cast
مرجان هرندی

آموزش تنظیمات Viewport در تری دی مکس (3Ds Max)

مرجان هرندی
04 بهمن 1400
6122
7
متن مقاله

آموزش Viewport در تری دی مکس

برای آموزش نرم‌افزار‌های مختلف آشنایی با محیط نرم‌افزار اولین قدم برای آموزش است که شما باید با محیط نرم‌افزار و نوار ابزارها، پنل‌ها و دیگر قسمت‌های نرم‌افزارها به خوبی آشنا شوید تا بتوانید با تسلط بیشتر شروع به آموزش ابزارها و روش‌های ترسیم در نرم‌افزارها کنید. نرم‌افزار تری دی مکس نیز نرم افزاریست با محیطی نسبتا شلوغ که باید ابتدا با قسمت‌های مختلف نرم‌افزار تری دی مکس به خوبی آشنا شوید و بعد به سراغ ابزارهای مدلسازی موجود در این نرم‌افزار بروید. یکی از اولین قسمت‌هایی که در نرم‌افزار تری دی مکس مشاهده می‌کنید و با آن زیاد سر و کار دارید قسمتviewport  در تری دی مکس است که باید با آن به خوبی آشنا شوید تا بتوانید هنگام انجام ترسیمات به راحتی در محیط تری دی مکس ترسیمات خود را انجام دهید. در ادامه شما را به صورت کامل با قسمت viewport در تری دی مکس و تنظیمات آن آشنا خواهیم کرد همچنین برای آموزش نرم‌افزار تر ی دی مکس می‌توانید از طریق سایت آپادمی پکیج آموزش تری دی مکس را تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

Viewport در تری دی مکس

قبل از این که به سراغ قسمت‌های مختلف و تنظیمات Viewport بروید باید با کاربردViewport  در تری دی مکس آشنا شوید.
  Viewportدر تری دی مکس به دریچه دیدی گفته می‌شود که به کاربران این امکان را می‌دهد تا ترسیمات خود را در چهار جهت مشاهده کنند که به هر یک از آن‌ها یک ویوپورت گفته می شود که هر یک از این چهار پنجره یک جهت و یا زاویه دید را برای شما به نمایش می‌گذارند که شامل چهار بخش نمای perspective ، نمایfront، نمایleft، نمای Top که نماهای دوبعدی هستند و به ترتیب از زوایای رو به رو ، چپ و بالا سوژه را برای شما به نمایش می‌گذارد که به مجموعه این نماها اصطلاحا view port گفته می شود.

تغییر ابعاد Viewport  در تری دی مکس
در این قسمت شما می‌توانید با کلیک کردن روی هر یک از این  ویوپورت ها، نمای مورد نظر برای انجام ترسیمات را انتخاب کنید که با کلیک روی آن‌ها کادری زرد رنگ برای شما به نمایش گذاشته خواهد شد. همچنین شما می‌توانید با قرار دادن نشانگر موس روی کادر زرد رنگ و با حرکت دادن موس ابعاد Viewport خود را تغییر دهید ویوپورت خود را کوچک‌تر یا بزرگ‌تر کنید. شما می‌توانید بعد از تغییر ابعاد Viewport در صورتی که از ایجاد تغییرات پشیمان شدید با قرار دادن نشانگر موس روی قسمت ویوپورت و راست کلیک کردن روی گزینه Reset Layout کلیک کنید و تغییرات ایجاد شده را ریست کنید تا به حالت اولیه بازگردد.

ریست کردن تغییرات ابعاد  Viewport در تری دی مکس

تغییر چیدمان viewport در تری دی مکس

همانطور که متوجه شدید و در قسمت‌های قبل توضیح دادیم viewport به صورت پیش فرض در 4 قسمت چیدمان شده است. نرم‌افزار تری دی مکس 14 چیدمان را در اختیار شما قرار داده تا چیدمان اختصاصی مورد نظر خود را برای انجام ترسیمات انتخاب و حتی می‌توانید طراحی کنید برای تغییر چیدمان در نرم‌افزار تری دی مکس دو روش وجود دارد.
روش اول: 
 برای تغییر چیدمان viewport در تری دی مکس در این روش می‌توانید روی این [+]   آیکون که در هر ویوپورت قرار دارد کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه Configure Viewports انتخاب کنید سپس پنجره ای برای شما باز خواهد شد که از بخش Layout می‌توانید یکی از 14 چیدمان را انتخاب کنید.

