cast
مرجان هرندی

6 تفاوت تری دی مکس (3Ds-Max) و رویت (Revit)

مرجان هرندی
25 تیر 1401
3630
45
متن مقاله

تفاوت تری دی مکس و رویت

یکی از مشکلات اکثر مهندسین معمار و دانشجویان در یادگیری و استفاده از نرم افزارهای معماری انتخاب نرم افزار مناسب و مورد نیاز خود می باشد که امروز به دلیل تنوع بسیار زیاد نرم افزارهای معماری، انتخاب نرم افزار مناسب با نیاز کاربران برای افراد دشوار شده است. همانطور که در مقالات قبلی نیز به آن اشاره کردیم در حوزه معماری نرم افزارهای بسیار زیادی برای انجام ترسیمات دو بعدی، سه بعدی و پرزانته پرژه‌ها وجود دارد که میتوانید با توجه به نیاز خود انتخاب و از آن‌ها در انجام پروژه‌ها استفاده کنید. در این مقاله به مقایسه دو نرم افزار قدرتمند شرکت اتودسک (Autodesk) خواهیم پرداخت و تفاوت تریدی مکس و رویت را برسی خواهیم کرد.  در ادامه با ما همراه باشید تا با معایب و مزایا و ویژگی‌های نرم افزار تری دی مکس و رویت بیشتر آشنا شوید تا بتوانید راحت تر نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

تفاوت تری دی مکس و رویت

مقاله پیشنهادی: پرکاربردترین نرم افزارهای معماری

تری دی مکس یا رویت

تری دی مکس یا رویت؟ شاید این سوال بسیار از شما کاربران باشد که کدام نرم افزار برای انجام ترسیمات شما مناسب تر است. برای پاسخ به این سؤال ابتدا باید هدف و نیاز خود را برای استفاده از نرم افزارها مشخص کنید که برای چه کاری از تری دی مکس یا رویت می‌خواهید استفاده کنید. همانطور که میدانید هر یک از این نرم افزارها کاربرد و قابلیت های خاص خود را داشته که باید ابتدا با معایب و مزایای و کاربرد هر یک آشنا شوید و با توجه به نیاز خود نرم افزار مورد نظر را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی: تری دی مکس چیست؟

تری دی مکس 3Ds Max

نرم افزار قدرتمند و محبوب تری دی مکس یکی از بهترین نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی است که برای ساخت انواع مدل ها و تصاویر سه بعدی و ... استفاده می‌شود. همچنین این نرم افزار به صورت گسترده در حرفه‌های طراحی، معماری، سینما، انمیشن و بازی سازی مورد استفاده قرار می گیرد. 3Ds Max قابلیت های بی نظیر و متنوع از جمله کیفیت بالا در خروجی، محیط کار جذاب و ساده، استفاده راحت از پلاگین‌های کاربردی و ... دارد که باعث محبوبیت این نرم افزار در میان کاربران در حوزه های مختلف بخصوص در حوزه معماری شده است. با آموزش این نرم افزار شما میتوانید ایده های ذهنی خود را به طرح‌های سه بعدی تبدیل کرده و در پروژه‌های مخلف از آنها استفاده کنید. امروزه اکثر داتر معماری نیازمند نیروهایی هستند که به نرم افزاهای دو بعدی و سه بعدی معماری مسلط باشند بنابراین آموزش نرم افزار های مدلسازی مانند تری دی مکس لازمه افرادیست که در حوزه معماری فعالیت می‌کنند.اگر علاقه مند به مدلسازی سه بعدی ایده های ذهنی و طراحی‌های خود هستید ما به شما نرم افزار تری دی مکس را پیشنهاد می‌کنیم شما میتوانید با تهیه پکیج آموزش تری دی مکس به ای نرم افزار مدلسازی مسلط شوید و از آن برای مدلسازی طرح‌های خود در پروژه ها استفاده کنید.

