای اجرای دستور کپی در اتوکد می‌توانید Co+Enter را بزنید یا  از تب Modify به این دستور دسترسی پیدا کنید.  روش دیگری که برای اجرای این دستور می‌توانید استفاده کنید از طریق خط فرمان با تایپ کلمه Copy و زدن Enter است که دستور برای شما اجرا می‌شود. همچنین با گرفتن کلید Ctrl+C و Ctrl+V برای کپی گرفتن و انتقال شکل در جایی دیگر یا در فایلی دیگر می‌توانید از این کلید ترکیبی استفاده کنید.

در اتوکد Copy روش‌های اجرای دستور

آموزش رایگان پیشنهادی: آموزش دستور MOCORO در اتوکد

نحوه استفاده از دستور Copy در اتوکد 

•  برای کپی گرفتن از ترسیماتتان در یک پروژه در اتوکد ابتدا باید آبجکت یا ترسیمات مورد نظر خود را انتخاب کنید (Select objects:) و بعد دستور کپی را اجرا کنید و یا می‌توانید بعد از اجرای دستور، آبجکت و اشکال خود را انتخاب نمایید. بعد از انتخاب آبجکت باید کلید Enter را فشار دهید.

انتخاب آبجکت برای اجرای دستور کپی

•  یک نقطه مبنا برای جا به جایی و گرفتن کپی از اشکال مورد نظر انتخاب کنید که در خط فرمان با این پیغام (Specify base point)  اتوکد از شما می‌خواهد  نقطه مبنای اول را انتخاب کنید بعد از انتخاب نقطه اول مجددا باید نقطه مبنای دوم برای انتقال و جا به جایه آبجکتی که می‌خواهید تکثیر کنید مشخص کنید که با حرکت موس در جهت‌های مختلف به صورتی دستی بدون اندازه و اعداد مشخص و دقیق آبجکت خود را کپی کرده و به جایه دیگری انتقال بدهید. 
  و همچنین می‌توانید بعد از انتخاب نقطه اول با وارد کردن اعداد دقیق به منظور ایجاد فواصل دقیق و یکسان برای نسخه‌هایی که می‌خواهید تکثیر کنید عددی مشخص وارد کنید. دستور کپی دارای زیر دستوراتی است که کارا برای شما راحت تر می کند و امکانات بیشتری را در اختیار شما قرار می دهد که در ادامه به صورت کامل این زیر دستورات  را برسی خواهیم کرد.

گرفتن کپی در فواصل مشخص و یکسان

مقاله پیشنهادی: آموزش دستور Region در اتوکد

 زیر دستورهای Copy در اتوکد 

Displacement:

هنگامی که دستور Copy را اجرا می‌کنید بعد از انتخاب ابجکت و زدن کلید Enter در خط فرمان زیر دستور Displacement را مشاهده می‌کنید که با انتخاب آن می‌توانید مختصات دقیق محل قرار گیری ترسیماتی میخواهید کپی کنید را به نرم‌افزار اتوکد معرفی کنید. برای مثال اگر میخواهید یک مستطیل را با مختصاتی دقیق کپی و به مکانی دیگر منتقل کنید باید بعد از انتخاب مستطیل و کلیک کردن روی زیر دستور Displacement در خط فرمان مختصات مورد نظر خود را وارد کنید برای مثال من در “2,5,0” را تایپ میکنم و اینتر را میزنم آبجکت انتخابی من به مقدار دو واحد در راستای محور X ، پنج واحد در راستای Y و صفر در راستای Z کپی شده و به مختصات مورد نظر انتقال پیدا کرده است.
 در اتوکد Displacementزیر دستور

Mode:

با انتخاب زیر دستور Mode دو روش کپی گرفتن را به شما نمایش می‌دهند که می‌توانید برای تکثیر ترسیمات و آبجکت‎‌ها از آن‌ها استفاده کنید.

Single:

یکی از دو مدل کپی گرفتن که با انتخاب زیر دستور Mode می‌توانید انتخاب کنید گزینه Single که با انتخاب این دستور فقط یکبار می‌توانید دستور کپی را روی ترسیمات اجرا کنید.

Multiple:

با انتخاب این گزینه می‌توانید به صورت متعدد دستور کپی را اجرا کنید برای خارج شدن از دستور کافیست کلید Esc و یا Enter را فشار دهید.

Mode حالت ها مختلف کپی گرفتن با انتخاب زیر دستور

نقاله پیشنهادی: دستورArray در اتوکد

Array:

زیر دستور بعدی دستور Array است که با انتخاب این دستور می‌توانید با انتخاب نقطه اول و دوم و وارد کردن تعداد مورد نظر از اشکال و ترسیمات کپی بگیرید. برای استفاده از این دستور بعد از انتخاب آبجکت نقطه اول را مشخص می‌کنید و بعد روی گزینه Array کلیک می‌کنید سپس تعدادی که می‌خواهید از آبجکت‌ها کپی گرفته شود را وارد می‌کنید و بعد با انتخاب نقطه دوم، موضوعات به طور منظم و متوالی به تعداد وارد شده کپی می‌شوند.

