cast
مدیر سایت

نکاتی درباره عکس برداری از تکسچرها

مدیر سایت
31 مرداد 1398
5122
2
متن مقاله

عکس برداری از تکسچرها

به عنوان یک طراح، شما ممکن است برای عکاسی از تکسچرها به دنبال راهی متفاوت از راه های متداول دنیای عکاسان باشید. در حالی که یک عکاس ممکن است بر روی مواری مانند ترکیب بندی یا ویژگی های بصری یک اثر متمرکز باشد، شما ممکن است به دنبال تنوع، تطبیق پذیری یا تقارن باشید. البته کار عکاسی از تکسچرها ممکن است ترکیبی از همه ی موارد بالا باشد، ولی به هر حال این مقاله همه ی اطلاعاتی را که برای شروع کار عکاسی از تکسچرها و بافت ها نیاز دارید را در اختیار شما قرار می دهد. 

مقاله پیشنهادی:  ساخت تکسچر Seamless در فتوشاپ

همه چیز درباره‌ی تکسچرها

  • چرا از تکسچرها استفاده می کنیم؟

تکسچرها برای طیف وسیعی از فعالیت ها در هر دو زمینه ی طراحی و عکاسی بسیار مفید هستند. به طور مثال شما ممکن است بخواهید  که از تکسچرها  یا در طراحی های خودتان، یا عنوان بکگراند یا به عنوان بخشی از یک mock-up استفاده نمایید. 

عکاسی از تکسچر فلز

تکسچرها برای بسیاری از کارها مفید هستند و عکاسی از آن ها نیز بسیار جذاب و لذت بخش است.

  • پیدا کردن تکسچرها

شما ممکن است تصمیم بگیرید که عکاسی از تکسچرها را آغاز نکنید مگر زمانی که واقعاً به این کار نیاز داشتید، ولی اگر توانستید این کار را انجام دهید، سعی کنید یک مجموعه ی کوچک از این تکسچرهای ناب برای خود بسازید و همیشه در کنار خود داشته باشید. 
تکسچر براده آهن

تکسچرها همه جا یافت می شوند، برای مثال تراشه های آهن های زنگ زده یا براده های آن در هر کارگاه تراشکاری یا آهنگری پیدا می شود و شما می توانید همان گونه که به صورت روزانه از موضوعات طبیعی عکاسی می کنید، از این تکسچرها نیز عکس هایی بگیرید مانند دیوارهای آجری، پوست تنه ی درختان و ... بعد از تهیه ی یک مجموعه ی کوچک برای خودتان، ممکن است بد نباشد که به سراغ ثبت عکس از تکسچرهایی که کمتر مرسوم و متداول تر هستند بروید، مانند کریستال های یخی.
محیط های غیر معمول و کم رفت و آمد معمولاً مکان های مناسبی برای پیدا کردن تکسچرهای اورجینال و دست نخورده هستند. یک بار من از یک ایستگاه راه آهن بازدید می کردم که یک حیاط متروکه پر از واگن ها و لوکوموتیوهای قراضه و زنگ زده در پشت آن قرار داشت. این مکان برای یک "عکاس تکسچر" مثل بهشت است، بنابراین سعی کنید با پیدا کردن این چنین مناطقی، مجموعه ی تکسچرهای خود را منحصر به فرد و خاص کنید. 

چگونه از تکسچرها عکس تهیه کنیم؟
عکس تکسچر آسفالت

گاهی اوقات پیدا کردن یک تکسچر خوب می تواند به سادگی نگاه کردن به سمت پایین پاهایتان باشد، مثل تصویر بالا.

