cast
مرجان هرندی

معرفی 12 تا از بهترین نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر (لیست مرجع 2024)

مرجان هرندی
30 مرداد 1401
3951
28
متن مقاله

نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر

صنعت طلا و جواهر هم مانند بسیاری از صنایع این روز های دست خوش تغییرات شده و تمامی طراحی ها که در گذشته با ظرافت و به صورت دستی انجام میشده امروزه با استفاده از نرم افزارهای تخصصی، طراحی و در پیرینتر های سه بعدی ساخته می‌شوند. این هنر ظریف و حساس نیازمند دقت، حساسیت  و زمان بسیار زیادی بوده که امروزه استفاده از نرم افزارها این کار را برای طراحان بسیار آسان نموده است زیرا با پیشرفت تکنولوژی و بالا رفتن میزان حساسیت و دقت در طراحی جواهرات ، طراحی دستی دیگر پاسخگوی نیازهای بازار این صنعت نمی باشد اما با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از نرم‌افزارهای تخصصی و گوناگون، این نیاز تا حدود زیادی برطرف شده است. با پیدایش و ورود نرم‌افزار های سه بعدی، طراحی جواهرات بسیار سریع و و راحت‌تر شده است. اگر علاقه مند به حوزه طراحی طلا و جواهرات هستید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید تا با بهترین نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر آشناشوید.

نرم افزارهای طراحی طلا و جواهر

اهمیت استفاده از نرم افزارهای برتر حوزه طراحی طلا و جواهرات

همانطور که در ابتدا گفته شد، تغییرات و پیشرفت تکنولوژی موجب شده است که صاحبین مشاغل و طراحان طلا و جواهرات نیازمند و علاقه مند به آموزش و استفاده از نرم افزارهای طراحی طلا و جواهرات باشند تا بتوانند طرح های خاص و منحصر بفردی در کمترین زمان و با بهترین کیفیت به مشتریان ارائه دهند. طراحان میتوانند با استفاده از این نرم افزارها در  تمامی مراحل طراحی از جمله طراحی جواهرات، تخمین وزن، رنگ و جزئیاتی طرح را  توسط نرم‌افزارهای مختلف انجام دهند و در نهایت محصول دلخواه مشتری را تولید کنند. در این حوزه هم مانند سایر حوزه ها نرم افزارهای طراحی  دو بعدی و سه بعدی مختلفی وجود دارد که هر یک برای هدفی خاص و متفاوت طراحی شده است که شما میتوانید در روند طراحی از آن ها استفاده کنید. با شناخت این نرم افزارها شما میتوانید نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید و برای ارائه طراحی های خود از آن استفاده کنید.

اهمیت استفاده از نرم افزارهای برتر حوزه طراحی طلا و جواهرات

12 نرم افزار برتر طراحی جواهرات

برای بسیاری از علاقه مندان در صنعت طلا و جواهر سوال است که چه نرم افزاری برای شروع کار طراحی جواهرات مناسب است؟ و یا نرم افزارهای تخصصی و به روز در حوزه طراحی و مدل سازی جواهرات چه نرم افزار های می باشد؟ طراحی جواهرات یکی از هنرهایی است که نیاز به تخصص و دانش فنی دارد. برای طراحی جواهرات، نرم افزارهای متنوعی در دسترس است که به طراحان جواهرات کمک می کند تا طرح های خود را به صورت دقیق و با جزئیات بالا رسم کنند. در این مقاله ما به شما نرم افزارهای تخصصی و به روز در حوزه طراحی و مدل سازی جواهرات را معرفی میکنیم تا بتوانید باتوجه به ویژگی های هر یک، نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب و از برترین نرم افزار طلا و جواهرات برای طراحی و مدلسازی ایده های خود استفاده کنید.