تری دی مکس 3Ds Max

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

نرم افزار رویت Revit   

نرم افزار رویت (Autodesk Revit) یکی از تخصصی ترین و پر کاربرد ترین نرم افزاهای معماری می باشد که در بسیاری از رشته‌های مهندسی مانند معماری، عمران سازه و تاسیسات، برق و ... کاربرد دارد و مورد استفاده قرار می‌گیرد. رویت نرم افزاری مناسب برای مدل سازی اطلاعات ساختمانی BIM می باشد که دارای مجموعه کاملی از ابزارهایی است که به شما در طراحی و مدلسازی طرح ها بسیار کمک می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا راحت تر و سریع تر طرح ها و ایده های خود را ترسیم و مدلسازی کنید. نرم افزار رویت تنها یک نرم افزار مدلسازی نیست بلکه میتوان به صورت همزمان با ترسیم دو بعدی، مدل سه بعدی را نیز ترسیم کنید و جزئیات پروژه ها را تعریف کرده و شیت بندی تمام نقشه ها و قابلیت هایی مثل متره و برآورد را نیز انجام می دهند. با آموزش نرم افزار رویت شما میتوانید علاوه ترسیمات دو بعدی و سه ببعدی خود را در این نرم افزار انجام دهید برای آموزش این نرم افزار میتوانید پکیج آموزش رویت را از سایت آپادمی تهیه کنید.

نرم افزار رویت Revit

مقایسه تری دی مکس و رویت

برای انتخاب یکی از نرم افزارهای تری دی مکس و رویت فاکتورهای متفاوتی از جمله علاقه شخصی، نیاز و هدف کاربر، مدت زمان یاد گیری، کاربرد نرم افزار، سیستم مورد نیاز و ... بسیار موثر است که باید با توجه به آن ها نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید در این قسمت ما به مقایسه این دو نرم افزار در بخش های مختلف میپردازیم تا انتخاب را برای شما راحت تر کنیم.

مقاله پیشنهادی: سخت‌افزار مورد نیاز رویت

1.   رابط کاربری نرم افزار تری دی مکس و رویت

محیط کاربری یک نرم افزار یکی از مهم ترین مواردی است که باعث ارتباط و جلب نظر کاربران می‌شود. اگر بخواهیم محیط کاربری این دو نرم افزار را با هم مقایسه کنیم نرم افزار تری دی مکس نسبت به نرم افزار رویت محیط پیچیده تری دارد و ابزارها و دستورات به صورتی طراحی‌شده‌اند که در ابتدای کار طراحی با این نرم‌افزار ممکن است کمی کاربران را سردرگم کند اما پس از تسلط کامل به این نرم افزار میتوانید با تمرین و تکرار به ابزارها و محیط این نرم افزار مسلط شوید و مدل‌های سه بعدی خود را به راحتی مدلسازی کنید. نرم‌افزار رویت دارای محیطی کاربر پسند است و نسبت به تری دی مکس دسترسی به ابزارها و دستورات آسان تر بوده در محیط بهتری قرارگرفته و کاربری بهتری را ایجاد کرده  است تا حتی کاربران تازه‌ وارد به‌راحتی بتوانند به ابزارها و دستورات دسترسی پیدا کنند.

مقاله پیشنهادی: سخت افزار مورد نیاز تری دی مکس


2.   مدل‌سازی در نرم‌افزار تری دی مکس و رویت

 در هر دو نرم افزار امکان ایجاد مدلسازی‌های ساده و پیچیده برای شما با استفاده از ابزارهای مدلسازی فراهم کرده است و شما میتوانید به راحتی مدل‌های مورد نظر خود را در تری دی مکس و رویت مدلسازی کنید. از لحاظ مدلسازی نرم افزار تری دی مکس بسیار قدرتمند عمل کرده و شما میتوانید برای طراحی های داخلی خارجی طراحی و مدلسازی آبجکت و ... از این نرم افزار استفاده کنید. با استفاده از ابزارها و دستورات کاربردی این نرم افزار در تری دی مکس میتوانید طرح های با جزئیات و پیچیده طراحی و مدلسازی کنید. اما در رویت مدلسازی کمی سخت تر از نرم افزار تری دی مکس بود و بسیاری از امکاناتی نظیر استفاده از آبجکت های آماده در این امکان پذیر نیست و شما از قابلیت‌های و سمپل هایی که در اختیارتان قرار می دهد استفاده کنید اما به یاد داشته باشید که این یک ضعف نرم افزاری نیست و دلیل آن هم این است که نرم‌افزاری مانند رویت برای فاز اجرایی و پروژه‌های معماری استفاده می شود و نرم‌افزار تری دی مکس  به دلیل  توانایی های در حوزه های مختلف مانند معماری،  انیمیشن‌سازی و ... دارای توانایی های مدلسازی بیشتری نسبت به نرم افزار رویت می‌باشد.

