cast
مرجان هرندی

مقایسه نرم افزار بلندر (Blender) با تری دی مکس (3Ds-Max)

مرجان هرندی
23 خرداد 1401
3854
25
متن مقاله

بلندر یا تری دی مکس

امروزه با توجه به کاربرد و اهمیت نرم افزار ها در حوزه های مختلف  باعث شدن هر فردی در هر حوزه ای نیازمند آموزش نرم افزار تخصصی حوزه‌ای که فعالیت میکند شود این امر باعث شده  نرم افزار ها نقش پر رنگ تری پیدا کنند زیرا با استفاده از نرم افزار‌ها علاوه بر آسان تر شدن کارها سرعت شما در فرآیند کار افزایش خواهد یافت. همانطور که میدانید نرم افزارهای بسیار زیادی در حوزه های مختلف وجود دارد که  هنرجویان و کاربران را در انتخاب نرم افزار دچار مشکل و سردرگمی کرده است سوالی که برای بسیاری از افراد در حوزه مدلسازی پیش می آید این است که کدام نرم افزار مدل سازی برایشان مناسب تر است. قبل از انتخاب نرم افزار شما باید به دو نکته توجه کنید که چه انتظاری از نرم افزار مدلسازی دارید و در چه حیطه‌ای به فعالیت می‌پردازید و بعد با برسی معایب و مزایای نرم افزارها، نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید. در این آموزش به دو نرم افزار قدرتمند در حوزه شبیه سازی سه بعدی میپردازیم و با مقایسه تری دی مکس و بلندر تصمیم گیری را برای شما راحت تر خواهیم کرد با ما همراه باشید.

بلندر یا تری دی مکس

مقاله پیشنهادی:  بهترین نرم‌افزارهای معماری

مقایسه تری دی مکس و بلندر

نرم افزار تری دی مکس و بلندر دو نرم افزار محبوب مدل سازی هستند که این روز ها در بسیاری از حوزه ها مانند معماری انیمیشن سازی، فیلم سازی، بازی سازی و... از این نرم افزار‌ها استفاده می کنند که قابلیت‌ و کاربرد هر یک از این دو نرم افزار  باعث شده کابران خاص خود را داشته باشند. در ادامه به برسی کاربرد و قابلیت های هر یک از این دو نرم افزار میپردازیم تا با مقایسه تری دی مکس و بلندر بتوانید نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

مقاله پیشنهادی:  تری دی مکس چیست؟

نرم افزار تر دی مکس 3Ds Max

نرم افزار تری دی مکس که محصول کمپانی Autodesk است یکی از حرفه‌ای‌ترین، معروف‌ترین و قدیمی‌ترین نرم‌افزار‌های مدلسازی سه‌بعدی‌ است که کاربرد‌های بی شماری دارد. در این نرم افزار قدرتمند شما میتوانید با استفاده از ابزارهای کاربردی مدیفایر‌ها و نصب پلاگین و اسکریپ‌های مختلف طرح‌‌ها و یا کاراکترهای مورد نظر خود را مدلسازی کنید که از عمده‌ترین کاربرد این نرم افزار میتوان به ایجاد مدل‌های سه بعدی، انیمیشن ها و تصاویر دیجیتالی اشاره کرد که به دلیل داشتن یک مجموعه ابزار کامل و قوی، در دنیای طراحی مدل‌های سه بعدی بسیار مشهور و پرطرفدار می‌باشد.

نرم افزار تر دی مکس 3Ds Max

کاربرد نرم افزار تخصصی تری دی مکس در حوزه های مختلف

با توجه به کارایی های بسیار مختلفی که نرم افزار تری دی مکس دارد، در حوزه های مختلف مورد استفاده حرفه ها و متخصصین قرار گرفته است. از این نرم افزار بسیاری از تولید کنندگان بازی های ویدئویی، گیمر ها، فیلم سازان، تولید کننده های تبلیغات همچنین  مهندسان رشته های مختلف از جمله معماری استفاده می کنند.
این نرم افزار در حوزه معماری بسیار پر کاربرد بوده و اغلب کسانی که در حوزه معماری فعالیت میکنند برای مدلسازی طرح های خود از این نرم افزار استفاده می‌کنند. از تری دی مکس اغلب برای شبیه سازی سه بعدی معماری، مدلسازی فضاهای شهری، ساختمان ها و اشیا استفاده می‌شود. شما میتوانید با مدلسازی طرح خود و شبیه سازی فضای پروژه و گرفتن خروجی در این نرم افزار  قبل از نهایی شدن جزئیات پروژه، به مشتریان و کافرما رندرهای مفهومی از پروژه را نشان دهید تا درک بهتری از پروزه داشته باشند. همچنین تمام مراحل مدلسازی و انمیشین‌سازی که شامل: پیش نمایش، متریال‌دهی، texturing، particle system، رندرینگ، خروجی گرفتن  است در تری دی مکس انجام می‌شود.