مقاله پیشنهادی: نرم افزار ماتریکس چیست؟

نرم افزار ماتریکس Matrix

اولین نرم افزار کاربردی در زمینه طراحی زیورآلات و جواهرات که در این قسمت به شما معرفی می کنیم نرم افزار قدرتمند و بسیار محبوب ماتریکس است. این نرم افزار یکی از بهترین نرم افزارهای حوزه طراحی طلا و جواهرات است که اغلب افرادی که به صورت حرفه ای در این زمینه مشغول به فعالیت هستند از این نرم افزار استفاده می کنند. از این نرم افزار محبوب و کاربردی میتوانید از ابتدای انجام یک پروژه استفاده کنید زیرا این نرم افزار CAD مخصوص ساخت جواهرات بوده است و از ابتدا برای طراحی در این حوزه ساخته شده است. مزایا و ویژگی های این نرم افزار مانند نرم افزار راینو میباشد اما به این تفاوت که مخصوص جواهرات طراحی شده است و در ساخت قدم به قدم مدل ، به شما کمک می‌کند. اگر علاقه مند به طراحی طلا و جواهرات با نرم افزار ماتریکس هستید میتوانید از سایت آپادمی پکیج آموزش ماتریکس رو تهیه کنید.

نرم افزار ماتریکس Matrix

مقاله پیشنهادی: راینو چیست؟

نرم افزار راینو RhinoGold

شاید بسیاری از شما با نرم افزار مدلسازی سه بعدی Rhino3D آشنا شده باشید. این نرم افزار یکی از نرم افزارهای مدلسازی سه بعدی است که در معماری و طراحی های صنعتی محبوبیت بسیار زیادی دارد زیرا این نرم افزار با قبلیت و ویژگیهای بی نظیری که دارد در ساخت مدل های دقیق و پیچیده به شما کمک کند. یکی از نسخه های این نرم افزار که برای طراحی طلا و جواهرات استفاده می‌شود RhinoGold  نام دارد که  این امکان را به شما میدهد تا یک طراحی خوب با جزییات بسیار دقیق داشته باشید. از دیگر مزایای این نرم افزار میتوان به ماژول مدل‌سازی و حکاکی اشاره کرد که آن را تبدیل به نرم‌افزاری کارآمد برای ساخت مدل سه‌بعدی کرده است.

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش راینو و گرس هاپر

نرم افزار 3Design

یکی دیگر از نرم افزارهای حوزه طراحی و جواهرات نرم افزار 3Design است که یک نرم افزار CAD می باشد که میتوان برای مدلسازی اشیا سه بعدی با جزئیات بالا استفاده کرد. این نرم کتابخانه ای از اشیای و ابزارهای دقیق برای ساخت طلا و جواهرات دارد که بسیار کاربردی بود و امکانات مختلفی را در اختیار شما قرار داده است همچنین این امکان را به شما میدهد تا پس از مدلسازی پرینت سه بعدی فوق العاده ای داشته باشید. شما میتوانید قبل از پرینت، تصاویر خود را از هر زاویه ای در این نرم افزار مشاهده کنید.

نرم افزار 3Design

نرم افزار Firestorm CAD

نرم افزار Firestorm CAD یک نرم افزار مدل‌سازی CAD برای طراحی جواهرات با شکل‌های طبیعی است که ابزارهای ویرایشی قدرتمندی دارد که به شما در طراحی کمک میکند و سرعت شما را افزایش میدهد. یاد گیری این نرم افزار بسیار آسان بوده زیرا مراحل کمی دارند.

مقاله پیشنهادی: زیبراش چیست؟

نرم افزار زیبراش Zbrush

زیبراش یک ابزار دیجیتال و مدلسازی سه بعدی قدرتمند است که به شما امکان مدل سازی اشیا با جزئیات زیاد را میدهد. این نرم افزار   از تکنولوژی پیکسل‌های سه‌بعدی برای طراحی استفاده می‌کند که هر پیکسل شامل اطلاعاتی در مورد عمق، جهت، نوع ماده و رنگ آن است. این نرم‌آفزار برای افزودن  جزئیات زیاد به کار و کار بر روی سطوح و بافت بسیار مناسب است. به همین علت بسیاری از طراحان جواهرات از Zbrush استفاده میکنند چون برای ایجاد جزییات جواهرات یا اکسسوری ها بسیار مناسب است به شما اجازه میدهد جزییات زیادی به کار اضافه کنید.

