cast
مرجان هرندی

آموزش تنظیمات gizmo در تری دی مکس برای اجرای دستورات Transform

مرجان هرندی
29 دی 1400
8315
15
متن مقاله

تنظیمات gizmo در تری دی مکس 

نرم‌افزار تری دی مکس یکی از نرم‌افزارهای پر کاربرد با ابزارهای متنوع و بی شمار در حوزه شبیه سازی مدل‌های سه بعدی است که کاربران با تسلط به این ابزارها می‌توانند طرح‌ها و ایده‌های خود را در نرم‌افزار تری دی مکس مدلسازی کنند. یکی از این ابزارها که کاربران در نرم‌افزار 3Ds Max با آن زیاد سر کار دارند ابزار gizmo در تری دی مکس است که این ابزار یکی از ابزارهای مهم و بسیار پر کاربرد در نرم‌افزار تری دی مکس بوده که با آن زیار سر کار خواهید داشت در ادامه به شما نحوه استفاده و تنظیمات مربوط به gizmo در تری دی مکس را آموزش خواهیم داد با ما همراه باشید تا تنظیمات مربوط به ابزار gizmo در تری دی مکس را باهم بررسی کنیم. با ثبت نام در سایت آپادمی ‌می‌توانید از آموزش‌ها و مقالات آموزشی رایگان ما بهرمند شوید همچنین می‌توانید پکیج آموزش تری دی مکس را از سایت آپادمی تهیه کنید.

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

  Gizmo در تری دی مکس

در این قسمت قصد داریم شما را با اهمیت و کاربرد ابزار گیزمو در نرم‌افزار تری دی مکس آشنا کنیم ابزار پرکاربردgizmo در تری دی مکس به عنوان یک ابزار راهنما، برای اجرای یکی از دستورات transform که شامل دستورMove، دستور scale و یا دستور در rotate تری دی مکس است که که با انتخاب یکی از این دستورات در صفحه تری دی مکس شما ظاهر می‌شود با استفاده از گیزمو در تری دی مکس می‌توانید آبجکت های مورد نظر را در یک یا دو محور مختصات در ۳d max جابجا کنید و قرار دهید و یا مقیاس دهید که جابجایی و حرکت دادن آبجکت با گیزمو راحت تر می‌شود.

استفاده از گیزمو  برای اجرای دستورات transform

نحوه فعال کردن گیزمو در 3Ds Max

برای نمایش گیزمو هنگام استفاده از دستورات transform باید وارد منوی  Views شوید و تیک گزینه Show Transform Gizmo را بزنید تا گیزمو برای شما فعال شود تا حین اجرای دستورات گیزمو در صفحه تری دی مکس شما نمایان شوند.

نحوه فعال کردن گیزمو در 3Ds Max

مقاله پیشنهادی:  مدیریت نوار ابزارها در 3Ds Max

تنظیمات Gizmo در تری دی مکس

برای ایجاد تغییرات و مدیریت تنظیمات گیزمو باید از طریق مسیر زیر به پنجره تنظیمات Gizmo دسترسی پیدا کنید. برای دسترسی به پنجره تنظیمات Gizmo ابتدا باید روی منوی customize که در بالای صفحه تری دی مکس شما قرار دارد کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه preference را انتخاب کنید تا پنجره Preference Settings برای شما باز شود پس از باز شدن پنجره مورد نظر وارد تب Gizmo شوید و تنظیمات مورد نظر خود را انجام دهید. 

در این قسمت گزینه های مختلفی برای تنظیم Gizmo وجود دارد که به شما توضیح خواهیم داد این  تنظیمات عبارت اند از:

دسترسی به پنجره تنظیمات گیزمو از منوی منوی customize
On: اولین گزینه جهت تنظیم گیزمو در پنجره Transform Gizmo گزینه On است که با فعال و غیرفعال‌کردن این تیک، می‌توانید تعیین کنید که گیزمو برای شما نمایش داده شود یا نه.
Show Axis Labels: با غیرفعال‌کردن این گزینۀ که حروف X ، Y،  Z که محور‌های مختلف را برای شما مشخص میکند دیگر بر روی گیزمو نمایش داده نمی‌شود.
Allow Multiple Gizmos: با زدن تیک این گزینه  اگر چند آبجکت در حالت انتخاب باشند و (Use Center) را بر روی (Use Pivot Point Center) تنظیم کنید روی تمامی آبجکت‌ها یک گیزمو نمایش داده می‌شود.
Size: در این قسمت شما می‌توانید سایز گیزمو خود را تعیین کنید.

قسمت‌های بعدی این پنجره مر بوط به تنظیمات گیزمو برای اجرای دستورات Transform مانند Move برای جا به جایی Scale برای تغییر مقیاس و Rotate برای چرخاندن آبجکت‌ها است که مانند قسمت اول تنظیمات می‌توانید تنظیمات هر قسمت را  به صورت جداگانه تنظیم کنید.

