cast
مرجان هرندی

آموزش (0 تا 100) دستور Array در اتوکد + 3 زیر دستور Array برای تکثیر منظم آبجکت‌ها

مرجان هرندی
22 آبان 1400
5928
8
متن مقاله

دستور Array در اتوکد

نرم‌افزار قدرتمند اتوکد که یکی از محصولات کمپانی Autodesk است، نرم‌افزاری برای طراحی‌های دو بعدی و سه بعدی می‌باشد که در رشته‌های مهندسی، معماری و عمران کاربرد دارد. این نرم‌افزار با دستورات بسیار زیاد که دارد این امکان را به شما می‌دهد که با تسلط به این ابزار‌ها سرعت خود را برای انجام ترسیمات افزایش دهید و با دقت بیشتر ترسیماتتان را انجام دهید. یکی از این دستورات دستور Array است که برای شما از آبجکت‌ها و المان‌های پروژه‌ها به سادگی کپی می‌گیرد. در ادامه مبحث Array در اتوکد را به صورت کامل به شما آموزش خواهیم داد. برای آموزش نرم افزار اتوکد میتوانید پکیج آموزش اتوکد را از سایت آپادمی تهیه کنید.

دستور Array در اتوکد

مقاله پیشنهادی: اتوکد چیست؟

کاربرد Array در اتوکد

 با استفاده از دستور Array مانند دستور Copy در اتوکد می‌توانید از اشکال مختلف کپی بگیرید با این تفاوت که کار با  ابزار Array راحت‌تر و سریع‌تر است و انعطاف بیشتری نسبت به دستورCopy  دارد. با استفاده از این ابزار می‌توانید در جهت‌ها و زوایای مختلف با تعیین تعداد از آبجکت و اشکال خود کپی بگیرید همچنین می‌توانید با تعیین سطر و ستون یا یک مسیر یا هر الگوی خاص که می‌خواهید به تعداد دلخواه از شکل انتخابی خود کپی بگیرید.

روش‌های اجرای دستور Array

برای اجرای دستورات در اتوکد همیشه راه‌های مختلفی وجود دارد که اگر مقالات ما را مطالعه کرده باشید می‌دانید که حداقل برای اجرا و دسترسی به دستورات اتوکد سه راه وجود دارد. استفاده از شورتکات‌ها و سرچ دستور، دو روش اجرا برای دستورات است که می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید.همان طور که می‌دانید در اتوکد هر دستور یک شورتکات دارد که می‌توانید با استفاده از شورتکات‌ها دستورات را سریع‌تر اجرا کنید. برای اجرا دستور Array نیز روش‌‌های مختلفی وجود دارد که ما به شما آموزش می‌دهیم.
  اولین روش دسترسی و اجرای دستور Array کلیک روی آیکون این دستور از قسمت Modify است.
  دومین روش برای اجرای این دستور تایپ کلمه Array در قسمت خط فرمان و زدن اینتر است.
  سومین روش، استفاده از شورتکات Enter+Ar است که با این روش ‌می‌توانید خیلی سریع دستور Array را اجرا کنید.

روش‌های اجرای دستور Array

گزینه‌های دستور Array در اتوکد

زمانی که از پنل Modify روی دستور Array چپ کلیک می‌کنید سه دستور دیگر را مشاهده می‌کنید که برای  دسترسی به این گزینه‌ها علاوه بر کلیک کردن روی آیکون هر دستور می‌توانید پس از اجرای دستور Array در خط فرمان به این دستور‌ها دسترسی پیدا کنید. در ادامه به گزینه‌های دستور Array در اتوکد بیشتر می‌پردازیم.

• (Array Rectangular) مستطیلی 

دستور Array Rectangular  یکی از گزینه‌های دستور Array است که با استفاده از آن می‌توانید آبجکت و اشکال مختلف را در یک الگوی مستطیلی که دارای ردیف و ستون است به صورت منظم ودقیق تکثیر می‌کند. برای دسترسی به دستور Array Rectangular کافیست Arrayrect در خط فرمان تایپ کنید و اینتر را بزنید و یا از قسمت Modify از گزینه‌های Array انتخاب کنید.

دستور Array Rectangular

• Polar Array (قطبی)

برای کپی گرفتن از اجسام حول یک الگوی دایره‌ای (حول یک نقطه مرکزی یا محور دوران) می‌توانید از دستور Polar Array استفاده کنید. برای اجرای این دستور می‌توانید روی آیکون Polar Array در گزینه‌های دستور Array کلیک کرده و دستور را اجرا کنید و یا با تایپ Arraypolarدر نوار خط فرمان و فشردن Enter به این دستور دسترسی پیدا کنید.