تغییر چیدمان viewport در تری دی مکس
روش دوم :
دومین روش برای تغییر چیدمان ویوپورت در تری دی مکس از طریق Viewport Layouts tabs است که در پایین صحفه تری دی مکس شما قرار دارد و که با کلیک روی آن می‌توانید چیدمان مورد نظر خود را انتخاب کنید که به ترتیب در ستون سمت چپ قرار می‌گیرند که با راست کلیک روی هر کدام امکان حذف و ذخیرۀ چیدمان ویوپورت در فایل برای شما میسر می‌شود.

تغییر چیدمان ویوپورت در تری دی مکس از طریق Viewport Layouts tabs

مقاله پبشنهادی: مدیریت نوار ابزارها در 3Ds Max

تغییر نمای دید در viewport

هر یک از این چهار قسمت ویپورت، یک زاویه دید و نما را به شما نشان می‌دهند که شما می‌توانید از طریق 2 روش‌هایی نمای Viewport خود را تغییر دهید

1.  برای تغییر نمای در ویوپورت باید روی نمای فعال کلیک کنید و از منوی بازشده نمای مورد نظر خود را انتخاب کنید.
2.  دومین روش تغییر نما از طریق کلید های میانبر است که میتوانید به راحتی بازدن کلید میانبر وارد نمای مورد نظر شوید و ترسیمات خود را انجام دهید.
تغییر نمای دید در viewport

تغییر نمای در viewport با کلیدهای میانبر

برای تغییر نما دید در ویوپرت می‌توانید از کلید های میانبر زیر استفده کنید.
Perspective :P
Top view :T
Bottom view :B
Front view :F
Left view :L
Camera view :C
Orthographic view :U
نکته:

شما می‌توانید با استفاده از کلید میانبر Alt+W ویوپورت فعال خود را به حالت تمام صفحه دربیاورید همچنین می‌توانید با ثابت نگه‌داشتن کلید Windows و زدن کلید Shift بین ویوپورت‌ها سوئیچ‌ کنید.

مقاله پیشنهادی: تنظیمات gizmo در تری دی مکس 

امیدوارم  از این آموزش لذت برده باشید. 

کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت فریلنسینگ 1
کارت طراحی لباس با مارولوس

مقالات مشابه

عکاسی معماری
فارغ از میزان علاقه ی شما به معماری، واقعیت این است که بسیاری از ساختم...
معماری
به عنوان یک طراح، شما ممکن است برای عکاسی از تکسچرها به دنبال راهی متف...
معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

رها Guest User
12 دی 1402 - ساعت 11:09
پاسخ

سلام وقتی کلید alt و غلطک موس رو میگیرم که دور شکل بچرخم یه دایره سبز کوچیک روی صفحه ایجاد میشه و نمیتونم چرخش انجام بدم دور تصویر ..چطور میتونم از اون حالت درش بیارم؟

یاسین مطهری Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 15:54
پاسخ

من موقعی که میخوام رندر بگیرم با ارور output path در تری دی مکس مواجه میشم باید چیکار کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
این ارور ممکن به دلیل وجود المنت‌های غیر ضروری در کار شما باشه برای رفع این ارور میتونید از بخش مقالات آموزش مقاله آموزش رفع ارور output path در تری دی مکس رو مطالعه کنید.

زهره باقری Guest User
29 تیر 1401 - ساعت 00:24
پاسخ

رنگ ویوپورت رو چجوری باید تغییر بدم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای تغییر رنگ باید از منوی customize روی گزینه customize interface کلیک کنید پس از پنجره customize interface وارد قسمت Colors شوید و با انتخاب گزینه viewport background و انتخاب رنگ مورد نظر از قسمت Color انتخاب کنید.

محمد هادی برزگر Guest User
05 خرداد 1401 - ساعت 12:05
پاسخ

سلام وقت بخیر
من یک عکس رو به عنوان بک گراند وارد تری دی مکس کردم که ترسیماتم رو از روی عکس انجام بدم ولی متاسفانه نمیدونم از چه روشی به پنجره تنظیمات بک گراند در تری دی مکس باید دسترسی پیدا کنم میشه لطفا راهنماییم کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
برای دسترسی به پنجره تنظیمات بکگراند میتونید از کلید میانبر alt+b استفاده کنید.
موفق باشید.