cast
مرجان هرندی

4 تفاوت نرم افزار تری دی مکس (3Ds Max) و اسکچاپ (SketchUp)

مرجان هرندی
18 آبان 1400
1969
38
متن مقاله

تفاوت اسکچاپ و تری دی مکس

یکی از سوالاتی که ذهن طراحان و یا افرادی که به تازگی می‌خواهند از نرم‌افزارهای شبیه سازی برای سه بعدی کردن طرح های خود استفاده کنند این است که کدام نرم‌افزار بهتر است؟ همانطور که می‌دانید امروز نرم‌افزارهایی زیاد برای انجام ترسیمات در محیط سه بعدی برای شبیه سازی طراح‌‌ها وجود دارد که انتخاب را برای کاربران دوشوار کرده. باتوجه به اینکه هر یک از این نرم‌افزار‌ها از ویژگی‌ها و قابلیت‌ها بیشماری برخوردار هستند بهتراست قبل از تصمیم گیری و انتخاب نرم افزار مورد نظر، به خوبی با معایب و مزایای نرم‌افزار‌ها آشنا شوید و بعد نرم‌افزار مورد نیاز خود را برای یاد‌گیری و شبیه سازی طرح‌های خود انتخاب کنید. در این مقاله دو نرم افزار شبیه سازی سه بعدی که درمیان کاربران بسیار پر طرفدار هستند را باهم مقایسه خواهیم کرد با ما همراه باشید تا با تفاوت تری دی مکس و اسکچاپ آشنا شوید.پس از مطاله و تصمیم گیری برای یادگیری  نرم‌افزار تری دی مکس و یا اسکچاپ می‌توانید از طریق سایت آپادمی، پکیج آموزش تری دی مکس و پکیج آموزش اسکچاپ را تهیه کنید.

تفاوت اسکچاپ و تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

نرم‌افزار تری دی مکس (3Ds Max) 

نرم‌افزار تری دی مکس یکی از نرم‌افزار‌های شرکت Autodesk است که از قدرتمند‌ترین و محبوب‌ترین نرم‌افزارهای شبیه سازی سه بعدی است که در حوزه‌های مختلف کاربرد بسیاری زیادی دارد. از نرم‌افزار‌ 3Ds Max در حوزه معماری می‌توانید برای طراحی‌های داخلی، خارجی، لند اسکیپ و... استفاده کنید. با یاد‌گیری این نرم افزار می‌توانید طراح‌های خود را شبیه سازی کنید و کارهایی خلاقانه مانند طراحی و ساخت کاراکتر، انیمیشن سازی و ... انجام دهید. 

مقاله پیشنهادی: اسکچاپ چیست؟

نرم افزار اسکچاپ

یکی دیگر از نرم‌افزارهای قدرتمند برای مدلسازی سه بعدی، نر‌م‌افزار اسکچاپ SketchUp است که ویژگی‌های این نرم‌افزار آن را به یکی از بهترین و ساده ترین نرم‌افزار‌های حوزه معماری تبدیل کرده که شما می‌توانید به راحتی طرح های اولیه خود را در این نرم‌افزار شبیه سازی کنید. محیط اسکچاپ بسیار ساده است و دور از تنظیمات پیچیده  بوده و همین سادگی باعث شده این نرم افزار در میان طراحان بسیار محبوب شود. 

تفاوت نرم‌افزار تری دی مکس و اسکچاپ

برای این که بتوانید یکی از این دو نرم‌افزار قدرتمند را انتخاب کنید باید ابتدا به طور کامل با کاربرد و معایب و مزایای این دو نرم‌افزار آشنا شوید. همانطور که می‌دانید هر یک از این دو نرم‌افزار ویژگی‌های مختص به خود را دارند که شما می‌توانید با مقایسه معایب و مزایای این دو نرم‌افزار با توجه به فعالیت و طرح هایی که می‌خواهید شبیه سازی کنید نرم‌افزار مناسب خود را انتخاب کنید. با کاربرد و قابلیت‌های دو نرم‌افزار آشنا شدید در این قسمت به تفاوت‌های نرم‌افزار تری دی مکس و اسکچاپ می‌پردازیم .