مقاله پیشنهادی: نرم افزار بلندر چیست؟

نرم افزار بلندر Blender

نرم افزار Bender یک نرم افزار مدلسازی سه بعدی است که به صورت رایگان در اختیار کاربران قرار گرفته است. مدلسازی در این نرم افزار بر اساس mesh می باشد. این نرم افزار پیشرفته در زمینه های تخصصی متعددی کارایی دارد و گزینه ای عالی برای استفاده از ابزار های CAD در حرفه های مختلفی مانند طراحی صنعتی، طراحی محصول طراحی طلا و جواهرات، تبلیغات و بازاریابی، انیمیشن سازی، معماری و ساخت بازی‌های ویدئویی و... می باشد. این نرم افزار کمی پیشرفته است و برای تازه کارها مناسب نیست بیشتر برای کارهای هنری انتخاب خوبی ست،از جمله طراحی جواهرات. قبل استفاده از Blender، باید با کارکرد با آن آشنا باشید

مقاله پیشنهادی: اسکچاپ چیست؟

نرم افزار اسکچاپ Sketchup

یکی از نرم افزارهای محبوب دیگر در حوزه مدلسازی سه بعدی و پرینت سه بعدی نرم افزار اسکچاپ است که به دلیل محیط کاربری ساده مناسب افراد مبتدی بود استفاده کنند. این نرم افزار برای طراحی مدل‌های هندسی بوده که میتوان برای طراحی طلا و جواهرات نیز از آن استفاده کرد.

مقاله پیشنهادی: بازار کار ماتریکس

نرم افزار JewelCAD 

این نرم افزار برای طراحان جواهرات حرفه ای طراحی شده است و قابلیت های متعددی برای طراحی و شبیه سازی جواهرات دارد. قابلیت ارائه و نمایش طرح به مشتری قبل از اقدام به ساخت، طراحی زیورآلات همانند محیط واقعی و دارا بودن طرح های آماده از جمله مشخصه های این ابزار است. 

نرم افزار Tinkercad

 نرم افزار Tinkercadرایگان است و برای طراحی جواهرات ساده و مدل سازی سه بعدی استفاده می شود. این نرم افزار برای طراحان جوان و مبتدی که به دنبال یک راه ساده و رایگان برای شروع هستند مناسب است. برای استفاده از این برنامه میتوانید از طریق مرورگر وب خود، به این نرم افزار مستقیما دسترسی داشته باشید. این نرم افزار هیچ پیش نیازی ندارد و نیاز بخ تجربه قبلی از نظر کار با نرم افزار CAD ندارد.

نرم افزار Moment of Inspiration (MOI)

Moment of Inspiration (MOI) یک نرم افزار سه بعدی است که برای طراحی صنعتی و طراحی محصولات استفاده می شود. MOI برای طراحانی که به دنبال یک نرم افزار سه بعدی ساده و قابل استفاده هستند، مناسب است. این نرم افزار دارای رابط کاربری ساده و قابل فهمی است که به کاربران اجازه می دهد به راحتی با آن کار کنند. این نرم افزار با داشتن ابزارهای مختلفی برای طراحی سه بعدی و قابلیت صادر کردن فایل های مختلف، به کاربران امکان می دهد تا به راحتی و با دقت بالا ایده های خود را به شکل سه بعدی روی کامپیوتر طراحی کنند. این نرم افزار توسط هنرمندان و طراحان ساخته شده و برای طراحی جواهرات بسیار مناسب است اگر میخواهید کار طراحی جواهرات را شروع کنید، این نرم افزار برای شما مناسب است.

نرم افزار Autodesk Mudbox

 اتودسک مادباکس نرم افزاری فوق العاده برای طراحی و ایجاد مدل ها و اشکال سه بعدی می باشد. با استفاده از این برنامه شما میتوانید انواع اشکال سه بعدی دلخواه خود را ایجاد و طراحی نمایید و به آسانی و با ویرایش یک حجم بی شکل و نامنظم یک آبجکت سه بعدی فوق العاده زیبا ایجاد کنید و آثار هنری چشمگیری خلق نمایید. این نرم افزار حرفه ای با ترکیبی از محیط کاربری کاملاً شهودی و بصری و همچنین ابزارهای قدرتمند مدلسازی کاراکتر، براش و … از نظر هنرمندانی که در زمینه طراحی و مدل سازی جواهرات و زیورآلات، ساخت فیلم و حتی بازی ویدیویی، جلوه های ویژه و فعالیت می کنند بسیار مورد پسند قرار گرفته است.