 در اتوکد Array ریز دستور

Fit: 

با انتخاب دستور Array قبل از انتخاب نقطه دوم زیر دستور Fit را از خط فرمان می‌توانید انتخاب کنید با انتخاب این دستور می‌توانید با وارد کردن یک عدد برای فواصل مشخص به جا یه نقطه دوم از آبجکت‌ها به صورت منظم با فواصلی مشخص کپی بگیرید.

 وارد کردن عدد به منظور ایجاد فواصل مشخص

Exit:

با انتخاب این گزینه از فرمان کپی خارج می شوید.

Undo:

گزینه Undo آخرین عمل شما در فرمان کپی را لغو خواهد کرد.

زیر دستور های کپی در اتوکد

مقاله پیشنهادی: لیسپ (Lisp) در اتوکد چیست؟ 

امیدوارم که از این آموزش لذت برده باشید. اگر علاقه‌مند به آموزش نرم‌افزار اتوکد هستید و می‌خواهید به صورت حرفه‌ای اتوکد را یاد بگیرید، فقط کافیست وارد سایت آپادمی شوید و با ثبت نام در سایت پکیج آموزشی نرم‌افزار اتوکد را تهیه کنید و به همه ابزارها مسلط شوید همچنین با تهیه پکیج اتوکد علاوه بر آموزش ابزارها و انجام ترسیمات در محیط دوبعدی ، انجام ترسیمات در محیط سه بعدی را نیز به شما آموزش می‌دهند.

کارت اتوکد
کارت راینو
کارت رویت
کارت تری دی مکس

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی، نحوه استفاده از فرمان OOPS در اتوکد برای بازگرد...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با استفاده از دستور Purge، روش کاهش حجم ف...
معماری
با استفاده از قابلیت‌های پلاگین جذاب yqarch برای نرم افزار اتوکد می‌تو...
معماری
در این آموزش رایگان با کمک پلاگین قدرتمند YQArch، تمام درب‌های موجود د...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

شیوا کاویانی Guest User
17 دی 1402 - ساعت 12:00
پاسخ

سلام خیلی عالی بود مرسی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون موفق باشید.

رضا محمودی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 14:23
پاسخ

برای تکثیر آبجکت ها در یه مسیر از دستور کپی میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
باید از دستور Path Array در اتوکد استفاده کنید.

مژگان مرادی Guest User
19 آبان 1401 - ساعت 13:02
پاسخ

چرا بعضی وقتا فایل اتوکد کپی نمیشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
یکی از دلایل که بعضی از ترسیمات کپی نمیشن به علت قفل بودن لایه‌ای است که موضوع در آن قرار دارد، اگر لایه قفل بود، پس از باز کردن قفل لایه، دوباره مراحل را انجام دهید تا فایل به طور کامل کپی بشه

محمد حسین صابری Guest User
12 آبان 1401 - ساعت 15:32
پاسخ

وقت بخیر
من میخوام که قسمتی از فایلم را در نرم افزار اتوکد ، به فایل دیگری انتقال بدم چجوری باید این کارو انجام بدم ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای کپی کردن قسمتی از ترسیمات در یک فایل دیگر کافیست ترسیمات خودتون رو انتخاب کنید و ctrl + c رو بزنید سپس وارد فایل مورد نظرتون بشید و یا کلید ctrl + tab رو برای switch کردن بین صفحه ها بزنید و در فایل دیگر با زدن ctrl + v ترسیمات مورد نظر رو پیست کنید.

حمید جهانپور Guest User
06 شهریور 1401 - ساعت 12:50
پاسخ

هنگام کپی گرفتن میتونیم مقیاس ترسیمات رو هم تغییر بدیم ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با دستور کپی نمیتونید مقیاس ترسیمات رو هم تغییر بدید ولی میتونید از با دستور Scale و انتخاب زیر دستور Copy از ترسیمات کپی بگیرید.

کمیمیا لطفی Guest User
29 خرداد 1401 - ساعت 10:24
پاسخ

برای کثیر یک آبجکت با دستور Copy در اتوکد میتونیم تعداد وارد کنیم تا از یک آبجکت چن تا کپی بگیریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید پس از اجرای دستور کپی با انتخاب زیر دستور Array تعداد وارد کنید.

مجید مظفری Guest User
21 خرداد 1401 - ساعت 10:41
پاسخ

میخوام مقیاس قسمتی از ترسیماتم رو با دستور scale در اتوکد تغییر بدم تا هم اندازه قسمت های دیگه بشه ولی مقیاس دقیق قسمت های ترسیمی رو نمیدونم برای تغییر مقیاس باید چیکارکنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
باید از زیر دستورReference در دستور Scale استفاده کنید.

هادی صفایی Guest User
10 آذر 1400 - ساعت 15:32
پاسخ

برای گرفتن کپی تعداد بالا در اتوکد بهتر از دستور Copy استفاده کنیم یا دستور Array؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بهتره از دستور Array در اتوکد استفاده کنید.
موفق باشید.