مقاله پیشنهادی: بهترین و کاربردی‌ترین نرم افزارهای معماری

1.  تفاوت در مدل سازی

یکی از تفاوت‌های اصلی و مهم نرم‌افزار اسکچاپ و تری دی مکس که باید به آن توجه داشته باشید و تفاوت در مدل سازی این دو نرم افزار است که یکی از تفاوت‌‌های بسیار مهم و چشمگیر بوده. امروزه کاربران زیادی به دلیل سهولت در یاد گیری نرم‌افزار اسکچاپ برای انجام طراحی‌های خود در حوزه معماری به این نرم‌افزار روی آورده‌اند. همانطور که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم اسکچاپ در حوزه معماری برای ساخت و طراحی مدل‌ها و فرم‌های سریع که توسط طراحان و معماران طراحی می‌شوند کاربرد دارد اما باید به این نکته توجه داشته باشید که نتیجه کار ممکن است به ظرافت و دقت طرح های شبیه سازی شده در نرم‌افزار تری دی مکس نباشد. اجرای طرح ‌ها در نرم افزار قدرتمند تریدی مکس نیازمند به زمان بیشتری است اما نهایتا نتیجه و راندمان کار بسیار بالا خواهد بود.

تفاوت در مدل سازی

2.  تفاوت در محیط کاری

اگر با نرم افزار اسکچاپ کار کرده باشید و محیط نرم‌افزار اسکچاپ را دیده باشید می‌دانید که این نرم افزار محیطی بسیار ساده و باز دارد که این امکان را به کاربران می‌دهد تا بدون محدودیت طرح‌های خود را در این نرم‌افزار مدلسازی کنند. اما محیط نرم‌افزار تریدی مکس با نرم‌افزار اسکچاپ بسیار متفاوت است. محیط تری دی مکس بسیار مرتب‌تر و قانون‌مند تر از محیط کاری اسکچاپ است. در صورت عدم آشنایی با این نرم‌افزار، تری دی مکس در وحله اول بسیار شلوغ پیچیده و سخت به نظر می‌رسد اما در صورت تسلط به این نرم‌افزار از طریق پکیج‌های آموزشی و یا شرکت در دوره‌های آموزشی مختلف استفاده از این نرم‌افزار قدرتمند و شگفت انگیز را برای شما بسیار لذت بخش می‌کند تا بتوانید در محیط مرتب و قدرتمند تری دی مکس ترسیمات و مدلسازی‌های خود را انجام دهید و با تسلط بر مفاهیم این نرم‌افزار و استفاده از روش‌ها و متریال مختلف و جهت نور طبیعی و نمایش متریال واقعی که در این نرم افزار وجود دارد مدل‌های رئال داشته باشید.

 تفاوت در محیط کاری

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز تری دی مکس

تفاوت در سرعت عمل

یکی از ویژگی‌های نرم‌افزار اسکچاپ که کاربران زیادی را به خود جذب کرده سهولت در یاد گیری به دلیل سادگی و عدم پیچیدگی بوده است از دیگر ویژگی‌های این نرم افزار نسبت به تر دی مکس این است که اسکچاپ نرم افزاری بسیار سبک برای مدلسازی‌های سریع است که شما می‌توانید طرح‌های خود را با استفاده از ابزار‌های این نرم افزار در کمترین زمان شبیه سازی کنید در صورتی که انجام ترسیمات و مدلسازی طرح‌ها در نرم‌افزار تری دی مکس زمانبر است و به مدت زمان بیشتری برای انجام ترسیمات در این نرم‌افزار لازم است به همین دلیل نرم‌افزار اسکچاپ برای مدلسازی‌های سریع پیشنهاد می‌شود.

3. تفاوت در رندرینگ

 یکی از ویژگی‌های مشترک در این دو نرم‌افزار کیفیت خوب و یکسان در رندرگیری از مدل‌های شبیه سازی شده است که شما می‌توانید با نصب پلاگین‌هایی مانند پلاگین قدرتمند و بی نظیر وی ری Vray پلاگین اینسکیپ و ...با کیفیت بهتری مدل‌های سه بعدی خود را رندر بگیرید. اما به یاد داشته باشید که در رندر گیری هم نرم‌افزار تری دی مکس نسبت به نرم‌افزار اسکچاپ در رندرهای که در فضای شب گرفته می‌شود برتری دارد و از کیفیت بهتری برخوردار است. باتوجه به این که رندرگیری در اسکچاپ بسیار ساده تر از تری دی مکس بوده شما می‌توانید تنها با انجام چند نکته‌ی ساده رندری با کیفیت در کوتاه ترین زمان داشته باشید.

