cast
مرجان هرندی

لیسپ (Lisp) در اتوکد چیست؟ + 3 روش لود لیسپ در AutoCAD

مرجان هرندی
25 مهر 1400
10744
10
متن مقاله

امروز قصد داریم یکی از قابلیت‌های بی نظیر و فوق العاده نرم‌افزار اتوکد Autocad را به شما معرفی کنیم. شاید با قابلیت بی نظیر لیسپ در نرم‌افزار اتوکد قبلا آشنا شده باشد. لیسپ یک نوع زبان برنامه نویسی برای بهره برداری و افزایش قابلیت‌های نرم‌افزار اتوکد است که امکانات فوق العاده و بسیار زیادی را در اختیار کاربران این نرم‌افزار قرار می‌دهد. اگر تمایل دارید که با مبحث لیسپ در اتوکد بیشتر آشنا شوید با ما همراه باشید.اگر علاقه مند به آموزش نرم‌افزار اتوکد هستید می‌توانید پکیج آموزش اتوکد را از سایت آپادمی تهیه کنید.

لیسپ (Lisp) چیست؟ 

همانطور که در قسمت قبل متوجه شدید لیسپ یک نوع زبان برنامه نویسی برای افزایش قابلیت‌های اتوکد است که زبان اختصاصی شرکت اتودسک برای آسان تر کردن مجموعه عملیات‌ و دستورهای مشابه و تکراری با کمک دستورات و کدهای تعریف شده در اتوکد می‌باشد که به شما کمک می‌کند تا در ترسیمات خود دستورات و عملکردهای سفارشی مختص به خود را تهیه کنید. با کمک لیسپ شما می‌توانید با بهره گیری صحیح و درست از دستورات نرم‌افزار‌ اتوکد علاوه بر بالا بردن سرعت و دقت خود در ترسیمات کارهای مختلف دیگری نیز انجام دهید. کارهایی مانند عملیات جمع و ضرب در متن‌های اتوکد و حتی در طراحی‌های حرفه‌ای و تخصصی ،طراحی اجزاء ساختمان، رسم فلوچارت، رسم توابع ساده و پیچیده ریاضی، و… را انجام دهید.

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

لیسپ در اتوکد چیست؟

مزایای لیسپ در اتوکد

حالا که با مفهوم و کاربرد لیسپ در نرم‌افزار اتوکد آشنا شدیم به مزایای لیسپ می‌پردازیم یکی از مهم‌ترین مزایای لیسپ در اتوکد افزایش سرعت و دقت در انجام و ترسیم طرح‌ها در پروژه‌ها است که می‌توانید بدون خطای انسانی و در کمترین زمان ترسیمات خود را انجام دهید و پروژه‌ای دقیق و حرفه‌ای، با صرفه جویی در هزینه و زمان به کارفرما ارائه دهید. یکی دیگر از مزایای قابل توجه لیسپ در نرم افزار اتوکد استفاده از لیسپ بدون نیاز به دانش برنامه نویسی است همانطور که گفتیم لیسپ یک نوع زبان برنامه نویسی برای افزایش قابلیت‌های اتوکد است ولی برای استفاده از لیسپ بدون برنامه نویسی تنها با یک جست و جوی ساده در اینترنت دستورات مورد نظر خود را  یافته و دانلود کرده و با فراخوانی لیسپ مورد نظردر نرم افزار اتوکد می‌توانید از ابزار مورد نظرتون استفاده کنید . لیسپ کاربرد و قابلیت‌های بی‌شماری دارد که با استفاده از آن‌ها می‌توانید طراحی‌های مورد نظر خود را به بهترین نحو ممکن بدون خطا انجام دهید.

روش لود کردن لیسپ (Lisp):

همان طور که گفتیم شما می‌توانید با جست و جو در اینترنت به راحتی دستورات مورد نظر خود را بیابید و دانلود کنید و با فراخوانی لیسپ مورد نظر در اتوکد از ابزارها و دستورات مورد نظر خود در ترسیماتتان استفاده کنید. برای فراخونی و لود کردن لیسپ در نرم افزار اتوکد می‌توانید از دو روش Lisp مورد نظر خود را فراخوانی کنید.

1. در این روش کافیست از منوی  Tools گزینه Load Application را انتخاب کنید سپس بعد از باز شدن پنجره Load، لیسپ مورد نظر خود را که به صورت یک فایل با پسوند lsp است را انتخاب کرده و گزینه load  را بزنید بعد از لود شدن Lisp کافیست در خط فرمان دستور اجرای آن را تایپ کنید و کلید Enter را بزنید. 

لود کردن لیسپ در اتوکد

2. روش دوم برای لود کردن لیسپ از طریق تب Manage است که از پنل Applications می‌توانیدLoad Application را انتخاب کنید و مانند مرحله قبل مراحل لود لیسپ را انجام دهید.

لود کردن لیسپ در اتوکد

لود خودکار لیسپ در اتوکد

3. در روش های قبلی با نحوه لو کردن لیسپ آشنا شدیم ولی در دو روش قسمت قبل پس از بستن نرم‌افزار اتوکد و اجرای دوباره نرم‌افزار باید مجددا لیسپ‌ها لود شوند. اما یک راه برای لود کردن همیشگی لیسپ‌ها وجود دارد که می‌توانید به راحتی با انجام این تنظیمات لیسپ مورد نظر خود را لود کرده تا پس از هر بار اجرای نرم‌افزار به صورت خودکار لیسپ برای شما لود شود و دیگر نیازی به لود کردن مجدد آن‌ها نباشد برای لود خودکار لیسپ‌ها کافیست از طریق یکی از دو روش زیر به پنجره Load/Unload Applications دسترسی پیدا کنید و با کلیک روی گزینه Contents و باز شدن پنجره Startup Suite روی گزینه Add کلیک کرده و لیسپ مورد نظر خود را انتخاب کنید. با استفاده از این روش لیسپ‌ها بعد از هر بار اجرای اتوکد به صورت خودکار لود می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: سیستم مورد نیاز نرم‌افزار اتوکد