Polar Array دستور

•  Path Array ( مسیر)

با استفاده از دستور Path Array می‌توانید روی یک مسیر (منظم یا نامنظم) آبجکت‎های خود را تکثیر کنید. به یاد داشته باشید که برای استفاده از این دستور قبل از اجرا حتما باید یک مسیر که می‌تواند یک خط، قوس، کمان، خط مارپیچ ، منحنی و... باشد ترسیم کرده باشید. برای دسترسی به این دستور مانند دو دستور قبلی می‌توانید اقدام کنید. 

دستور Path Array

آموزش رایگان پیشنهادی: آموزش دستور MOCORO در اتوکد

1. برای استفاده از دستور Array ابتدا دستور را اجرا کنید. پس از اجرای دستور در قسمت خط فرمان Array Select objects را مشاهده خواهید کرد که از شما می‌خواد آبجکت و یا اشکالی را که می‌خواهید از آن‌ها کپی بگیرید را انتخاب کنید. پس از انتخاب آبجکت مورد نظر Enter را بزنید.

انتخاب آبجکت

2. بعد از انتخاب آبجکت و زدن اینتر سه گزینه دستور Array برای شما در خط فرمان نمایش داده می‌شود که با انتخاب یکی از این زیر دستور‌ها تکثیر آبجکت‌های انتخابی خود را انجام دهید.

Array انتخاب یکی از زیر دستور های دستور

3. بعد از انتخاب یکی از سه روشی که برای تکثیر در قسمت‌های قبل توضیح دادیم اشکال برای شما به صورت منظم تکثیر می‌شوند. بعد از اجرای دستور و تکثیر آبجکت‌ها پنجره Array creation باز می‌شود که می‌توانید تعداد سطر و ستون‌ها را مشخص کنید و یا از طریق دستگیره‌هایی که روی اشکال و آبجکت‌ها قرار داند به صورت دستی تعداد سطر و ستون آبجکت‌های تکثیر شده را مشخص و کنترل کنید.
4. بعد از اتمام کار، گزینه Close array را که انتهای پنجره Array creation قرار دارد بزنید و از دستور خارج شوید.

Array creation  انجام تنظیمات از طریق پنجره

مقالهپیشنهادی:  لیسپ (Lisp) در اتوکد چیست؟ 

نرم‌افزار اتوکد یکی از نرم‌افزارهای مهم و کاربردی در حوزه معماری و عمران است که برای انجام ترسیمات دو بعدی و سه بعدی از اتوکد استفاده می‌کنند. برای این که بتوانید به صورت حرفه‌ای از این نرم افزار برای انجام ترسیمات خود استفاده کنید می‌توانید از طریق سایت آپادمی ،  دوره جامع اتوکد که شامل 50 ساعت آموزش نرم‌افزار اتوکد در دو محیط دو بعدی و سه بعدی است را تهیه کنید همچنین با دنبال کردن مقالات و آموزش‌های رایگان ما می‌توانید از آموزش‌های ما بهرمند شوید.

کارت اتوکد
کارت راینو
کارت تری دی مکس
کارت رویت

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان با نحوه تجمیع یا ادغام چند فایل اتوکد در یک فایل و...
معماری
در این آموزش رایگان با کمک پلاگین قدرتمند YQArch، تمام درب‌های موجود د...
معماری
لیسپ یک نوع زبان برنامه نویسی برای افزایش قابلیت‌های اتوکد است با کمک...
معماری
از دستور ویرایشی Rotate می‌توانید برای چرخاندن اجسام و اشکال حول یک نق...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

رویا مرادی Guest User
13 اسفند 1402 - ساعت 15:56
پاسخ

عالی توضیح دادید

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

الهام صمدی Guest User
10 آذر 1401 - ساعت 13:05
پاسخ

بعد از تکثیر آبجکت ها با این دستور میتونیم مجددا تعداد یا الگوی تکثیر آبجکت ها رو ویرایش کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، قابل ویرایش هستند.

سپهر حیدری Guest User
05 شهریور 1401 - ساعت 11:36
پاسخ

وقت بخیر
یا امکان کپی گرفتن از ترسیمات زمانی که میخواهیم با دستور scale در اتوکد مقیاس ترسیمات رو تغییر بدیم هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله شما میتونید پس از انتخاب دستور Scale زیر دستور Copy رو انتخاب کنید و از ترسیماتتون کپی بگیرید.

سحر جلیلوند Guest User
27 مرداد 1401 - ساعت 16:16
پاسخ

ممنون از آموزش خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.