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

تفاوت در رندرینگ

4.  تفاوت در آبجکت‌های نرم‌افزار

و آخرین تفاوتی که در این مقاله به آن می‌پردازیم وجود آبجکت‌های موجود برای این دو نرم‌افزار است. یکی از نکات مهم برای استفاده از نرم‌افزار‌های سه بعدی، موجود بودن آبجکت‌ها و مدل‌های مختلف آماده است. تری دی مکس از دسته نرم‌افزار‌های شبیه سازی سه بعدی است که آبجکت‌های اماده متنوع و زیادی دارد. وجود آبجکت‌های آماده مختلف در طراحی‌ها بسیار مهم و پر کاربرد هستند از این رو امروزه بسیاری از افراد با ساخت و فروش این آبجکت‌ها در سایت‌ها و منابع مختلف این آبجکت‌ها را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا بتوانند از این آبجکت‌ها در طراحی‌ها خود استفاده کنند. کاربران نرم‌افزار اسکچاپ به دلیل کمبود و تنوع کم آبجکت‌ها برای طراحی‌ها همیشه برای تهیه آبجکت دوچار مشکل هستند و به دلیل ضعف نرم‌افزاری در بسیار از مواقع افراد نمی‌توانند آبجکت‌های پیچیده ‌و با کیفیتی مدلسازی کنند. با توجه به این که استفاده از آبجکت‌ها در طراحی‌ها بخصوص در طراحی‌های داخلی بسیار مهم و تاثیر گذار هستند کمبود و متنوع نبودن آبجکت‎ها برای یک نرم‌افزار یک نقطه ضعف محسوب می شود. 

 تفاوت در آبجکت‌های نرم‌افزار 

نتیجه گیری   

با معایب، مزایا و کاربرد این دو نرم‌افزار شبیه سازی سه بعدی آشنا شدید همانطور که متوجه شدید نرم‌افزار تری دی مکس بسیار قدرتمند بوده و مناسب مدلسازی‌های پیچیده و حرفه‌ای بوده است و کار با این نرم‌افزار کمی زمانبر تر از نرم‌افزار اسکچاپ بود اما اگر شما نیازمند نرم‌افزاری هستید که بتوانید در کمترین زمان طرح‌ها و ایده‌های خود را مدلسازی کنید نرم‌افزار اسکچاپ می‌تواند گزینه مناسبی برای انجام ترسیمات شما باشد انتخاب یکی از این دو نرم‌افزار به شما و حوزه فعالیت شما بستگی دارد پس با توجه به توضیحات ما در این مقاله می‌توانید این دو نرم‌افزار را باهم مقایسه کنید و بهترین و نرم‌افزار را برای مدلسازی‌های خود انتخاب کنید

کارت اسکچاپ
کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
به عنوان یک طراح، شما ممکن است برای عکاسی از تکسچرها به دنبال راهی متف...
معماری
آشنایی با دنیای موتور رندرها و توضیح 30 موتور رندر مختلف
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

الهه بابایی Guest User
07 دی 1402 - ساعت 15:42
پاسخ

خسته نباشید عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

آناهیتا جمالی Guest User
09 آبان 1402 - ساعت 15:23
پاسخ

هزینه اموزش تری دی مکس چقدره ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای مشاهده دوره های آموزشی، سرفصل ها و قیمت دوره ها وارد بخش دوره های آموزشی در سایت آپادمی شوید.

سارا موسوی نژاد Guest User
18 شهریور 1402 - ساعت 16:52
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

ارغوان محمدپور Guest User
12 شهریور 1402 - ساعت 15:56
پاسخ

تری دی مکس عالیه مخصوصا اگر از طریق کلاسای استاد محبوبی یاد گرفته باشید من چندین سال پیش تو دوره تری دی مکس اقای محبوبی شرکت کردم وتری دی مکس رو یاد گرفتم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

منیره عاطفی فر Guest User
28 مرداد 1402 - ساعت 16:48
پاسخ

به نظرم من تری دی مکس بهتره امکانات بیشتری برای طراحی سه بعدی در اختیار کاربران قرار میده

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار تری دی مکس برای مدلسازی های پیچیده تر مناسب هست، موفق باشید.

پگاه روزبهانی Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 15:38
پاسخ

یادگیری تری دی مکس چقدر طول میکشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آموزش این نرم افزار به صورت حدودی 3 الی 4 ماه زمان میبره البته اگر به صورت مداوم آموزش ها رو ببینید و تمرین کنید میتونید در کمترین زمان این نرم افزار رو یاد بگیرید و وارد بازار کار شوید.

