cast
یاسمن کاتب

سیستم مورد نیاز تری‌دی‌مکس {3Dsmax} چیست؟ + نکات مهم برای رندرگیری معماری

یاسمن کاتب
16 شهریور 1400
39382
5
متن مقاله

سخت افزار مورد نیاز تری دی مکس

 3DS Max یک نرم افزار گرافیکی کامپیوتری سه بعد و بسیار پیشرفته است که برای ساخت انیمیشن، مدل‌ها و تصاویر سه‌بعدی استفاده می‌شود. تری دی مکس (Autodesk) برای پلتفرم مایکروسافت ویندوز در دسترس است و دارای افزونه‌های بسیار کاربردی برای معماری است. این نرم‌افزار معمولاً توسط استودیوهای شبیه‌سازی معماری، توسعه دهندگان بازی‌های ویدیوی، استودیوهای تجاری تلویزیونی و... استفاده می‌شود و همچنین در صنعت چاپ سه‌بعدی نیز کاربرد دارد.

این نرم‌افزار دارای ویژگی‌های متعددی است که امکان متحرک‌سازی کاراکترهای مجازی، خودکارسازی کارهای تکراری، تنظیم بافت و ... را فراهم می‌کند. شما در تری دی مکس می‌توانید با استفاده از اسکلت‌های آ»اده و سینماتیک معکوس کاراکتر ایجاد کنید و با استفاده از جعبه‌ها، مخروط‌ها، کره‌ها، استوانه‌ها و اشکال دیگر از مدل‌های اولیه برای ایجاد مدل استفاده کنید. انتخاب مشخصات سیستم مناسب برای رفع نیازهای شما می تواند گیج کننده باشد. شاید از خودتان بپرسید که من به چه ظرفیتی از RAM نیاز دارم؟ چه نوع کارت گرافیکی باید تهیه کنم؟ چه نوع درایو ذخیره سازی برای کار سه‌بعدی من کافی است؟ ما در این مقاله تمام اطلاعات مورد نیاز برای تهیه بهترین سخت‌افزار مورد نیاز 3DS Max را در اختیار شما قرار می‌دهیم. اگر علاقه مند به آموزش نرم افزار تری دی مکس هستید می‌توانید با تهیه پکیج جامع آموزش تری‌دی‌مکس از مجموعه آپادمی به این نرم افزار مسلط شوید.

:پیشنهاد می‌کنیم ویدیو معرفی و کاربرد نرم افزار تری دی مکس را مشاهده کنید

 

 

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

پردازنده CPU

انتخاب یک پردازنده خوب برای دریافت بهترین عملکرد از 3DS Max احتمالاً چالش برانگیزترین قسمتی است که باید درباره آن هنگام پیکربندی سخت‌افزار خود تصمیم‌گیری کنید. CPU های مختلف دارای نقاط قوت و ضعف متفاوتی هستند و درک این موضوع می‌تواند به شما در یافتن انتخاب مناسب کمک کند. اکثر وظایف طراحی در 3DS Max (شامل ایجاد، اصلاح و متحرک‌سازی مدل‌های سه‌بعدی) تنها قادر به استفاده از یک هسته واحد CPU هستند.

این مسئله باعث می‌شود یک پردازنده مرکزی فرکانس بالا، صرف نظر از تعداد هسته، یک انتخاب ایده‌آل برای این کارها باشد. 
با این حال ، بسیاری از موتورهای رندر که با 3DS Max کار می‌کنند هنگام استفاده از CPU ها با تعداد هسته زیاد بسیار کارآمد هستند. در حقیقت، کیفیت اکثر این موتورها بر اساس نوع پردازنده مقیاس‌بندی می‌شود. این مسئله باعث می‌شود CPUای که تعداد هسته دو برابر دارد تقریباً دو برابر سریع‌تر باشد.

پردازنده های مناسب برای مدلسازی سه بعدی:

اگر می‌خواهید با سیستم خود به مدلسازی سه بعدی و متحرک‌سازی بپردازید بهتر است از پپردازنده هایی که سرعت هسته آنها بالاست استفاده کنید، در واقع نیازی نیست یک CPU چند هسته ای تهیه کنید بلکه اگر یک پردازنده با سرعت Core بالا در اختیار داشته باشید، برای مدل‌سازی و متحرک‌سازی مشکلی نخواهید داشت. برای مثال پردازنده های Rizen EMD  و  همچنین پردازنده های Intel  که سرعت خوبی دارند برای شما مناسب خواهند بود.