مدل‌سازی در نرم‌افزار تری دی مکس و رویت

مقاله پیشنهادی: وی ری چیست؟

3.  رندر گیری در 3Ds Max و Revit

در هر دو نرم افزار امکان رندر گیری از مدل‌های سه بعدی ایجاد شده وجود دارد. اما اگر از اکثر افرادی که با نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی کار می‌کنند بپرسید چه نرم افزار از برای رندر گیری مناسب تر می‌باشد و دارای کیفیت بیشتر است بیشتر افراد نرم افزار تری دی مکس را به شما معرفی میکنند. همانطور که میدانید مبحث رندر گیری شامل دو بخش نورپردازی و متریال دهی است که با استفاده از پلاگین های قدرتمندی مانند Vray ، Enscap که برای نرم افزار های مدلسازی سه بعدی وجود دارد میتوانید از مدل‌های سه بعدی خود رندرهایی باکیفیت و واقع گرایانه بگیرید.

رندر گیری در 3Ds Max و Revit

مقاله پیشنهادی: اینسکیپ چیست؟

4.   متریال سازی در تری دی مکس و رویت

برای متریال سازی نرم افزار تری دی مکس دارای متریال های باکیفت تری بوده که در رندر ها به شبیه سازی بهتر و بالا بردن کیفت رندر شما بسیار کمک میکند. البته این قابلیت در نرم افزار  رویت هم وجود دارد اما بیشتر مناسب ارائه اولیه یک پروژه میباشد و در مقایسه با نرم افزار تری دی مکس ضعیف تر عملکرده است.

5.   انیمیشن سازی در مکس و رویت

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم نرم افزار تری دی مکس یکی از نرم افزارهایی است که برای انیمیشن سازی استفاده می‌شود و بسیار در این حوزه محبوب می‌باشد. همین امر باعث شده یکی از لذت‌های کار کردن با نرم‌افزار تری دی مکس بخش انیمیشن‌سازی آن باشد که شاید بسیاری از نرم‌افزارها فاقد این عملکرد باشند و یا مانند تری دی مکس قوی عمل نکنند  شما میتوانید پس از یادگیری مدل‌سازی متریال نورپردازی وارد محیط انیمیشن‌سازی شده و با حرکت دادن کاراکترها و دوربین‌ها در پروژه‌های خود انیمیشن بسازید. بنابراین برای انیمیشن سازی ما نرم افزار تری دی مکس را پیشنهاد میکنیم.

رندر تری دی مکس

مقاله پیشنهادی: فریلنسیگ چیست؟

6.  بازار کار تری دی مکس و رویت

هر دو نرم افزار با توجه به کاربرد های متفاوتی که دارند بسیار پر استفاده و پر کاربرد بوده و بازار کار بسیار خوبی در داخل و خارج از کشور داشته که با آموزش این دو نرم افزار درآمد بسیار بالایی خواهد داشت. با اموزش این دو نرم افزار شما میتوانید به صورت فریلنسری نیز کسب درآمد کنید.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش فریلنسینگ

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت رویت
کارت تری دی مکس
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت اتوکد

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه ساخت انیمیشن معماری در نرم افزار ت...
معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، با نحوه ایجاد مقطع یا Section سه بعدی از...
معماری
اگر به بحث مدلسازی و فروش آبجکت دلاری علاقه‌مندید، در این آموزش رایگان...
معماری
در این آموزش رایگان نحوه انتقال یک فایل به صورت زنده یا synchronize را...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

علیرضا بهادری Guest User
07 دی 1402 - ساعت 14:12
پاسخ

بسیارعالی ممنون از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

مریم نداف Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 14:45
پاسخ

برای کسب درآمد به صورت فریلنسری اسکچاپ بهتره یا تری دی مکس؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
شما از هر دو نرم افزار میتونید به صورت فریلنسری کسب درامد کنید ولی اگر به طراحی معماری و طراحی داخلی علاقه‌مند هستید برای انجام پروژه‌های ساده و مدلسازی های ساده می تونید از اسکچاپ استفاده کنید ولی اگر به ساخت مدل ها و صحنه‌های پیچیده، انیمیشن‌ها و بازی‌های ویدئویی علاقه‌مند هستید و یا دوس دارید در زمینه مدل سازی معماری به صورت حرفه ای فعالیت کنید، تری دی مکس می‌تونه برای شما مناسب باشه.