زیبا طاهری Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 14:47
پاسخ

برای رندرگیری در اسکچاپ بهتره از چه موتور رندری استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای رندرگیری در نرم افزار اسکچاپ موتور رندرهای بسیار زیادی وجود داره اما یکی از بهترین موتور رندها برای نرم افزار اسکچاپ موتور رندر وی ری است.

محسن آذر مهر Guest User
04 خرداد 1402 - ساعت 16:53
پاسخ

دوره آنلاین 3d max هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید پکیج آموش مدلسازی با تری دی مکس رو از بخش دوره های آموزشی در سایت آپادمی تهیه کنید.

ملیحه توتونچی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 14:18
پاسخ

کدام ورژن اسکچاپ بهتر نصب کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
همیشه آخرین ورژن ها دارای ویژگی و قابلیت های بیشتری نسبت به ورژن های قدیمی تر هستند اما نکته مهم در انتخاب و نصب ورژن هر نرم افزاری ابتدا بررسی ویژگی های سخت افزاری سیستم مورد نیاز شما می باشد.

سمانه پورکرم Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 15:13
پاسخ

وقت بخیر با توجه به اینکه هر دو نرم افزار برای مدلسازی سه بعدی استفاده میشن میخواستم بدونم از لحاظ مدلسازی این دو نرم افزار باهم تفاوتی هم دارند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار تری دی مکس برای مدلسازی های پیچیده تر مناسب هست اما نرم افزار اسکچاپ برای مدل های ساده بیشتر استفاد میشه

زهرا حیدری Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 16:22
پاسخ

من خیلی دوس دارم نرم افزار تری دی مکس رو یاد بگیرم ولی متاسفانه اتوکد بلد نیستم به نظرتون میتونم 3d یاد بگیرم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آموزش نرم افزار تری دی مکس هیچ گونه پیش نیازی نداره شما میتونید این نرم افزار رو یاد بگیرید.

موفق باشید.

امید اسدی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 16:52
پاسخ

ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم موفق باشید.

آرمان یوسفی Guest User
10 آذر 1401 - ساعت 12:57
پاسخ

آموزش این دو نرم افزار پیش نیاز خاصی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر،آموزش این نرم افزارها به صورت جامع و از صفر تا صد هست و هیچ پیش نیاز خاصی ندارند.

هادی سبحانی Guest User
17 آبان 1401 - ساعت 13:12
پاسخ

از نظر بازار کار برای مدلسازی سه بعدی رویت بهتر است یا اسکچاپ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو نرم افزارهای خوبی برای مدلسازی هستند اما مدلسازی در نرم افزار رویت به منظور تهیه نقشه های دقیق فنی مهندسی و اجرایی و مدلسازی اطلاع ساختمانی بیم هست با توجه به هدف و نیازتون برای مدلسازی میتونید از رویت یا اسکچاپ استفاده کنید.

هانیه کیا Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 16:29
پاسخ

پلاگین ویری قابل نصب بر روی نرم افزار اسکچاپ هم هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید روی نرم افزار اسکچاپ هم پلاگین وی ری رو نصب کنید.

مائده سلطانی Guest User
26 تیر 1401 - ساعت 12:53
پاسخ

برای مدلسازی شما بین دو نرم افزار رویت و تری دی مکس کدوم نرم افزار رو پیشنهاد میکنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر دو نرم افزارهای بسیار خوبی هستند ولی اگر فقط هدف شما مدلسازی سه بعدی هست میتونید از نرم افزار تری دی مکس استفاده کنید.
برای مقایسه این دو نرم افزار میتونید مقاله تفاوت تری دی مکس و رویت رو در سایت ما مطالعه کنید.

بهاره کریمی Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 17:20
پاسخ

برای رندر گیری در اسکچاپ از چه موتور رندر هایی میتونیم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید از وی ری، اینسکیپ، لومیون و... استفاده کنید.

امین ارجمند Guest User
19 خرداد 1401 - ساعت 11:19
پاسخ

تفاوت ویری اسکچاپ و مکس چیه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
موتور رندر وی ری یک پلاگین هست که قابل نصب بر روی نرم افزارهایی مانند تری دی مکس و اسکچاپ هست و از لحاظ کارایی و کیفیت ویری اسکچاپ با ویری مکس هیچ تفاوتی نداره تنها تفاوت آنها در محیط کاریشان هست.

کمند فانی Guest User
14 آذر 1400 - ساعت 15:08
پاسخ

چه نرم‌افزارهایی پیش نیاز نرم‌افزار اسکچاپ و تری دی مکس هستند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

شما میتونید این دو نرم‌افزار رو بدون هیچ پیش نیازی یاد بگیرید.