cast
مرجان هرندی

معرفی 6 نرم افزار برتر برای انجام محاسبات متره و برآورد

مرجان هرندی
29 دی 1401
9891
22
متن مقاله

بهترین نرم افزارهای متره و برآورد

همانطور که در مقاله های قبلی اشاره کردیم متره به معنای محاسبه و اندازه گیری مقدار مصالح موردنیاز برای اجرای یک پروژه ساختمانی یا محاسبه مقادیر مصالح به کار رفته و مصرف شده در یک پروژه اجراشده است که در همه پروژه های عمرانی امری مهم به حساب میاید که علاوه بر مهندسان عمران، کارفرمایان، پیمانکاران و مدیران اجرایی نیز باید به خوبی به آن آشنا باشند. محاسبات و تحلیل متره برآورد اغلب در یک سری جداول خاص به نام صورت وضعیت (جدول ریز متره، خلاصه متره و …) توسط افرادی که مترور نامیده می شوند  انجام می شود. برای محاسبه متره و برآورد جهت سهولت در کار محاسبه و افزایش دقت این افراد از نرم افزاهای کاربردی و تخصصی موجود در این حوزه استفاده می‌کنند. با استفاده از این نرم افزار ها این امکان به مهندسین داده می شود تا هزینه ساخت‌وساز را تخمین زده، مصالح مورد نیاز را حساب و قیمت‌های واقعی اجزا یا عناصر ساختمانی را بر طبق فهرست بها محاسبه کنید. برای تسهیل در انجام متره و برآورد در این مقاله ما به شما بهترین نرم افزارهای متره و برآورد را معرفی خواهیم کرد تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

بهترین نرم افزارهای متره و برآورد

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش متره و برآورد

6 نرم افزار برتر برای انجام محاسبات متره و برآورد

همانطور در ابتدا اشاره کردیم مانند تمام مراحل طراحی و سخت و ساز یک پروژه اجرای که از نرم افزارهای مختلفی جهت افزایش سرعت، دقت و تسهیل در روند پروژه استفاده می شود در بخش متره و برآورد نیز که یکی از مراحل بسیار مهم در  پروژه های ساختمانی است از نرم افزارهای مختلفی برای محاسبه و تعیین میزان مصالح ساختمانی استفاده می شود زیرا دقت در انجام این محاسبات و میزان تسلط مهندس مترور روی بخش‌نامه‌ها و فهارس بها و نحوه انجام متره و برآورد از آنجایی که میزان سود و زیان پیمانکار به آن بستگی دارد و حاوی اطلاعات و مفاهیم مهمی برای کارفرما می باشد بسیار حائزه اهمیت است. در این قسمت بهترین نرم افزارهای متره و برآورد را به شما معرفی خواهیم کرد تا بتوانید در روند محاسبه مقادیر متره و برآورد از آن ها استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: متره برآورد چیست؟

نرم افزار اکسل  (Microsoft Excel) 

یکی از معروف‌ ترین و کاربردی ‌ترین نرم‌افزار های انجام محاسبات نرم افزار اکسل است که توسط شرکت مایکروسافت در اختیار کاربران قرار داده شده است که در اکثر سازمان ها و شرکت های مالی و حسابداری و همچنین در شرکت های مهندسی برای انجام محاسبات از این نرم‌افزار استفاده می شود. این نرم افزار یکی از پرکاربردترین برنامه ها برای انجام امور مربوط به متره و برآورد است که اکثر شرکت های مهندسی و عمرانی محاسبات خود را از طریق این نرم افزار انجام می دهند. این نرم‌افزار دارای امکانات فراوانی در زمینه طبقه‌بندی داده‌ها و اطلاعات، فرمول‌بندی، نمایش آن‌ها به شکل نمودار و … است. قابلیت ‌های اکس از سطح ساده تا پیچیده بوده که برای استفاده بهینه از تمام امکانات آن نیازمند آموزش اکسل و افزایش تسلط و توانایی خودخواهید بود. این نرم‌افزار محاسباتی با مقاصد خاص در شرکت های مهندسی برای محاسبات متره و برآورد مورد استفاده قرار می‌گیرد و جایگاه ویژه ای  در بین مهندسین عمران دارد. با استفاده از مایکروسافت اکسل میتوان بر روی پروژه‌های کوچک یا بزرگ کار کرد و به انجام محاسبات متره و برآورد پرداخت و از قابلیت‌های اکسل نهایت استفاده را برد. 