آرمین فلاح Guest User
04 آبان 1402 - ساعت 16:46
پاسخ

هزینه اموزش تری دی مکس چقدره ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای اطلاع از هزینه دوره های آموزشی و سرفصل ها وارد بخش دوره های آموزشی بشید.

نازنین هاشمی Guest User
09 مهر 1402 - ساعت 16:34
پاسخ

دوره 3dmax پیشرفته هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پکیج اموزش مدلینگ مسترینگ (مدلسازی در نرم افزار تری دی مکس) به صورت صفر تا صد از مقدماتی تا پیشرفته آموزش داده شده میتونید این پکیج رو از بخش دوره های آموزشی تهیه کنید.

baran Guest User
05 شهریور 1402 - ساعت 14:26
پاسخ

زمان آموزش ویادگیری کدوم نرم افزار سریعتر وکمتره؟رویت یا تری دی مکس؟

شادی دلخواه Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 16:41
پاسخ

برای طراحی کابینت اشپزخانه بهتر از تری دی مکس استفاده کنم یا رویت ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
امکان مدلسازی در هر دو نرم افزار وجود داره اما نرم افزار رویت یک نرم افزار فنی مهندسی برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم هست که برای تهیه و نقشه های فنی مهندسی بیشتر استفاده میشه اگر هدف شما از استفاده از این نرم افزار برای طراحی های سه بعدی است بهتره از نرم افزار تری دی مکس برای مدلسازی کابینت آشزخانه استفاده کنید زیرا امکانات گسترده تری نسبت به نرم افزار رویت برای انجام طراحی های و مدلسازی سه بعدی در اختیار شما قرار می دهد.

فرشاد معینی Guest User
13 تیر 1402 - ساعت 17:11
پاسخ

وقت بخیر ببخشید تری دی مکس و رویت قابلیت انتقال فایل به یکدیگر را دارند؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله امکان تبادل فایل بین این دو نرم افزار وجود دارد.

محمد یوسفی Guest User
09 خرداد 1402 - ساعت 16:30
پاسخ

در حوزه انیمیشن سازی کدوم نرم افزار قابلیت بیشتری داره؟ با نرم افزار رویت هم میشه انیمیشن گرفت؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در حوزه انیمیشن سازی، نرم افزارهای مختلفی وجود دارند که هر کدام قابلیت‌های خاص خودش رو داره برای مثال، نرم افزارهایی مانند Autodesk Maya، Blender، Cinema 4D، و 3ds Max برای ساخت انیمیشن‌های سه بعدی استفاده می‌شه و بخاطر اینکه نرم افزار تری دی مکس یک نرم افزار تخصصی برای مدلسازی سه بعدی و انیمیشن سازی هست بنابراین بهتر از نرم افزار تری دی مکس استفاده کنید. نرم افزار رویت، بیشتر برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم جهت تهیه نقشه های فنی مهندسی استفاده می‌شه البته قابلیت ساخت انیمیشن نیز دارد، اما به دلیل محدودیت‌هایی که دارد، نمی‌توان آن را به عنوان یک نرم افزار انیمیشن سازی حرفه‌ای در نظر گرفت.

حدیث کارگر Guest User
02 خرداد 1402 - ساعت 16:14
پاسخ

عالی، ممنون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

فاطمه درخشان Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 14:31
پاسخ

از نرم افزار رویت بیشتر چه موقع هایی استفاده میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
از نرم افزار رویت برای مدلسازی اطلاعات ساختمانی بیم و تهیه نقشه های فنی و مهندسی استفاده میشه.

صبا رهنما Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 13:44
پاسخ

ممنون از سردرگمی درامدم

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

سحر فخیمی Guest User
22 اسفند 1401 - ساعت 10:39
پاسخ

نرم افزار رویت بیشتر مناسب چه جاهایی هست و بیشتر برای چه مواردی استفاده میشه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
رویت نرم افزاری بسیار مفید برای مهندسین عمران و معماری است که با پشتیبانی از جدیدترین متدهای ساخت و ساز و مدل سازی از طریق اطلاعات موجود درباره ساختمان (BIM) برای تهیه نقشه های دقیق اجرای و فنی مهندسی استفاده می شود.

سعید اسکندری Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 10:27
پاسخ

وقت بخیر ببخشید شما کلاس آنلاین تری دی مکس هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر همه دوره ها در قالب پکیج های آموزشی در سایت آپادمی ارائه شده.