کاربرد نرم افزار تخصصی تری دی مکس

کاربرد3Ds Max  در انیمیشن سازی

از تری دی مکس در تمامی قدم ها و مراحل تولید انیمیشن های کارتونی استفاده می شود و تاثیر قابل توجهی روی عملکرد و کیفیت انیمیشن ها دارد. این برنامه از مدل سازی های سه بعدی و طراحی فضای انیمیشن ها گرفته تا ایجاد نما ها و نورپردازی ها، رندر انیمیشن‌ها و تولید نمونه های بسیار با کیفیت بالا، کار را برای تولید انیمیشن های حرفه ای آسان تر و راحت تر کرده است. بسیاری از استودیوهای بزرگ دنیا از این نرم افزار در حوزه انیمیشن سازی و فیلم سازی استفاده می‌کنند.

پکیج آموزش پیشنهادی: پکیج آموزش تری دی مکس

نرم افزار بلندر Blender

بلندر Blender هم یکی دیگر از نرم افزارهای گرافیکی کامپیوتری، برای مدل سازی سه بعدی و ساخت انیمیشن‌های با کیفیت است که به صورت رایگان و با منبع باز در دسترس کاربران قرار گرفته است. رایگان بودن این نرم افزار باعث شهرت آن شده و نظر بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است. بلندر قابلیت هایی دارد که هیچ نرم افزار رایگان دیگری ندارد و خود را به طور کامل از دیگر نرم افزار های سه بعدی رقیب جدا کرده است. این نرم افزار هم مانند دیگر نرم افزارهای سه بعدی در حوزه های مختلف استفاده می‌شود و با ابزارها و قابلیت های بی نظیر این نرم افزار می‌توانید در زمینه‌های مختلفی از جمله طراحی و ترسیم اولیه مدل، تا انجام مدل سازی‌های دو بعدی و سه بعدی، ایجاد مدل‌های ایستا برای چاپ‌های سه بعدی، بافت دهی و متریال دهی، شبیه سازی، انیمیشن سازی، رندرینگ، ویرایش ویدئو، VFX، بازی سازی و ... از این نرم افزار استفاده کنید.  این نرم افزار مدل سازی سه بعدی بر روی ویندوز، مک و لینوکس قابل اجرا است. 

نرم افزار بلندر Blender

کاربرد بلندر در حووزه های مختلف

از بلندر در طراحی صنعتی، طراحی محصول، تبلیغات و بازاریابی، انیمیشن سازی، معماری و ساخت بازی‌های ویدئویی و... استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  نرم افزار بلندر چیست؟

ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزار بلندر

رایگان بودن و منبع باز بودن این نرم افزار از  مهم ترین ویژگی این بلندر است که موجب شده کاربران زیادی در سطوح مختلف حرفه ای به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند و از آن استفاده کنند. در این نرم افزار کاربران میتوانند به راحتی به کد‌ها و منابع نرم افزار دسترسی داشته باشند و آن را مطابق نیاز خود تغییر دهند. همچنین کاربران در این نرم افزار میتوانند با استفاده از ابزار‌های مفید موجود در بلندر  طرح و ایده های ذهنی خود را مدلسازی کنند. این ابزارهای مناسب افراد مبتدی و حرفه ای می‌باشد. این ابزار ها شامل مواردی همچون ابزار های ویرایش فیلم و محتوای ویدئویی ابزارهای مجسمه سازی ابزار های UV Mapping برای تبدیل مدل های دو بعدی ابزار های رنگ آمیزی، مدل سازی، مجسمه سازی، بافت دهی، متریال دهی، نورپردازی و شبیه سازی ابزار های شبیه سازی واقع گرایانه برای شبیه سازی پوست و مو، حرکت استخوان ها، اسکلت سازی، شبیه سازی ذرات و مایعات و …ابزار های تخصصی موشن گرافیک و متحرک سازی مدل‌ها ابزار های رندرینگ و... میباشد که استفاده از این نرم افزار کارامد را برای شنا لذت بخش میکند.