  • لنزهای DSLR و Macro

یکی از مهمترین چیزهایی که شما نیاز دارید تا از یک تکسچر عکاسی کنید این است که تا حد امکان به آن تکسچر نزدیک شوید. با لنزهای DSLR، کمترین فاصله فوکوس (minimum focus distance) نسبت به موضوع تان بین آن تکسچر و صفحه ی کانونی در بدنه ی دوربینتان قرار می گیرد، بنابراین این لنزها نمی توانند بر روی فواصلی که کوتاه تر از پارامتر کمترین فاصله ی فوکوس هستند، فوکوس کنند. البته نگران نباشید شما نیاز نیست محاسبات ریاضی خاصی برای رفع این مشکل انجام دهید، این مسئله با استفاده از نوع دیگری از لنزها حل می شود. 
لنزهای ماکرو با همین هدف طراحی شده اند، این لنزها به شما اجازه می دهند که بتواند فوکوس نزدیک تری نسبت به آبجکت یا تکسچرتان داشته باشید. این لنزها همچنین با نام لنزهای flat field نیز شناخته می شوند، به این معنی که زمانی که شما به یک آبجکت برای عکس برداری نزدیک می شوید، دیگر مانند لنزهای معمولی، تصویرتان را به صورت خمیده و منحنی مشاهده نخواهید کرد. بنابراین فوکوس شارپ تری خواهید داشت. 

تنظیمات لنز macro در دوربین شما

اگر شما هنوز آماده ی خرید یک لنز DSLR و/یا یک لنز macro نیستید، بنابراین احتمالاً تمایل دارید که از گزینه ی macro mode در دوربین معمولی تان استفاده کنید. معمولاً این گزینه با یک آیکون گل کوچک در دوربین مشخص می شود و به شما اجازه می دهد که فوکوس نزدیک تری نسبت به روند معمولی داشته باشید. 

  • نورپردازی صحنه را کنترل کنید!

همانند تقریباً تمام حوزه های عکاسی، عکاسی تکسچر هم نیازمند وجود نورپردازی خاص برای ایجاد یک عکس مطلوب است. در اینجا به چند نکته ی کلیدی اشاره می کنید که در هنگام تنظیم نور محل باید در ذهن داشته باشید. 
تکسچر آب موج

آب به دلیل بازتاب ها و حرکت مواجی که دارد، یک تکسچر حساس برای عکسبرداری محسوب می شود.

مقاله پیشنهادی: بهترین سایت‌های دانلود تکسچر

  • آیا نور کافی وجود دارد؟

اگر موضوعی که می خواهید از آن عکاسی کنید به اندازه ی کافی توسط نورهای محیط روشن نشده باشد، آن گاه ممکن است که دوربین شما ISO را خیلی بالا ببرد و در تصویر نویز زیادی ایجاد کند. بنابراین ممکن است نیاز داشته باشید که از نوری به جز نوری که فلش دوربین ایجاد می کند، استفاده کنید، به ویژه زمانی که در خانه یا محیط های بسته عکاسی می کنید. 

  • نور از کدام سمت تابیده می شود؟

اگر شما از یک جسم براق یا reflective عکس می گیرید، بنابراین نیاز دارید که نور مستقیم خورشید به آن جسم نتابد تا بازتاب های ناخواسته نداشته باشید. 
اگر در داخل ساختمان هستید و با کمبود نور مواجهید، آن گاه نورهای اضافی را با زوایای خاص در طرفین موضوع قرار دهید، تا بتوانید نور خورشید طبیعی را شبیه سازی کنید. در بسیاری از مواقع، یک منبع نوری تکی برای این موضوع کفایت می کند ولی اگر دیدید که سایه های ناخوشایند ایجاد می شود، آن گاه ممکن است نیاز داشته باشید با نورهای اضافی، این موضوع را تعدیل کنید. 

  • آیا از نور مطلوبی استفاده می کنیم؟

پاسخ این سوال بستگی به این دارد که چه چیزی از تصویر می خواهید، ولی اگر برای مثال در ساعت طلایی (golden hour) روز عکس برداری می کنید، ممکن است رنگ تکسچر شما بسیار متفاوت از آن چه که واقعاً هست، دیده شود. ساعت طلایی معمولاً از ساعات مورد علاقه ی عکاسان برای عکاسی است زیرا کیفیت نور بسیار زیبا و دوست داشتنی می شود ولی عموماً برای ثبت تصویر از تکسچرها مناسب نیست. 
نورهای شدید طبیعی ممکن است باعث شود که عکس تکسچرها آجر یا زنگار آهن طبیعی و مطلوب شود ولی برای تکسچرهایی مثل آب به خوبی عمل نخواهد کرد. 
سعی کنید از نور فلش خود به عنوان یک نور شدید استفاده نکنید، زیرا نوهای مستقیمی مانند نور فلش به ندرت تصویر مطلوبی ایجاد می کنند و تکسچرهای شما را بدون عمق و مسطح نشان می دهند (بدون بامپ). اگرچه مشخصاً باید از سایه افتادن بر روی تکسچر اجتناب شود ولی کماکان شما نیاز به یک المان سایه/طیف گونه در تصویر خود برای اجتناب از صاف و مسطح به نظر نرسیدن، دارید. 