پردازنده های مناسب برای رندرینگ:

اگر می‌خواهید با سیستم خود به شبیه‌سازی معماری و رندرگیری های مختلف بپردازید، علاوه بر سرعت بالای هسته CPU شما به تعداد هسته های بیشتری نیز نیاز خواهید داشت. در امر رندرینگ تعداد هسته ها بسیار اهمیت دارد، در حقیقت هرچه پردازنده شما تعداد هسته های بیشتری داشته باشد شما سرعت بالاتری در رندرگیری خواهید داشت. برای دریافت بهترین عملکرد می‌توانید از پردازنده های AMD Ryzen 5800X 8 Core و AMD Threadripper 3970X 3.7GHz (4.5GHz Turbo) 32 Core استفاده کنید.

سخت افزار مناسب تری دی مکس

کارت گرافیک (GPU)

هنگام ساخت، ویرایش و متحرک‌سازی مدل‌ها در تری‌دی‌مکس، کارت گرافیک بخش مهمی از FPS است که می‌تواند مدل را در نمای واقعی آن نمایش دهد. هرچه FPS بالاتر باشد باعث می‌شود در هنگام چرخش، بزرگنمایی یا حرکت در اطراف مدلی که روی آن کار می‌کنید تجربه روان‌تر و بهتری داشته باشید. به طور کلی 30 FPS حداقل نرخ فریم قابل قبول تلقی می‌شود اما 60 FPS نیز بسیار خوب است.

شرکت اتودسک برای نسخه های اخیر تری‌دی‌مکس کارت گرافیک‌های NVIDIA و GeForce را در لیست GPU های پیشنهادی خود قرار داده است. با این حال، آنها بین این دو نیز تفاوت قائل می‌شوند زیرا کارت‌های درجه یک Quadro را "تایید شده" می‌نامند در حالی که GeForce فقط "آزمایش شده" است، این در صورتی است که کارت های GeForce در 3DS Max به خوبی کار می‌کنند!

 سیاست رسمی شرکت Autodesk این است که فقط کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای NVIDIA Quadro و AMD FirePro را توصیه و پشتیبانی می‌کنند به همین دلیل، برای یک سیستم پیشرفته ما به طور پیش فرض یک مدل RTX حرفه‌ای NVIDIA را توصیه می‌کنیم؛ برای مواقعی که ارائه بر اساس GPU اولویت دارد کارت‌های GeForce نیز پیشنهاد می‌شود.
برای نمونه کارت گرافیک  Msi Geforce GTX 1060 و ASUS TURBO-RTX2070-8G مناسب هستند.

کارت گرافیک مورد نیاز تری دی مکس

حافظه (RAM)

میزان دقیق RAM مورد نیاز شما بستگی زیادی به پروژه هایی که شما روی آنها کار می‌کنید دارد، اما به طور کلی برای کار با تری‌دی‌مکی حداقل 16 گیگابایت رم نیاز است. شما ممکن است برای ساخت صحنه‌های بسیار پیچیده به 32 گیگابایت رم نیاز پیدا کنید. اگرچه به ندرت اتفاق می‌افتد که 3DS Max بیش از 32 گیگابایت RAM نیاز داشته باشد، اما اگر به حجم زیادی از رندرهای پیچیده و با وضوح بالا نیاز دارید، ممکن است به 64 گیگابایت RAM یا حتی بیشتر نیاز داشته باشید.

RAM مورد نیاز تری دی مکس

هارد دیسک

برای کاهش هزینه های مربوط به SSDها توصیه می کنیم از یک SSD برای درایو اصلی که میزبان سیستم عامل شما است و همچنین نصب 3DS Max استفاده کنید. برای استفاده راحت از تری‌دی‌مکس قطعا به یک SSD M.2 نیاز خواهید داشت. سرعت بالای SSD ها به سیستم شما امکان می‌دهند در راه‌اندازی برنامه‌ها و بارگذاری فایل‌ها چندین برابر سریعتر از هر هارد دیسک سنتی دیگری عمل کند.

اگر بودجه شما اجازه می‌دهد، داشتن یک SSD دوم برای ذخیره پروژه‌ها ایده بسیار خوبی است. از آنجا که SSDها گران‌تر از درایوهای سنتی هستند، برای ذخیره‌سازی طولانی‌مدت یا در صورت نیاز به ذخیره‌سازی بیشتر توصیه می‌کنیم از یک هارد دیسک سنتی استفاده کنید. استفاده از SSD در بسیاری از موارد مفید است اما بیشتر اوقات برای درایو ذخیره‌سازی یک SSD بسیار بالا لازم نیست.