ویژگی‌ها و قابلیت‌های نرم افزار بلندر

پکیج پیشنهادی: پکیج آموزش رندرینگ

تری دی مکس یا بلندر کدام بهتر است؟

همانطور که بسیاری از شما کاربران عزیز میدانید، نرم افزار تری دی مکس قدیمی ترین و قدرتمند ترین نرم افزار در حوزه طراحی مدل های سه بعدی است که امروزه در حوزه معماری بسیار پر استفاده بوده و کاربران بسیاری برای مدل سازی طرح های معماری و شبیه سازی یک صحنه و فضا از آن استفاده می‌کنند در این نرم افزار علاوه بر ساخت و مدلسازی طرح های میتوانید انیمیشن سازی و رندرینگ نیز انجام دهید این نرم افزار دارای یک موتور رندر قوی به نام Arnold است که میتوانید پس از مدلسازی با متریال دهی نور پردازی و دوربین گذاری از مدل‌های خود رند بگیرید همچنین میتوانید با نصب پلاگین‌های قدرتمندی مانند وی ری و کرونا از مدل خود خروجی با کیفیت بگیرید. و یا فایل خود را وارد نرم افزارهایی همچون لومیون کرده و از مدل سه بعدی خود رندر بگیرید. نرم افزار بلندر یک نرم افزار نسبتا جدید برای انجام ترسیمات سه بعدی و انیمیشن سازی است که در حال حاضر به دلیل رایگان بودن و ابزارهای متنوع و بسیار قوی مورد توجه بسیاری از افراد در حوزه های مختلف قرار گرفته است.
مدلسازی در نرم افزار بلندر راحت تر از نرم افزار تری دی مکس است زیرا با وجود ابزارهای قدرتمند موجود در این نرم افزار میتوانید بدون نصب هر گونه پلاگین به راحتی طرح مورد نظر خود را مدلسازی کنید. این نرم افزار نیز دارای دو موتور رندر قدرتمند برای ندرینگ است که میتوانید از آن ها استفاده کنید. این دو نرم افزار از لحاظ انیمیشن سازی مشابه هم عمل کرده و هر دو برای انیمیشن سازی بسیار مناسب خواهد بود.
اگر این دو نرم افزار را در بازار کار باهم مقایسه کنیم نرم افزار تری دی مکس در بسیاری از دفاتر معماری که در داخل کشور فعالیت میکنند استفاده می‌شوند و اکثر افراد برای مدل سازی سه بعدی از آن استفاده میکنند همچنین در خارج از کشور نیز در استودیوهای بزرگ معماری و انیمیشن سازی مورد استفاده قرار میگیرد. اما نرم افزار بلندر در خارج از کشور بازار کار گسترده تری دارد و بیشتر استفاده می‌شود.

مقاله پیشنهادی:  انیمیشن معماری چیست؟

امیدوارم ازاین مقاله لذت برده باشید و بعد از مطالعه این مقاله بتوانید نرم افزار مورد نیاز خود را انتخاب و یادبگیرید. شما میتوانید با آموزش نرم افزارها به صورت فریلنسینگ کسب درآمد کنید. برای کسب درآمد به صورت فریلنسری میتوانید پکیج آموزش فریلنسینگ و کسب درآمد بین المللی را از سایت ما تهیه کنید.

کارت تری دی مکس
کارت لومیون
کارت رندرینگ مسترینگ
کارت فریلنسینگ 1

مقالات مشابه

معماری
در این آموزش ما به شما نحوه تبدیل کردن لوگوهای 2D به مدل های 3D برای ا...
معماری
اگر در حوزه شبیه سازی معماری یا گرافیک کامپیوتری فعالیت دارید، احتمالا...
معماری
در این آموزش رایگان با شبیه سازی بارش اجسام از آسمان با کمک MassFX آشن...
معماری
در این آموزش رایگان ویدیویی با نحوه مدلسازی و شبیه سازی پارچه در نرم ا...
کاربر عزیز نظر خود را درباره ی مقاله ی بالا برای ما بنویسید.

مجد Guest User
14 فروردین 1403 - ساعت 12:58
پاسخ

با سلام ممنون از مقاله خوبتون ، ممکنه راهنمایی بفرمایید که برای طراحی محیط و فضا یا شخصیت در بازی های موبایلی کدوم نرم افزار بهتر و کابردی تر هست؟؟؟

مهرداد عزیزی Guest User
02 آبان 1402 - ساعت 16:25
پاسخ

مقاله خوبی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

نوشین خالقی Guest User
04 مهر 1402 - ساعت 16:46
پاسخ

عالی بود

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
ممنون، موفق باشید.