  • گرفتن عکس های شارپ

حالت macro ممکن است برای شما به خوبی عمل نکند اگر که دوربین شما تصمیم بگیرید که برای ثبت تصویر، دیافراگم خود را کاملاً باز کند. اگر با عکس برداری در حالت Manual راحت نیستید، گزینه ی بهتر بعدی استفاده از حالت Aperture Priority است که معمولاً در دوربین ها با نماد A نشان داده می شود. 
عکس شارپ دیوار

در تصویر بالا لبه های اطراف کمی نرم و مات شده اند. ثبت عکس با دیافراگم های بسته، فوکوس بیشتری رو عکس می گذارد ولی از طرفی نور شما را نیز محدود و کم می کند. 

سعی کنید که حداقل با f/8 یا مقادیر بالاتر عکس بگیرید تا همه چیز در دایره ی فوکوس شما قرار بگیرد و از ایجاد یک عمق میدان خفیف جلوگیری شود. البته باید مراقب عکس العمل پارامترهای دیگر نسبت به این تغییر باشید. برای مثال اگر شما با یک نور خفیف مواجه هستید و از دیافراگم کم استفاده می کنید، دوربین شما ممکن است با کم کردن سرعت شاتر (پارامتر shutter speed)، تصویر را تار کند یا با بالا بردن پارامتر ISO، به تصویرتان نویز اضافه کند. شما می توانید با استفاده از یک سه پایه و تجربه کردن سرعت های شاتر بالاتر با این موضوع مقابله کنید. 
دلیل توصیۀ ما به استفاده از سه پایه این است که لمس کردن دوربین در هنگام باز و بسته شدن شاتر ممکن است باعث ایجاد لرزش و تار شدن تصویر شود. اگر ریموت شاتر از راه دور ندارید، سعی کنید با تنظیم کردن دوربین بر روی تایمر از کوچکترین تماسی با دوربین هنگام ثبت عکس خودداری کنید. 

مقاله پیشنهادی: پست پروداکشن چیست؟

  • زوایای مختلف را امتحان کنید.

اکثراً، طراحان و معماران نیاز به عکس برداری از یک موضوع به عنوان تکسچر به صورت مستقیم و از روبرو دارند. البته خودتان را محدود نکنید، از امتحان کردن زوایای متفاوت دیگر نترسید. اگر جواب نگرفتید همیشه می توانید به تصویرهایی که از روبرو گرفته بودید برگردید ولی حداقل حق انتخاب بیشتری دارید. به مروز زمان یاد خواهید گرفت که چه زوایایی برای چه متریال هایی، بهترین نتیجه را خواهد داد. 
تکسچر چوب

چوب یک از فوق العاده ترین تکسچرهاست زیرا می تواند در رنگ ها، بافت ها و تن های مختلف موجود باشد. تخته چوب هایی که مثل تصویر بالا برش خورده باشند از بهترین انتخاب ها هستند، زیرا خطوط تقسیم کننده ی آن ها می تواند راهنمای شما برای ساختن تکسچرهای تکرار شونده باشد. 

به عنوان یک طراح، شما قطعاً می دانید که داشتن پکیج ها یا مجموعه هایی از آیتم های مختلف تکسچرها یا حتی براش های متفاوت، تا چه حد ارزشمند است. اگر یک تکسچر عالی دیدید، با عکسبرداری از آن از زوایای مختلف یا حتی در ساعات مختلفی از شبانه روز می توانید یک مجموعه ی جامع از انواع تکسچرها برای خود بسازید. 