نرم افزار اکسل  (Microsoft Excel) 

مقاله پیشنهادی: رویت چیست؟

نرم افزار رویت (Revit)

نرم افزار رویت محصول شرکت اتودسک یکی از نرم افزارهای محبوب و کاربردی برای رشته های مهندسی معماری و عمران و تاسیسات است. این نرم افزار در واقع یک مدل‌سازی اطلاعاتی ساختمان (BIM) است که استفاده از آن در پروژه های طراحی سبب بهبود مدل سازی ها می گردد. باتوجه به میزان سرمایه لازم و تعیین هزینه های ساخت وساز برای برای مشتری و یا مجریان یک طرح جهت تکمیل یک پروژه ساختمانی می توان با کمک نرم افزار رویت میزان هزینه لازم را برآورد نمود. این نرم افزار علاوه بر اینکه موجب سرعت بخشیدن به طراحی ها و به روز رسانی سریع تر پروژه در زمان اعمال تغییرات می شود با قابلیت محاسبه متره می تواند به طور کاملا خودکار و دقیق صورت حساب مقادیر را تخمین بزند. در واقع متره و برآورد نرم افزار Revit یک ریز متره محسوب می شود و اطلاعاتی از قبیل نوع،طول،عرض،ارتفاع،ضخامت،مساحت ،حجم، متریال و خیلی از اطلاعات دیگر عناصر که با فرمول نویسی در قسمت متره رویت بدست می آید را توسط نرم افزار Revit متره و برآورد کرددر نرم افزار رویت دقت متره ارتباط مستقیم با مدل ایجاد شده در نرم افزار Revit دارد، به این معنی که هر چه درنرم افزار، مدلسازی دقیق تر ایجاد شود، متره نرم افزار هم دقیق تر خواهد بود.

مقاله پیشنهادی: پرکاربرترین نرم افزاهای عمران

 نرم افزار تدکار (Tadkar)

مباحث مالی مهم‌ترین موضوع در قراردادهای عمرانی محسوب می‌شو بنابراین در ابتدای انجام پروژه های ساختمانی برآورد و تخمین مالی پروژه‌ها، بسیار حائز اهمیت است چراکه هرچقدر هزینه‌های انجام یک پروژه با دقت بیشتری برآورد شود به همان اندازه هنگام پرداخت صورت‌وضعیت‌ها، چالش‌های کمتری بین عوامل پروژه رخ می‌دهد. یکی از نرم‌افزارهای موجود در عرصه پروژه‌های عمرانی نرم‌افزار تحت ویندوز تدکار، است که توسط شرکت تدکار نرم‌افزار، با توجه به نیازهای مهندسان دفتر فنی و عوامل پروژه‌های عمرانی طراحی و عملیاتی شده است. همچنین این نرم افزار امروزه در سطح کشور عوامل پروژه‌های عمرانی مانند پیمانکاران، مشاوران و دستگاه‌های اجرایی از این نرم افزار استفاده می کنند. 

 نرم افزار تدکار (Tadkar)

نرم افزار اکسیر (Exir)

برای استفاده از نرم‌افزار ایرانی اکسیر باید آن را از سایت‌های مختلف خریداری کنید. این نرم افزار مهندسی ریز متره ساختمان را براساس تفکیک فهرست بها انجام می‌دهد. استفاده از آن به صورت آفلاین ممکن است و امکان گرفتن گزارش از هر مرحله‌ کار یا به تفکیک فصول فهرست بها، وجود دارد. به دلیل اینکه این نرم‌افزار تحت اکسل است، کار کردن با آن آسان خواهد بود. نرم‌افزار خریده شده، امکان استفاده‌ سه کاربر را فراهم می‌کند و برای کاربران بیشتر نیاز به خرید اکانت دارید. همچنین پس از ابلاغ فهرست بهای جدید، پس از یک ماه این نرم‌افزار با قیمت‌های جدید به روز می‌شود.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش رویت

نرم افزار تدبیر 

نرم افزار تدبیر یکی دیگر از نرم افزارهای عمرانی مورد استفاده برای انجام محاسبات متره برآورد است که در سال 1364 طراحی و ابداع گردید. این نرم افزار در تقلیل زمان و حذف خطاهای انسانی قدم بسیار مؤثر در محاسبات متره برآورد داشته و از آن در شرکت های مهندسی و عمرانی  جهت برآورد هزینه پروژه های ساختمانی استفاده می شود.

نرم افزار تدبیر 

نرم افزار تکسا (Takas)

نرم افزار تکسا یکی دیگر از نرم افزار های عمرانی می باشد که توسط یک شرکت فنی و مهندسی کد نویسی و تهیه شده است که در سه نسخه و جامع به بازار عرضه می شود. در صورت لازم، کاربران می توانند هر یک از نسخه های نرم افزار تکسا را از طریق سایت ها تهیه و خریداری کنند. نرم افزار تکسا ابزاری جهت متره و برآورد پروژه های عمرانی بوده است که در بهینه نمودن روند انجام کار نیز نقش بسزایی دارد همچنین این امکان را به کاربران خواهد داد تا با تعیین و محاسبه احجام و هزینه انجام عملیات اجرایی برآورد کل عملیات اجرایی را در یک داشته باشند.