پنجره تنظیمات گیزمو در تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: Units Setup در تری دی مکس

gizmo در مکس برای دستور move مکس

زمانی که میخواهید از دستور Move استفاده کنید بعد از اجرای دستور و انتخاب آبجکت مانند شکل زیر گیزمو را در مرکز آبجکت مشاهده خواهید کرد که شما می توانید نشانگر ماوس خود را روی یکی از محورهای مختصات برده و بعد از زرد شدن محور ی که انتخاب کردید با کلیک چپ کردن و حرکت موس آبجکت انتخابی را در جهت مورد نظر خود حرکت دهید و جابه جا کنید همچنین برای جابجای در دو محور کافیست اشاره گر ماوس را روی مربع مشترک بین دو محور مختصاتی برده و با کلیک چپ و حرکت موس خود آبجکت خود را جابه جا کنید.

gizmo در مکس برای دستور rotate مکس

برای اجرای دستور Rotate جهت چرخاندن آبجکت می‌توانید نشانگر موس را روی کره ای که محور مختصات حول آن قرار دارد ببرید و کلیک کنید و هنگامی که به رنگ زرد در آمد می‌توانید شکل خود را به مقدار دلخواه بچرخانید.

gizmo در مکس برای دستور scale مکس

برای این دستور هم مثل دو دستور قبلی باید عمل کنید البته توجه داشته باشید که برای بزرگتر یا کوچک تر شدن شکل باید نشانگر ماوس را وسط گیزمو قرار دهید و با نگهداشتن کلیک چپ موس اسکیل آبجکت خود را تغییر دهید که با حرکت موس به سمت بالا آبجکت بزرگتر و در صورتی که به سمت پایین حرکت دهید آبجکت کوچکتر خواهد شد.
دستورات Transform

امیدوارماز این مقاله لذت برده باشید.

کارت تری دی مکس
کارت رویت
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ 2

مقالات مشابه

معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه مدلسازی و شبیه سازی پارچه در نرم ا...
سه بعدی سازی
برای داشتن یک تجربه خوب و راحت با تری‌دی‌مکس به یک سیستم حرفه‌ای مناسب...
معماری
برای اینکه بدانید استفاده از مایا برای شما بهتر است یا تری دی مکس، بای...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

رضا Guest User
21 دی 1402 - ساعت 11:44
پاسخ

🌺🌻🌼

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

🙏🙏

مصطفی Guest User
03 دی 1402 - ساعت 10:30
پاسخ

سلام
وقت بخیر
خیلی ممنون از لطف و زحمتتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مریم سهرابی Guest User
26 آبان 1402 - ساعت 14:02
پاسخ

روز بخیر برای استفاده از دستور moveهیچکدوم از محور مختصات زرد نمیشه که بتونم در اون راستا موو کنم همشون زرد هستن

شیدا رفعت پناه Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 16:00
پاسخ

بسیار عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

ممنون موفق باشید.

فهیمه یوسفی Guest User
27 دی 1401 - ساعت 12:23
پاسخ

من موقع اجرای دستورات محور مختصات در تری دی مکس برام نمایش داده نمیشه علتس چیه چجوی باید این مشکل رو رفع کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای نمایش گیزمو هنگام استفاده از دستورات باید وارد منوی Views شوید و تیک گزینه Show Transform Gizmo را بزنید تا گیزمو برای شما فعال بشه.

عطیه تیموری Guest User
06 آذر 1401 - ساعت 14:29
پاسخ

وقت بخیر
command panel از محیط تری دی مکسم حذف شده چجوری باید command panel رو در محیط مکس فعال کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای بازگرداندن Command Panel در تری دی مکس در قسمت بالای جایی که Command Panel در نرم‌افزار تری دی مکس قرار داشته کلیک کنید و از منوی باز شده گزینه Command Panel را انتخاب کنید تا مجددا برای شما به نمایش گذاشته شود.

زهرا سلطانی Guest User
03 خرداد 1401 - ساعت 11:16
پاسخ

از کدام قسمت میشه به تنظیمات گرید در تری دی مکس دسترسی پیدا کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
از نوار ابزار Main Toolbar روی Snaps Taggle کلیک کنید تا پنجره Grid and Snap Settings برای شما باز شود سپس در پنجره باز شده وارد تب Home Grid شوید تا به تنظیمات گرید در تری دی مکس دسترسی پیدا کنید.
موفق باشید.

حمید کلانتر Guest User
27 بهمن 1400 - ساعت 10:51
پاسخ

بعضی از پنل‌ها و نوار ابزار ها در محیط نرم‌افزارم ناپدید شدن برای برگرداندن تنظیمات تری دی مکس به حالت اولیه شما چه راهی رو پیشنهاد می‌کنید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
بله شما میتونید تنظیما ت تری دی مکس خودتون رو ریست کنید تا به حالت اولیه و پیش فرض نرم‌افزار بازگردد.