نرم افزار 3Shape

نرم افزار CAD/CAM 3Shape را می توان برای طراحی و ساخت جواهرات سفارشی استفاده کرد. این نرم افزار طیف گسترده ای از ابزارها را برای طراحی جواهرات ارائه می دهد علاوه بر این، نرم افزار 3Shape برای طراحی جواهرات دارای قابلیت هایی برای ساخت و تولید است که با استفاده از فناوری اسکن سه بعدی انجام می شود.  این نرم افزار همچنین شامل ابزارهایی برای ایجاد طرح های پیچیده مانند حکاکی و حکاکی و افزودن سنگ های قیمتی به قطعات جواهرات است. به طور کلی، نرم افزار 3Shape برای طراحی جواهرات برای بهبود دقت، کارایی و کیفیت فرآیند طراحی و ساخت جواهرات طراحی شده است. با استفاده از ابزارهای دیجیتال پیشرفته و فناوری اسکن سه بعدی، طراحان جواهرات می توانند قطعات پیچیده و منحصر به فردی را ایجاد کنند که متناسب با نیازها و ترجیحات مشتریان آنها باشد.

نتیجه گیری

در این مقاله با چند نرم افزار محبوب و برتر طراحی طلا و زیورالات آشنا شدید. شما میتوانید با توجه به نیاز خود و کاربرد هر نرم افزار همچینی سطحی از حرفه‌ای بودن که در آن قرار دارید نرم افزار مورد نظر خود را انتخاب کنید. در حال حاضر بهترین نرم افزار برای افراد علاقه مند به طراحی طلا و جواهرات نرم افزار ماتریکس است که اکثرا طراحان طلا و جواهر به دلیل ویژگی‌ّهای منحصر به فرد و کامل این نرم‌افزار برای طراحی به سراغ این نرم افزار می‌روند. امیدوارم از این مقاله لذت برده باشید.

کارت ماتریکس
کارت راینو
کارت فریلنسینگ 2
کارت مارولوس دیزاینر

مقالات مشابه

معماری
نرم افزارهای مورد استفاده: Maya, Photoshop, Substance Painter, ZBrush,...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی به نحوه تنظیم کردن اندازه لنز دوربین در نر...
معماری
هر نرم‌افزار حرفه‌ای به سیستم و سخت افزار خاصی برای اجرا شدن و داشتن ب...
معماری
امروزه با توجه به کاربرد و اهمیت نرم افزار ها در حوزه های مختلف باعث...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

زیبا سامی Guest User
10 بهمن 1402 - ساعت 11:45
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

آرمین والا Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 16:22
پاسخ

در پکیج آموزش طراحی طلا و جواهرات چه نرم افزاری آموزش داده شده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
طراحی طلا و جواهرات با نرم افزار ماتریکس 9 آموزش داده شده.

نیما میرسعیدی Guest User
13 مهر 1402 - ساعت 17:03
پاسخ

چجوری میشه از طریق این نرم افزارها کسب درآمد کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
برای کسب درآمد از طراحی طلا و جواهرات با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی می‌توانید روش های زیر را امتحان کنید:
می‌تونید خدمات طراحی آنلاین ارائه دهید این شامل طراحی سفارشی حلقه‌ها، گوشواره‌ها و دیگر جواهرات است که به تناسب سلیقه و نیازهای مشتریان ساخته می‌شوند.
می‌تونید طرح‌های خلاقانه و منحصر به فرد خود را به صورت دیجیتال در سایت‌ها و بازارهای آنلاین بفروشید مشتریان می‌تونند طرح‌های شما را بخرند و آنها را برای تولید و ساخت جواهرات استفاده کنند.
می‌تونید با شرکت‌های طلا و جواهرات و همکاری کنید و طراحی‌های خود را به عنوان الگوها یا مدل‌های پیشنهادی به آنها ارائه دهید.
با استفاده از نرم‌افزارهای سه‌بعدی مانند Rhinoceros و Matrix، می‌توانید طرح‌های جواهرات را به صورت سه‌بعدی مدل‌سازی کنید و با فروش آبجکت های سه بعدی در سایت ها کسب درآمد کنید.

شیما زارعی Guest User
23 مرداد 1402 - ساعت 16:34
پاسخ

عالی...

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

ملینا حقیقی Guest User
15 مرداد 1402 - ساعت 14:18
پاسخ

ببخشید تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد چیه؟ بهتر از کدوم استفاده کنیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در مورد تفاوت این دو نرم افزار در مقالات قبلی توضیح دادیم میتویند از بخش مقالات آموزشی مقاله تفاوت ماتریکس 9 و ماتریکس گلد رو مطالعه کنید.