نرم افزار تکسا (Takas)

مقاله پبشنهادی: تکلا استراکچرز چیست؟

امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت متره و برآورد
کارت تری دی مکس
کارت فریلنسینگ 1
کارت طراحی اتصالات

مقالات مشابه

عمران
یکی از مهم ترین مراحل طراحی سازه، بررسی احتمال هم زمانی اثر بارها است....
عمران
حتماً برای شما هم این سوال پیش اومده که مقاطع لوله‌ای شکل را به خصوص د...
معماری
در این ویدیوی آموزشی رایگان، با نحوه ایجاد مقطع یا Section سه بعدی از...
عمران
نرم افزار تخصصی متکد، یک نرم افراز فوق العاده برای مهندسین و افرادیست...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مصطفی چگینی Guest User
21 آبان 1402 - ساعت 13:08
پاسخ

سپاس از توضیحات خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

خواهش میکنم، موفق باشید.

سهیل رمضان خانی Guest User
09 آبان 1402 - ساعت 15:29
پاسخ

پکیج نرم افزار متره براورد تحت اکسل اموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله تحت اکسل آموزش داده شده.

پوریا نعمت الهی Apademy User
17 شهریور 1402 - ساعت 22:15
پاسخ

واقعا پک متره عالی و همه جانبه درس داده شده و منتظر بروز رسانی های جدیدش هستم. سایت نویس متره که داخل نظرات نوشتین رو هم تازه اشنا شدم و واقعا میتونه جالب و کمک دهنده باشه برای من مبتدی . فقط امیدوارم بتونید آموزش های جدید تری رو به سایتتون در حیطه عمران و ساختمان و دفتر فنی و اجرا اضافه کنید.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خوشحالیم که آموزش های ما برای شما مفید بوده، موفق باشید.

فرزاد یاسینی Guest User
15 مرداد 1402 - ساعت 14:01
پاسخ

من از اکسل استفاده میکنم نرم افزار خوبیه برای متره برآورد

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
نرم افزار اکسل یکی از محبوب ترین نرم افزارها برای انجام محاسبات متره برآورد هست، موفق باشید.

امین توکلی Guest User
15 تیر 1402 - ساعت 13:46
پاسخ

بسیار عالی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشد.

علی اسدی Guest User
27 خرداد 1402 - ساعت 17:52
پاسخ

برای تهیه و آموزش پکیج متره برآورد لازم هست قبلش یه دوره برای مفاعیم مورد نیاز متره بگذورنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خیر پکیج متره و برآورد اصلاً نیازی به هیچگونه پیش زمینه ای نداره و شما صفر تا صدِ تخصصِ متره و برآورد رو باهاش یاد میگیرید، موفق باشید.

حسین مددی Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 17:03
پاسخ

ممنون از معرفی این نرم افزارهای کاربردی

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشد.

شهروز زمردی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 11:20
پاسخ

وقت بخیر ببخشید آموزش متره و برآورد با نرم افزار هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در دوره جامع متره و برآورد، نرم‌افزارهای لازم و نحوه کار با ابزار‌های مورد نیاز برای این تخصص در اتوکد و اکسل برای شما تشریح می‌شود تا بتوانید به تسلط مورد نیاز از متره و براورد برسید.

سعید خوشنود Guest User
10 اسفند 1401 - ساعت 10:58
پاسخ

من تا حالا چندین پکیج متره برآورد تهیه کردم ولی پکیج آپادمی یکی از بهترین دوره متره و برآورد بوده من واقع از این پکیج راضی بودم ممنون از تدریس خوبتون.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم خوشحالیم که راضی بودید جناب خشنود عزیز، موفق باشید.

امین قائمی Guest User
01 اسفند 1401 - ساعت 12:00
پاسخ

وقت بخیر من به دنبال یک نرم افزار متره و برآورد رایگان هستم از کدوم یک از این نرم افزارهایی که معرفی کردید میشه به صورت رایگان استفاده کرد؟

امیر Guest User
کاربر مهمان

از سامانه نوین متره می تونید استفاده کنید. محاسبات متره و صورت وضعیت تو اون سایت رایگانه.

عماد کریمی Guest User
05 بهمن 1401 - ساعت 17:15
پاسخ

سلام وقتتون بخیر ممنون از راهنمایی و معرفی نرم افزارهای متره برآورد، بخشید میخواستم بدونم در پکیج آموزش متره برآورد که در سایت قرار داره چه نرم افزاری آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

سلام وقت بخیر
در پکیج متره برآورد نرم افزار اکسل آموزش داده شده.