مقاله پیشنهادی:  باز نشدن فایل RAW در فتوشاپ

  • شات هایتان را با بالاترین کیفیت بگیرید. 

اگر دوربین شما می تواند با فرمت RAW عکس برداری کنید، همیشه پیشنهاد می شود که از همین فرمت استفاده کنید. فرمت RAW داده ها یا اطلاعات بیشتری را نسبت به فرمت JPEG بر روی خود ذخیره می کند، اما ممکن است نیاز به نرم افزارهای اضافی برای پردازش فایل های RAW خود داشته باشید. 
دوربین های compact گاهی اوقات دارای تنظیمات RAW + JPEG هستند، به این معنی که شما می توانید در هر دو فرمت عکس برداری کرده و آن گاه تصمیم بگیرید که کدام نوع را پردازش کنید. 

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش پست پروداکشن 

  • پست پروداکشن

زمانی که نوبت به پست پروداکشن می رسد، میزان کار خیلی وابسته به سلیقه ی شما می شود. شما طبیعتاً نباید تکسچر را به چیزی که واقعاً نیست تبدیل کنید. اگر شما عکس ها را با فرمت RAW گرفته اید، ممکن است این تصویر اندکی صاف و خسته کننده به نظر برسند، بنابراین ممکن است بخواهید با تنظیم پارامترهای saturation، contrast و sharpness رنگ و لعاب بیشتری به آن ها بدهید. 
خوشبختانه، با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ این امکان وجود دارد که نقائص موجود در عکس هایتان را با ابزارهایی مانند Spot removal یا clone tools برطرف کنید. 
اگر تجربه ی نسبتاً خوبی در زمینه ی پست پروداکشن تصاویر دارید، آن گاه باید قدم بعدی را بردارید و به کارهایی نظیر تغییر و تبدیل رنگ ها، اصلاح یا تقویت بازتاب ها یا حتی ترکیب کردن تکسچرهای مختلف بپردازید. 
تکسچر پارچه شلوار جین

تکسچر چمن

تکسچر فلز آهن

در بالا چند عکس واقعی از تکسچرهای طبیعی را مشاهده می کنید. عکاسی از فلزات بسیار دشوار است. بازتاب های ناخواسته، لکه های طبیعی و براقیتی که در سطح آن ها وجود دارد ممکن است از قابلیت آن ها برای تبدیل شدن به تکسچرهای تکرار پذیر بکاهد، بنابراین برای تهیه عکس از بعضی از تکسچرها یا باید مهارت و تجربه ی بسیار بالایی داشته باشید و یا این که از مجموعه های آماده استفاده کنید. 

مقاله پیشنهادی: تنظیم موقعیت تکسچر در اسکچاپ

جمع بندی

طراحی و عکاسی در بسیاری از حوزه ها دست در دست هم به پیش می روند و اشتراکات زیادی باهم دارند. عکاسی کردن از تکسچرهایی که می خواهید در کارهای خودتان استفاده کنید، راهی مناسب برای افزایش دادن مهارت یا حداقل بینش خودتان نسبت به ماهیت تکسچرهای مختلف قلمداد می شود. همچنین می توانید خلاقیت خود را از این طریق افزایش داده یا از تکسچرها و بافت های موجود در طبیعت الهام بگیرید و با نحوه ی عکس العمل آن ها نسبت به نور آشنایی بیشتری پیدا کنید تا بتوانید آن ها را دقیق تر شبیه سازی کنید. 
 

کارت فریلنسینگ 1
کارت رندرینگ مسترینگ
آموزش مجازی تری دی مکس 2020
فتوشاپ2

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
رنگ یک عنصر جامع در دنیای ما است، نه تنها در محیط طبیعی بلکه در محیط...
معماری
3dsmax - vray - Voxel -City -Architecture -
معماری
وی ری (VRay) یک موتور رندر سه بعدی قوی، پر طرفدار و کاربردی برای شبیه‌...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

محمد زرین Guest User
09 شهریور 1401 - ساعت 15:42
پاسخ

عالی بود ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.