انواع لیسپ در نرم‌افزار اتوکد
 

شاید بدانید که لیسپ‌ها انواع مختلفی دارند که هر یک کاربرد و قابلیت متفاوتی دارند که در ادامه به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم: 

•    لیسپ مربوط به متن در اتوکد: 

اولین لیسپی که می‌خواهیم به شما معرفی کنیم لیسپ مرتبط با متن است که از این لیسپ‌ها می‌توان به عنوان لیسپ‌های مرتب سازی و قالب بندی متن و یا لیسپ‌های محاسباتی بر روی متن‌های عددی و یا لیسپ مرتبط به کپی و تکثیر متن‌های اندیسدار و یا شمارش متن و تراز کردن متن بر روی منحنی‌ها و خطوط و همچنین لیسپ‌های مربوط به نامگذاری خطوط استفاده کرد.

•  لیسپ‌های مربوط به محاسبات:

از لیسپ محاسبات به عنوان لیسپ محاسبه مساحت، محیط و طول و... استفاده می‌کنند همچنین می توان به برچسب زنی مساحت برای چندین آبجکت تنها با چند کلیک و محاسبه طول هر لایه و یا محاسبه طول محیطی آبجکت‌های متصل به هم و یا محاسبه طول تجمیعی چندین خط نیز اشاره کرد.

•  لیسپ مربوط به ترسیم و طراحی در اتوکد:

لیسپ‌های ترسیمی شامل لیسپ‌های ترسیم اشکال فراکتالی، افست‌های دوطرفه از خطوط، رسم پایپ، رسم جدول، رسم ساعت دیجیتالی متحرک در اتوکد، لیسپ های ترسیم پروفیل مقطع مربعی و دایره‌ای، رسم دایره محاطی و برش آبجکت‌های متصل از محدوده مورد نظر می‌شوند.

مقاله پیشنهادی: فارسی نویسی در اتوکد

•  لیسپ‌های مربوط به گزارش گیری:

از دیگر لیسپ‌ های ارائه شده در نرم افزار اتوکد می‌توان به لیسپ‌های گزارش گیری کامل از لایه‌ها، خروجی گرفتن از لیست نقاط در فایل متنی و گزارش گیری از بلوک‌ها اشاره کرد.

•  لیسپ‌های مربوط به ورودی و خروجی:

لیسپ‌های خروجی گرفتن از نقاط ترسیمی در فایل‌های متنی و CSV لیسپ‌های بارگذاری اطلاعات از فایل‌های متنی و اکسل از انواع لیسپ‌های مربوط به ورودی و خروجی در اتوکد هستند.

آموزش رایگان پیشنهادی: آموزش نصب پلاگین قدرتمند YQArch برای اتوکد


اگر علاقه مند به آموزش نرم‌افزار اتوکد و دیگر نرم‌افزارهای حوزه معماری، عمران، گرافیک و طراحی لباس هستید می‌توانید از طریق سایت آپادمی نرم‌افزار‌های مورد نیاز خود را تهیه کنید.

کارت اتوکد
کارت رویت
کارت رندرینگ مسترینگ 2
کارت راینو

مقالات مشابه

معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، روش ساخت بلاک های داینامیک و هوشمند را در...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، با استفاده از دستور Purge، روش کاهش حجم ف...
معماری
شما با استفاده از دستور TextAlign در اتوکد می توانید پس از نوشتن متن ه...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، نحوه مقایسه دو فایل در نرم افزار اتوکد را...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

ندا صدیقی Guest User
24 اسفند 1402 - ساعت 13:33
پاسخ

ببخشید میخواستم بدونم نحوه نصب لیسپ در اتوکد همیشه به همین شکل هست یعنی فرقی نمیکنه چه لیسپ باشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله طبق همین روش میتونید لیسپ ها رو لود کنید.

علی بابایی Guest User
23 آذر 1402 - ساعت 16:09
پاسخ

سلام از ورژن سال چند میشه لیسپ اجرا کرد
مثلا تو ورژن ۲۰۱۴ هم لیسپ اجرا میشه؟
یا باید ورژن بالاتر نصب کرد؟

غریب Guest User
05 دی 1401 - ساعت 01:33
پاسخ

سلام من چند تا لیسپ از سایت های مختلف دانلود کردم. وبا روش شما دقیقا لودشون کردم. ولی نمیدونم چرا وقتی دستورشون تویه خط فرمان مینویسم اجرا نمیشن لطفا راهنماییم کنید؟؟؟؟؟؟

آرش تیموری Guest User
03 آذر 1401 - ساعت 15:26
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

مینا کرم پور Guest User
29 آبان 1401 - ساعت 10:23
پاسخ

وقت بخیر
نحوه فراخوانی لیسپ کاتب در اتوکد هم به همین صورت هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، از همین روش میتونید برای لود لیسپ کاتب استفاده کنید.

موفق باشید.

محمد رضا تهمتن Guest User
11 آبان 1400 - ساعت 12:35
پاسخ

جدیدترین لیسپ‌های اتوکد از کجا می‌تونیم دانلود کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بعضی از لیسپ ها رایگان هستند که با سرچ توی گوگل به راحتی پیدا میشن ولی بعضی از اون ها پولی هستند که در ازای پرداخت هزینه با تولیدکنندگان لیست میتونید اون ها رو دانلود کنید.