آرزو زارع Guest User
24 اردیبهشت 1402 - ساعت 15:15
پاسخ

به نظر شما بهترین نرم افزار برای طراحی سه بعدی چه نرم افزاری هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
با توجه به گستردگی و تعداد زیادی از نرم افزارهای موجود برای طراحی سه بعدی، مشخص کردن بهترین نرم افزار برای این کار کمی دشوار است اما به طور کلی اگر هدف شما تنها مدلسازی سه بعدی هست نرم افزار تری دی مکس گزینه مناسبی می باشد زیرا این نرم افزار یکی از بهترین و محبوب ترین نرم افزارهای طراحی و مداستزی سه بعدی است و با ویژگی‌ها و قابلیت‌های خاصی که دارد امکان مدلسازی طراح های ساده و پیچیده را برای کاربران فراهم میکند.

زیبا علیمردانی Guest User
27 اسفند 1401 - ساعت 12:12
پاسخ

پکیج مدلسازی با تری دی مکس رو چجوری میتونم تهیه کنم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
آموزش جامع مدلسازی در 3Ds Max رو میتونید از سایت آپادمی از بخش دوره های آموزشی تهیه کنید.

پانیز ایزدی Guest User
20 اسفند 1401 - ساعت 13:14
پاسخ

بسیار عالی ممنون از توضیحات مفیدتون

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
خواهش میکنم موفق باشید.

علی شمس Guest User
13 اسفند 1401 - ساعت 11:22
پاسخ

وقتتون بخیر
میشه فایل های بلندر رو مستقیما توی 3dMAX ایمپورت کرد؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
میتونید برای ایمپورت کردن فایل ها از Bmax connector استفاده کنید.

مهلا رضایی Guest User
03 اسفند 1401 - ساعت 11:14
پاسخ

برای شروع مایا، تری دی مکس یا بلندر؟! کدوم بهتره اول یاد بگیریم؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بسته به حوزه‌ای می‌خواهید در آن فعالیت کنید داره و لی به طور کلی بهتره از تری دی مکس شروع کنید.

رضا اکبر زاده Guest User
08 بهمن 1401 - ساعت 10:51
پاسخ

وقت بخیر بین سه نرم افزار مایا، تری دی مکس و بلندر در حوزه شبیه سازی معماری کدوم عملکرد بهتری داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
هر سه نرم افزارهای خوبی هستند و در معماری هم استفاده میشن ولی از تری دی مکس بیشتر استفاده میشه و استفاده از تری دی مکس در حوزه معماری رایج تر از سایر نرم افزارها هست.

شاهین قائدی Guest User
20 دی 1401 - ساعت 10:09
پاسخ

سلام وقت بخیر
برای انجام پروژه های معماری هم میشه از بلندر استفاده کنیم ؟ این نرم افزار مثل تری دی مکس بازار کار خوبی در ایران داره یا خیر؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله بلندر در معماری هم کاربرد داره، ولی در بازار کار ایران نرم افزارهایی مثل تری دی مکس بازارکار بهتری نسبت به نرم افزار بلندر داره و استفاده از تری دی مکس رایج تر هست.

موفق باشید.

نلی نظری Guest User
26 مرداد 1401 - ساعت 20:07
پاسخ

برای طراحی داخلی مثل طراحی کابینت اشپزخانه از بلندر هم میشه استفاده کرد؟یا فقط طرح هایی را که توسط 3دی مکس مدل شدن مورد قبول هست؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله میتونید از نرم افزار بلندر هم استفاده کنید ولی از نرم افزار تری دی مکس در این زمینه بیشتر استفاده میشه.

پروین شاهرودی Guest User
26 تیر 1401 - ساعت 13:19
پاسخ

برای طراحی کاراکتر‌های سه‌بعدی و مجسمه سازی بهتره از زیبراش استفاده یا بلندر؟ نرم افزار زیبراش هم در معماری کاربرد داره؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
در هر دو نرم افزار میتونید کاراکترهای سه بعدی طراحی و مدلسازی کنید هر دو، نرم افزارهای قدرتمندی هستند. بله زیبراش در معماری هم کاربرد داره و میتونید مدل سه بعدی خود را از نرم افزارهای دیگر وارد زیبراش کنید و با استفاده از ابزارها و براش‌های زیبراش جزییات و دیتیل‌های مورد نظرتون را به مدل سه بعدی اضافه کنید.

پرهام رهنما Guest User
12 تیر 1401 - ساعت 16:47
پاسخ

تفاوت مایا و تری دی مکس چیه ؟ از مایا هم میشه برای مدلسازی معماری استفاده کرده؟

مدیر سایت Apademy Admin
مدیر

وقت بخیر
بله از مایا هم میتونید برای مدلسازی معماری استفاده کنید.
برای مقایسه نرم افزار تری دی مکس و مایا میتونید از سایت آپادمی مقاله تری دی مکس یا مایا رو مطالعه کنید.