شکیلا کاظمی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 12:10
پاسخ

وقت بخیر برای آموزش نرم افزار رویت هم پکیج آموزشی دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله برای آموزش این نرم افزار میتونید پکیج آموزش رویت را از سایت آپادمی تهیه کنید.

سینا شهبازی Guest User
05 بهمن 1401 - ساعت 10:24
پاسخ

میخوام طراحی دکوراسیون داخلی و کابینت یاد بگیرم کدوم یک از این نرم افزارها برای مدلسازی بهتره هست max یا Revit؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای مدلسازی بهتره از نرم افزار تری دی مکس استفاده کنید.

درنا رنجبر Guest User
27 دی 1401 - ساعت 11:41
پاسخ

من دوره های مختلفی رو برای آموزش تری دی مکس تهیه کردم همچنین پکیج آموزش تری دی مکس استاد محبوبی هم تهیه کردم پکیج مدلینگ مسترینگ یکی از بهترین آموزش های تری دی مکس بود واقعا راضی بودم ممنون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که راضی بودید، موفق باشید.

آتنا اکبری Guest User
17 آذر 1401 - ساعت 12:05
پاسخ

برای آموزش نرم افزار تری دی مکس پیش نیاز خاصی لازم هست بلد باشیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر آموزش این دو نرم افزار هیچ گونه پیش نیازی نداره و هر دو پکیج آموزش رویت و تری دی مکس به صورت 0 تا 100 آموزش داده شده.

سمانه قادری Guest User
01 آذر 1401 - ساعت 10:32
پاسخ

ویری اسکچاپ و مکس چه تفاوتی باهم دارن ؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای مطالعه تفاوت این دو نرم افزار میتونید از بخش مقالات آموزشی مقاله "تفاوت اسکچاپ و تری دی مکس" رو مطالعه کنید.

کیانوش علیخانی Guest User
17 آبان 1401 - ساعت 13:27
پاسخ

میشه لطفا یه خلاصه و توضیح کلی در مورد تفاوت این دو نرم افزار بدید ممنون میشم.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار رویت یک نرم افزار مهندسی برای تهیه دقیق نقشه های اجرایی و فنی مهندسی هست اما نرم افزار تری دی مکس یک نرم افزار قدرتمند سه بعدی برای ساخت انیمیشن و تصاویر و آبجکت های سه بعدی است.

یاسمن فریدونی Guest User
12 آبان 1401 - ساعت 13:05
پاسخ

وقت بخیر
ببخشید کلاس حضوری هم برای آموزش تری دی مکس دارید؟ میخواستم بدونم شرایط کلاس تری دی مکس به چه صورت هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
کلاس حضوری نداریم ولی میتونید برای آموزش پکیج آموزش جامع مدلسازی در 3Ds Max رو از سایت تهیه کنید.

مهتاب کشاورز Guest User
05 شهریور 1401 - ساعت 10:53
پاسخ

موتور رندر وی ری قابل نصب بر روی هر دو نرم افزار تری دی مکس و رویت هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله، پلاگین ویری قابل نصب بر روی نرم افزارهای تری دی مکس، رویت و اسکچاپ هست.

موفق باشید.

مهدیه هدایتی Guest User
06 مرداد 1401 - ساعت 10:29
پاسخ

برای مدلسازی و شبیه سازی سه بعدی من نمیدونم نرم افزار لومیون بهتره یاد بگیرم یا تری دی مکس میشه لطفا راهنماییم کنید پیشنهاد شما چیه لومیون یا تری دی مکس؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار تری دی مکس یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی هست که شما میتونید طرح های مورد نظر خودتون رو در این نرم افزار مدلسازی کنید و با استفاده از پلاگین های وی ری و کرونا و یا با استفاده از نرم افزار لومیون از مدل خود رندر بگیرید اما نرم افزار لومیون مخصوص انیمیشن سازی و رندرینگ است و امکان مدلسازی در آن وجود ندارد.

پروانه منفرد Guest User
01 مرداد 1401 - ساعت 22:40
پاسخ

وقت بخیر برای رندرگیری از مدل‌های سه بعدی که در نرم افزار رویت مدل سازی کردیم میتونیم از نرم افزار لومرون استفاده کنیم و فایل رویت رو وارد نرم افزار لومیون کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقتتون بخیر
بله میتونید پس از مدلسازی برای رندر گیری از نرم افزار لومیون استفاده کنید.