امیر محمد احمدی Guest User
28 تیر 1402 - ساعت 16:31
پاسخ

برای استفاده از نرم افزار ماتریکس به چه سخت افزاری نیازه؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
حداقل ویژگی های سخت افزار نیاز برای نصب نرم افزار ماتریکس شامل موارد زیر می شود:
پردازنده:
Intel I7 Quad Core, 2GHz (7th Generation) Or Higher
Intel i5 Quad Core, 2GHz (7th Generation) or Higher :Minimum
رم:
12Gb – 16Gb or More (Minimum 8 Gb)
کارت گرافیک:
NVIDIA GeForce 1000 Series (GTX 1060, 1070, 1080) Or Higher
NVIDIA GeForce 800 Series (GTX 850, 950, 1050) :Minimum
سیستم عامل:
(64-Bit) Windows 10 Professiona
هارد دیسک:
512Gb SSD with 1Tb HDD
512Gb free main hard drive space :Minimum

متین آهنگران Guest User
27 خرداد 1402 - ساعت 18:07
پاسخ

ممنون از معرفی خوبتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم، موفق باشید.

زهرا علیزاده Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 12:34
پاسخ

به نظرم بهترین نرم افزار برای طراحی طلا و جواهرات ماتریکس هست.

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله این نرم افزار به صورت تخصصی برای طراحی طلا و جواهرات طراحی شده.

شیرین یوسفی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 12:09
پاسخ

پکیج آموزش طراحی طلا و جواهرات با نرم افزار ماتریکس هم دارید؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله پکیج آموزش طراحی طلا و جواهرات با نرم افزار ماتریکس رو میتونید از طریق سایت آپادمی تهیه کنید.

آیدا رهنما Guest User
15 اسفند 1401 - ساعت 10:40
پاسخ

وقت بخیر از بین نرم افزارهایی که معرفی کردید کدوم نرم افزار برای مدلسازی و طراحی طلا و جواهرات بهتره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
پیشنهاد ما نرم افزار تخصصی ماتریکس برای طراحی طلا و جواهرات است.

سارا جمالی Guest User
01 بهمن 1401 - ساعت 12:02
پاسخ

ببخشید با استفاده از پرینت سه بعدی میتونیم طلا و جواهرات هم بسازیم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید از پرینت سه بعدی برای ساخت طلا و جواهراتی که طراحی کردید استفاده کنید.

محمد صادقی Guest User
25 دی 1401 - ساعت 10:53
پاسخ

با توجه به توضیحاتتون و معرفی نرم افزارهای مختلف برای طراحی طلا و جواهرات در مقاله به نرم افزار ماتریکس اشاره کردید و این نرم افزار را بهترین نرم افزار تخصصی برای طراحی طلا و جواهرات معرفی کردید میخواستم بدونم استفاده از این نرم افزار تخصصی در حوزه طراحی جواهرات چه مزیتی نسبت به نرم افزارهای دیگه داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با توجه به رابط کاربری ساده و کاربر پسند بودن این نرم افزار و ارائه تنوع کاملی از ابزارهای حرفه ای مورد نیاز برای طراحی جواهرات، بهترین انتخاب در این شغل است و استفاده از آن باعث تسهیل و تسریع در فرایند طراحی میشه و در نتیجه نهایی کاری بسیار قدرت مندتر، با کیفیت تری ارائه می کند

پرستو نجف زاده Guest User
11 آبان 1401 - ساعت 18:00
پاسخ

وقت بخیر
چه نرم افزاری برای شروع کار طراحی جواهرات مناسب است؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
انواع مختلفی از نرم افزارهای طراحی وجود دارد که هر کدام برای هدف متفاوتی طراحی شده است از نرم افزارهای مختلف دو بعدی و سه بعدی میتونید استفاده کنید.

پرهام روستا Guest User
07 شهریور 1401 - ساعت 15:01
پاسخ

نرم افزارهای طلا و جواهرارت مثل ماتریکس در ایران بازارکارخوبی داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله این نرم افزار در ایران بازار کار خوبی داره برای اطلاع از بازار کار و روش های کسب درآمد میتونید مقاله بازار کار و روش کسب درآمد از نرم افزار ماتریکس رو از بخش مقالات آموزش مطالعه کنید.