تری دی مکس به چه نوع هارد دیسکی نیاز دارد

مقاله پیشنهادی: رندرینگ چیست؟

مانیتور

اگر چه مانیتور در کیفیت سخت افزار شما تاثیر ندارد اما باعث راحتی بیشتر شما هنگام کار می‌شود. برخی از افراد که بصورت حرفه‌ای رندرگیری می‌کنند استفاده از 2 یا 3 مانیتور را ترجیه می‌دهند اما به طور کلی استفاده از یک مانیتور نیز کفایت می‌کند. برای رندرینگ یک مانیتور 21 اینچ مجهز به    پنل‌های ips  مناسب می‌باشد.

دو نمونه از بهترین مانیتورها برای رندرگیری Asus ProArt PA329Q و LG 27UD68-W می‌باشند.

سیستم مورد نیاز تری دی مکس

آیا نسخه‌های متفاوت تری‌دی‌مکس در سرعت و کیفیت رندر متفاوتند؟

بدیهی است که نسخه های بالاتر 3DS Max با قدیمی‌ترها متفاوتند اما نیازی نیست که شما حتما آخرین نسخه را روی سیستم خود داشته باشید. از آنجایی که نسخه‌های جدیدتر تری‌دی‌مکس امکانات خیلی ویژه‌ای نسبت به بقیه مخصوصا در حیطه معماری ندارند شما می‌توانید به راحتی همان نتیجه و کارایی را از نسخه‌های پایین‌تر نیز دریافت کنید. نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید این است که میزان حرفه‌ای بودن سیستم شما ارتباطی به کیفیت رندر ندارد، بلکه صرفا سرعت رندرگیری را افزایش داده و زمان خروجی گرفتن را برای شما کاهش می‌هد.

مقاله پیشنهادی: تکنیک‌های کاربردی تری‌دی‌مکس

نتیجه‌گیری:

قطعات ذکر شده همگی برای داشتن یک سیستم حرفه‌ای مناسب هستند و شما برای داشتن یک تجربه خوب و راحت با تری‌دی‌مکس به آنها نیاز دارید اما میزان حرفه‌ای بودن سخت‌افزار مورد نیاز تری‌دی‌مکس به نوع کاری که شما می‌خواهید با آن انجام دهید دارد. بنابراین با بررسی فعالیت مورد نظرتان بهتر می‌توانید تصمیم بگیرید چه سیستمی برای شما مناسب است.

همچنین شما علاقمندان می‌توانید با تهیه پکیج جامع آموزش تری‌دی‌مکس مجموعه آپادمی کاملا بر این نرم‌افزار پرکاربرد مسلط شده و توانایی تدریس آن را کسب کنید. تسلط بر تری‌دی‌مکس شما را به دریایی از فرصت‌های شغلی متصل کرده و به درآمد دلخواه‌تان خواهد رساند.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت مارولوس دیزاینر
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی، روش طراحی و مدلسازی نمای پارامتریک را در...
معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
معماری
در این آموزش رایگان، برای مدلسازی قرنیز در نرم افزار تری دی مکس از ابز...
معماری
نرم افزار 3ds max یکی از حرفه‌ای‌ترین و معروف‌ترین نرم‌افزار‌های سه‌بع...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

علی خسروی Guest User
09 بهمن 1402 - ساعت 12:51
پاسخ

سلام میخواستم ببین رم ۳۲
Corei 5
و گرافیک۶
پساخگوی طراحی در زمینه معماری پاسخگو هستش؟

پارسا مرادی Guest User
17 آبان 1401 - ساعت 16:39
پاسخ

علت باز نشدن فایل های تری دی مکس چیه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
دلایل مختلفی وجود داره که باعث میشه نرم افزار تری دی مکس باز نشه که ما در مقاله رفع مشکل باز نشدن تری دی مکس به صورت کامل بررسی کردیم میتونید از بخش مقالات آموزشی مطالعه کنید.

یاسین درخشان Guest User
10 آبان 1401 - ساعت 16:34
پاسخ

حداقل سیستم مورد نیاز برای 3d max 2022 باید دارای چه سخت افزار باشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

نرم افزار ۳DsMax 2022 حداقل به سیستمی با سخت افزار ۶۴ بیتی زیر نیاز دارد :
سیستم عامل: Windows 10 PRO , Windows 8/8.1 , windows 7 SP1
سی پی یو: Intel (Minimum Seri 15) AMD (All Series)
کارت گرافیک: All AMD Radeon
رم: 6GB of RAM Minimum ( 8 GB Or More Recommended)